Gå til innhold

20 år - enda ikke gått vgs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Arbeidspraksis har du jo nå mens du jobber. Så fortsett i jobben til du er 23, du må uansett vente så lenge før regelen gjelder. Så da har du tre år på deg til å ta opp fag, og innen den tid har du vel opparbeidet deg 5 år med arbeid?

 

Dette er eksamenene du må ta:

Norsk: Bokmål (skriftlig), Nynorsk (skriftlig) + muntlig
Engelsk: Skriftlig og muntlig
Historie: Skriftlig
Matte:  2xSkriftlig (1p og 2p)
Naturfag: Muntlig-praktisk
Samfunnslære: Muntlig

 

Altså totalt 10 eksamener (med forbehold om endringer etter at jeg tok dette).
 

Tre år på å ta opp fag? Må helt ærlig si at jeg ikke skjønner helt hva regelen går ut på. Jeg får jo uansett studiekompetanse om jeg tar opp alle fagene.. 

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å være ekkel mot TS. 

Hvem som er ekkel mot ts?

Anonymkode: 834d6...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre år på å ta opp fag? Må helt ærlig si at jeg ikke skjønner helt hva regelen går ut på. Jeg får jo uansett studiekompetanse om jeg tar opp alle fagene.. 
TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Men hvis du skal ha "vanlig" studiekompetanse må du ta ALLE fagene du normalt har på vgs. Her slipper du unna med kun disse seks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du skal ha "vanlig" studiekompetanse må du ta ALLE fagene du normalt har på vgs. Her slipper du unna med kun disse seks.

Aha, DA skjønner jeg. Uff :P Men jeg må altså vente til jeg er 23, og må ha 5 års arbeidserfaring før jeg gjør dette?

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, det er flere skoler som tilbyr voksenopplæring innenfor 23/5 regelen. Jeg har meldt meg opp på en av de. Ingen grunn til å være spydig når en ikke vet hva en snakker om... :) 

Anonymkode: 834d6...a61

Da kan jeg opplyse deg om at jeg kjenner ei på 29 som tar et fag på denne måten. :)

Anonymkode: a9b96...d8f

Godt mulig det er annerledes andre steder, her i Oslo var det ikke sjans til å få tatt voksenopplæring før man var 25 år gammel. Var ihvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg prøvde å søke meg inn (det er noen år siden nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha, DA skjønner jeg. Uff :P Men jeg må altså vente til jeg er 23, og må ha 5 års arbeidserfaring før jeg gjør dette?

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Nei, du kan gjøre alt nå, men du kan ikke benytte deg av det (dvs søke deg inn på høyere utdanning) før du er 23 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Godt mulig det er annerledes andre steder, her i Oslo var det ikke sjans til å få tatt voksenopplæring før man var 25 år gammel. Var ihvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg prøvde å søke meg inn (det er noen år siden nå).

Tror de jekket det ned til 23, men kan være jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan gjøre alt nå, men du kan ikke benytte deg av det (dvs søke deg inn på høyere utdanning) før du er 23 år.

Ok, skjønner. Men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal klare å jobbe fulltid mens jeg holder på med dette - og det blir jo et problem i og med at jeg må ha 5 års arbeidserfaring..

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var et par overbærende innlegg her.

De svarene var vel til meg i diskusjonen som jeg hadde med Duckie. Ser ingen som har vært frekk med ts.

Anonymkode: 834d6...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner. Men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal klare å jobbe fulltid mens jeg holder på med dette - og det blir jo et problem i og med at jeg må ha 5 års arbeidserfaring..
TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Du kan jo begynne med 1-2 fag.

Anonymkode: 834d6...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du? Jeg var 27 før jeg hadde fått ferdig alle fagene fra vgs og 33 før jeg begynte på høyere utdanning. Hadde det kjempevanskelig i en del år. Jeg tok noen fag som privatist og leste selv som jeg la til de jeg allerede hadde klart å fullføre. Om 1,5 år er ferdig med en lang universitetsutdannelse. 

Kanskje du vil trives hvis du bare kommer i gang og tvinger deg til å begynne å ta fag? Og så kan det hende at lysten og motivasjonen kommer etterhvert. Kanskje får du en oppvekker om at du faktisk kan dette her og liker å lære? Ellers så er det jo ikke alle som er skapt for å gå på skole og har det bedre med å bare jobbe. Men det er blitt sånn at alle bør ha minimum vgs i dag. 

 

Jeg håper du finner ut av det. :)

Anonymkode: a9b96...d8f

Godt å høre at det finne håp! Bra jobba :)

Vet helt ærlig ikke hva jeg ender med å gjøre, men NOE må jeg gjøre. Synes alt virker så komplisert, så tror nok jeg må snakke med en rådgiver og få en oversikt over hvilke muligheter jeg har. Men jeg skal innrømme at 3 år på vgs + utdanning, virker uoverkommelig for meg.

Håper bare det blir noe av meg, og jeg ikke ender som selger for alltid.


TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner. Men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal klare å jobbe fulltid mens jeg holder på med dette - og det blir jo et problem i og med at jeg må ha 5 års arbeidserfaring..
TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Joda, over tre år klarer du dette helt fint! :) Du melder deg opp til privatisteksamen hvert halvår.

En annen ting du burde gjør er å sette deg et mål. Ingen vits i å bruke tid og krefter på dette om du ikke fikser/finner noe å studere, som du virkelig vil. Du får dermed også en indikasjon på karakternivået du trenger. Å få en ståkarakter er som regel ikke spesielt vanskelig, og krever ikke voldsomt med jobbing.

Det er også alternativer til å ta høyere utdanning, men disse krever ofte også studiekompetanse. Eksempler er toller eller fengselsbetjent, da får man lønn under utdanning. Det finnes sikkert flere slike typer utdannelser også hvor du ikke er nødt til å sitte på skolebenken i tre-fem år etter studiekompetansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke bestått noen år på vgs?

 

Jeg sluttet siste året på vgs, men fordi jeg hadde 1. og 2. året, så hadde jeg engelsk og samfunnsfag bankers. I fjor, da hadde jeg akkurat fylt 25, så tok jeg opp de fire siste på en voksenopplæringskole, og Fylkeskommunen betalte utdanningen for meg. Det er ganske vanlig å ha lån ved siden av studiene, og lånekassen har jo bedre betingelser enn de fleste andre steder. Jobb noen år, spar deg opp litt penger, og ta vgs når du kjenner at lysten på læring har kommet tilbake. Jeg er nå på mitt første år på høgskolen, og jobber ved siden av studier (Nå har jeg bare tre fag). 

Jeg googlet "voksenopplæring *hjembyen min*" og tok kontakt med skolen som kom opp (Les: Det er ikke alle byer som har det, men alle fylker har voksenopplæring). Der ble jeg guidet videre, og det var en grei prosess. Hadde jeg ikke fått veiledning, så ville jeg nok ikke ha sittet her nå som student :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Godt å høre at det finne håp! Bra jobba :)

Vet helt ærlig ikke hva jeg ender med å gjøre, men NOE må jeg gjøre. Synes alt virker så komplisert, så tror nok jeg må snakke med en rådgiver og få en oversikt over hvilke muligheter jeg har. Men jeg skal innrømme at 3 år på vgs + utdanning, virker uoverkommelig for meg.

Håper bare det blir noe av meg, og jeg ikke ender som selger for alltid.


TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Å begynne med vgs fag når man er 20 er noe helt annet enn når man er 16-17. :) Men husk at nå trenger du ikke tre år med vgs, bare de 6 fagene. Noen tar dem på ett år, noen tar dem over flere år. Men snakke med en rådgiver som kan dette. 

Det er ikke uoverkommelig. Dette kan du klare! Jeg heier på deg og er sikker på at du kan finne en vei selv om det virker forvirrende akkurat nå :)

Anonymkode: a9b96...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner. Men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal klare å jobbe fulltid mens jeg holder på med dette - og det blir jo et problem i og med at jeg må ha 5 års arbeidserfaring..
TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror ikke den arbeidserfaringen er 100%. Mulig du kan klare deg med minimum 50% og fortsatt oppfylle kriteriene. Ta og sjekk det med en rådgiver som kan dette! 

Anonymkode: a9b96...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å begynne med vgs fag når man er 20 er noe helt annet enn når man er 16-17. :) Men husk at nå trenger du ikke tre år med vgs, bare de 6 fagene. Noen tar dem på ett år, noen tar dem over flere år. Men snakke med en rådgiver som kan dette. 

Det er ikke uoverkommelig. Dette kan du klare! Jeg heier på deg og er sikker på at du kan finne en vei selv om det virker forvirrende akkurat nå :)

Anonymkode: a9b96...d8f

Tusen takk, det setter jeg pris på :)

Det er jo en fordel, at jeg kun trenger de 6 fagene. Men hvordan akkurat dèt fungere, må jeg nok snakke med en rådgiver om :) Synes ting er litt forvirrende, hehe.

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, over tre år klarer du dette helt fint! :) Du melder deg opp til privatisteksamen hvert halvår.

En annen ting du burde gjør er å sette deg et mål. Ingen vits i å bruke tid og krefter på dette om du ikke fikser/finner noe å studere, som du virkelig vil. Du får dermed også en indikasjon på karakternivået du trenger. Å få en ståkarakter er som regel ikke spesielt vanskelig, og krever ikke voldsomt med jobbing.

Det er også alternativer til å ta høyere utdanning, men disse krever ofte også studiekompetanse. Eksempler er toller eller fengselsbetjent, da får man lønn under utdanning. Det finnes sikkert flere slike typer utdannelser også hvor du ikke er nødt til å sitte på skolebenken i tre-fem år etter studiekompetansen.

Er akkurat det; jeg vet ikke helt hva jeg vil bli, og det er kanskje litt av grunnen til at jeg er så lite motivert. Er flere ting jeg kunne tenkt meg til, men ingenting som er sånn "DET skal jeg bli."

Men tusen takk for støtten :) Skal se litt nærmere på mulighetene mine, også håper jeg at jeg finner ut av det til slutt og finner en løsning jeg kan trives med.

TS

Anonymkode: f3fd0...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...