En liten guide til retinol og andre retinoider
Retinol er et velkjent begrep for mange, og kanskje har du tatt i bruk retinol i hudpleierutinen din også. Kanskje vet du likevel ikke helt hva retinol er, og hvordan den egentlig virker? Da er denne guiden for deg.
Retinoider er et samlebegrep for alle former for a-vitaminer og derivater av a-vitamin. Av disse er Retinol den mest kjente og best dokumenterte formen brukt i hudpleie, bortsett fra tretinoin/retinsyre (A-vitaminsyre) som krever resept fra lege/hudlege.
Andre retinoider som benyttes i hudpleie er bl.a.
- Hydroxypinacolone Retinoate (HPR) også kalt Granactive Retinoid
- Retinyl retinoate (Retinol-8)
- Retinaldehyd/retinal
- Retinol esters (Retinyl Palmitate, Retinyl Propinoate, Retinyl Acetate, Retinol Linoleate)
Flere tiår med forskning har dokumentert at retinoider kan
- øke cellefornyelsen i huden (en naturlig prosess som erstatter døde hudceller med nye, men som går saktere etterhvert som vi blir eldre)
- stimulere hudens egen produksjon av kollagen og elastin (som har betydning for fasthet og spenst)
- bekjempe akne og stabilisere hudens talgproduksjon
- reparere solskadet hud
- bekjempe frie radikaler som fører til hudaldring
Egentlig er det kun retinsyre, mer kjent som tretinoin som har effekt, så de andre formene for retinoider virker ved at de omdannes til tretinoin når de kommer i kontakt med enzymene i huden. I hovedsak betyr dette at desto flere konverteringssteg, desto mildere, men også mindre effektivt er det enkelte retinoidet. Konverteringsprosessen kan enkelt framstilles slik:
Retinol esters blir til -> retinol som blir til -> retinal/retinaldehyd som blir tll -> retinsyre
I hovedsak betyr dette at desto flere konverteringssteg, desto mildere, men også mindre effektivt er det enkelte retinoidet.
HPR/Granactive retinoid og Retinyl retinoat (Retinol-8 ) hører til en gruppe a-vitaminderivater kalt retinsyreester, og det foreligger ikke så mye forskning på disse ennå. Retinyl retinoate (Retinol-8) brytes ned til retinol og retinsyre i huden, og foreløpige studier viser at retinyl retinoate støtter produksjonen av kollagen åtte ganger mer enn retinol. Den er også mer effektiv for å redusere linjer og virker på mild til moderat akne ved å redusere bakterier og talgproduksjon, i tillegg til å fungere som antioksidant. Ingrediensen skal være mindre irriterende enn andre retinoider. Når det gjelder HPR, kommer det meste av info på denne ingrediensen fra produsenten, som mener at HPR reduserer linjer, pigmentering og gir en bedre hudtekstur. Det finnes lite klinisk forskning på denne ingrediensen.
Når det gjelder de ulike retinol esterene, så er det Retinyl Propionate som er den mest effektive av disse og skal være effektiv på rundt 0,3%. Retinyl acetate og retinol linoleate er mindre potente retinol esters. Retinyl palmitate er en mye brukt ingrediens, men er en av de mindre effektive retinol esterene. Den absorberes veldig sakte av huden og kan derfor bli eksponert for UV-lys, noe som fører til dannelse av frie radikaler som kan skade cellene våre. Det er derfor anbefalt å bruke andre typer retinol esters enn retinyl palmitate. Om man likevel skulle ønske å bruke denne formen for retinol ester, bør den kun brukes på kvelden og natten for å unngå UV-eksponering.
Dersom du vurderer å starte med retinoider, må du være obs på at:
- Ikke alle kan bruke retinol/retinoider. Vær spesielt obs dersom du har svært sensitiv hud eller har hudlidelser som eksem, alvorlig rosacea etc.
- Retinoider gjør huden mer solsensitiv, så de bør derfor i hovedsak brukes om kvelden og det er svært viktig å bruke bredspektret solbeskyttelse med høy faktor på dagtid (UVA + UVB og minimum faktor 30).
- Retinoider ofte gjør at huden får økt behov for fuktighet, så se etter en krem med høyt innhold av lipider, fettsyrer og ceramider, fuktighetsgivende ingredienser som glycerin, aloe vera, hyaluronsyre og kollagen, samt beroligende ingredienser som niacinamide, allantoin, centella asiatica og collodial oatmeal. Unngå produkter med parfyme, alkohol og eteriske oljer.
- Ta en pause fra eksfoliering, både kjemisk (syrer) og fysisk (skrubb) når du begynner med retinoider. Disse kan du introdusere gradvis igjen når huden din har blitt vant til retinoider.
- Less is more. Begynn alltid med en lav konsentrasjon av retinol eller retinaldehyd (0.1-03% for retinol, 0,3-0,6% for retinaldehyd) eller velg produkter med HPR/granacive retionid eller retinol esters, som er mer skånsomme mot huden. Til å begynne med er det også tilstrekkelig å bruke produktet èn gang i uka, og øke bruken gradvis etterhvert som huden bygger opp toleransen.
- Retinol/retionider er ikke noe "quick-fix" - beregn minst 3-6 måneder før du kan forvente synlige resultater.
- Det er ikke uvanlig å oppleve lett hudirritasjon som rødhet og/eller flassing når man starter med retinoider, men hvis irritasjonen vedvarer, bør man trappe ned på konsentrasjon og/ eller antall dager, eventuelt slutte helt med produktet.
- Retinoider skal ikke brukes av gravide eller ammende.
Illustrasjon: Produsentene
- 1
0 kommentarer
Anbefalte kommentarer
Det er ingen kommentarer å vise.