Gå til innhold

takler ikke budrunder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

synes det er så skummelt med budrunder og føler at jeg aldri får full oversikt over alt. Takstrapporten synes jeg ikke er så mye verdt, står jo ingenting der om rørsystem eller elektrisk anlegg. Hvordan klarer folk å ta avgjørelser som koster flere millioner på et par minutter? Får jo aldri kjøpt bolig når jeg tenker sånn..

Anonymkode: 0a737...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eiendommens tekniske stand har du mulighet til å sette deg inn i før budrunden starter, det er ikke under budrunden du skal gjøre dette. Her kan du bruke visning, og du kan hyre inn en takstmann til å gjøre en vurdering for deg for eksempel.

Under budrunden skal du ha en klar ide om hvor mye du er villig til å betale, og holde deg til det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiendommens tekniske stand har du mulighet til å sette deg inn i før budrunden starter, det er ikke under budrunden du skal gjøre dette. Her kan du bruke visning, og du kan hyre inn en takstmann til å gjøre en vurdering for deg for eksempel.

Under budrunden skal du ha en klar ide om hvor mye du er villig til å betale, og holde deg til det. 

Hvordan mener du at man setter seg inn i det før budrunden? Hvis man går på ca 2 visninger i uken, kan jo ikke leie inn takstmann til hver eneste visning? 

Har en klar ide alltid om hvor mye jeg vil betale, dette er bare alltid mindre enn andre:) Så hvis jeg i det hele tatt skal få kjøpt, så må jeg tenke helt annerledes. 

Anonymkode: 0a737...3eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler at den eneste måten å få bolig på, er hvis man ikke tenker seg om, og bare kaster seg ut i det. En bolig selges jo gjerne i løpet av et par timer og det er ikke tid til å tenke noe særlig i det hele tatt. Dessuten må man jo sitte i budrunder mens man gjør andre ting, er på jobb feks. Fryktelig stressende

Anonymkode: 0a737...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du at man setter seg inn i det før budrunden? Hvis man går på ca 2 visninger i uken, kan jo ikke leie inn takstmann til hver eneste visning? 

Har en klar ide alltid om hvor mye jeg vil betale, dette er bare alltid mindre enn andre:) Så hvis jeg i det hele tatt skal få kjøpt, så må jeg tenke helt annerledes. 

Anonymkode: 0a737...3eb

Du kan i hvert fall ikke forsøke å sette deg inn i det under budrunden, etter visning har vært! Den muligheten du har er visning og takstpapirer, i tillegg kan du velge å ha med egen fagperson siden du ikke ser noen verdi i taksten. Det er helt opp til deg hvor mye du vil legge i forarbeidet og hva du evt vil betale for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er så skummelt med budrunder og føler at jeg aldri får full oversikt over alt. Takstrapporten synes jeg ikke er så mye verdt, står jo ingenting der om rørsystem eller elektrisk anlegg. Hvordan klarer folk å ta avgjørelser som koster flere millioner på et par minutter? Får jo aldri kjøpt bolig når jeg tenker sånn..

Anonymkode: 0a737...3eb

Det ER fryktelig skummelt. Det er også mange som går på store økonomiske smeller pga at de ikke har sjekket godt nok og blitt revet med i heftige budrunder. Ofte er det sånn at den som "vinner" budrunden var han som ikke fikk med seg vannskaden på badet eller at det elektriske anlegget ikke var i stand.

Takstmannens rapport har du helt rett i at ikke er mye å stole på.

Noen tips kan likevel være til hjelp.

- Styr unna alle boliger med eierskifteforsikring (har de tegnet det er det MYE større sjanse for trøbbel)

- Styr unna alt som som ikke har dokumentasjon på at våtrom og elektrisk er i orden

Da har du luket unna ganske mange boliger, og kan heller konsentrere deg om å sjekke resterende GRUNDIG før budrunde.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ER fryktelig skummelt. Det er også mange som går på store økonomiske smeller pga at de ikke har sjekket godt nok og blitt revet med i heftige budrunder. Ofte er det sånn at den som "vinner" budrunden var han som ikke fikk med seg vannskaden på badet eller at det elektriske anlegget ikke var i stand.

Takstmannens rapport har du helt rett i at ikke er mye å stole på.

Noen tips kan likevel være til hjelp.

- Styr unna alle boliger med eierskifteforsikring (har de tegnet det er det MYE større sjanse for trøbbel)

- Styr unna alt som som ikke har dokumentasjon på at våtrom og elektrisk er i orden

Da har du luket unna ganske mange boliger, og kan heller konsentrere deg om å sjekke resterende GRUNDIG før budrunde.

 

 

Jeg hadde aldri solgt et hus uten eierskifteforsikring. Selv om huset hadde vært i topp stand og alt av arbeid hadde vært utført av fagfolk med dokumentasjon. En vet aldri hva som kan oppstå etter et hussalg og da er det gull å ha forsikring. 

Anonymkode: c8cac...fbe

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri solgt et hus uten eierskifteforsikring. Selv om huset hadde vært i topp stand og alt av arbeid hadde vært utført av fagfolk med dokumentasjon. En vet aldri hva som kan oppstå etter et hussalg og da er det gull å ha forsikring. 

Anonymkode: c8cac...fbe

Hvis huset er i topp stand har du jo ingenting å bekymre deg for. 

Poenget her er uansett hva en KJØPER bør gjøre, og da er det åpenbart at man bør holde seg milevis unna boliger med eierskifteforsikring hvis det er noen som helst mulighet til å kjøpe en uten :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis huset er i topp stand har du jo ingenting å bekymre deg for. 

Poenget her er uansett hva en KJØPER bør gjøre, og da er det åpenbart at man bør holde seg milevis unna boliger med eierskifteforsikring hvis det er noen som helst mulighet til å kjøpe en uten :) 

 

 

selvsagt har du noe å bekymre deg for. Alt kan skje, selv om huset er i tipp topp stand. Det er veldig vanlig og fornuftig å tegne eierskifteforsikring. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Først av alt: les taksten grundig. Alderen til boligen forteller mye om hva slags problemer du kan forvente.

På visning: åpne sikringsskapet, kjenn på sikringene. Er de varme? Da er det for få kurser, og det elektriske anlegget er alt brannfarlig.

Skru på og av vannet i dusjen/vasken. Renner det ned eller er det tett? Hvor renner vannet i dusjen - ned i sluket eller ut på gulvet. Er det fliser på badet? Er fugene hele? Spør om membran. 

Eierskifteforsikring er som forsikring på bil - selger tegner det for å få økonomisk hjelp dersom ting han ikke visste om dukker opp senere. Vet han om det skal han oppgi det. Ingen ville sagt at de ikke ville sitte på med en bilfører med bilforsikring fordi han da er mer troende til å kjøre gris.

Jeg er enig i at det er skummelt. Desto viktigere er det å lære seg å lese prospekt, stille spørsmål til megler på forhånd og være godt forberedt før visning. Ta gjerne med slekt eller venner med håndverkerbakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis huset er i topp stand har du jo ingenting å bekymre deg for. 

Poenget her er uansett hva en KJØPER bør gjøre, og da er det åpenbart at man bør holde seg milevis unna boliger med eierskifteforsikring hvis det er noen som helst mulighet til å kjøpe en uten :) 

 

 

har knapt sett boliger som selges uten eierskifteforsikring

Anonymkode: 0a737...3eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: les taksten grundig. Alderen til boligen forteller mye om hva slags problemer du kan forvente.

På visning: åpne sikringsskapet, kjenn på sikringene. Er de varme? Da er det for få kurser, og det elektriske anlegget er alt brannfarlig.

Skru på og av vannet i dusjen/vasken. Renner det ned eller er det tett? Hvor renner vannet i dusjen - ned i sluket eller ut på gulvet. Er det fliser på badet? Er fugene hele? Spør om membran. 

Eierskifteforsikring er som forsikring på bil - selger tegner det for å få økonomisk hjelp dersom ting han ikke visste om dukker opp senere. Vet han om det skal han oppgi det. Ingen ville sagt at de ikke ville sitte på med en bilfører med bilforsikring fordi han da er mer troende til å kjøre gris.

Jeg er enig i at det er skummelt. Desto viktigere er det å lære seg å lese prospekt, stille spørsmål til megler på forhånd og være godt forberedt før visning. Ta gjerne med slekt eller venner med håndverkerbakgrunn.

Leser alltid alt grundig:) Sjekker alltid sikringsskapet, gjør alt det som står beskrevet her. Allikevel føler jeg meg ikke trygg, og uansett hvor mye du leser og setter deg inn i ting på forhånd- ting kan oppstå. Og avgjørelsen må tas i løpet av noen timer, hvis man skal ha sjanse i budrunden, ofte er jo disse over på noen timer. 

Anonymkode: 0a737...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER fryktelig skummelt. Det er også mange som går på store økonomiske smeller pga at de ikke har sjekket godt nok og blitt revet med i heftige budrunder. Ofte er det sånn at den som "vinner" budrunden var han som ikke fikk med seg vannskaden på badet eller at det elektriske anlegget ikke var i stand.

Takstmannens rapport har du helt rett i at ikke er mye å stole på.

Noen tips kan likevel være til hjelp.

- Styr unna alle boliger med eierskifteforsikring (har de tegnet det er det MYE større sjanse for trøbbel)

- Styr unna alt som som ikke har dokumentasjon på at våtrom og elektrisk er i orden

Da har du luket unna ganske mange boliger, og kan heller konsentrere deg om å sjekke resterende GRUNDIG før budrunde.

 

 

For Guds skyld NEI! Dette er det dummeste jeg har hørt på lenge.

Anonymkode: 4513c...9c4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før man går på visning har du bedt om prospekt fra megler som også inneholder tilstandsrapport på huset. Der har fagmann gått igjennom det tekniske ved huset slik at du ikke får deg noen overraskelser. 

og helst kjøp med eierskrifteforsikring... Er vel, vel så mange feil og mangler på nyere boliger enn eldre. Går fort i svingene ved dagens bygging. 

Så er absolutt ikke problem å være forberedt til budrunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hjalp at jeg hadde regnet på hva det ville koste meg per mnd/år på hver bolig. Jeg gikk for noe litt under hva jeg kunne fått, og fikk til slutt en god pris fordi jeg var villig til å kjøpe en leilighet med høye felleskostnader (fordi det var kort nedbetalingstid på fellesgjeld - noe jeg faktisk syntes var positivt. I dag har vi IN-ordning, og jeg tenker å innfri gjelden før jeg selger). Jeg satt konsekvent grenser for hvor høyt jeg ville gå på forhånd, og gikk aldri over uansett hvor ivrig megleren var. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se på nybygg da. De selges som regel til fastpris og selv om det ofte er små feil og mangler, så står du mye sterkere enn ved kjøp av bruktbolig. Hold deg til en stor og seriøs aktør, så burde du være rimelig trygg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Realiteten er at den som vinner budrunden alltid betaler for mye. Når man betaler mer enn "alle andre" er villige til, så er det pr definisjon "for mye". 

Så skal man få kjøpt seg noen en gang, må man faktisk ta risiko og betale for mye... 

Jeg har kjøpt to ganger, og det ER stressende. Men sånn er livet.. De beste tingene kommer som oftest med en god dose stress :reise:

Anonymkode: 5dd42...69f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Guds skyld NEI! Dette er det dummeste jeg har hørt på lenge.

Anonymkode: 4513c...9c4

Så godt å se flere er enige med meg. 

Anonymkode: c8cac...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realiteten er at den som vinner budrunden alltid betaler for mye. Når man betaler mer enn "alle andre" er villige til, så er det pr definisjon "for mye". 

Så skal man få kjøpt seg noen en gang, må man faktisk ta risiko og betale for mye... 

Jeg har kjøpt to ganger, og det ER stressende. Men sånn er livet.. De beste tingene kommer som oftest med en god dose stress :reise:

Anonymkode: 5dd42...69f

Ja, det er sant, vinner man budrunden, så er man den som er villig til å betale mest. 

Anonymkode: 0a737...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå en gang en sjanse man må ta. Men du sjekker jo alt du kan sjekke på forhånd, sjekker det du kan på visning, spør om alt du lurer på, ser på budsjettet ditt, hvor mye du er villig til å by, legger en plan.. Og så ser du hva som skjer :) 

Vi var vel på rundt 20 visninger, og var med i 4-5 budrunder, før vi fikk leiligheten vår. Den gikk rundt 300 000 over takst, som alle andre leiligheter vi har sett på, og selv om vi egentlig synes prisen var ganske drøy, så er vi veldig fornøyde. Det er nå en gang det man må ut med her i byen, så da må man jo bare det da... 

Men ikke hør på dem som sier styr unna eierskifteforsikring! Selvfølgelig har man forsikring på store øknomiske endringer i livet, det er jo bare tull å ikke ha det.

Anonymkode: 44986...151

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...