Gå til innhold

Skam på NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å engasjere meg ordentlig  i denne sesongen. Ser folk kaller sana "boss", men hvorfor? Hun er jo bare sur og ovenpå heeeeele tiden. Har knapt sett henne smile (utenom den rare scenen med moren i sengen som ikke henger på greip ettersom det er lite sannsynlig at hun aldri har vist en slik side til vennegjengen hun har kjent i over halvannet år).

Og når det gjelder hijab på skuespilleren. Hvor begrensende er det ikke at vi aldri kan se sana uten hijab fordi skuespilleren ikke vil det??? Hvordan skal hun kunne være skuespiller om hun ikke engang kan leve seg inn i en annen rolle og vise et sannsynlig bilde av en karakter. Muslimske jenter med hijab går vitterlig med håret fritt blant familie. Skal hun ha en håndkle rundt skallen hver gang hun er i slike situasjoner?

Jeg er ikke imponert hittil.

Anonymkode: 33d94...e36

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke å engasjere meg ordentlig  i denne sesongen. Ser folk kaller sana "boss", men hvorfor? Hun er jo bare sur og ovenpå heeeeele tiden. Har knapt sett henne smile (utenom den rare scenen med moren i sengen som ikke henger på greip ettersom det er lite sannsynlig at hun aldri har vist en slik side til vennegjengen hun har kjent i over halvannet år).

Og når det gjelder hijab på skuespilleren. Hvor begrensende er det ikke at vi aldri kan se sana uten hijab fordi skuespilleren ikke vil det??? Hvordan skal hun kunne være skuespiller om hun ikke engang kan leve seg inn i en annen rolle og vise et sannsynlig bilde av en karakter. Muslimske jenter med hijab går vitterlig med håret fritt blant familie. Skal hun ha en håndkle rundt skallen hver gang hun er i slike situasjoner?

Jeg er ikke imponert hittil.

Anonymkode: 33d94...e36

Føler virkelig du leter etter problemer her.

Det er absolutt ikke usannsynlig at Sana er mer åpen ovenfor familien sin enn hun er venner. På hennes alder var jeg 10 ganger mer fortrolig og åpen med moren min enn jeg var med noen av vennene mine. Sånn er jeg fortsatt i dag. Venner jeg har kjent i åresvis er jeg ikke nære med som jeg er med familie. Kanskje Sana hadde en vond opplevelse med venner når hun var yngre? Kanskje Sana og moren alltid har hatt et åpent og vennlig forhold som det vi så? Kanskje Sana har blitt oppdratt til å ikke snakke om sånt med venner - bare familie? Det er mange mulige grunner til det fine forholdet mellom Sana og moren.

Og det med hijaben... Siden skuespilleren spiller en muslimsk jente er det absolutt ikke vanskelig å få ting til å klaffe rundt det å alltid bruke en hijab på skjermen. Dette er helt sikkert de bak serien klar over, og for alt vi vet var det en del av kontrakten, at hun aldri skulle være nødt til å vise håret sitt. Siden hun går på skole hver dag er det ikke utenkelig at hun rett og slett ikke orker å ta den av når hun kommer hjem. Og de aller fleste muslimske jenter som bruker hijab vil jo ikke gå ute uten den. Så det at hun alltid har den på gir full mening. Og det med håndduken - kanskje er hun en av de som dusjer hver kveld før hun legger seg? Da kan det hende vi ser henne i håndduken flere ganger, uten at det er noe unaturlig med det. Og de dagene hun har fri, som i helger, kan det hende hun tar den på fordi hun liker det. Folk liker forskjellige ting. Det kan hende Sana liker å ha på seg hijaben sin, siden hun er såppass religiøs av seg.

Men for all din, mislik det du vil. Jeg prøver ikke å si at du ikke har lov til å ha en mening. Jeg skjønner bare ikke logikken din. :vetikke: 

Anonymkode: be9f4...a46

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett serien men jeg har fått med meg at en jente der heter Noora, med to o-er. Hvorfor har hun to o-er i navet sitt? Er det ikke bra nok med en o? Jeg synes navnevalgene nå til dags er ganske rare. Dattera til Märtha Louise f.eks., heter Emma Tallulah.

Anonymkode: ff94f...842

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sett serien men jeg har fått med meg at en jente der heter Noora, med to o-er. Hvorfor har hun to o-er i navet sitt? Er det ikke bra nok med en o? Jeg synes navnevalgene nå til dags er ganske rare. Dattera til Märtha Louise f.eks., heter Emma Tallulah.

Anonymkode: ff94f...842

 

Kvakk-kvakk-kvakk! Du har lite lurt å melde på en lørdagskveld.

Anonymkode: cea55...4e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte at Sanas hijab skal være så fordømt problematisk. For det første så er det svært få scener der Sana er hjemme med kun familie, enten så har broren besøk eller så er hun ute med jentegjengen.

De 2-3 minuttene vi har sett til sammen der hun har på seg hijab i situasjonen hvor hun kunne tatt den av tåler vi vel? Jeg har flere venninner som bruker hijab og selv om de av og til tar den av i mitt selskap så er det ikke alle som røsker den av med en gang de har mulighet. 

Jeg blir også litt overrasket over hvor mange som forventer at Sana skal bli mer sekulær - kaste hijaben, hooke, drikke etc. Som om det er det eneste  en muslimsk karakter kan gjøre for at det skal kalles karakterutvikling.

Ja - Sana sliter litt med å plassere seg selv mellom troen, forelskelsen, venninnene og russetiden, men jeg håper at serien kommer til å vise oss at Sana kan finne en balanse mellom de ulike delene av livet sitt og samtidig beholde troen, som åpenbart er veldig viktig for henne og ikke bare noe foreldrene har prakket på henne.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min nære familie har jeg muslimer som ikke bruker hijab, og som faktisk er i mot det. Om du Googler Pakistan 70s og Syria 70s ser du hvordan kvinner gikk kledd på den tiden. Å bruke hijab i 2017 er å støtte de konservative, gærningene som fikk kontroll ved bruk av forferdelig maktbruk. Derfor klarer jeg faktisk ikke å engasjere meg i en jente, som tilsynelatende virker smart og oppegående, men som bruker dette plagget.

En utvikling i hennes karakter som går i retning: kaste hijab, hooke med Yousef osv kan vi sikkert se langt etter. Men i det minste håper jeg på en utvikling der Sana er blid og hyggelig. Nå så forstår jeg ikke at noen gidder å være venn med henne engang. Bare å se på den siste chatten med Noora. Så jævla sur!

Anonymkode: 33d94...e36

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kattehviskeren

Jeg tror vi får en mykere Sana i slutten av sesongen, for det trenger hun virkelig! Og det tror jeg Yousef kan hjelpe henne med, derfor han er viktig for henne. Hun er litt bitchy, men det er også for å skjerme seg selv, hun er usikker som alle andre. Og hun har vist mykere sider, for eksempel med Noora. Men hun burde virkelig si unnskyld til Vilde snart, hun har vært kjip mot henne. Men nå har Vilde også vitterlig vært kjip mot Sana og kommet med utrolig mange "kan du det"? "Du skjønner jo mer om det å være flyktning enn oss, osv." ikke akkurat veldig snilt det heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I min nære familie har jeg muslimer som ikke bruker hijab, og som faktisk er i mot det. Om du Googler Pakistan 70s og Syria 70s ser du hvordan kvinner gikk kledd på den tiden. Å bruke hijab i 2017 er å støtte de konservative, gærningene som fikk kontroll ved bruk av forferdelig maktbruk. Derfor klarer jeg faktisk ikke å engasjere meg i en jente, som tilsynelatende virker smart og oppegående, men som bruker dette plagget.

En utvikling i hennes karakter som går i retning: kaste hijab, hooke med Yousef osv kan vi sikkert se langt etter. Men i det minste håper jeg på en utvikling der Sana er blid og hyggelig. Nå så forstår jeg ikke at noen gidder å være venn med henne engang. Bare å se på den siste chatten med Noora. Så jævla sur!

Anonymkode: 33d94...e36

Sur?? På den chatten? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, kattehviskeren skrev:

Jeg tror vi får en mykere Sana i slutten av sesongen, for det trenger hun virkelig! Og det tror jeg Yousef kan hjelpe henne med, derfor han er viktig for henne. Hun er litt bitchy, men det er også for å skjerme seg selv, hun er usikker som alle andre. Og hun har vist mykere sider, for eksempel med Noora. Men hun burde virkelig si unnskyld til Vilde snart, hun har vært kjip mot henne. Men nå har Vilde også vitterlig vært kjip mot Sana og kommet med utrolig mange "kan du det"? "Du skjønner jo mer om det å være flyktning enn oss, osv." ikke akkurat veldig snilt det heller. 

Men Vilde sier ikke slikt for å være slem. Hun sier det fordi hun er uvitende. Hun tror faktisk det er sånn. Sana er mer bossy og kontrollerende ovenfor henne

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Viljaa skrev:

Jeg kan ikke fatte at Sanas hijab skal være så fordømt problematisk. For det første så er det svært få scener der Sana er hjemme med kun familie, enten så har broren besøk eller så er hun ute med jentegjengen.

De 2-3 minuttene vi har sett til sammen der hun har på seg hijab i situasjonen hvor hun kunne tatt den av tåler vi vel? Jeg har flere venninner som bruker hijab og selv om de av og til tar den av i mitt selskap så er det ikke alle som røsker den av med en gang de har mulighet. 

Jeg blir også litt overrasket over hvor mange som forventer at Sana skal bli mer sekulær - kaste hijaben, hooke, drikke etc. Som om det er det eneste  en muslimsk karakter kan gjøre for at det skal kalles karakterutvikling.

Ja - Sana sliter litt med å plassere seg selv mellom troen, forelskelsen, venninnene og russetiden, men jeg håper at serien kommer til å vise oss at Sana kan finne en balanse mellom de ulike delene av livet sitt og samtidig beholde troen, som åpenbart er veldig viktig for henne og ikke bare noe foreldrene har prakket på henne.

Hooking og drikking har ingen sagt noe om

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ønsker jeg ikke å dra selve hijabdebatten lenger, men husker jeg helt feil når jeg mener Sana hadde hijaben av i en annen sesong?

Enten da de var på hyttetur eller en annen gang de endte med å sove sammen.. Sana hadde håndkle på hodet da også, men mener hun tok den av og vi så håret. Har jeg innbilt meg dette??

Anonymkode: 6d485...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ønsker jeg ikke å dra selve hijabdebatten lenger, men husker jeg helt feil når jeg mener Sana hadde hijaben av i en annen sesong?

Enten da de var på hyttetur eller en annen gang de endte med å sove sammen.. Sana hadde håndkle på hodet da også, men mener hun tok den av og vi så håret. Har jeg innbilt meg dette??

Anonymkode: 6d485...34f

I sesong 1 etter Vilde hadde kastet opp på henne. Kan ikke huske at hun tok av håndkledet.

Anonymkode: 8c4c2...f9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Da fikk vi endelig vite hva som skjer med Noora og William. Er jo fortsatt håp, for de som heier på de :P

 

Anonymkode: ae4c5...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingenting2

Hvorfor mener Noora at Sana er heldig som slipper kjærlighetssorg osv? Har aldri oppfattet islam som en religion som forbyr forelskelse. Kjenner flere forelskede muslimer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaja. Da fikk vi endelig vite hva som skjer med Noora og William. Er jo fortsatt håp, for de som heier på de :P

 

Anonymkode: ae4c5...237

Håper ingen heier på det giftige forholdet der.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattehviskeren
7 timer siden, Nowyouseeme skrev:

Hvorfor mener Noora at Sana er heldig som slipper kjærlighetssorg osv? Har aldri oppfattet islam som en religion som forbyr forelskelse. Kjenner flere forelskede muslimer. 

Litt overraska over hvor naiv Noora viste seg å være der. Men det var vel litt satt på spissen, samtidig som Sana jo virker helt uinteressert i gutter og ikke deler noe som helst. Så kanskje ikke så rart når jeg tenker meg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ingenting2
9 minutter siden, kattehviskeren skrev:

Litt overraska over hvor naiv Noora viste seg å være der. Men det var vel litt satt på spissen, samtidig som Sana jo virker helt uinteressert i gutter og ikke deler noe som helst. Så kanskje ikke så rart når jeg tenker meg om. 

Ja, ser den. Godt poeng. Men litt skuffende uttalelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nowyouseeme skrev:

Hvorfor mener Noora at Sana er heldig som slipper kjærlighetssorg osv? Har aldri oppfattet islam som en religion som forbyr forelskelse. Kjenner flere forelskede muslimer. 

Det var jo det der med uvitenhet da. Noora trodde vel det mange andre nordmenn (og mennesker i verden) tror.

Anonymkode: dc85c...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo det der med uvitenhet da. Noora trodde vel det mange andre nordmenn (og mennesker i verden) tror.

Anonymkode: dc85c...3bc

Der jeg reagerer mest på er at Sana jatta med når hun sa det. Ikke no protest med at muslimer også kan bli forelsket og sånn. Og så irriterer det meg så mye at hun ikke bare kan fortelle til Noora at hun liker Yousef. Nora er jo åøen og forteller alt til henne. Hvorfor skal sana holde hemmelig at hun liker en gutt? Og spesielt yousef. Sånn at Noora vet han er off limits for henne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at de ikke viser en sterk, ung karakter i en sesong som trives singel. Ikke alle unge er i forhold eller har kjærester.

Anonymkode: 874bd...c08

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...