Gå til innhold

Frekke gutter på Norway Cup


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot

Må bare fortelle om alle de utrolig frekke guttene jeg møtte da jeg jobbet på N C i dag.

De rev og slet og maste om det vi delte ut. Det var gratis, men de ble sure når de ikke fikk 5, 6 eller 7. Postkort var gratis og de fikk ta mange. De ville ta en hel bunke, nåer de ikke fikk lov kastet de alle på gulvet. De rappa mikrofonen og skrek i den og tulla med lyden slik at det ble kjempebråkete.

Ikke en gutt hadde hvit hud. Donpedro er i ferd med å forvandles fra liberaler til noe jeg ikke trodde jeg var. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

så er ho dette folk i fra andre land som er he rpå besøk så ingen grunn til å bli rasist da..tenk på dem som kommer fra et fattig land over til overfylte norge av ting og tang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
så er ho dette folk i fra andre land som er he rpå besøk så ingen grunn til å bli rasist da..tenk på dem som kommer fra et fattig land over til overfylte norge av ting og tang...

Nei, de bor nok i Norge. De som ikke snakker norsk er hyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du ta frem den strenge donpedro maska, og si myndig "dere kan ta én hver, vi vil gi til mange" (regner med det er pr-ting). Hvis ikke det nytter, så be dem pakke seg vekk og ikke gi dem noen. Skal man behandle folk fargeløst, så er det lov å være streng til de frekke. Det er misforstått snillhet å kompensere for rasismetendenser med å være ekstra snill og godta ekstra mye fordi de har annen farge. (ikke at du gjorde det da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine

Du tar bare den ene DonPedro, og juler du den andre opp med. Fort gjort, du er større og sterkere. Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Du tar bare den ene DonPedro, og juler du den andre opp med. Fort gjort, du er større og sterkere. Ikke sant?

Somaliske gutter i 14-15 års alderen er gjerne 1,80 høye.... Men jeg hadde lyst til å gjøre det, ja.

men seriøst: jeg har ingen problemer med å være streng, har jobbet mange år med barn og ungdom og vært speiderleder. Men når gutta nærmest krabber under bordet for å få pr-effekter, når de alt har fått, prøver å tvinge seg til innlevering av besvarelser på konkurranse som bare er tull, og står slik at andre barn ikke kommer frem, så er det ikke så lettt å gjøre noe.

Det er veldig mange på sletta som ikke spiller fotball, og jeg så at de blant annet nesten angrep en gutt som hadde fått tak i mange effekter rundt om kring. De samlet seg rundt han og ville "overtale" ham til å gi dem bort.

Vi vil jo ha reklame, så vi gir til alle selvfølgelig. Jeg ble bare så overrasket over at ALLE guttene som oppførte seg slik hadde familie fra Afrika eller Midt-Østen. Det var ikke EN hvit gutt som oppførte seg slik (ei heller russiske).

Nå skal de sies at de fleste innvandrerbarna som var der var høflige og greie, og gjorde som vi sa. Men slike tøffe-i-trynet gutter ødelegger ryktet for svært mange andre, og min antagelse er at de vil gjøre det i fremtiden også. Det er synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skjønner problemet!! Har bodd i Oslo i mange år nå men kommer fra et annet sted i landet.

Og det er altså så mange frekke folk her nede.

Mange er jo naturligvis hyggelige. Men det som er felles for de aller fleste som er skikkelig frekke og ekle er at de snakker østlandsdialekt.

Og det er snakk om alt fra folk som sniker i køa på postkontoret, til drosjesjåfører til folk ute på byen og til drittunger.

Østlendinger hele bunten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jada, jeg tok den gjest.

Men her er det altså et faktum av at de 15-20 barna/ungdommene som var skikkelig ubehagelige og frekke, var alle fra innvandrerfamilier. Lik det eller ei, men det var et faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg syns det er betenkelig at man faktisk ikke tør (Donpedro tør :D ) å sette fingeren på problemer av frykt for å bli stemplet rasist. Dette problemet har jo ikke med raseteori å gjøre, men det har å gjøre med et problem de fleste er klar over etterhvert, nemlig at mange barn med invandrer bakgrunn ikke har den ballast/det ettersyn som trengs for å fungere i det norske samfunn. (og bevares, dette gjelder også mange barn uten innvandrer bakgrunn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Noe annet vi har opplevd på NC er smågutter (8-10 år) som løper rundt og prøver å finne bussen hjem ned til byen. Området er stor og uoversiktlig, og det er mange busser i mange retninger. Hvor er foreldrene?

Som jeg nevnte i første innlegg var de aller fleste høflige og flinke. Men vi ble altså rimelig oppgitte der vi stod i går og prøvde å være hyggelige og ha et ok tilbud, også ble vi regelrett sabotert av disse guttegjengene som bare vanker rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Og dessuten:

Hvilken smarting var det som fant ut at det var smart av ekstrabussene som frakter barn opp og ned til sentrum å stoppe på Plata?????? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg grønn pga Norway Cup.

Det dummeste man gjør et å prøve seg på Ryen-krysset eller å kjøre via Ekeberg. Det står busser over alt, det er unger midt i veien... bussene er fulle, slik at de som skal til og fra jobb må vente på neste buss.

I tillegg bor det en drøss med deltagere på en skole like ved meg. De skriker og hoier døgnet rundt.

Gleder meg egentlig til det hele er over.

Lea - Sur, gammal kjerring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både fordeler og bakdeler ved å bo i hovedstaden, Lea. Dere har flere arrangementer dere kan delta på, men også da flere deltakere. Det kunne jeg godt tenkt meg også (ok, kanskje ikke grete waitz-løpet da..) spes har dere alltid mest gunstige reisetilbud.

Man kan alltids håpe at med tvungen språkopplæring så kommer foreldrene mer på banen, og følger opp. For de guttene er det vel for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne debatter som dette iriiterer meg grønn. Av den enkle grunn at de er så innmarig ensidige.

Minner meg om sånn her kosesyting som foregår i lunsjen de fleste steder.

Man kommer aldri noe videre enn å si at "det er så fælt, og noen må gjøre noe" Og om noen spør hva som bør gjøres så er det alltid politikerne som skal gjøre noe eller "de selv" eller noe sånt.

Poenget mitt er at det blir for dumt å se på innvandrere som en stor ensartet gruppe. Strengt tatt så har jo innvandrere fra Eritrea, Pakistan og Chile ingenting annet til felles enn at de bor i Norge og har kommet hit fra et annet land. Så om de, som det stadig blir hevdet, har fellestrekk i sin oppførsel som gjør at vi kan si at noe er "typisk for en innvandrer" (Innvandrere er slik Innvandrere er sånn)

Så må jo det være noe som kommer fra det norske samfunnet. For møtet med det norske samfunnet er faktisk det eneste de har til felles.

Om man ikke er enig i det, så hevder man jo indirekte at folk fra andre land enn Norge genetisk sett er mer kriminelle, løgnaktige og/eller alt annet fælt enn vi snille hvite nordmenn er.

Poenget mitt er at om man mener innvandrere er mer krinminelle enn nordmenn så må man diskutere hva Norge har gjort feil i integreringspolitikken som har gjort at innvandrere blir mer kriminelle enn nordmenn.

Egentlig så synes jeg at man burde slutte med å stigmatisere grupper ut fra enkeltpersoner i det hele.

Det kalles nemliog diskriminering - og har blitt gjort mot svake grupper i generasjoner.

Det var forresten jeg som var ironisk gjest litt over her - glemte at jeg ikke var innlogga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Men Anna da: jeg har jo skrevet at de fleste var høflige og supergreie!

Tror ikke de har genetsisk forskjell, men en annen holdning er det jo helt tydelig at en del av disse gutta har. Sier ikke det er typisk for innvnadrere, men det må da være lov til å komme med hjertesukk, når man ser en slik forskjell mellom etnisk norske nordmenn (som det tross alt er flest av på Ekeberg) og andre land?

Selv har jeg jobbet som frivillig på asylmottak for mange år siden, og jobber med flere innvnadrere/flyktninger fra Somalia, Bosnia, Eritrea, India, Iran, og jeg har ikke NOE å klage på.

Vi ble "advart" på forhånd om disse guttegjengene, og jeg hadde det i bakhodet når jeg dro på stand. Men jeg ble faktisk sjokkert. For det gikk jo ikke ann å snakke til de, enda de fiklet med det elektriske utstyret, nesten sprengte trommehinnen på en jente (begynt å gråte og VI fikk kjeft av laglederen), kastet postkort og klistremerker rundt seg, skulle tvinge seg til å levere inn konkurransebesvarelser som bare var tull ("rumpa til Osma bin Laden" osv) enda de fikk tilbud om hjelp til å løse spørsmålene, banning og skriking og dytting av folk som stod i veien.

Ble trist, jeg, for jeg tror de problemene vi har i dag vil forverre seg når jeg så så mye av slik oppførsel. Når de da knapt nok kunne skrive norsk (ikke nødvendigvis deres skyld) så har samfunnet et stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Naturligvis er det lov å beskrive det man ser. Og jeg tror på det du forteller om at det var flere norsktalende gutter med utenlandsk opprinnelse som oppførte seg dårlig. Synes ikke at det er greit med slik oppførsel! Men jeg synes gutta har ansvar for oppførselen sin som enkeltmennesker og at det er feil å hekte oppførsel på hudfarge.

For du sa at:

"Ikke en gutt hadde hvit hud. Donpedro er i ferd med å forvandles fra liberaler til noe jeg ikke trodde jeg var. Beklager."

Det kan jo være "andre grunner" til at guttene var frekke. For eksempel at de var frekke fyrer, i en gjeng, og at de hauset opp hverandre, og at de i motsetning til veldig mange av de norsktalende og tilreisende - kom fra Oslo og dermed ikke hadde med seg noen voksenperson som holdt dem i nakken. Jeg satser i grunn på forklaringa at disse her var tenårings-drittsekker uavhengig av hudfarge men litt avhengig av situasjon og hvem man er sammen med. Jeg er hvit og var litt slik selv.

Poenget mitt er at: Folk med mørk hudfarge sliter med "dame i bil"-syndromet. Er du kvinne som er skikkelig elendig til å lukeparkere, så blir det straks hengt på knaggen at du er kvinne. "Typisk kvinne i bil".

Du parkerer dermed på vegne av hele kvinnekjønnet mens en mann som er dårlig å parkere er bare en mann som er dårlig til å parkere.

En hyggelig innvandrer blir ofte omtalt som "unntaket som bekrefter regelen". Eller et "se jeg kan si noe fint om innvandrere også - så jeg er ikke rasist"-argument. Men samtidig får de hyggelige innvandrerne vi vet om ikke samme makta (av oss) til å stigmatisere gruppa som de slemme innvandrerne.

Jeg skulle likt å se at noen etter å ha hatt en ubehagelig opplevelse med 14 hvite norske gutter skriver:

"Ikke en hadde mørk hudfarge - jeg er i ferd med å forvandles fra rasist til noe jeg ikke trodde jeg var"

Det er lov å komme med "hjertesukk".

Mitt hjertesukk er at slike argumenter blir kosesyting og en debatt som er for enkel og unyansert. Og at det uansett om det er intensjonen eller ikke er med på å opprettholde et bilde av mørkhudede som "mer kriminelle" og slemmere enn hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Du sier mye lurt du, Anna.

Og jeg er helt enig i at dette er kosesyting, det var ikke min intensjon å ta et kraftig oppgjør med synet på innvnadrere. Det var snarere en frustrert utblåsning over en virkelighet jeg sjelden ser ellers, der frekke tenåringsgutter gjør som de vil, uten respekt for andre enn seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk... kanskje...

Må jo få si at jeg er veldig sikker på at du ikke er rasistisk! (I alle fall ikke mer enn alle vi andre er det ubevisst) Og at jeg vet jeg kan være krass når jeg blir engasjert... og det blir jeg når jeg skriver om noe jeg mener sterkt!!

For det er jo egentlig ikke deg jeg er sinna på..

Mer på gamle tanter og damer på trikken, og bekjente på fest og folk på tv og Carl I Hagen ogh de som stemmer på Carl I Hagen og... ja generelt.

Og så skammer jeg meg for at jeg aldri gidder å si alt det jeg har skrevet her - som jeg faktisk mener - fordi at i noen tilfeller så tror ikke jeg det er vits i å prøve å flytte fjell. Skammer meg over at jeg er så feig at jeg lar deres meninger stå uimotsagt.

Også skammer jeg meg over at jeg også ubevisst tar et bedre tak i veska mi når jeg går forbi fire mørkhudede 15-åringer enn når jeg går forbi fire hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Også skammer jeg meg over at jeg også ubevisst tar et bedre tak i veska mi når jeg går forbi fire mørkhudede 15-åringer enn når jeg går forbi fire hvite.

Jeg skammer meg ikke. Kjenner mange som jobber i fengsler og det er akkurat den typen gutter født i 1986 de har på cellene.

(Men jeg holder stort sett alltid på den, og er alltid obs på folk rundt meg, SÆRLIG guttegjenger uansett farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...