Gå til innhold

"Kjøre etter forholdene"


Gjest Franke Ann

Anbefalte innlegg

Gjest Franke Ann

Hvorfor gjelder dette konseptet bare én vei? La oss si det er en vakker solskinnsdag ute, med god sikt og lite trafikk, hvorfor kan jeg da ikke kjøre over fartsgrensen? F.eks. 90 i 60-sonen?

Endret av obstanazi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er på grunn av bremselengde og krefter i sving ved krasj. Om veien er uoversiktlig på store deler av strekningen vil du kanskje klare å avverge en ulykke og i alle fall overleve om du krasjer hvis du holder fartsgrensen. 

Grunnen til at det er 90-100 på motorvei er at der er det fri sikt et stykke frem så du vil få bremset en del om du ser hindringer lenger frem. Det vil du ikke på en svingete landevei. 

Når det er tørt vil du altså klare å bremse på tilstrekkelig tid i 60 i 60-sone, og hvis det er vått kanskje bare i 50. Selv om det er ekstra fint vær og lite trafikk vil du ikke klare å stoppe fort nok om du kjører i 80. 

Var det god nok forklaring eller skal jeg ta det nøyere? :) 

 

Har personlig overlevd en front mot front ulykke fordi begge biler kjørte etter forholdene, altså under fartsgrensen.

Det er så klart noen veldig få fartsgrenser som kanskje ikke er satt helt riktig, men det er så få at vi ikke trenger å bry oss om det. Sparer ikke så mye tid på å kjøre 10 over uansett. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at fartsgrensen er ment for solskinnsdagene, når forholdene er dårligere kjører man så sakte man trenger. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke førerkort? I så fall lærte du ikke hvorfor det er satt fartsgrenser på visse steder. Og når du nevner 60-sone, så er det faktisk en årsak til at nettopp er satt såpass lav hastighet på et gitt sted. Det kan være det er spredt bebyggelse, uoversiktlige veikryss etc. Og kommer du susende i 90, i ei 60-sone kommer du nok på hvorfor du ikke skulle kjørt fortere. Og er det glatt og litt håpløse kjøreforhold må du nok enda lavere med hastigheten :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, et slikt spørsmål vitner om at du ikke bør ha sertifikatet. Lever det inn og start på nytt. 

Anonymkode: 2956f...7b1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Er fartsskiltet et påbuds- eller forbudsskilt? Når du har funnet ut av det har du funnet svaret på spørsmålet ditt.

Anonymkode: 753f7...72a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Franke Ann

TS, et slikt spørsmål vitner om at du ikke bør ha sertifikatet. Lever det inn og start på nytt. 

Anonymkode: 2956f...7b1

Ok, da har jeg levert inn sertifikatet mitt. Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg levert inn sertifikatet mitt. Hva gjør jeg nå?

Meld deg på øvelseskjøre hos en trafikkskole.

Anonymkode: 810cd...72c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gå i lære på nytt. Kanskje også oppleve å være vitne til et par dødsulykker. Kanskje du da forstår hensikten med å kjøre etter både forholdene og fartsgrensene. 

 

Lykke til! 

Anonymkode: 2956f...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi skiltet betyr MAKS TILLATT hastighet, og da under så gode forhold som mulig.

Anonymkode: eb5f4...4e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi skiltet betyr MAKS TILLATT hastighet, og da under så gode forhold som mulig.

Anonymkode: eb5f4...4e2

Nei, hintet ligger i spørsmålet jeg stilte over: er skiltet et påbuds- eller forbudsskilt?

Anonymkode: 753f7...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjelder dette konseptet bare én vei? La oss si det er en vakker solskinnsdag ute, med god sikt og lite trafikk, hvorfor kan jeg da ikke kjøre over fartsgrensen? F.eks. 90 i 60-sonen?

Se for deg ett av tusen mulige scenario:

Det er en vakker solskinnsdag, det er lite trafikk, det er god sikt, og du kjører i 90 km/t på en 60-vei.

Du runder en sving, plutselig får du kraftig motsol, og du blir blendet.  Du ser ikke barnefamilien som er ute på søndagstur, og som akkurat krysser veien i fotgjengerfeltet litt lenger fremme.

Når du ser dem er du 36 meter unna, og du klarer ikke stoppe på grunn av farten.

Hadde du kjørt i fartsgrensen, 60 km/t, hadde du klart å stoppe med minst mulig margin, og dermed var til og med fartsgrensen, etter forholdene, litt for høy i en slik setting.

(Reaksjonslengde + bremselengde=stopplengde.  60 km/t på tørr asfalt: 18 meter + 18 meter=36 meter)

Anonymkode: eefc0...74a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjelder dette konseptet bare én vei? La oss si det er en vakker solskinnsdag ute, med god sikt og lite trafikk, hvorfor kan jeg da ikke kjøre over fartsgrensen?

Klart du kan kjøre over fartsgrensa, og det gjør vi jo alle fra tid til annen (også de løgnhalsene og hyklerne som skriver her).
Men med måte. Vegen forbi huset mitt har 50-grense. En bekjent dro forbi her i 210; det er noe drøyt, etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart du kan kjøre over fartsgrensa, og det gjør vi jo alle fra tid til annen (også de løgnhalsene og hyklerne som skriver her).
Men med måte. Vegen forbi huset mitt har 50-grense. En bekjent dro forbi her i 210; det er noe drøyt, etter min mening.

Jeg kjører over fartsgrensen av og til, men jeg respekterer alltid fartsgrensene fra 60 og nedover.  Det er en grunn til at de er satt!

På veier med 80 km/t og oppover derimot, er det ikke like stor fare forbundet med å kjøre litt for fort (5-10 over dersom forholdene ligger til rette for det.

Men bare dersom forholdene ligger til rette for det.

 

------------------------

Her jeg bor, har vi en ulykkesbelastet veistrekning som er skiltet med 80 km/t, men veien er også skiltet med anbefalt fartsgrense 45 km/t.

De aller fleste som kjenner denne veien kjører litt over anbefalt fartsgrense (50-60 km/t) ved optimale forhold, men ved våt og/eller glatt veibane, vanskelige solforhold osv,  holder de fleste rundt 40 km/t.

Men så har vi "cowboyene", de som har overdreven tro på egne ferdigheter.

Disse ser på fartsgrensene som anbefalinger, og mener de selv bedre kan vurdere hva som er riktig hastighet ut i fra forholdene, enn alle andre kan.  Disse kjører gjerne denne strekningen i 80-90 km/t, eller høyere, dersom det er hva de mener er optimale forhold, som tørr veibane, lite trafikk, og perfekte solforhold.

De innser ikke at om de ikke kjører ut eller kolliderer med noen andre, skyldes det ren flaks, ikke kjøreferdigheter, eller at de har vurdert forholdene riktig.

Det var flaks at de ikke traff vått løv i utgangen av den verste svingen, det var flaks at de ikke møtte motgående trafikk, det var flaks at det ikke var noen som krysset veien akkurat da de kom kjørende ...

Det er disse som vanligvis kjører ut på denne strekningen.

Man kan tro at man vurderer forholdene riktig, men man vet aldri hva man møter rundt neste sving.

Anonymkode: eefc0...74a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem er jo at en del ikke-lokale ikke skjønner hvorfor farten er nedsatt, og så bare driter i å forholde seg til fartsgrensen.

Like ved her jeg bor er det en 60-sone på E6, ca 1 km strekning. Mange blir skikkelig hissige når jeg bremser ned og faktisk kjører ca 60 i denne. De ser sikkert bare at det er landlige omgivelser og få hus. Mens jeg som er lokal vet hva som foregår inni husene (f.eks både ungdomsklubb, speiderhus osv), og at rett over bakkekulen på andre siden er et stort boligområde. Dvs at det er mange barn som krysser denne veien på ettermiddager og kvelder. 

Det er også et sted med vinterfartsgrense 70 pga det er en foss under brua og det blir mye ising på veien. Det er et veldig farlig område hvor det har vært mange dødsulykker. Men de aller fleste bilene som ligger bak meg der pælmer forbi i 90 + De roer seg kanskje litt om de får sladd på bilen, men det er få som kjører forsvarlig, (derav de høye ulykkestallene)

Anonymkode: 810cd...72c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjelder dette konseptet bare én vei? La oss si det er en vakker solskinnsdag ute, med god sikt og lite trafikk, hvorfor kan jeg da ikke kjøre over fartsgrensen? F.eks. 90 i 60-sonen?

Fordi de som bestemte fartsgrensen (whomever it may be) tenkte som så at når forholdene er på sitt aller beste, er 60 km/t høyeste hastighet det bør kjøres her.

Men jeg forstår hva du mener. Synes selv det er veldig irriterende å snegle meg forbi en skole i 30 km/t f.eks. på en søndag.

Endret av Gullik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor gjelder dette konseptet bare én vei? La oss si det er en vakker solskinnsdag ute, med god sikt og lite trafikk, hvorfor kan jeg da ikke kjøre over fartsgrensen? F.eks. 90 i 60-sonen?

60 soner er som regel alltid satt på grunn av at du kjører i relativt bebodde strøk med en del lokaltrafikk og mye trafikkanter. Det endres ikke av solskinn. Tvert i mot. Det er i solskinn og fint vær at folk drar fram sykler ol.

Anonymkode: 810cd...72c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører over fartsgrensen av og til, men jeg respekterer alltid fartsgrensene fra 60 og nedover.  Det er en grunn til at de er satt!

En fartsgrense jeg aldri respekterer, er 30 i boligområder. Jo, det fins strekninger der jeg er nede i den farten, men som regel er det fullt forsvarlig å kjøre i 40-50. Problemet er at fartsgrensa er satt for hele området uten konkret vurdering av den enkelte veg. 30 km/t er ufattelig sakte, og en slik grense bidrar til å undergrave respekten for fartsgrensene,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fartsgrense jeg aldri respekterer, er 30 i boligområder. Jo, det fins strekninger der jeg er nede i den farten, men som regel er det fullt forsvarlig å kjøre i 40-50. Problemet er at fartsgrensa er satt for hele området uten konkret vurdering av den enkelte veg. 30 km/t er ufattelig sakte, og en slik grense bidrar til å undergrave respekten for fartsgrensene,

Hvordan skulle man vurdere den enkelte veg i et boliområde? 

I mitt boligområde er det 30 på veiene inni boligområdet, og det er fort nok, for her er  det alltid mye barn.Når man kommer ut til "kjøring mot hovedvei" vegen blir det 50. Det er fremdeles skolevei for mange barn, så det er absolutt også viktig å overholde.

Jeg skjønner ikke at lave fartsgrenser i områder hvor det er mest myke trafikkanter kan være med å undergrave fartsgrensene. Det er disse grensene det er aller viktigst å overholde.

Anonymkode: 810cd...72c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Det er også et sted med vinterfartsgrense 70 pga det er en foss under brua og det blir mye ising på veien. Det er et veldig farlig område hvor det har vært mange dødsulykker. Men de aller fleste bilene som ligger bak meg der pælmer forbi i 90 + De roer seg kanskje litt om de får sladd på bilen, men det er få som kjører forsvarlig, (derav de høye ulykkestallene)

Anonymkode: 810cd...72c

Dette er faktisk ett av de stygge ulempene med overforbruket av 70 grenser man har sett etter at man innførte null-visjonen: 70 grensen har mistet sin funksjon for å fortelle om særforhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...