mousepad Skrevet 7. juli 2010 #1 Del Skrevet 7. juli 2010 (endret) Kom nettopp hjem fra legekontoret etter en mildt sagt svært frustrerende opplevelse . Jeg hadde bestilt time svært tidlig i dette svangerskapet fordi jeg er redd for å legge på meg for mye , siden jeg la på meg ekstremt mye under forrige svangerskap som jeg da ikke har greid å ta av meg i etterkant . Og siden det spesielt er de første 5 kg jeg ikke har greid å ta av ( altså de som kom de 12 første ukene ) selv etter gjentatte forsøk , ville jeg ha oppfølging så tidlig som mulig for å unngå å legge på meg disse kg'ene i dette svangerskapet og trodde kanskje det offentlige subsidierte helsevesenet kunne hjelpe meg med dette tatt i betraktning av at : Fedme koster samfunnet milliarder . Svaret jeg fikk var at : Jeg måtte lese om temaet på internett selv og at gjennomsnittlig så la en kvinne på seg x antall kg i løpet av et svangerskap og legen kunne heller ikke si meg noe om når i svangerskapet disse kg'ene skulle komme eller hvor lite man kunne tillate seg å legge på seg , uten at det gikk utover barnet hvis man feks skulle ønske å legge på seg 0 kg . Hun kunne heller ikke anbefale meg noe sted jeg kunne kontakte for eventuelt vektprogram under graviditeten og den eneste "hjelpen" jeg fikk av henne var en sort/hvitt kopi med generelle kostholdsråd om å spise mer frukt og grønnsaker , moderat med olje , meieriprodukter , magert kjøtt etc , og unngå helmelk , fløte , rømme , fløteis etc . ( står at infoskrivet er utarbeidet av Bayer for interessenter ) . Etter endel press fikk jeg også utdelt et gratis BAM blad hvor forsiden handler om viktigheten av pappapermisjonen , svangerskapsboken uke til uke og et lite gult hefte som heter "gravid" . Det er mulig at det bare er gravidhormonenen mine som bøller med meg , men jeg er ganske overasket over at det offentlige helsevesenet tilsynelatende er så lite interessert i å hjelpe de som ønsker å kontrollere vekten i en periode som sikker er en stor årsak til at mange kvinner blir slitende med overvekt - kanskje resten av livet . Endret 7. juli 2010 av mousepad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 7. juli 2010 #2 Del Skrevet 7. juli 2010 Jeg synes ikke man skal skylde på graviditeten om man er overvektig resten av livet. Kroppen kommer i balanse igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 7. juli 2010 #3 Del Skrevet 7. juli 2010 Problemet er jo rett og slett at hvor mye man legger på seg under graviditeteten ikke nødvendigvis kommer an på hvor mye man er i aktivitet og/eller hva man spiser, og ikke minst er dette veldig individuelt fra person til person og svangerskap til svangerskap. Det beste du kan gjøre er å være i aktivitet så godt som det lar seg gjøre (så lenge kroppen tillater det!) og spise sunt og fornuftig. Noen går likevel mye opp fordi kroppen holder på det den trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 7. juli 2010 #4 Del Skrevet 7. juli 2010 Jeg skjønner frustrasjonen, men det er vel egentlig ikke så mye annet å gjøre enn å anbefale et sunt kosthold og moderat trening under svangerskapet? Eller hva hadde du håpet på? Jeg tror forresten Grete Roede har spesielle kurs for gravide, så det kunne kanskje være noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss I.W. Skrevet 7. juli 2010 #5 Del Skrevet 7. juli 2010 Jeg var godt fornøyd med Grete Roede mens jeg gikk gravid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oktobermamma Skrevet 7. juli 2010 #6 Del Skrevet 7. juli 2010 Vet at man kan få kostholdsveiledning hos ernæringsfysiolog på sykehuset.. Må henvises fra lege, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grace Skrevet 7. juli 2010 #7 Del Skrevet 7. juli 2010 Jeg synes ikke man skal skylde på graviditeten om man er overvektig resten av livet. Kroppen kommer i balanse igjen. Hvordan kan du påstå at kroppen kommer i balanse igjen? Dette er da særdeles individuelt. Selv har jeg stort sett alltid vært slank, men la på meg ekstremt under svangerskapet. Trente hele veien, jobbet fram til permisjon og satt definitivt ikke i sofaen og blomstret. Og nå to og et halvt år etterpå er jeg fortsatt tjukk, har gjort mye for å gå ned, men ikke snakk om at kroppen kommer i balanse igjen. Forøvrig til trådstarter så er det flere av sykehusene som har oppfølgingsprogram for overvektige gravide som man også kan få være på om man har de problemene du og jeg har. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skylight Skrevet 7. juli 2010 #8 Del Skrevet 7. juli 2010 Kan du snakke med jordmor på helsestasjon eller jordmor på sykehuset om dette? Det eneste tipset jeg selv kan gi er å tenke litt fedon (jeg tenker ikke fedon til vanlig, men måtte tenke litt på det under svangerskapet pga rask vektøkning og fare for sv diabetes). Sette deg litt inn i "glukosetabeller", finne ut hva som stiger raskt på blodsukkeret og hvordan det virker og slikt. At du bør f eks spise plommer i steden for appelsin ol, minst mulig potet, lys ris og pasta. Dette kan du finne på internett. Også tabeller, tror den er på svensk :-/ Der er alle matsorter rangert. Trening / mosjon bør du bare gjøre om du ikke er plaget med bekkenet eller annet. Da er det kroppen/babyen som ber deg ta det med ro i svangerskapet :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 8. juli 2010 #9 Del Skrevet 8. juli 2010 Forsto jeg deg riktig: Du mener at dine 5 ekstra kg skal prioriteres i helsevesenet med spesiell oppfølging fordi fedme koster samfunnet milliarder?? Her er jeg faktisk enig med legen din. De 5 kg kan du jobbe med selv, det er ingen oppgave for helsevesenet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mousepad Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 8. juli 2010 Forsto jeg deg riktig: Du mener at dine 5 ekstra kg skal prioriteres i helsevesenet med spesiell oppfølging fordi fedme koster samfunnet milliarder?? Her er jeg faktisk enig med legen din. De 5 kg kan du jobbe med selv, det er ingen oppgave for helsevesenet... Nei du forstår meg ikke riktig . La meg prøve å forklare det for deg : 1) Mange kvinner legger på seg for mye under en graviditet . 2) Fedme koster samfunnet milliarder . 3) Antall overvektige som koster samfunnet milliarder , ville bli færre dersom det ble tilbudt hjelp til å kontrollere vekten ( innenfor det som er forsvarlig for fosteret ) , for de som er interessert i det . Ble det klarer for deg nå ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss_universum Skrevet 9. juli 2010 #11 Del Skrevet 9. juli 2010 3) Antall overvektige som koster samfunnet milliarder , ville bli færre dersom det ble tilbudt hjelp til å kontrollere vekten ( innenfor det som er forsvarlig for fosteret ) , for de som er interessert i det . Hei! Tror ikke jeg forstår helt jeg heller...=D Hvilken hjelp vil du ha da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juli 2010 #12 Del Skrevet 9. juli 2010 Jeg forstår heller ikke hvilken hjelp du vil ha utover de rådene om kosthold og mosjon du har fått. Kuropphold? Ernæringsrådgiver?? Dette er i såfall resurssbruk som nok er forbeholdt de som faktisk sliter med reell overvekt og ikke normalvektige (antar du er det siden du ikke sier annet) som er redd for å legge på seg et par pyntekilo i løpet av et svangerskap. Det er dessuten stor forskjell på hva enkeltmennesker ser på som farlig overvekt og det som er medisinsk farlig overvekt. Jeg er selv overvektig og gravid, men skjønner jo såpass at jeg må ta ansvar selv og at utover å passe på hva man putter i munnen og mosjonere, så ER det ikke mye man kan gjøre i løpet av svangerskapet!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LindaMor Skrevet 9. juli 2010 #13 Del Skrevet 9. juli 2010 Jeg er overvektig, Og jeg får ekstra oppfølging under svangerskapet. Tenker ikke så mye på at jeg skal legge på meg, for d gjør alle til en hviss grad så klart. Men jeg trener og prøver å spise sunt. Det er d eneste jeg får til svar fra sykehuset også. Det er det beste for både meg og barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 9. juli 2010 #14 Del Skrevet 9. juli 2010 Jeg er overvektig, Og jeg får ekstra oppfølging under svangerskapet. Tenker ikke så mye på at jeg skal legge på meg, for d gjør alle til en hviss grad så klart. Men jeg trener og prøver å spise sunt. Det er d eneste jeg får til svar fra sykehuset også. Det er det beste for både meg og barnet. Når du sier du får oppfølging pga overvektig, så antar jeg du er mer enn 5 kg over, og derfor ikke i samme båt? Sløsing med ressurser å begynne spesiell oppfølging av folk som er bare 5 kg overvektig. Mange andre tiltak å bruke helsekronene på før det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juli 2010 #15 Del Skrevet 9. juli 2010 Kom nettopp hjem fra legekontoret etter en mildt sagt svært frustrerende opplevelse . Jeg hadde bestilt time svært tidlig i dette svangerskapet fordi jeg er redd for å legge på meg for mye , siden jeg la på meg ekstremt mye under forrige svangerskap som jeg da ikke har greid å ta av meg i etterkant . Og siden det spesielt er de første 5 kg jeg ikke har greid å ta av ( altså de som kom de 12 første ukene ) selv etter gjentatte forsøk , ville jeg ha oppfølging så tidlig som mulig for å unngå å legge på meg disse kg'ene i dette svangerskapet og trodde kanskje det offentlige subsidierte helsevesenet kunne hjelpe meg med dette tatt i betraktning av at : Fedme koster samfunnet milliarder . Si meg - hvordan i alle dager kan du vite at det var de 5 kg du la på deg i første trimester du ikke har blitt kvitt etterpå? Kunne det ikke like gjerne vært 5 kg fra resten av svangerskapet? Hadde de en annen farge kanskje, de 5 første kiloene, slik at du kjenner dem igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Batteri Skrevet 10. juli 2010 #16 Del Skrevet 10. juli 2010 Det lurte jeg også på. Og jeg synes det er trist at man er så fokusert på at man legger på seg i løpet av et svangerskap. De kiloene kommer uansett. Selv er jeg fortsatt 10 kg overvektig etter sistemann, som kom for to og et halvt år siden. Disse kiloene tar jeg helt og holdent ansvar for selv, da jeg elsker mat og hater trening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mousepad Skrevet 10. juli 2010 Forfatter #17 Del Skrevet 10. juli 2010 Syntes det er bra at det er mulig å få spesial oppfølging dersom man er overvektig , det var jeg faktisk ikke klar over da jeg laget denne tråden . Visste jo at man kunne melde seg på kurs hos Rhode , men jeg øsnker at en lege skal gå god for at det er det mest optimale for fosteret , før jeg eventuelt gjorde dette . Enkelte her har prøvd å bagatellisere akkuat min situasjon til at det er snakk om bare 5 "kosekilo" og at jeg bare tror jeg er overvektig , mens jeg egentlig ikke er det . TIl dem må jeg bare få si : DETTE ER HELT FEIL , jeg vet hva BMI er og kan regne jeg også ! ( Legen spurte ikke engang etter BMI eller vekt , men den er iallefall langt over 25 hos meg , så har nok vært uheldig med legen og har allerede bestilt time hos ny ) Dilemmaet når man er gravid er jo det at man må passe på at fosteret får det det trenger , samtidig som at mange kanskje er interessert i å legge på seg minst mulig og det syntes jeg blir vanskelig når legen ikke vil uttalte seg om dette . I Norge er det over 1 million (!) overvektige nå ( dvs de har en BMI over 25 ) og problemet er økende . Selvsagt kan man jo stikke hodet i sanden og si at de har "ansvaret" for sin egen overvekt og at samfunnet egentlig bør sitte å se på at flere og flere faller i denne kategorien ( med det det innebærer av menneskelig lidelse og kostnader for samfunnet ) , eller man kan foreta seg noe aktivt for å hindre flest mulige å utvikle overvekt - iallefall for dem som er interessert i det og motivert for det selv . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 12. juli 2010 #18 Del Skrevet 12. juli 2010 Jeg skjønner hva du er ute etter, men det virker ikke som at du forstår at det ikke er ubegrenset med penger. Hvis din fanesak skal prioriteres, så må noe annet prioriteres bort. I tillegg så virker det på meg som at du ikke vil vedkjenne deg at vi som individer også har ansvar for oss selv og vår helse. Det er ikke bare legene som må ta det ansvaret. Jeg foreslår at du går en god tur hver dag, kutter godterier, potetgull og brus, og spiser mye grønnsaker, frukt, fisk, rent kjøtt, rett og slett så sunt du klarer. Rik på jern, fiskefett, vitaminer og mineraler. Det er ikke så mye ekstra et foster trenger, det er snakk om en brødskive og et glass melk ekstra iallefall i de første månedene. Jeg er litt rund, min BMI lå på 27 da jeg ble gravid, og jeg kjørte denne "dietten". Jeg spiste godt, bare valgte riktig mat. Jeg gikk opp totalt 5 kg. Da jeg reiste hjem fra sykehuset var jeg 5 kg lettere enn da jeg ble gravid. Min lege støttet meg fullt ut i dette. Så, der har du fått oppskriften, helt gratis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 12. juli 2010 #19 Del Skrevet 12. juli 2010 Jeg syns virkelig det burde brukes mer ressurser og penger på å forebygge overvekt, for når folk først har lagt på seg er det mye mye vanskeligere å gå varig ned igjen, og det kan komme til å koste samfunnet langt mer i helseutgifter på sikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 12. juli 2010 #20 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Er absolutt med på å bruke litt ressurser på å forebygge! Vil tro at det er billigere enn å "fikse det" i etterkant. Og det er jo bedre for mor og barn sin helse også! Jeg vet Grethe Roede har noe kurs for gravide. Har ikke prøvd det selv, men kanskje verdt et forsøk? Siden du ikke får hjelp fra helsevesenet, så må du nesten ta saken i egne hender. Endret 12. juli 2010 av Jade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå