Gå til innhold

KonMari - vi får orden på huset og livet


Kara W

Anbefalte innlegg

For de virkelig hardcore minimlistene: http://theproject333.com

Dette er for ekstremt, du skal bare ha 33 ting i garderoben, vanlige klær, fottøy, yttertøy og smykker. I tillegg kommer gifteringen (forlovelsesringen) undertøy, nattøy og treningsklær.  :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okei, nå sitter jeg fast!

Har tatt alt av klær men det er så sykt mye som må vaskes at det ligger hauger over alt. Driver å drar fram vinterklær, men har ingen steder å gjøre av det fordi vi maler gangen. Så da blir det liggende på spisebordet. Vi venter på lønning så vi får skaffa noen hyller da vi har 1! I hele huset pluss 4 kommoder, hvor 2 av de står på soverommet med klær i. Bortsett ifra det bittelille kjøkkenet er det alt vi har av oppbevaring. Har selvfølgelig ett kott men det skal vi jo tømme! Haha! Så huset her står på halv tolv og kunne sikkert forestilt en av disse "sykesamlere"husene.. Aiai!

Har store planer om å gå igjennom sminke/baderomsartikler i starten av neste uke men hvor pokker skal jeg gjøre av alt? Til nå ligger 2/3 i pappesker og resten står oppå og under vasken. *facepalm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy  å se at dere har kommet litt igang og at det har begynt å hjelpe litt.  For meg så braker det løs imorgen, da skal klesskapet tømmes!

 

Jeg har dessverre ikke noe godt svar på hva å gjøre med alle tingene mens det venter på å få en fast plass.  Jeg håper dere får på plass hyller og skap raskt, og slipper å leve med hauger i alt for lang tid.

 

Besteforeldrene til mannen min var av "kjekt å ha" typen (noe de fleste som opplevde krigen nok var), og å rydde ut av loftet deres var som en arkeologisk utgraving.  Vi begynte på åtti-tallet med mannens gamle leker og klær, via babyklær fra sytti-tallet.  50-tallet brakte fram svigermors gamle skolebøker, og helt innerst lå blendingsgardiner fra krigen (huset ble bygget i '52).  Det var jo ganske artig å se alle disse tingene, og jeg fant en del kjoler og kåper som jeg bruker, men det kan umulig ha gitt særlig mye glede i livene deres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg startet også!  Jeg tok ut alle topper, skjorter og overdeler, og spredte utover dobbeltsengen.  Det ble en stor haug!  Det gikk tregt i starten, men etterhvert klarte jeg å finne ting jeg å innse at det var en del ting jeg aldri bruker og ikke kommer til å gjøre det heller.  Skjørt og underdeler gikk litt greiere, og jeg har allerede fylt en søppelsekk med klær (jeg har walk-in-closet som var fylt til randen, så det er mye å ta av).  Neste på listen er kjoler.

 

Jeg har bestemt meg for å ikke legge noe tilbake i skapet før jeg er helt ferdig, slik at jeg lettere får oversikt over hva som er ryddet, men også hvor jeg vil ha ting etterhvert.  Tanken er da at når jeg ser over alt igjen om et par dager så får jeg kvalitetssikret at jeg virkelig vil ha alt jeg sparte på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nå sitter jeg fast!

Har tatt alt av klær men det er så sykt mye som må vaskes at det ligger hauger over alt. Driver å drar fram vinterklær, men har ingen steder å gjøre av det fordi vi maler gangen. Så da blir det liggende på spisebordet. Vi venter på lønning så vi får skaffa noen hyller da vi har 1! I hele huset pluss 4 kommoder, hvor 2 av de står på soverommet med klær i. Bortsett ifra det bittelille kjøkkenet er det alt vi har av oppbevaring. Har selvfølgelig ett kott men det skal vi jo tømme! Haha! Så huset her står på halv tolv og kunne sikkert forestilt en av disse "sykesamlere"husene.. Aiai!

Har store planer om å gå igjennom sminke/baderomsartikler i starten av neste uke men hvor pokker skal jeg gjøre av alt? Til nå ligger 2/3 i pappesker og resten står oppå og under vasken. *facepalm*

Å nei, ikke ta mer før du har fått ryddet unna klærne. Les KonMari, gjør ferdig en kategori av gangen. Og kan du ikke kaste mye av det så du får kjørt klærne ut av huset og til Fretex?  På Finn.no er det ofte noen som gir bort trådkurvstativ. Prøv å se om du får noe gratis eller sykt billig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg først begynte klarte jeg ikke å stoppe.  Skapene er helt tomme for klær, og jeg har til og med gått igjennom yttertøyet!  Det ble to søppelsekker med klær som forsvinner ut.  Jeg gruer meg til å ta sko og tilbehør, men det er godt å se hvor lett klærne gikk.  Nå gleder jeg meg masse til å få alt inn i skapet igjen på en pen og organisert måte.

 

Jeg har dessverre skap med trådkuver, noe jeg er svært lite glad i.  Er det noen som har noen forslag til hvordan å organisere disse og få god orden ala KonMari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dessverre skap med trådkuver, noe jeg er svært lite glad i.  Er det noen som har noen forslag til hvordan å organisere disse og få god orden ala KonMari?

 

Sjekk brettevideoer på Youtube. Har trådkurver selv, og fant mange gode løsninger der! Kjempesmart å oppbevare klærne "stående" fremfor i bunker. Elsker systemet jeg fikk til i sokkeskuffen. Så deilig å slippe å lete etter sokker i riktig farge/par/tykkelse

 

Likte særlig denne: https://www.youtube.com/watch?v=obXf10mgdWM

 

For å slippe rutemønster på klærne kan man benytte skuffeinnlegg på rull fra IKEA. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80012853/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det noe ryddigere hos dere?

 

Etter å ha gått igjennom alle klærne er jeg nå godt igang med å brette og organisere alt igjen.  Fikk brettehjelp av venninnen min igår, og da jeg åpnet undertøyskuffen min i morges så det så fint ut at jeg ikke hadde lyst til å røre noen ting der :fnise:

 

Idag har jeg brettet alle skjørtene mine, og innså at ikke bare har jeg mange, men jeg bruker under 20% av dem til daglig.  Det ble to skuffer med skjørt (bare tre stykker som henger i skapet), og jeg har store ambisjoner om å begynne å bruke resten av dem.  Er fryktelig lei av de skjørtene jeg bruker hele tiden, og hadde mange jeg ikke en gang husker at jeg hadde.

 

Jeg er på søppelsekk nr tre med klær som skal bort, og innser at jeg har et problem.  Det er ikke så vanskelig å legge et plagg i sekken og si at denne bruker jeg ikke lengre.  Men å skulle gjøre noe med sekken etterpå er kjempevanskelig!  Det er jo så fine klær, så jeg vil at de skal gå til et fint hjem.  Og tenk om jeg endrer smak om 6 måneder og vil ha noen av klærne tilbake!  Vanskelig  :bond:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært syk den siste uka, men har store planer om å ta badet når jeg er ferdig med å male dører. Har fått kvittet meg med en masse klesvask så nå blir det orden! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på. Min første oppgave er å rydde i hobbysakene mine. Det er garn og strikkepinner på minst tre plasser i huset, uferdige hekle og strikketøy, blomsterbinderutstyr, dekorasjonsartikler, stoff, sysaker, masse nyarvet broderigarn med tilbehør, fluebindingsutstyr, tegnesaker, malesaker osv.

Kommer neppe til å kaste noe særlig, da historikken har vist at jeg faktisk bruker sakene, men at det er så lett å kjøpe nytt, når en ikke ser hvor mye fint en egentlig har. Synes det er greit å kunne lage gaver o.l. uten å være nødt til å dra til byen, så jeg har mye nytte av dem.

Klær skal jeg vente med, var flink til å rydde i egne og barnas klær i vår og sommer og har vært usedvanlig flink til å være rasjonell mht syn på egen tid til å reparere flerrede bukser, fine gensere med hull i osv, så nå blir de kastet, dersom de ikke egner seg til å sy noe annet med i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har linker til gode KonMari tutorials på youtube? Om hvordan man for eksempel bør brette de ulike plaggene og plassere ting i forhold til hverandre? ikke bare klær og klesskap, men alt annet også.

 

Takker for alle tips!



Anonymous poster hash: a7c21...524
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bare blir frisk igjen og energien kommer,skal jeg begynne å rydde skikkelig her.

Begge klesskapene våre trenger så absolutt en opprydning. Pluss leker og alt det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen Absinthia.  Hobbysaker var et spenstig sted å starte.  Jeg tenkte å ta det til slutt, for jeg tror det kommer til å ta veldig lang tid.  Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må prøve dette! Må bare få med meg samboeren. Vi har mye bøker, filmer og sånn som jeg ikke helt ser poenget i å ha (vi leser de neppe igjen + netflix), men som samboeren sier "vi MÅ jo ha det, vel!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Absinthia.  Hobbysaker var et spenstig sted å starte.  Jeg tenkte å ta det til slutt, for jeg tror det kommer til å ta veldig lang tid.  Lykke til!

Takk! Årsaken til dette er at jeg har et helt rom som blir mye ryddigere bare jeg får tatt hobbysakene og da får jeg plass til å ha syrom med gjesteseng der. For tiden okkuperer symaskin og tøy svært ofte kjøkkenbordet,så jeg går ut fra at mannen blir glad om disse dikkedariene tar litt mindre plass. Han er veldig glad i at jeg syr, så han har ikke sagt noe enda, men jeg ser på ham st det sliter litt. :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror jeg må prøve dette! Må bare få med meg samboeren. Vi har mye bøker, filmer og sånn som jeg ikke helt ser poenget i å ha (vi leser de neppe igjen + netflix), men som samboeren sier "vi MÅ jo ha det, vel!"

 

Jeg har varslet mannen at straks jeg er ferdig med klær og tilbehør så gyver vi løs på bokhyllene.  Heldigvis er han flinkere enn meg til å kaste ting.

 

Takk! Årsaken til dette er at jeg har et helt rom som blir mye ryddigere bare jeg får tatt hobbysakene og da får jeg plass til å ha syrom med gjesteseng der. For tiden okkuperer symaskin og tøy svært ofte kjøkkenbordet,så jeg går ut fra at mannen blir glad om disse dikkedariene tar litt mindre plass. Han er veldig glad i at jeg syr, så han har ikke sagt noe enda, men jeg ser på ham st det sliter litt. :fnise:

 

Da skjønner jeg.  Det å få frigjort et rom blir nok veldig bra.  Jeg hadde en gang et sy- og gjesterom, som etterhvert utviklet seg til å bli et roterom.  Samboer var ikke mye fornøyd da.

 

Jeg har funnet ut at jeg har absurd mye klær!  Selv etter å ha fylt nesten tre søppelsekker så kan jeg fint gå to måneder uten å vaske tøy.  Seriøst, hvem trenger 20 par lilla strømpebukser?  :sjokkert:   Vell er jeg glad i lilla, men det er jo helt ekstremt.  Jeg har vært klar over at jeg eier flere par, men jeg har aldri kunnet se alle sammen samtidig, så da har jeg gjerne kjøpt nye når jeg finner i butikken.  Bortsett fra Bh'er skal jeg ikke kjøpe nye klær på lenge!  Jeg håper jeg ikke får samme sjokkopplevelse på resten av tingene mine, selv om jeg mistenker at jeg kanskje gjør det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo sjokkopplevelse, fy søren så mange sokker vi hadde.. en av alle mulige slag! Fikk kasta MANGE som bare har vært irritasjonsmoment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrytebildetid!

IMAG0174.jpg

 

Her har jeg skjerf, vanter og luer klare til å settes inn i skapet.  Tidligere har alt ligget løst på en hylle.  Hyllen er så høy at jeg ikke kan se den, så hver gang jeg trengte noe rotet jeg rundt med hendene til jeg fant det.  Nå kan jeg enkelt løfte ned en kurv og se alt på en gang.

 

Verre gikk det med hattene.  Jeg synes hatter er kult, og har kjøpt og fått mange gjennom årene.  Dessverre så bruker jeg ikke faktisk hatter, men den delen av hjernen som vet det er tydeligvis koblet av, for etter å ha ryddet og kvittet meg med de jeg vet jeg ikke kommer til å bruke, så står det fortsatt  20 hatter igjen i skapet :sukk:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så bruker jeg ikke faktisk hatter, men den delen av hjernen som vet det er tydeligvis koblet av, for etter å ha ryddet og kvittet meg med de jeg vet jeg ikke kommer til å bruke, så står det fortsatt 20 hatter igjen i skapet :sukk:

Åh! Kan du ikke ta bildet av alle hattene, og så velge ut fire stykker du kan henge på veggen? Så kan du kaste/gi vekk resten av de.

Med bildene vil du fremdeles kunne se hattene uten at de tar noe plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...