Gå til innhold

Virus på balansenerven!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Legen min mener at jeg har fått virus på balansenerven, og jeg lurer nå på om det er noen av dere som har hatt dette eller kjenner til det?

Hvordan utartet det seg for dere, hvor lenge varte det osv...

Setter pris på svar!

Vh Kverula

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, uff da, dakar deg :(

Tanten min har hatt det, men husker ikke helt hvordan det utartet seg.

Jeg kan spørre henne, men har ikke svaret før i kveld. Forhåpentligvis har du fått svar før det :wink:

God bedringsklemmer! :klem2:

Skrevet

Mannen min har hatt det, og det er helt forferdelig!

Han veltet overende da han forsøkte å krabbe til toalettet og sånt.

Var skikkelig syk :(

Ønsker deg god bedring!

Skrevet

Takk for medfølelse! Det hjelper alltid!

Jeg har ikke sånne "veltetendenser", men er skikkelig svimmel når jeg beveger meg.

Kjempefint om du spør tanta di, Fisk - tar i mot ALT med takk!

Skal søke litt på nett etter det her også, men det er aller best å høre om folk som har hatt det!

K

Skrevet

Det er ike egentlig virus på balansenerven.

Det er forkalkninger i balanseorganet. Når disse små kalkbitene løsner og treffer de små flimmerhårene skaper det en følelse av å være skikkelig svimmel.

Jeg vet en del om dette siden min far er sterkt plaget.

Det er utviklet en metode for å få disse partiklene til å ramle raskest mulig ned til bunnen av balanseorganet.

Dette bør din lege kunne å finne informasjon om. Metoden består i at man sitter på en seng eller gulvet og gjør en del spiralbevegelser med kroppen, sånn at forkalkningen faller fortere ned og skaper mindre ubehag.

Min far gjør disse øvelsene så snart han kjenner symptomer og har nå fått et helt nytt liv.

Gjest Liljedugg
Skrevet

Jeg fikk det for tyve år siden, og har det ennå. Hører litt dårlig på det øret det gjelder, og blir svimmel bare jeg står på en krakk, eller snur meg i senga. I tillegg kommer øresus, men den har jeg fortrengt, slik at jeg ikke merker den.

Jeg er ikke like svimmel hele tiden, det går i perioder, men jeg kan ikke klare mer enn to, tre trinn på en stige.

Får også dotter i ørene, temmelig vonde, når jeg flyr, men ikke hver gang. Det er til å leve med. Jeg er i alle fall blitt vant til det nå, men det var ille i starten, kunne ikke snu meg i senga uten å bli kvalm og oppleve at verden gikk rundt. Det roet seg, og stabiliserte seg, etter to perioder på par uker hver, hvor jeg var nærmest invalid.

Skrevet

Jeg håper virkelig ikke jeg har det som beskrives i de to siste innleggene, høres veldig ille ut! :o

K

Skrevet

Hadde ei på gamle jobben som ble sykemeldt i litt over et år og som gikk på aktiv sykemelding i et halvt år etter det. Nå jobber hun og sier det går bra men det hender hun fortsatt blir svimmel og må ta det med ro en god stund.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er ike egentlig virus på balansenerven.

Det er forkalkninger i balanseorganet. Når disse små kalkbitene løsner og treffer de små flimmerhårene skaper det en følelse av å være skikkelig svimmel.

Riktig og feil.

Denne tilstanden blir ofte omtalt som "virus på balansenerven" men er det som Pulverheksa sier ikke.

Det som kjennetegner BPPV/krystallsjuka/forurensninger i balanseorganet er først og fremst at svimmelheten er verst når pasienten ligger eller legger seg ned. Svimmelheten arter seg som en karuselltur.

Hos andre er svimmelheten verst når de sitter, står eller går, og den oppleves gjerne som å være på en båt i uvær.

I disse tilfellene skyldes svimmelheten ofte en infeksjon.

Jeg håper legen din vet hva h*n driver med, for dessverre er det alt for mange leger som ikke kjenner til BPPV. Om jeg var deg, ville jeg kreve å få en henvisning til Øre-nese-hals-spesialist for skikkelig utredning. Krev å bli satt opp som øyeblikkelig hjelp-pasient. Situasjonen er akutt, og blir ikke bedre av å vente.

Dersom du er så heldig at du plages av forurensninger vil du få hjelp veldig raskt. Så snart legen har "snudd deg på hodet" et par ganger vil du merke bedring, og du vil bli bra i løpet av kort tid. Du må sitte og sove de to-tre første nettene, men det er det verd. Uten behandlig vil du antakelig ikke få sove særlig uansett.

Om du har en infeksjon er det ikke så enkelt. Da vil du antakelig ha best hjelp av sjøsjuketabletter. Det varierer mye hvor lang tid det tar før denne varianten går over.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er i alle fall blitt vant til det nå, men det var ille i starten, kunne ikke snu meg i senga uten å bli kvalm og oppleve at verden gikk rundt. Det roet seg, og stabiliserte seg, etter to perioder på par uker hver, hvor jeg var nærmest invalid.

Kom deg til Øre-nese-hals-spesialist!!!!!

Du har utvilsomt BPPV.

Jeg garanterer deg at du blir kvitt plagene etter et besøk der. Tro ikke på legen din dersom h*n sier det er virus.

Gjest Anonymous
Skrevet
http://www.uib.no/isf/utposten/1999nr4/utp99410.htm

Denne metoden benytter min far, etter å ha lært den hos sin lege.

Skriv ut artikkelen og ta den med til legen.

Min lege ble svært glad for artikkelen, og jeg ble kjapt bra når jeg fikk hjelp.

Metoden egner seg godt til "forebygging" på egen hånd (bruker den sjøl), men som akutthjelp er det umulig å gjennomføre sjøl. Du må ha hjelp. Det er nemlig helt umulig for kroppen å godta bevegelsene som må gjøres, særlig å holde posisjonene lenge nok.

Skrevet

Helt riktig som revetispa sier, denne metoden må læres i sammarbeid med lege.

Den er vidreutviklet litt, og når min far gjør disse øvelsene sitter han på sengen og lar seg falle sidelengs og bakover.

Skrevet

Takk for linken, Pulverheksa! Interessant lesning! Dog litt skremmende...

Min lege mente at jeg har et virus. Jeg har vært svimmel i 1,5 uke nå, og det har ikke blitt bedre. Har de to siste nettene opplevd at jeg blir svimmel når jeg legger meg - det har jeg ikke blitt tidligere. Da har det vært verst når jeg går/beveger meg.

Får vel komme meg til legen igjen for å sjekke dette skikkelig!

K

Gjest Anonymous
Skrevet

Har de to siste nettene opplevd at jeg blir svimmel når jeg legger meg - det har jeg ikke blitt tidligere. Da har det vært verst når jeg går/beveger meg.

Dette er grunn god nok for en skikkelig sjekk hos spesialist.

Dersom det ikke er BPPV, kan du i alle fall være sikker på at behandlingen ikke er skadelig.

Bare grusomt kvalmende i noen ganske få minutter...

Skrevet

Uff a meg! Syns veldig synd på deg. Men vær klar over en ting: som regel går slike perioder med svimmelhet over etter et par uker, selv om ingen sikker diagnose er stilt. Dessverre finnes selvfølgelig noen få unntak.

Har selv vært fryktelig svimmel nå nylig. Det som er veldig viktig ang. svimmelhet og legesamtale er å fortelle så nøyaktig som mulig hvordan svimmelheten utarter seg.

Det virker som om flere av de som svarer deg ikke er innbefattet med følgende:

Det finnes ulike typer svimmelheter og mange forklaringer til disse. Men en ting må du vite: Det er utrolig vanskelig å stille en diagnose!

Ser at det er mange som avfeier virus på balanseorganet. Hvorfor skjønner jeg ikke. Selvfølgelig kan du ha et virus. Og det forsvinner normalt etter to til tre uker.

En annen tilstand er det som noen kaller Bppv. Selvfølgelig kan det være dette. Og dette vil også normalt gi seg etter et par uker. Det finnes også , som Revetispa sier, spesielle metoder som kan sette disse løse partikelene på plass.

En kan også være svimmel pga. blodtrykksfall etc, men da vil svimmelheten som regel merkes som om det svartner.

Er svimmelheten din nautisk (føler du at du står på en gyngende båt), eller gyratorisk (alt går rundt i rundt), eller svartner det for deg?

Selv var min svimmelhet en typisk gyratorisk svimmelhet. Dvs av verden bare gikk rundt og rundt foran øynene mine, og jeg klarte verken å sitte eller stå. Å ligge var heller ikke hyggelig, men da falt jeg i hvertfall ikke. På det verste brekte jeg meg også. Anfallene (som varte fra ca 30 sek. til 2 min) ble gradvis verre m/ brekninger, for så å bli bedre igjen. De siste gangene jeg svimlet kunne jeg stå oppreist og holde balansen. Øresus og dott i øret fulgte også med. Var god igjen etter tre uker. Og håper selvfølgelig at dette ikke skjer igjen. Jeg var hos lege som nevnte at det kunne være virus på balanseorganet, men legen nevnte også Menieres sykdom. Jeg har også vært hos ørenesehals-spesialist, og han mente at det kunne være knyttet til økt veskemengde i kroppen som forvirret balanseorganene i øret. Stress kunne også være en utløsende faktor.

Verken lege eller spesialist kunne gi meg konkluderende svar.

Selv håper jeg virkelig at jeg hadde virus på balanseorganet og at det aldri skjer igjen!

Hadde vært interessant dersom andre som har opplevd ubehagelig svimmelhet (Eks. gyratorisk eller nautisk) kunne dele sine erfaringer med oss.

Ella

Skrevet

Og Kverula: kan du ikke være så snill å holde oss oppdater ang. dette?

Om du blir bedre eller verre. Hva lege el. spesialist sier. Hvordan du opplever svimmelheten og anfallene? Hvor lenge varer hvert anfall? Kommer de hver gang du gjør en og samme bevegelse, eller kommer de uavhengig av hvilken stilling du er i? osv.

Ella

Skrevet

Jeg har prøvd å forklare for meg selv hvordan jeg opplever svimmelheten, men det er ikke så lett. Jeg føler at det er jeg som er ustø og ute av balanse, kan kjennes ut som om jeg befinner meg på en båt, brygge e.l.

Har fått denne svimmelhetsfølelsen når jeg beveger meg/går, ikke så lett å kjenne det når jeg sitter. I dag har jeg derimot kjent mer at jeg er svimmel også når jeg sitter, og det er definitivt jeg som er "i bevegelse", ikke omgivelsene. Har ikke hatt følelsen av at det svartner for meg.

Som jeg skrev tidligere - har merka det mer når jeg legger meg de siste dagene, og det er ubehagelig. Dog er det sånn på kvelden, ikke på dagen. Da er følelsen mer som om jeg holder på å besvime, for dere som kjenner den følelsen.

Er forresten nesten ikke merkbart svimmel på morgenen og formiddagen, aller mest på kvelden.

Har, når jeg tenker meg om, hatt noe kvalmefølelse. Fornemmelse av at jeg kommer til å brekke meg, uten at jeg har gjort det.

Det er ikke snakk om spesielle anfall her egentlig, har vært konstant svimmel siden forrige søndag. (Under bevegelse, riktignok!)

Nok en gang - takk for gode svar og innspill!

K

Skrevet

Hei igjen!

Det virker som om din svimmelhet var av en annen type enn min. Din høres nautisk ut, men jeg vil være forsiktig med å si noe bestemt. Jeg er så absolutt ingen ekspert :roll: . Kan nok uansett finnes ulike forklaringsårsaker til en slik type svimmelhet.

Selv om legen sier at det nok er virus på balanseorganet, og dette ikke er riktig diagnose, så tror jeg du skal krysse fingrene og håpe på at dette går over etter en liten stund. Det er mest vanlig.

Kanskje du likevel skal få deg en time til ørenesehals-spes. Tenk om han kan gi deg en virkelig god forklaring? Men ikke bli skuffet dersom ev. spesialist ikke kan gi deg et skikkelig svar.

Ella

Skrevet

Snakket med tanten min. Hun fortalte at symptonene varierer fra person til person, men at hun var veldig svimmel, trøtt og slapp.

God bedring :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...