Gå til innhold

Hva betegner dere som et dyrt plagg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nesten aldri unnet meg noen klær fra annet en billige kjedebutikker. Og ble litt lei, for de er aldri lange nok i armene, er ofte i ubehagelige stopper og sitter ikke alltid så bra (det finnes unntak, selvsagt). Her om dagen kjøpte jeg to hverdagskjoler fra - i mine øyne - en litt dyrere butikk. De var ikke på salg en gang og kostet over 800 kr hver. Jeg angrer ikke, for jeg kommer til å bruke dem masse (sånn sett var de jo et godt kjøp), men får veldig dårlig samvittighet likevel. Jeg vet mange ikke regner dette som dyrt, men vet også om venner som aldri ville unnet seg to sånne plagg.

Hva er et dyrt plagg i deres øyne? I mine øyne er alt av bukser over 400 kr, gensere over 300 kr, topper over 100-200 kr og kjoler over 500 kr dyrt. Men tror jeg er påvirket av å ha vært student i mange år. 

 

Anonymkode: 78831...175

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis man kommer til å bruke dem mye og du har råd til dem så er de ikke dyre.

Man syns det er dyrt fordi man har lite penger... jeg er sånn jeg og...Kjøpte bare billige sko som jeg sleit ut etter en sesong... nå har jeg kjøpt meg en del dyrere sko og de varer mye lenger, så sånn sett så er det jo økonomi i å kjøpe kvalitet som man liker og kommer til å bruke. Det er bare det at har man ikke mye penger så er 800 for en topp eller noe for mye penger... man ser seg ikke råd til å kjøpe det og da må man kjøpe blillig drit som kanskje varer i en sesong eller maks 2. 

Dyrt blir det hvis man har dyre vaner og shopper masse (uansett pris egentlig) og lar det henge ubrukt i skapet. Det er dårlig økonomi det. Så jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å kjøpe to plagg 800 som du vet du kommer til å bruke.

Jeg ser jo det jeg og at når jeg endelig bruker penger på plagg som jeg virkelig trenger og som er dyrt og av god kvalitet så har jeg mye mere glede av dem en feks en topp til 100kr fordi det var på salg. 

Vær fornøyd med kjøpet ditt du. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Det viktigste er om du har råd til det. Har du råd til det, så har du lov til å bruke pengene dine på hva du vil! 

Jeg ser på dyrt stort sett på samme måte som deg, topper går opp til 400kr, hvis de er litt "pene". Og så tenker jeg en del på å ikke drive å handle nye klær hele tiden. Jeg driver å kjøpslår med meg selv, "hvis du lar være å kjøpe denne så har du råd til å kjøpe noe som koster litt mer neste gang", har prøvd shoppestopp i perioder også. For meg handler det ikke bare om penger, men også overforbruket osv. 

Jeg synes IKKE du skal ha dårlig samvittighet! Bruk kjolene, føl deg fresh, nyt livet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på plagget. En jakke som blir brukt i flere sesonger, penkjole eller skjørt som varer i flere år kan jeg godt bruke en del penger på. Sokker, singleter og basis topper bruker jeg mindre penger på. Syns ikke 800 for en kjole er dyrt, bruk den med god samvittighet. 

Anonymkode: 9f5ba...da9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er om du har råd til det. Har du råd til det, så har du lov til å bruke pengene dine på hva du vil! 

Jeg ser på dyrt stort sett på samme måte som deg, topper går opp til 400kr, hvis de er litt "pene". Og så tenker jeg en del på å ikke drive å handle nye klær hele tiden. Jeg driver å kjøpslår med meg selv, "hvis du lar være å kjøpe denne så har du råd til å kjøpe noe som koster litt mer neste gang", har prøvd shoppestopp i perioder også. For meg handler det ikke bare om penger, men også overforbruket osv. 

Jeg synes IKKE du skal ha dårlig samvittighet! Bruk kjolene, føl deg fresh, nyt livet! 

Takk, det skal jeg :) Har allerede brukt dem flere ganger og kommer til å bruke dem mye. Jeg er enig i at man, av flere grunner, ikke burde handle nye klær hele tiden. Jeg har litt varierende forbruk, fra shoppestopp til småhandling av mer billige plagg (men det blir minst like dyrt som de kjolene i lengden). Det er jo bedre å kjøpe noe som man vet man kommer til å bruke mye, enn å kun tenke pris - til en viss grense.

Takk for alle bra innspill hittil.

TS

Anonymkode: 78831...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg shopper ikke så mye, og er ganske kresen på stoffer og plagg. Ivertfall når det kommer til visse plagg (foreksempel kåper, finkjoler, sko) Så når jeg først finner noe jeg liker er jeg villig til å betale en del dersom passformen, utseendet og stoffet er tilsvarende som jeg så etter. Betalte 3000 kr for en kjole i høst, det samme med et par pumps i januar. Vinterskoene mine kostet 4000 kr og de er to år gamle. Alt dette er fortsatt i god stand. Jeg angrer ikke, synes det er verdt det. Men fant en helt perfekt kåpe som jeg hadde veldig lyst på. Den kostet 6000 og der gikk grensa mi, det ble for dyrt for meg.  

På "hverdagsplagg" handler jeg bare billig, siden disse slites ut mye fortere.

Jeg har ikke et fnugg av dårlig samvittighet, selv om de fleste venninnene mine synes jeg er kjemperar som bruker så store summer på et enkelt plagg. Jeg tjener alle pengene mine selv og har god økonomi.

Endret av miaw
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt over 200kr er dyrt, samme hva det er. Får vondt i visakortet når jeg kjøper truser for 45kr :bond:
Så derfor kjøper jeg sjeldent klær over 200kr per plagg. 

Jeg kan fint gå mentalt på cdon.com og kjøpe meg bøker for 1000kr eller dvd'er for 2000kr, uten at jeg mister noe søvn over det. Her om dagen brukte jeg 1000kr på teaterbiletter uten å blunke en gang. 
Har kjøpt bøker som var bomkjøp, men i stedet for å la de ligge i hyllen så selger jeg dem uten å miste så mye penger (siden en er halvlest og de andre urørt). 

Hva du bruker penger på er opp til deg. 
Dersom du kjøper klær for 800kr vær dag, og aldri bruker det, da har du et problem. Kjøper du ting og aldri bruker det, da har du et problem. Samme hva det er og hvor dyrt det er. 
 

Ja, det er så ulikt hva folk bruker penger på :) Merket det på storbyferie med et annet par, de nektet å spise for over 200 kr, mens jeg og samboer kan godt bruke en del penger på en god middag innimellom. Men samtidig kjøpte han som kun spiste billig bukser til godt over 1000 kr. Så man prioriterer nok ulikt også. Det viktigste er jo at man faktisk har råd til det og ikke havner på Luksusfellen eller noe ;) Og at man tenker på forbruket sitt i et miljøperspektiv, som Rainstorm skriver. 

Anonymkode: 78831...175

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre en kostbar smak og stil, men til mitt (dårlige) forsvar så er jeg oppvokst på den måten og reflekterer ikke så mye over det før jeg hører hva andre syns er dyrt.

Personlig så syns jeg absolutt ikke at 800,- er dyrt, heller motsatt. Men helt uavhengig av hva andre syns er dyrt eller billig, så må man kjøpe det man trenger, kler og trives i, samt til en pris man selv syns er fornuftig avhengig av hvor mye plagget kommer til å bli brukt og hva man har råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler nesten bare billigklær av hverdagsklær. Det varierer fra 149-500 kr. Altså en bukse er billig for meg om den koster under 600kr og en kjole til 800kr er helt ok i pris. Men jeg er ikke student og tjener godt, så det merkes ikke på lommeboka uansett. Jeg tenker meg om hvis jeg ser fine sko til 1500kr. Det jeg derimot bruker penger på, og som jeg absolutt ikke har dårlig samvittighet for, er mat. 

Anonymkode: 9e5f4...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko er 2000 dyrt. Kjole er 1000 dyrt. Bukse 900, topper 400 og gensrer 500. Jeg har trang økonomi, men liker at det er kvalitet på klærne, da spesielt sko og yttertøy.

Anonymkode: 84ac2...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese at flere ikke synes det er dyrt, det hjelper litt på den dårlige samvittigheten som jeg før når jeg kjøper noe (i mine øyne) litt dyrt. Jeg er nok oppvokst i en familie som var veldig sparsom, så jeg prøver å kvitte meg med den skyldfølelsen hver gang man unner seg noe. Men det må jo ikke bikke helt over andre veien heller :)

Anonymkode: 78831...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er dyrt kommer an på øyet som ser, og ikke minst på lommeboka som skal betale det.. :fnise:

For meg handler det mest om bruk: ting som slites lett og som skal være "brukstøy" som f.eks. basistopper, tights osv. kan jeg godt kjøpe billig på en kjedebutikk ettersom det er mer en slags forbruksvare for meg, og jeg handler gjerne mye på H&M da jeg synes kvaliteten har bedret seg markant de siste årene samtidig som prisene er ok.

Tenker at maxprisen på en genser er rundt 3000, men da skal det være et kvalitetsplagg med ordentlig stoff, pent snitt og som sitter godt, og som jeg kan bruke i flere år. Jeg er student og har vært det i flere år (føler meg gammel når jeg skriver dette..), men jeg har alltid jobbet mye ved siden av og heller investert i færre, dyrere plagg som jeg vet jeg vil bruke mye, f.eks. gensere fra Acne, kåpe fra Tiger osv., og jeg handler en del på Høyer Eger når det er salg, særlig i januar - der kan du virkelig gjøre gode kupp om du er innom ofte og følger med på hva som prises ned! Mitt beste kupp (i mine egne øyne) er et Sonia Rykiel-skjørt som hadde en førpris på over 4000 kr og som jeg betalte 1500 kr for. Det har jeg brukt masse, og det sitter perfekt, kan styles opp og ned + holder fasongen :Nikke: Kjoler og skjørt legger jeg gjerne litt penger i hvis de skal brukes til fint, men jeg kjøper også billigere varianter til mer hverdagslig bruk. Men så går jeg nesten bare i kjoler og skjørt også da. Og jeans finner ALDRI veien inn i min garderobe - de eneste buksene jeg bruker er Dr. Denim, de med høyt liv, og de koster typ 400 kr. Det synes jeg er billig, selv om de må kastes etter noen mnd fordi fargen går av og de blir stygge..

Sko legger jeg etter eget syn ganske mye penger i når jeg først handler, fordi jeg lett får vondt i beina og vil ha sko som er stabile, pene og ålreite. De dyreste skoene mine kosta litt over 3000 kroner, men pleier å bruke 1000-1500 per par til vanlig. Men jeg har ikke mange skopar! :fnise:

Vesker er en kategori for seg selv.

.. Men generelt synes jeg noe er dyrt dersom det ikke er gode materialer, passformen ikke er helt riktig, og det er et "engangsplagg" med en stiv sum. Greit nok at mange feks vil pynte seg til et julebord, men å svi av mange tusen på en kjole du planlegger å bruke én gang er et veldig dyrt plagg i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hockeyfrue

Jeg synes absolutt ikke 800 kr for en kjole er dyrt! Jeg kjøper t-skjorter til 1000,- stykket liksom... Ikke ha dårlig samvittighet, du kommer helt sikkert til å ha glede av dem i mange år :) 

Nå har jeg nok et annet syn enn mange andre på hva som er dyrt og ikke. Jeg har f.eks. en kjole til litt over 50.000 og en jakke til nærmere 100.000. Dette er dyre plagg, men jeg unner meg det en gang innimellom. Jeg pleier å sette en grense på 10.000 kr plagget hvis det er et hverdagsplagg som t-skjorte, bukser, gensere osv. Vesker og sko betaler jeg gjerne enda mer for, men synes 30.000 for en veske er dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 25.11.2015 den 16.00):

Ja, det er så ulikt hva folk bruker penger på :) Merket det på storbyferie med et annet par, de nektet å spise for over 200 kr, mens jeg og samboer kan godt bruke en del penger på en god middag innimellom. Men samtidig kjøpte han som kun spiste billig bukser til godt over 1000 kr. Så man prioriterer nok ulikt også. Det viktigste er jo at man faktisk har råd til det og ikke havner på Luksusfellen eller noe ;) Og at man tenker på forbruket sitt i et miljøperspektiv, som Rainstorm skriver. 

Anonymkode: 78831...175

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det var dyrt. Jeg er student så min økonomi er trang, men jeg har gått fra å kjøpe billige bukser til å betale 1000-1400 kr buksen. Men da kjøper jeg gjerne en bukse og har den kjempelenge, de holder formen mye bedre enn det de jeg hadde før gjorde. Samme med genser og topper. Jeg betalte nettopp 1200 for en skikkelig god ullgenser, noe jeg aldri hadde drømt om tidligere. Men kvaliteten er god og den holder formen. 

Så fra å kjøpe klær flere ganger gjennom året har jeg nå kuttet det ned til to - tre ganger etter behov. Så jeg sparer jo på det i det lange løp da disse plaggene holder seg bedre og lengre :)  For meg som er student og har en dårlig økonomi krever jo det sparing og ikke impuls shoppe, det har fungert enn så lenge :fnise: 

Anonymkode: 9ed70...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alt over 1000 er dyrt, med et mulig unntak for yttertøy. Jeg tror jeg aldri ville kjøpt bluser til1500 og bukser til 1800, som en del av mine venninner gjør. Nye cellostrenger til samme pris er derimot helt greit...

Anonymkode: 38b4d...050

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten ikke noe problem med at de billige klærne mine slites på kort tid. Tror det varierer med flere faktorer enn pris, de gangene jeg har kjøpt "dyre" ting på salg har jeg ikke merket noen stor forskjell.

Anonymkode: 38b4d...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at vanlige klær til over 400 kr er dyrt, men sko (vintersko generelt, eller friluftssko) kan gjerne koste mellom 1000-2000 og jakker kan ligge på 4000 dersom kvaliteten er god. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt ikke 800 kr for en kjole er dyrt! Jeg kjøper t-skjorter til 1000,- stykket liksom... Ikke ha dårlig samvittighet, du kommer helt sikkert til å ha glede av dem i mange år :) 

Nå har jeg nok et annet syn enn mange andre på hva som er dyrt og ikke. Jeg har f.eks. en kjole til litt over 50.000 og en jakke til nærmere 100.000. Dette er dyre plagg, men jeg unner meg det en gang innimellom. Jeg pleier å sette en grense på 10.000 kr plagget hvis det er et hverdagsplagg som t-skjorte, bukser, gensere osv. Vesker og sko betaler jeg gjerne enda mer for, men synes 30.000 for en veske er dyrt. 

Vet man ikke skal spørre om lønn, men er veldig nysjerrig. Hvor mye tjener du i året? Har du mye inn så er det kanskje ikke store summene å gi ut, sammenlignet med en som tjener lite.

Anonymkode: 9e5f4...f08

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...