Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?


kaleidoskop

Anbefalte innlegg

For tre uker siden bestemte jeg meg for at NÅ er det nok... Skal ned i vekt. 
Og har nå på disse tre ukene holdt meg til 1200-1400 kcal om dagen. Men går pokker ikke ned i vekt, 800 g på tre uker...
Før spiste jeg for minst 2000 kcal om dagen, så jeg trodde at nesten en halvering av inntaket ville ha effekt?

I helgene har jeg nok vært opp i rundt 1800 kalorier  ene dagen da jeg har tatt meg 2 enheter med alkohol på lørdagenen. 
Er det en hel stopper for alt?

Jeg veier nå 82 kg er 165 cm høy, så jeg har jo litt å ta av....
Får satt av to dager i uka til trening, ikke mye,  men er bedre en ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Går pokker ikke ned"??? Du har gått ned nesten 1 kg på 3 uker, er ikke det bra da? Du har holdt på veldig kort tid, og det kan ta mange uker før kroppen "reagerer" på kaolriunderskuddet, så det er ikke vits å bli utålmodig etter bare 3 uker. 800 g er jo flott. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom

Legg inn litt fysisk aktivitet også. 

Også, teller du kaloriene nøye eller gjør du bare et overslag? Mange brenner seg på det og spiser faktisk mer enn de tror. 

Men du har jo gått ned nesten en kg allerede! Du kan ikke forvente at du skal miste alt over natta.. Det er lang prosess :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier ca halvparten av maten, ikke alt, og bruker fitnesspal. Men kan være at jeg får i meg mer en jeg tror ja... Prøver å "ta litt i" så jeg hvertfall ikke noterer ned mindre, men kan hende jeg fortsatt bommer der når jeg ikke veier. 
Grønnsaker noterer jeg ikke inn, det har jeg latt meg lov til å spise så mye jeg vil av. Frukt går inn i appen. 

Jo da, jeg har gått ned noe. Men hadde faktisk håpet på å gå ned 3 kg nå på disse tre ukene. Særlig siden jeg har halvvert inntaket av mat i forhold til hva jeg spiste tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg veier ca halvparten av maten, ikke alt, og bruker fitnesspal. Men kan være at jeg får i meg mer en jeg tror ja... Prøver å "ta litt i" så jeg hvertfall ikke noterer ned mindre, men kan hende jeg fortsatt bommer der når jeg ikke veier. 
Grønnsaker noterer jeg ikke inn, det har jeg latt meg lov til å spise så mye jeg vil av. Frukt går inn i appen. 

Jo da, jeg har gått ned noe. Men hadde faktisk håpet på å gå ned 3 kg nå på disse tre ukene. Særlig siden jeg har halvvert inntaket av mat i forhold til hva jeg spiste tidligere. 

Grønnsaker trenger du ikke telle. Går du ned 1 kg i uka så er det sannsynlig at en stor del av det blir vann i stedet for fett, og vannet får du igjen når du spiser normalt igjen, så det er ingen vits. Det er ikke realistisk med mer enn 0,5 kg i uka, men du bør bli mer aktiv for å forbrenne mer.

Anonymkode: c740c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du spiser for lite jeg. Jeg ligger på 1600 hver dag og går ned omtrent 0,5 kg hver uke. Er ikke alltid jeg får tid til å trene heller, men spiser alltid rundt 1600. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er matte. Bruk en TDEE kalkulator for å beregne hvor mye du forbrenner i løpet av en gitt dag, utifra din alder, vekt osv.

Eksempelvis forbrenner jeg 1800 i løpet av en dag dersom jeg ikke trener. Skal jeg gå ned en halvkilo i uken er det 3500 kalorier, ergo skal jeg spise 1300 per dag. Jeg har allerede en ok vekt og vil bare ned litt, så jeg spiser ca. 1600 kalorier hver dag for en litt 'tregere' nedgang. Det er i tillegg anstrengende nok å holde seg innenfor 1600, og jeg spiser veldig sunt.

Noen kan gå ned i vekt ved å regne "på slump", men får du ikke nok resultater så inntar du mer mat enn du tror. Da må du veie og logge alt. 

Anonymkode: 830cd...cbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor urealistisk å forvente en kg i uka de første tre ukene, så problemet her er forventningene dine. Kroppen din trenger faktisk litt tid til å innse at det er kaloriunderskudd. Det er ikke slik at hvis du spiser lite en dag, så vil kroppen dagen etter allerede ha forbrent mer fett. Fra man gjør en livsstilsendring er det anbefalt å gi kroppen MINST en måned på å reagere ifht vekt. Kroppen har en komplisert forbrenningsovn, som ikke justerer seg samme dagen som du har bestemt seg for det.

Vær NØYE med tellingen (men dropp gjerne å telle grønnsaker, helt greit det), vei alt i noen uker, og gi det noen uker til. Og jeg ville absolutt forsøkt meg på å holde meg nærmere 1400 enn 1200. Og jobb med forventningene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Slettet sitat fjernet. Mynona, mod.

Nei, ikke kutt frukt. 2 frukter om dagen skal man ha for å få i seg nok vitaminer. TS skal da i grunn ikke bli underernært heller. 

Anonymkode: c740c...091

Endret av Mynona
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke kutt frukt. 2 frukter om dagen skal man ha for å få i seg nok vitaminer. TS skal da i grunn ikke bli underernært heller. 

Anonymkode: c740c...091

Hvilken vitaminer er det du innbiller deg at du må spise frukt for å få i deg? Spis grønnsaker isteden, mye sunnere og de har bedre innhold av fiber. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken vitaminer er det du innbiller deg at du må spise frukt for å få i deg? Spis grønnsaker isteden, mye sunnere og de har bedre innhold av fiber. 

Jeg innbiller meg ingenting. Er utdannet innen dette. Man kan spise så mye grønnsaker man bare orker på en dag, men man bør også få i deg to frukter om dagen. 

Her kan du lese: http://www.frukt.no/gronne-fakta/aktuelt1/hvorfor-er-frukt-baer-og-gronnsaker-sa-viktig-for-helsen/ 

Anonymkode: c740c...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg ingenting. Er utdannet innen dette. Man kan spise så mye grønnsaker man bare orker på en dag, men man bør også få i deg to frukter om dagen. 

Her kan du lese: http://www.frukt.no/gronne-fakta/aktuelt1/hvorfor-er-frukt-baer-og-gronnsaker-sa-viktig-for-helsen/ 

Anonymkode: c740c...091

Nettsiden du henviser til støtter ikke din grunnløse påstand om at man bør få i seg to frukter om dagen, dog anbefaler de at de fem om dagen bør minst halvparten være grønnsaker. I tillegg bør du være obs på at opplysningkontoret for frukt og grønt ikke på noen måte er en nøytral kilde, de har en agenda, og deres arbeid er å fremme den.

Så du er utdannet ernæringsfysiolog? Regner med du siterer en studie med tre deltagere, uten kontrollgruppe og med tvilsom metodikk for å støtte opp under din synspunkt da. 90% av kostholdstudiene burde aldri ha vært publisert, dersom de hadde vært studier for andre fagfelt hadde de blitt ledd ut av kontoret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke kutt frukt. 2 frukter om dagen skal man ha for å få i seg nok vitaminer. TS skal da i grunn ikke bli underernært heller. 

Anonymkode: c740c...091

Nå spør jeg av nysgjerrighet: hvilke vitaminer er dette snakk om?

Anonymkode: a6f2e...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå spør jeg av nysgjerrighet: hvilke vitaminer er dette snakk om?

Anonymkode: a6f2e...e41

Vitamin A (finnes i sterkt fargede frukt og grønnsaker), Vitamin E, Vitamin B1, B2, Niacin, Folat og vitamin C. 

Anonymkode: c740c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettsiden du henviser til støtter ikke din grunnløse påstand om at man bør få i seg to frukter om dagen, dog anbefaler de at de fem om dagen bør minst halvparten være grønnsaker. I tillegg bør du være obs på at opplysningkontoret for frukt og grønt ikke på noen måte er en nøytral kilde, de har en agenda, og deres arbeid er å fremme den.

Så du er utdannet ernæringsfysiolog? Regner med du siterer en studie med tre deltagere, uten kontrollgruppe og med tvilsom metodikk for å støtte opp under din synspunkt da. 90% av kostholdstudiene burde aldri ha vært publisert, dersom de hadde vært studier for andre fagfelt hadde de blitt ledd ut av kontoret.

Uansett hvilke kilder jeg kommer med på at det er viktig å spise frukt så vel som grønnsaker (altså to tredjedeler grønnsaker og en tredjedel frukt) så vil du avvise det fordi du har bestemt deg for at det ikke er sunt å spise frukt. Du har vist din manglende kunnskap om kosthold og ernæring i denne tråden, så jeg vil nok tro at det er få som tar til seg de rådene du gir uansett siden de er feilaktige. 

Anonymkode: c740c...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du har 1200-1300 kalorier å gå på hver dag,så er man NØDT til å loggføre grønnsakene og, og kanskje ikke spise mer enn det man skal i helga heller. Er ingen vits å ta igjen det du har mistet heller.

 

Du gjør dette halvhjertet. Derfor går du ikke ned i vekt. Vi på KG kan ikke gi deg det. I helgen sier du at du spiser 1800, hver dag? det er 200 kalorier ekstra enn det du trenger hver dag. Dvs 400 kalorier.

Anonymkode: efadc...325

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...