Gå til innhold

Nå er jeg SINNA!! Rasisme...


Gjest Lille Solstråle

Anbefalte innlegg

Gjest Lille Solstråle

Nå er jeg bare så :sinna: forbannet!!

Bare for å presisere dette først som sist; jeg er ikke rasist. Jeg er vokst opp i et miljø hvor alle er forskjellige, og jeg har lært utrolig mye av det. Flotte mennesker er flotte mennesker, og drittsekker er drittsekker- uansett hudfarge. Jeg hater også generaliseringer av et folkeslag, det finnes masse flotte innvandrere fra masse land. Men- dette er et angrep på den stereotype innvandrerguttegjengen- et angrep på snillismen her i landet.

Jeg var en av to norske i klassen på ungdomsskolen min. Det som alltid overrasket meg var hvordan de pakistanske jentene aldri fikk være med på noenting, de skyndte seg hjem etter skolen, var aldri med på skoleturer. Guttene derimot-de hadde ingen grenser. Jeg ble etterhvert god venninne med en av de pakistanske jentene, og ble med henne hjem et par ganger. Og så med gru på hvordan brødrene hennes oppførte seg som konger. De kom hjem, forlangte mat, la seg ned på sofaen, søstrene og moren ryddet opp for dem, de gikk ut som de ville, gjorde som de ville. Altså: Guttene hadde ingen regler- jentene hadde alle.

Etter hvert så jeg hvordan gjenger ble dannet- av de pakistanske, kosovo-albanske, marokanske og norske guttene. Hvordan holdningene deres var overfor jentene, hva som var status å gjøre, hvor tåpelig det hele var.

Det var ærlig talt en lettelse å komme over på en videregående skole hvor man slapp disse gjengene.

Jeg er av den tro at jenter skal kunne kle seg som de vil uten å bli antastet. Selv om jeg selv ikke kler meg veldig utfordrende, det har med smak å gjøre, syns jeg jenter skal kunne gå nedover karl johan med kløft og navle uten å bli antastet. Uansett- jeg har alltid blitt forbannet når disse gjengene (ingen gjør noe alene, de er alltid i gjenger) tar seg friheten å klype deg i rumpa når du går forbi eller rope at du er bimbo.

Dette blir langt- til poenget:

I går satt jeg og kjæresten min i en park, og jeg reiste meg for å kaste noe i en søplekasse. På vei tilbake til kjæresten gikk jeg forbi en guttegjeng på sju-åtte gutter i 15-16-årsalderen, i hovedsak pakistanere og kosovo-albanere, som stoppet meg. Den ene gutten kløp meg i rumpa, den andre klemte hardt rundt det ene brystet mitt. Jeg ble stående som fjetret et par sekunder, før jeg kom til meg selv, rimelig forbanna. Guttene flirte, og kjæresten min, en rimelig balansert og ikke-voldelig type, som hadde sett det hele, kom bort og spurte hva de drev med med en rimelig sinna tone. Hvorpå en av gutta svarte; dama di er billig-hun er jo blond. Da ble kjæresten min rimelig forbanna og sa at de ikke hadde noen som helst rett til å klå på jenter, hvorpå gjengen nå ble aggressiv, og spurte om kjæresten min ba om bråk. Dette gjorde kjæresten min enda mer sinna, disse jyplingene 4-5 år yngre enn ham selv hadde først klådd på meg og deretter truet ham. Han sa derfor tydelig og klart fra at de skulle komme seg til ¤%%#"#&. Da slo den ene gutten kjæresten min i ansiktet!!! Og spurte om han ville ha bank.

På dette tidspunktet var jeg så sjokkert at jeg dro med meg den illsinte kjæresten min, mens gjengen ropte hoverende "stikk!" til oss. Jeg var jo livredd for at kjæresten min faktisk skulle bli innblandet i en slåsskamp, og etterpå satt jeg bare og gråt i fanget hans.

Nå er denne gråten erstattet med sinne. Dette ble dråpen som fikk begeret til å flyte over- hvordan går det an å oppføre seg sånn???? Først klå på en jente og så slå til kjæresten hennes som sier fra??

Jeg har sett litt for mange av disse guttene nå- som ikke eier respekt for norske jenter, som tror de er verdens herskere. Disse guttene hadde nok aldri oppført seg sånn i sitt eget hjemland- men noe GRUNNLEGGENDE har gått galt på veien over hit. Det totale kulturkræsjet har skapt monstre, og de blir stadig flere. Hva kan gjøres? Hvem kan banke litt vett inn i skallene til disse respektløse drittsekkene? Jeg er som regel ganske nøktern i beskrivelser av folk, men dette mener jeg virkelig. Jeg har fått nok. :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Phair

Skulle ønske det fantes en magisk formel på slikt som dette. Jeg blir så sint på dine vegne. Jeg vet ikke hvor lærdommen om respekt ble borte. Og jeg vil ikke finne på å kalle deg rasist. Du kaller bare en spade for en spade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Helt forferdelig!

I fjor skrev jeg et liknende "rasistisk" innlegg i frustrasjon etter å ha jobbet på Norway Cup og sett mye frekk og utidig oppførsel ene og alene av gutter fra visse land.

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...t=42429&start=0

Jeg vet ærlig talt ikke hva man bør gjøre, men jeg synes definitivt at dere skulle ringt politiet og anmelde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Enig med deg Lille Solstråle! Blir sint av å lese det du skreiv!!! :evil:

At det går an å vere sånn mot andre. Det finst måde kvite og farga gjenger som kan vere ubehagelig og ekkle (og yppar til vold!), men i dette tilfelle ein farga gjeng med annan kultur. Eg trur nok desse smågutane får lært av fedrene sine at vi jenter ikkje er "reine" nok i deria auger. At vi ligg med kva som helst og går sånn vi vil.

Respektlaust i mine auger vertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk at du skulle ha ringt politiet der og da. Guttene gjorde flere ting som er ulovlig - de antastet deg og de slo typen din i ansiktet.

Faktisk så er det den beste måten å motarbeide rasisme på også. Å sørge for at enkeltpersoner må stå til rette for det de gjør. Ikke la folk bli del av en stor anonym gruppe som " har lov til" å oppføre seg som et fellesskap.

Det er lett å gjemme seg bak gjengen, men hver enkelt har ansvaret for sine egne handlinger.

Det gjelder både gjenger med innvandrerungdommer, nynazistiske gjenger og ëgentlig oss alle.

Det som er så synd med gjengmentaliteten er at det ødelegger for alle de skikkelige folkene som ikke er med i en gjeng. De som oppfører seg bra men som risikerer å bli tatt til inntekt for meninger og handlinger de ikke står for fordi de har de samme fellestrekkene som gjengene.

Det er for øvrig ikke for sent å anmelde episoden. Om det er slik disse ungguttene oppfører seg så kommer de kjapt opp i bråk flere ganger, Da kan det være nyttig at du har fortalt om denne episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anmeld de... Det hade jeg gjort. For begge hendelsene! Men sjansen for at politiet har ressuser til å finen de er vel heller mindre, om du ikke vet hvem noen av de er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
anmeld de... Det hade jeg gjort. For begge hendelsene! Men sjansen for at politiet har ressuser til å finen de er vel heller mindre' date=' om du ikke vet hvem noen av de er..[/quote']

Men de kan holde øynene åpne i området. Det er ofte det som skal til, hvis nok anmelder. Og så blir de tatt til slutt (forhåpentligvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa derfor tydelig og klart fra at de skulle komme seg til ¤%%#"#&. Da slo den ene gutten kjæresten min i ansiktet!!! Og spurte om han ville ha bank.  

Til tross for det var innvandrerguttene som helt klart var provokatørene i dette scenarioet, så må jeg få lov til å dele ut litt kritikk.

Enten så er kjæresten din en gedigen kjempe. Eller så er han rett og slett bare en idiot. Altså, no offence. Men å starte å skjelle ut en flokk bestående av syv, åtte ungdommer i alderen 15 - 16 år, som helt klart og tydelig ikke svarer på autoritet og som attpå til fremstår som aggressiv, blir det samme som å prøve å slukke en skogbrann med bensin, propan og nitroglyserin. Jeg skjønner han var forbannet. Men han var heldig at de ikke raserte han på åpen gate.

Hans opptreden kunne satt både din og hans helse i fare.

Det hadde ikke vært noe skam i å bare tatt deg i hånden å geleidet deg tilbake til plassen deres uten å sagt noe mer til ungdommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Tror muligens at hennes kjæreste ble styrt av adrenalin der. Skal godt gjøres å tenke rasjonelt i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med gunner neste gang så du kan skyte dem som tafser. Det virker ikke som at de forstår annet språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phair
Tror muligens at hennes kjæreste ble styrt av adrenalin der. Skal godt gjøres å tenke rasjonelt i slike tilfeller.

Det var kanskje ikke så smart, men skjønner reaksjonen jeg. Jeg vet at hvis min kjæreste hadde opplevd det samme så hadde det tilta for han. En helt naturlig reaskjon når man vil beskytte kjæresten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med gunner neste gang så du kan skyte dem som tafser. Det virker ikke som at de forstår annet språk.

det var vel kanskje litt drøyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men- dette er et angrep på den stereotype innvandrerguttegjengen- et angrep på snillismen her i landet.

....

Jeg har sett litt for mange av disse guttene nå- som ikke eier respekt for norske jenter, som tror de er verdens herskere. Disse guttene hadde nok aldri oppført seg sånn i sitt eget hjemland- men noe GRUNNLEGGENDE har gått galt på veien over hit. Det totale kulturkræsjet har skapt monstre, og de blir stadig flere. Hva kan gjøres? Hvem kan banke litt vett inn i skallene til disse respektløse drittsekkene? Jeg er som regel ganske nøktern i beskrivelser av folk, men dette mener jeg virkelig. Jeg har fått nok. :kjempesinna:

Ettersom jeg ikke har noen erfaring med dette selv(er mann) lurer jeg på om dette er et problem som er begrenset til innvandrere?

Altså gjengdannelse og seksuell trakassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for det var innvandrerguttene som helt klart var provokatørene i dette scenarioet, så må jeg få lov til å dele ut litt kritikk.

Enten så er kjæresten din en gedigen kjempe. Eller så er han rett og slett bare en idiot. Altså, no offence. Men å starte å skjelle ut en flokk bestående av syv, åtte ungdommer i alderen 15 - 16 år, som helt klart og tydelig ikke svarer på autoritet og som attpå til fremstår som aggressiv, blir det samme som å prøve å slukke en skogbrann med bensin, propan og nitroglyserin. Jeg skjønner han var forbannet. Men han var heldig at de ikke raserte han på åpen gate.

Hans opptreden kunne satt både din og hans helse i fare.

Det hadde ikke vært noe skam i å bare tatt deg i hånden å geleidet deg tilbake til plassen deres uten å sagt noe mer til ungdommene.

Jeg tenkte noe sånt jeg også. Klart at man blir provosert, men det viktigste er vel å komme fra det med liv og helse i behold ikke å tøffe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

det var vel kanskje litt drøyt?

Litt urealistisk kanskje, men du noen ganger hadde det vært fint å være en sånn person som går rundt med gunner og plaffer ned folk også. Hva, vil du kødde meg MEG? *plaff* skyte han i rompa :ler: så hadde han begynt å gråte og løpt hjem til mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror slik oppførsel handler om en blanding av mangel på respekt for andre mennesker (i særdeleshet kvinner) og ungdommens dårskap. Og manglende oppdragelse!

Det som kanskje er aller mest trist er at slike episoder bidrar til mer fordommer og mer rasisme.

Men jeg er også opptatt av at man ikke skal forstå seg ihjel og akseptere et nedlatende kvinne-/menneskesyn fordi det angivelig er kulturbetinget eller fordi man er redd for å diskriminerer eller stigmatisere.

Ambi

:smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg tror slik oppførsel handler om en blanding av mangel på respekt for andre mennesker (i særdeleshet kvinner) og ungdommens dårskap. Og manglende oppdragelse!

Det som kanskje er aller mest trist er at slike episoder bidrar til mer fordommer og mer rasisme.

Men jeg er også opptatt av at man ikke skal forstå seg ihjel og akseptere et nedlatende kvinne-/menneskesyn fordi det angivelig er kulturbetinget eller fordi man er redd for å diskriminerer eller stigmatisere.

Ambi

:smoke:

Blir litt dumt at en må være redd for å stigmatisere og diskriminere noen som stigmatiserer og diskriminerer deg, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg spurte i ett tidligere innlegg; er dette et fenomen som eksklusivt eller hovedsaklig gjelder ungdommer av fremmedkulturell avstamning?

(seksuell trakassering/vold)

Ville vi begynt å snakke om hva som var galt med den norske kulturen og snillisme om det hadde vært nordmenn som hadde gjort noe lignende.

Vi må ikke glemme at det er individer som står bak denne typen handlinger, ikke hudfarger, religioner eller kulturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...