Gå til innhold

Søvnparalyse


Gjest Edward-17år

Anbefalte innlegg

Gjest Edward-17år

Hei. I går natt opplevde jeg en såkalt "søvnparalyse"

Jeg våknet opp og kunne ikke røre meg. Jeg så et svart fenomen som sto på soveromsgulvet. Jeg skjønte ikke hva som skjedde, prøvde å vri på meg, og til slutt kom jeg ut av det. Det varte i cirka 10 sekunder.

Jeg har itillegg angst og depresjon, så dette var vel det siste jeg trengte. Helt sjokkert googlet jeg som bare det, og fant ut hva det var for noe. Jeg skrev et innlegg i et annet forum, og spurte hva det var for noe. Uheldigvis var det en gal dame som svarte meg, som ramset opp masse overnaturlige greier, som gjorde meg enda mer redd.

Er det noen som har en naturlig forklaring på hva dette "søvnparalyse" er?

Kan det komme igjen?

Hva skyldes det?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uanonymbruker

Søvnparalyse er noe drit, men det er ikke farlig.

Det skjer når hjernen våkner av REMsøvnen før kroppen gjør det, for kroppen skal normalt være paralysert når man er i dyp søvn.

Ja, det kan skje flere ganger, det er en relativt vanlig greie.

Endret av Uanonymbruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnparalyse er noe jeg også "sliter" mye med :)

Når du drømmer så "låser" kroppen seg sånn at du ikke skal hoppe på ekte hvis du hopper i drømmen for eksempel.. eller andre bevegelser. Men av og til våkner bare hjernen mens kroppen fremdeles er "låst", å da får man søvnparalyse. Ofte slutter man ikke helt å drømme når man får det, derfor kan man se rare ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det er absolutt ikke noe farlig eller overnaturlig, og det sies vel at opptil 30% av alle mennesker opplever det en eller annen gang i løpet av livet. Selv får jeg det ofte i stressede perioder når jeg sover dårlig, men nå er det lenge siden sist.

Ja, det kan komme igjen og det er forferdelig ubehagelig, men selv synes jeg det hjelper å vite at det ikke er farlig. I tillegg har jeg begynt å merke at det skjer, og klarer å "bryte meg ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Awzm me

Har ofte søvnparalyser selv, det er ikke farlig. Kroppen er lam, mens hjernen er våken, for å si det enkelt, og hjernen fantaserer ofte, så du kan se ting, høre ting, eller føle at noen tar på deg osv, anbefaler deg å ikke åpne øynene. Om det skjer igjen kan du jo prøve å tenke på noe som roer deg ned, eller noe du liker, så kanskje hjernen fantaserer om det, noen som klarer å få til det.

Det er ubehagelig, men ikke noe å være redd for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sensasjon

jeg har det veldig ofte og merker at jeg får det oftere hvis jeg ligger på ryggen . Ligger jeg i sideleie er det ikke så hyppig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søvnparalyse er ikke farlig og ganske så vanlig, men kan være fryktelig skremmende. Jeg hadde det ofte da jeg var yngre, men har det heldigvis sjelden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på det med å sove på ryggen - hver gang jeg har fått det, har jeg ligget på ryggen. Det er helt forferdelig. Jeg hadde det veldig hyppig over en periode på ca 1,5 år. Fikk alvorlige søvnproblemer - turte ikke å sove. Bodde alene på hybel og skjønte ikke hva det var, var veldig redd! Kunne gå 3-4 døgn uten å sove, til slutt ble løsningen å ha på tv'n hver natt. Hvis søvnparalysen da kom, så hjalp lyden fra tv'n meg å våkne. Fortalte tilfeldig om det til søsteren min, og hun hadde også opplevd det og kunne forklare hva det var. Da ble det litt mer logisk og jeg var ikke lenger så redd :) kan fremdeles oppleve det ca 2 ganger i året. Da skjer det gjentatte ganger. Jeg må stå opp eller snu meg på magen for å bryte det, men er veldig vanskelig sånn halvveis i søvne :P

Håper du ikke er så redd nå som du vet hvorfor det skjer og hvor vanlig det er. For meg ble det i alle fall veldig mye bedre etter at jeg fikk det forklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det forresten to ting som gjentar seg i disse "drømmene": en nisse (av typen som fantes på låven i gamledager) sniker seg mot meg fra andre siden av rommet, hopper opp i senga og opp på brystet mitt og tar kvelertak på meg. Den andre er bare en mørk skygge som kommer mot meg og kveler meg. Tror det avhenger av hvor mørkt det er på soverommet. Søsteren min så alltid en gammel dame som kom og kvelte henne. Helt forferdelig! Ekkelt å bli kvelt uten at man klarer å kjempe mot...

Endret av snilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte søvnparalyser selv, det er ikke farlig. Kroppen er lam, mens hjernen er våken, for å si det enkelt, og hjernen fantaserer ofte, så du kan se ting, høre ting, eller føle at noen tar på deg osv, anbefaler deg å ikke åpne øynene. Om det skjer igjen kan du jo prøve å tenke på noe som roer deg ned, eller noe du liker, så kanskje hjernen fantaserer om det, noen som klarer å få til det.

Det er ubehagelig, men ikke noe å være redd for...

Huff da :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor "opplever" man angrep/drapsforsøk? Hvorfor går det igjen hos dem som opplever søvnparalyse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Men hvorfor "opplever" man angrep/drapsforsøk? Hvorfor går det igjen hos dem som opplever søvnparalyse?

Godt spørsmål egentlig. Jeg har trodd jeg har hatt djevelen på rommet, en mann med øks gående opp trappa, sett halshugginger og det som er. Av en eller annen grunn er det ikke trivelige kosedrømmer som blandes med søvnparalysen.

Vill gjetting, men det oppleves jo som svært ubehagelig å bli paralysert. Kan det være at man går inni fight/flight-modus og merker at man ikke "kan forsvare seg"? Det føles i alle fall som det er mye adrenalin i kroppen, det piper i ørene og blodet suser.

Godt råd, sensasjon. Jeg får det også bare når jeg ligger på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Awzm me

Huff da :overrasket:

Altså, fordi man kan føle, høre og se mye skremmende, så er det jo bedre å ikke gjøre det verste ut av det, så ved å lukke øynene, så ser man jo ikke noe skummelt. Det andre er jo vanskeligere å styre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nå er dere fæle til å blande to ulike søvnforstyrrelser, nemlig søvnparalyse og hypnagonale halusinasjoner. De kan opptre samtidig, men er altså to ulike søvnforstyrrelser.

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke unormalt at man hallusinerer når man har søvnparalyse, men selve søvnparalysen er at hjernen er lys våken, mens kroppen fortsatt sover.

hypnagoge hallusinasjoner er (enkelt forklart) at man går direkte i REM-søvn (drømmesøvn) når man sovner, og dermed vil drømmene fote være svært virkelighetsnære, og man klarer ikke å skille virkelighet og halusinasjon, da man fortsatt ofte tror man er våken.

Søvnparalyse: Søvnparalyse er tap av muskelkraft ved innsovning eller oppvåkning. Personen blir liggende våken og er bevisst, men uten å kunne bevege seg eller snakke. Som ved katapleksi varer muskeltapet fra noen sekunder til flere minutter. Det antas at søvnparalyse forekommer hos vel halvparten av de som har narkolepsi.

Hypnagoge hallusinasjoner: Hallusinasjoner er livaktige og ofte uhyggelige sanseopplevelser som forekommer i en tilstand mellom våkenhet og søvn. Hypnagog betegner det som skjer i det man sovner eller døser. Syns - og hørselsopplevelser er vanlig, og noen opplever lukt og berøring. Lignende opplevelser kan forekomme i det man våkner, og da kalles det hypnapompe hallusinasjoner. Hallusinasjoner ved narkolepsi kan inntreffe både ved innsovning om kvelden og ved sterk søvnighet og overgang til søvnanfall om dagen. Symptomet forekommer hos vel halvparten av de som har narkolepsi og opptrer gjerne sammen med søvnparalyse.

http://www.nasjkomp.no/index.asp?id=26110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Visste ikke det var to forskjellige :-) har de kombinert jeg da.. Og både under innsoving og oppvåkning. Ekkelt er det uansett :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest demon

Hadde en slik søvnparalyse i natt , klarte å våkne men sovnet rett etterpå og da skjedde det en gang til. Det føltes som det var noe/noen som la seg først ved siden av meg og så oppå meg. Noe tungt over hele meg. Prøvde å rope, riste det av meg men var helt lam i kroppen. Jeg var livredd og skjønte ikke hva som skjedde, da jeg endelig kom til "meg selv" var jeg iskald. Jeg ba Fadervår flere ganger inni meg , trodde det var noe onde ånder. vår oppe i 2 timer før jeg turte å sove igjen.. Har hatt mareritt før men aldri på denne måten. Skjønner jo nå etter å ha lest en del på nettet at det er ingenting å være redd for, men det var veldig virkelighetsnært..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det i et hus der en mann gikk igjen. Våknet av at noen la seg tungt oppå meg. Ville skrike, rope, men klarte ikke å få frem en lyd. Prøvde å skyve det/han vekk, tok på to klamme skuldre, men det var ikke noe hode der. Sånt skjer bare når jeg ligger på ryggen, ikke ellers.

Anonymous poster hash: 87778...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...