Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mellom juni og august studerer jeg ikke. Jeg får ingen inntekt av Lånekassa den perioden. Men jeg har likevel de samme utgiftene som jeg hadde i f.eks mai, april, mars etc. Derfor er det bare rett og rimelig at jeg i sommerferien blir sett på som arbeidsledig og dermed har krav på sosialhjelp/andre typer finansiell støtte fra NAV.

Jeg føler at hvis jeg saksøker NAV, så vil dette skape nok medieoppmerksomhet til å belyse studentenes vanskelige finansielle situasion, og på toppen av det hele kan jeg faktisk vinne.

Hva mener dere? Er det verdt et forsøk?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes folk som er i mye større nød enn deg. Gjør som oss andre studenter; skaff deg en sommerjobb eller spar opp pengemidler gjennom hele året så du klarer deg i de to små månedene du ikke får penger av staten eller gidder å jobbe.

Å saksøke NAV kommer du nok ingen vei med.

Anonymous poster hash: 44f09...86c
  • Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Nei, glem det, med mindre du vil dumme deg loddrett ut.

Anonymous poster hash: ec36e...3af

• Liker 24
Skrevet

Men hvorfor skal du ha to mnd sommerferie mens resten av student-norge skal jobbe?

Makes no sense.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg en sommerjobb.

Men ellers er ønsketenkningen god, det hadde vært veldig godt å bli regnet som arbeidsledig de 7-8 ukene man har fri, men slik er det ikke. Samt ved deltidsstudier, hvor man aldri får noe mer en tillkallingshjelp, fordi man er så mye borte pga skole. :P

Anonymous poster hash: 179bf...b77
Skrevet (endret)

Det finnes folk som er i mye større nød enn deg. Gjør som oss andre studenter; skaff deg en sommerjobb eller spar opp pengemidler gjennom hele året så du klarer deg i de to små månedene du ikke får penger av staten eller gidder å jobbe.

Å saksøke NAV kommer du nok ingen vei med.

Anonymous poster hash: 44f09...86c

Søke jobb? For et originalt forslag. Det hadde jeg ikke tenkt på. Har det noen gang falt deg inn at det som oftest er flere søkere pr. jobb enn omvendt og det med god grunn? Det er faktisk ikke så lett å få sommerjobb i Oslo-området.

Det vil dessuten alltid være noen som er i større nød enn det man er, betyr det at ingen har rett på hjelp?

De pengene jeg får av Lånekassa er knapt nok til å dekke månedsutgifter jeg har den måneden jeg får dem, så hvordan faen skal de dekke 2 ekstra måneder i året? Selv sosialklienter er bedre stilt. Jeg krever å ha det minst like bra finansielt som sosialklienter.

Endret av YoyoMa
  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Mellom juni og august studerer jeg ikke. Jeg får ingen inntekt av Lånekassa den perioden. Men jeg har likevel de samme utgiftene som jeg hadde i f.eks mai, april, mars etc. Derfor er det bare rett og rimelig at jeg i sommerferien blir sett på som arbeidsledig og dermed har krav på sosialhjelp/andre typer finansiell støtte fra NAV.

Jeg føler at hvis jeg saksøker NAV, så vil dette skape nok medieoppmerksomhet til å belyse studentenes vanskelige finansielle situasion, og på toppen av det hele kan jeg faktisk vinne.

Hva mener dere? Er det verdt et forsøk?

Skaff deg sommerjobb.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en gang at man kan få en sommerjobb i kommunen hvis man søker Nav om sosialstønad i sommermånedene.. noen som vet om dette stemmer?

Anonymous poster hash: 1abaa...4e9
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor skal du ha to mnd sommerferie mens resten av student-norge skal jobbe?

Makes no sense.

Hvorfor innbiller du deg at det er nok jobber til alle? Hvorfor er det så mange som aksepterer at sikkerhetnettet vår er så innstramma at folk ikke får det de skulle hatt krav på når de trenger det lenger? Håper flere av de som forsvarer navs forvaltning av penger trenger hjelpen selv en dag. Så skal det bli gøy å bli møtt med holdninger som at disse pengene tilhører de som "trenger". det Problemet er at alle må kjempe om retten til å være en av de som "trenger" det uansett om de er syke eller ufrivillig arbeidsledige.

Anonymous poster hash: 315b4...62d

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor innbiller du deg at det er nok jobber til alle? Hvorfor er det så mange som aksepterer at sikkerhetnettet vår er så innstramma at folk ikke får det de skulle hatt krav på når de trenger det lenger? Håper flere av de som forsvarer navs forvaltning av penger trenger hjelpen selv en dag. Så skal det bli gøy å bli møtt med holdninger som at disse pengene tilhører de som "trenger". det Problemet er at alle må kjempe om retten til å være en av de som "trenger" det uansett om de er syke eller ufrivillig arbeidsledige.

Anonymous poster hash: 315b4...62d

Jeg innbiller meg ingenting, men å saksøke nav fordi ts ikke får penger av dem når lånekassen ikke utbetaler i sommerferien blir bare for drøyt.

• Liker 3
Skrevet

Søke jobb? For et originalt forslag. Det hadde jeg ikke tenkt på. Har det noen gang falt deg inn at det som oftest er flere søkere pr. jobb enn omvendt og det med god grunn? Det er faktisk ikke så lett å få sommerjobb i Oslo-området.

Det vil dessuten alltid være noen som er i større nød enn det man er, betyr det at ingen har rett på hjelp?

De pengene jeg får av Lånekassa er knapt nok til å dekke månedsutgifter jeg har den måneden jeg får dem, så hvordan faen skal de dekke 2 ekstra måneder i året? Selv sosialklienter er bedre stilt. Jeg krever å ha det minst like bra finansielt som sosialklienter.

Du burde kanskje tenkt å skaffe deg en sommerjobb flere måneder før sommeren starter, hadde du tenkt deg om i januar så hadde du visst at du ikke får penger i 2 måneder og de aller fleste arbeidsplasser utlyser sommervikar jobber i jan/februar :)

• Liker 5
Skrevet

Har du søkt om sosialhjelp fra NAV da? Da må du melde deg som reell arbeidssøker og søke jobber og få sosialstønad så du får betalt husleie og kjøpt deg mat.

• Liker 2
Skrevet

Dersom du i JUNI syter over at det er vanskelig å skaffe seg sommerjobb har du deg selv å takke.

De fleste studenter låser inn en sommerjobb i februar/mars, noen enda tidligere.

• Liker 10
Skrevet

Det er færre jobber enn søkere, så noen er nødt til å tape...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da burde du gjort som andre studenter når året startet..
Å skaffe deg en deltidsstilling..

Når sommeren da kommer så får du jobbet litt uansett,fordi de faste ansatte tar ferie.

Kommer nok ingen vei å saksøke nav,
Da du egentlig ikke har rett på dagpenger fra NAV når du er student + fra du søker
til du får ,så kan det ta 2 måneder.

Har du søkt på Sosial/bostøtte?

Anonymous poster hash: 3722f...4a2
  • Liker 2
Skrevet

Om du VIRKELIG vil, og gjør en innsats for det, så klarer du og få deg en deltidsjobb, sommer jobb etc etc. Så kom deg opp av soafen og ta deg selv i nakken for og komme deg i en jobb i sommer. Jeg har selv vært student, og vet alt om hvordan det er og få en deltids jobb eller sommer jobb i Oslo. Det krever innsats, men om man virkelig vil, så får man det til. Slutt og syt.

• Liker 3
Gjest Malanthor
Skrevet

Sier ikke at det er rettferdig, men du kan glemme og vinne saken. Selv den mest lugubra jurist vil ikke påstå det. :)

Skrevet

Diskusjonen er relevant nok den. Måler man studielånsutbetalingene kontra grunnbeløpet (G), så har ikke studenter vært fattigere enn på 38 år.

post-76132-0-33306700-1401749729_thumb.j

Allikevel er det holdningene blandt mine medstudenter jeg reagerer på. Jeg går selv et krevende studium (siv.ing), og jobber mye på deltid. Allikevel prioriterer jeg og ser på denne tiden som opptjent erfaring til ettertiden. Jeg ofrer heller ikke noe særlig sosialt liv av denne grunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Diskusjonen er relevant nok den. Måler man studielånsutbetalingene kontra grunnbeløpet (G), så har ikke studenter vært fattigere enn på 38 år.

Allikevel er det holdningene blandt mine medstudenter jeg reagerer på. Jeg går selv et krevende studium (siv.ing), og jobber mye på deltid. Allikevel prioriterer jeg og ser på denne tiden som opptjent erfaring til ettertiden. Jeg ofrer heller ikke noe særlig sosialt liv av denne grunn.

Også har vi de studentene som har jobbet siden de var 15-16 år gammel og legger opp penger allerede da, fordi de har hørt hvor jææævlig fattig og trangt det kan bli på vgs/universitet...(garantert fra foreldre...)

Anonymous poster hash: 3722f...4a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spart opp penger siden jeg var 18 til studietiden min, fordi jeg allerede da skjønte at det kommer til å bli veldig trangt økonomisk. Det handler om prioriteringer og det å kunne planlegge, her kommer du og klager i JUNI om at du ikke har penger til å greie deg de neste to månedene. Pg hvis det er helt krise, kan du ikke reise hjem til foreldrene dine og bo der disse to månedene? Jeg regner med at du må betale husleie uansett, men da slipper du utgifter til mat og drikke, reise kollektivt etc. Alle de jeg kjenner har klart å finne sommerjobb eller spart opp til å greie seg disse to månedene uten studielån, så jeg synes ikke noe synd på deg. Du har bare deg selv å takke. Det kommer fra en som aldri har mottatt lån eller stipend, og samt greid å spare opp 500 000kr til boligkjøp gjennom studiene. Men jeg ofret mye for dette, jeg jobbet deltid siden jeg var 18 og gjennom hele studietiden, i sommerferien og andre ferier jobbet jeg heltid. Levde billig og bodde hos foreldrene mine. Det handler om prioriteringer og man må ofre en del. Jeg synes rett og slett at du burde bli voksen.

Anonymous poster hash: 29d79...6a6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...