Gå til innhold

"Kjøre etter forholdene"


Gjest Franke Ann

Anbefalte innlegg

En fartsgrense jeg aldri respekterer, er 30 i boligområder. Jo, det fins strekninger der jeg er nede i den farten, men som regel er det fullt forsvarlig å kjøre i 40-50. Problemet er at fartsgrensa er satt for hele området uten konkret vurdering av den enkelte veg. 30 km/t er ufattelig sakte, og en slik grense bidrar til å undergrave respekten for fartsgrensene,

Jeg er enig med deg i at det burde være konkrete vurderinger av den enkelte vei, men jeg kan ikke helt se for meg hvordan dette skulle være praktisk mulig.

I mitt nærområde er 30 km/t en alt for høy fart på dag- og tidlig kveldstid (mange nestenulykker på grunn av uoversiktlige stikkveier, og lekende barn i veibanen).   Her tror jeg de færreste kjente kjører over 20 km/t, og de fleste som har kjørt her mer enn en gang holder vanligvis lavere hastighet enn fartsgrensen de også.

Men etter klokken 20, er det vanligvis ingen problemer med å kjøre i 30-40 km/t, og jeg ser for meg at det er slik i det fleste 30-soner. 

Vi kunne kanskje hatt en tidsstyrt variabel fartsgrense, men det blir også ressurskrevende.

 

Anonymkode: eefc0...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er faktisk ett av de stygge ulempene med overforbruket av 70 grenser man har sett etter at man innførte null-visjonen: 70 grensen har mistet sin funksjon for å fortelle om særforhold. 

Men her er det ikke bare skilt om at det er vinterfartsgrense 70. Det er også skiltet med fare for ising og ett annet fareskilt. Det er ingen tvil om at her varsles det at dette er en farlig strekning.

Og det vet vi lokale. Selv de som er glade i å kjøre fort pleier å ta det rolig akkurat her. Men så kommer det langveiskjørende, og bare durer på. Jeg skal fort til Oslo, så kom dere unna. Ulykkene involverer sjelden lokale lengre, selv om vi jo utgjør stor andel av trafikken (det er jo arbeidsveien til mange)

Anonymkode: 810cd...72c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... 

Vi kunne kanskje hatt en tidsstyrt variabel fartsgrense, men det blir også ressurskrevende.

Anonymkode: eefc0...74a

Dette er faktisk under utredning og under test en del steder. Vegvesenet har som målsetning å få dette flere steder for å øke tilliten til fartsgrensene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt boligområde er det 30 på veiene inni boligområdet, og det er fort nok, for her er  det alltid mye barn

Nei, store deler av døgnet fins det ikke barn der, men fartsgrensa er den samme likevel. Vegen er for øvrig ikke egnet som lekeplass, den er bygget for forflytning. Vel å merke også for syklister og fotgjengere, i likhet med vanlig landeveg med 80-grense. Men vegene i boligfelt er ofte mer uoversiktlige, og det må det tas hensyn til når fartsgrensene skal settes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk under utredning og under test en del steder. Vegvesenet har som målsetning å få dette flere steder for å øke tilliten til fartsgrensene. 

Jeg har sett det ved en skole jeg passerte i blant før. Der er det i skoletiden 30, 50 ellers. 

 

Anonymkode: 810cd...72c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk under utredning og under test en del steder. Vegvesenet har som målsetning å få dette flere steder for å øke tilliten til fartsgrensene. 

Jeg har sett at dette er under utprøvning på noen steder, for eksempel rundt skolen her, der fartsgrensen er 50 i skoletiden, og 60 ellers i døgnet.

Men som sagt, jeg kan ikke helt se for meg hvordan tidsstyrt variabel fartsgrense i et boligfelt kan gjennomføres på en forsvarlig måte, og med begrenset ressursbruk.

Anonymkode: eefc0...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, store deler av døgnet fins det ikke barn der, men fartsgrensa er den samme likevel. Vegen er for øvrig ikke egnet som lekeplass, den er bygget for forflytning. 

I sommer var det nå barn ute å lekte til mins kl 22 om kvelden. Så det er svært liten del av døgnet det ikke er barn der.

Og selvfølgelig hadde det vært bedre om barna ikke lekte i veien, men man kan jo ikke begynne å kjøre ned barn bare fordi man synes foreldrene deres burde forsøke å få dem til å leke et annet sted.

Anonymkode: 810cd...72c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men som sagt, jeg kan ikke helt se for meg hvordan tidsstyrt variabel fartsgrense i et boligfelt kan gjennomføres på en forsvarlig måte, og med begrenset ressursbruk.

Anonymkode: eefc0...74a

Jeg siterer meg selv for å utdype litt.

En eventuell tidsstyrt variabel fartsgrense i et boligfelt må revurderes med jevne mellomrom.

For eksempel, vi flyttet hit for 20 år siden.  Da var det mange småbarn her, og 30-sonen var nødvendig i tidsrommet mellom kl 7- 8, samt mellom kl 14 og 20.  Disse vokste opp, og da kunne vi godt ha hatt en 40-sone hele døgnet.  Større barn er ikke like uberegnelige i trafikken som yngre barn er, de hadde større utfartsområde, og var sjeldnere nær hjemmene.

Nå har vi derimot hatt et generasjonsskifte i området, og det er igjen fyllt opp med småbarn. 3-åringer som lærer å sykle, 6-åringer som får lov til å sykle alene til og fra skolen, 10 -åringer som snubler seg frem til og fra venner på inlines og skateboard, for ikke å snakke om 15-åringene som suser fremover på motoriserte enhjulinger mens de tekster og leser på mobil.  Det er et særdeles kaotisk trafikkbilde her for tiden.

Den fartsgrensen som passet for 20 år siden, var ikke like passende 10 år senere, og den fartsgrensen som passet for 10 år siden, er ikke passende nå.

En slik vurdering er ressurskrevende, og sånn sett er det i et slikt område langt bedre å sette fartsgrensen ut i fra verst tenkelige scenario, enn å gjøre det motsatte.

Anonymkode: eefc0...74a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer meg selv for å utdype litt.

En eventuell tidsstyrt variabel fartsgrense i et boligfelt må revurderes med jevne mellomrom.

For eksempel, vi flyttet hit for 20 år siden.  Da var det mange småbarn her, og 30-sonen var nødvendig i tidsrommet mellom kl 7- 8, samt mellom kl 14 og 20.  Disse vokste opp, og da kunne vi godt ha hatt en 40-sone hele døgnet.  Større barn er ikke like uberegnelige i trafikken som yngre barn er, de hadde større utfartsområde, og var sjeldnere nær hjemmene.

Nå har vi derimot hatt et generasjonsskifte i området, og det er igjen fyllt opp med småbarn. 3-åringer som lærer å sykle, 6-åringer som får lov til å sykle alene til og fra skolen, 10 -åringer som snubler seg frem til og fra venner på inlines og skateboard, for ikke å snakke om 15-åringene som suser fremover på motoriserte enhjulinger mens de tekster og leser på mobil.  Det er et særdeles kaotisk trafikkbilde her for tiden.

Den fartsgrensen som passet for 20 år siden, var ikke like passende 10 år senere, og den fartsgrensen som passet for 10 år siden, er ikke passende nå.

En slik vurdering er ressurskrevende, og sånn sett er det i et slikt område langt bedre å sette fartsgrensen ut i fra verst tenkelige scenario, enn å gjøre det motsatte.

Anonymkode: eefc0...74a

Dette syntes jeg var en veldig god forklaring. 

Min lille vei har 30 sone. Da jeg var barn, var jeg og min søster de eneste barna (mange pensjonister). Nå er det derimot 5 småbarnsfamilier, og to tennåringsfamilier. Det er bare et par pensjonister igjen (som da var middelaldrende da jeg var barn)

Anonymkode: 810cd...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn, var jeg og min søster de eneste barna (mange pensjonister). Nå er det derimot 5 småbarnsfamilier, og to tennåringsfamilier.

Før, når det bare var to barn i området, var det viktig med lav fartsgrense, for en måtte absolutt ta vare på de to sjeldne eksemplarene. Nå derimot, er det en hel drøss unger der, så nå kan en kjøre fortere. Det var sånn du mente, ikke sant?

Alvorlig talt synes jeg ikke at antallet barn skulle spille noen rolle, kun hvor oversiktlig vegen er, om der er fortau etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt synes jeg ikke at antallet barn skulle spille noen rolle, kun hvor oversiktlig vegen er, om der er fortau etc.

Nettopp! Man kan ikke tilpasse fartgrensene etter hvem som bor i husene til enhver tid. Derfor er det veldig vanskelig å diferensiere fartsgrenser innad i boligområder ol.

Ja, det er slike ting som f.eks fortau som avgjør farsgrense i dag, og slik bør det også være.

Anonymkode: 810cd...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før, når det bare var to barn i området, var det viktig med lav fartsgrense, for en måtte absolutt ta vare på de to sjeldne eksemplarene. Nå derimot, er det en hel drøss unger der, så nå kan en kjøre fortere. Det var sånn du mente, ikke sant?

Alvorlig talt synes jeg ikke at antallet barn skulle spille noen rolle, kun hvor oversiktlig vegen er, om der er fortau etc.

 

Det var akkurat dette som var poenget med mitt innlegg også, man kan ikke tilpasse fartsgrensene etter hvem som bor i husene til enhver tid, det blir for ressurskrevende, og derfor må man sette en fast fartsgrense basert på andre kriterier.

Jeg har prøvd å komme på noen boligfelt med fortau, men jeg kommer ikke på noen.  Adkomstveiene kan ha det, men ikke inne i selve boligfeltet.

De fleste 30-sonene jeg kjenner til har smale veier, slik at to biler kan passere dersom begge kjører ut i grøfta. De fleste områdene er uoversiktlige med mange gjerder, hekker, stikkveier og utkjørsler, og de fleste boligfelt jeg kjenner til har et svært uforutsigbart trafikkbilde. 

Derfor respekterer jeg 30-sonene, selv om jeg også ser at jeg de fleste dager, uten problemer, kunne klart å unnngå ulykker selv om jeg kjørte i 40.

Men selv om jeg vet at det ville gått bra de fleste dager, veier det ikke opp for risikoen for at noe mot formodning skulle skje, og det er noe jeg ikke tør ta sjansen på.

Som sagt kan jeg lett kjøre litt for fort av og til, men aldri i en 60-sone, eller lavere.

 

Anonymkode: eefc0...74a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hintet ligger i spørsmålet jeg stilte over: er skiltet et påbuds- eller forbudsskilt?

Anonymkode: 753f7...72a

Jo. Det er et forbuddskilt. Forbudt å kjøre i f.eks. over 60 km/t = det er maks tillatte hastighet.

Anonymkode: eb5f4...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikke for trollet!

Å kjøre bil er å føre en potensiell drapsmaskin.  Ha respekt for det, dersom du ikke ønsker å bli del av en uhyggelig statistikk! Hilsen fra dukken som slapp fra det med en månedslønn i bot og 2 år uten lapp..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, hintet ligger i spørsmålet jeg stilte over: er skiltet et påbuds- eller forbudsskilt?

Anonymkode: 753f7...72a

Dersom du faktisk har lappen, så kan du se forskjell på et påbudsskilt og et forbudsskilt! Viss ikke: les og lær eller lever inn ditt førerkort! Vi trenger ikke flere idioter på veiene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjelder dette konseptet bare én vei? La oss si det er en vakker solskinnsdag ute, med god sikt og lite trafikk, hvorfor kan jeg da ikke kjøre over fartsgrensen? F.eks. 90 i 60-sonen?

Det er fordi at sånne idioter som deg trenger en kraftig bot!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøre etter forholdene vil si at du bør kjøre lavere enn fartsgrensen dersom det er dårlig sikt,glatt osv. 80 blir fort fort på mange veier når det er glatt og dårlig vær. 

Anonymkode: e0b5f...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er et eksempel på en dag man bør kjøre godt under høyeste tillatte hastighet, i alle fall her jeg bor. Det laver ned der ute....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...