Gå til innhold

KonMari - vi får orden på huset og livet


Kara W

Anbefalte innlegg

Hvordan går det med dere? Jeg har kommet meg gjennom størstedelen av huset. Har til og med vært på loftet til foreldrene mine og gått igjennom alt fra leker til skolebøker etc. fra barndommen. Kastet ekstremt mye. Jeg har noen ting igjen der, men det satser jeg på å få tatt fortløpende.

 Hjemme er jeg godt i gang med kjelleren og vi har garasjen igjen som ikke ser ut. Problemet er at mannen min ikke er like interessert i å rydde og veldig mye i kjeller og garasje er ting jeg ikke kan ta uten han. Jeg prøver allikevel så godt jeg kan og lager bunker jeg klarer å få han til å gå igjennom innimellom. ;) Har trua på å komme i mål til slutt. 

Jeg merker at det er mye lettere å holde ting ryddig her hjemme nå, og det er lettere å få gjort ting. Jeg prøver å tenke at jeg skal gjøre noe som er positivt for hjemmet hver dag (det vil si ting som ikke er vanlig husarbeid - ofte veldig små prosjekter). Så langt denne helgen har jeg satt påskeliljer i krukker ved inngangen og feid foran døren og nå har jeg tømt hockey og innebandybagen til mannen siden sesongen er over og holder på å vaske alt. Han har en del single sokker og de sokkene som ikke har kommet til rette etter helgens vask av alt skal kastes. Jaja, små gleder! ;)

Merker også at jeg har blitt kjempeflink til å rydde unna babyens klær og utstyr fortløpende. Klær jeg ikke vil spare til neste baby går rett i en doneringspose og resten går i en eske i kjelleren. 

Nå vil jeg høre hvordan alle andre gjør det. Jeg har holdt på med denne prosessen siden november (og før det gjorde jeg en del vanlig rensing). Nå er jeg vel der at jeg gjør en blanding. Det tar tid, men det er jo veldig artig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Nå er det 1,5 år siden jeg startet denne tråden.  Så gøy at det fortsatt er liv i den.  Jeg har jo tenkt mange ganger at jeg skal fortsette med dette, men det er så lite tid i hverdagen.  I påskeferien har vi derimot bestemt oss for å bli hjemme og få orden på huset!  Det er litt primaturt, ettersom vi fortsatt driver og bygger om, og mye står i kasser uten en plass enda, men vi skal gjøre det vi kan nå, og så gå skikkelig igjennom alt ettersom vi pakker det ut og setter det på plass igjen.

Klesskapet er fortsatt pent brettet på KonMari-vis.  Det tar litt lenger tid å rydde bort, så det blir ofte liggende en haug med rene klær før jeg tar skippertak og bretter alt pent, men inni skapet er det fint.  Sengetøy og håndkler har også pene brettekanter fortsatt.  Jeg merker at jeg er mer bevisst i hverdagen både på hva jeg kjøper inn og å kvitte meg med ting.  Det forsvinner stadig vekk et klesplagg eller to, og etter jul gjorde vi en skikkelig gjennomgang av all julepynten. Papirrotet har jeg aldri fått helt kontroll på, men alt sammen får plass i en boks på pulten, og så tar jeg innimellom ting ut derfra og gjør noe med det. Bokhyllen har også forfalt litt.  Vi kjøper og får mange bøker, og det er veldig fult, så nye bøker blir ofte bare lagt inn oppå noen andre, og så stapper man ting bare inn igjen når det raser.

Så det var en liten oppdatering over hvordan det har gått med meg.  Nå skal vi se fremover!  Jeg kick-startet i kveld med å gå igjennom alle klærne mine på nytt.  Jeg tok ikke alt ut, men ettersom jeg nå kan se alle klærne mine nøyde jeg meg med å dra fingeren gjennom skuffene og berøre hvert enkelt plagg, og jommen ble det ikke en liten pose med ting å gi bort i kveld også.  Smykker, sminker og annet tilbehør fikk jeg aldri tatt sist, så det håper jeg litt å få til imorgen!  Et annet mål for påsken er å få gått igjennom barnas ting.  Uansett hvor mye vi rydder på rommet deres blir det aldri helt bra.  De har for mange småting, og ting har ikke en fast plass.

Til sommeren er huset ferdig, og da skal vi gå igjennom alt som ligger i kjeller og loft!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig kommet meg igjennom sminke, smykker, hårting og baderomsprodukter.  Som vanlig gikk det lettere enn jeg fryktet, men jeg er litt ute av trening og sparte nok mer enn jeg burde.  Nå er det ihvertfall sortert og synelig så jeg vet hva jeg har!

Jeg har også tatt alle barnas klær  Det føltes godt.  Seks bæreposer med klær forsvinner ut, i tillegg til en del som havnet på loftet som kan brukes senere.

Hvordan gjør dere andre det med yttertøy?  Vi har en ganske romslig gang, men det er ikke plass til alt yttertøy til fem personer der!  I følge KonMari skal jo f.eks alle sko være sammen, men jeg har langt flere sko enn det som det er plass til i gangen vår.  jeg har 3-4 par stående fremme, 3-4 står inni skapet, og resten er i et skap et annet sted i huset.  Jeg har skjerf i en eske i gangen, og sjal i en eske i klesskapet, men disse burde jo egentlig være sammen, da jeg synes det er ganske overlappende kategorier.  Men skal alle sammen da være i gangen, eller i klesskapet?  Hvis jeg kaster ut alle andre fra gangen er det nok plass til alle mine ting, men det er jo hverken rettferdig eller praktisk :bond: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg kommet inn i nytt hus og jeg har et helt soverom med bare klær nå, bokstavelig talt. Jeg tuller ikke. Og jeg sliter! Jeg sliter med å hive/gi vekk/selge klærne mine, det aller aller verste er finklærne; kjoler og skjørt jeg bruker en gang i skuddåret. Gir det meg glede? Ja; fordi jeg så smashing ut i den på avslutningsballet på vgs og vil se smashing ut i et eventuelt bryllup til en venninne. Nei; fordi det tar plass. Og nå som jeg bor på bygda så er ikke ball noe jeg går på ofte.

Hva gjør jeg?!

Og et spørsmål til: Hvordan bretter dere om klær lagres i hyller og ikke skuffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, OppNedPåAlt skrev:

Da er jeg kommet inn i nytt hus og jeg har et helt soverom med bare klær nå, bokstavelig talt. Jeg tuller ikke. Og jeg sliter! Jeg sliter med å hive/gi vekk/selge klærne mine, det aller aller verste er finklærne; kjoler og skjørt jeg bruker en gang i skuddåret. Gir det meg glede? Ja; fordi jeg så smashing ut i den på avslutningsballet på vgs og vil se smashing ut i et eventuelt bryllup til en venninne. Nei; fordi det tar plass. Og nå som jeg bor på bygda så er ikke ball noe jeg går på ofte.

Hva gjør jeg?!

Og et spørsmål til: Hvordan bretter dere om klær lagres i hyller og ikke skuffer?

Jeg sliter litt med KonMari av samme grunn - det er veldig greit å være bevisst på at ting som ikke gir deg glede kan kastes. Da definerer jeg glede ganske bredt, også gleden over at ting er nyttig eller funksjonelt. Ting som verken er nyttig eller gir meg glede, kan jeg fint kvitte meg med, og det er KonMari en fin påminnelse på. Jeg har nylig flyttet til en mye mindre leilighet, og har vært nødt til å være litt mer brutal. For meg er et godt tilleggsverktøy å tenke på hva gjenstanden alternativt kan byttes i, som ville ha gitt meg mer glede. For eksempel; jeg hadde en fin silkekjole i skapet, som jeg kjøpte brukt for noen år siden. Den er brukt én gang for tre år siden, fordi fargen ikke kler meg. Den ga meg likevel glede, fordi den er i en fantastisk kvalitet, og fordi snittet var nydelig. Jeg er en veldig taktil person, og noen ganger åpnet jeg klesskapet bare for å dra den ut og se på den, kjenne på stoffet og sette pris på håndverket. Til slutt bestemte jeg meg for at jeg måtte vurdere å kvitte meg med den, selv om jeg ble glad hver gang jeg åpnet klesskapet og så den. Det er veldig overfladisk, men den var så utrolig fin! Jeg satte en pris for hvilken sum jeg ville ha i retur for å være fornøyd med dersom jeg solgte den, og det var faktisk mer enn det jeg betalte for den selv. Jeg la den ut på en kjøp- og salgsside, og den ble solgt til ei jente som skulle på ball. Hun likte den nesten enda bedre enn meg, og kommer til å se fantastisk ut i den. Selv har jeg et bilde av meg i kjolen (fra den ene kvelden jeg brukte den), så jeg har et minne. Pengene jeg fikk for kjolen ligger i et syltetøyglass, sammen med penger jeg har fått for mange andre ting jeg har solgt.  Jeg pleide å være dronningen av salgsshopping, og valgte kompromisser dersom det kostet mindre. Dermed eier jeg en hel masse ting som jeg ikke er helt fornøyd med. Pengene i syltetøyglasset skal brukes kompromissløst på akkurat det jeg ønsker meg, i akkurat den fargen eller modellen jeg synes er finest. Det er selvfølgelig en bonus dersom jeg kan få det rabattert, men jeg inngår ikke lenger kompromisser på grunn av rabatter. Jeg har en nøye gjennomtenkt liste over ting jeg ønsker meg og trenger liggende i syltetøyglasset, og ettersom leiligheten min blir stadig mindre rotete (og mer luftig!), er de tingene jeg har mer gjennomtenkte og i tråd med behovene mine. Rotet mitt (og noen av tingene som ga meg glede, men ingen nytte, slik som kjolen), har gitt meg økonomisk handlingsrom til å kjøpe ting som er kompromissløst vakre og funksjonelle. De har ekstra verdi for meg, fordi jeg husker på hva jeg har gitt slipp på for å få råd til dem, og arbeidet med å selge de gamle gjenstandene mine. Å ja, jeg er opptatt av miljøet, og de "nye" tingene mine er som regel kjøpt brukt. Mitt siste kjøp var en nydelig Le Creuset-gryte, som jeg kjøpte brukt på Finn. Jeg fant akkurat den størrelsen og fargen jeg hadde ønsket meg, og den forrige eieren hadde bare brukt den én gang. For å få råd til den måtte jeg gi slipp på en del andre ting fra kjøkkenet mitt; glass og kopper som jeg hadde fått i gave (og som bare tok opp plass), et fat i en farge som ikke passet inn hos meg i det hele tatt, og en kjøkkenmaskin som jeg hadde kjøpt billig på salg, og aldri brukt. Nå er kjøkkenskapene mine mye ryddigere, og jeg synes at helheten gir meg mer glede. En del av pengene jeg har fått inn når jeg har solgt ting, har også gått til opplevelser, god vin og mat. Designer-tskjorten jeg hadde kjøpt på salg, men aldri brukt, ble solgt videre. Pengene jeg fikk inn ble til en bedre middag med vin sammen med kjæresten min. Det føltes som en veldig god "byttehandel"! Det er mulig at fremgangsmåten min er materialistisk, men målet er en mer minimalistisk og funksjonell hverdag. Jeg selger unna ting i sakte tempo, og om noen år håper jeg at ikke eier så mange ting som ikke passer meg eller livsstilen min lengre. Jeg pleide å ha veldig store problemer med å kvitte meg med ting, men det blir enklere etter hvert. Nå finner jeg stadig ting hjemme som jeg undrer meg over hvorfor jeg eier. Basert på KonMari alene ville jeg nok ikke ha kommet dit, rett og slett fordi mange av de unødvendige tingene jeg eide ga meg en slags glede. Jeg synes som sagt at KonMari er nyttig, men jeg tror at man må lage sin egen strategi. For meg har KonMari, kombinert med litt mer utvidet tanke om å "optimalisere" eiendelene mine vært en god strategi. Etterhvert ble hjemmet mitt mindre rotete, og jeg ble mer avslappet. Det er det som er den virkelige gevinsten for meg. Det er ikke noe poeng at alt i livet mitt skal være perfekt, men så lenge jeg har glede av å redusere og optimalisere eiendelene mine, fortsetter jeg med dét. Nå har jeg kommet til et stadium der stadig mer av pengene jeg får inn går til opplevelser. Jeg eier mye færre ting, og er veldig bevisst på at det har gjort meg mindre stresset og mer lykkelig. Når jeg nå selger ting, er belønningen typisk en kinotur, en hårklipp eller en vinflaske. Det gir meg glede, uten at det fyller opp leiligheten på sikt!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Miss-Grey skrev:

.............Det gir meg glede, uten at det fyller opp leiligheten på sikt!

Takk for gode tips! Det er veldig mye nyttig i det du sier! Selv er jeg kjempedårlig på å kjøpe brukt og selge. Burde blitt mye flinkere, men det er noe med å eie noe helt nytt (bortskjemt drittunge, det er det jeg er).

Jeg drømmer om en liten seilbåt, jeg kommer ikke til å få allverdens ved klessalg, men jeg skal jammen meg lage et syltetøyglass med "seilbåt" skrevet på :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble kvitt fem nett med klær og sko i går! Det er virkelig befriende. :nordvesta:

Så driver vi å samler sammen ting som skal kjøres på dynga en gang før sommeren. Ingenting blir gjort i KonMari stil, men er bare glad jeg får ryddet litt jeg. :ler:

Anonymkode: cdbae...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tydeligvis ryddet nå i flere uker uten å vite at det var KonMari-metoden, hehe! :) 

Har sortert ut halvparten av alle klærne mine. Gitt vekk 20 poser med klær til Fretex og allerede solgt flere plagg og skal selge 2 søplesekker til fulle med klær og sko. Klærne er i hovedsak blitt altfor store og trengs ikke lenger. 

Nå skal det sies at jeg liker å samle alt og kategorisere, så for meg fungerer metoden strålende. Men jeg er nok en som kategoriserer mer enn metoden også, f.eks sorteres alle klær inn etter både funksjon og farge: topper deles inn i farge (f.eks blå), og deretter i f.eks singleter, kortermede topper og gensere/langermede. Føler i grunn jeg har fått god oversikt. Nå er jeg så heldig at jeg har walk-in-closet, og dermed er det enkelt å holde oversikt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, OppNedPåAlt skrev:

Da er jeg kommet inn i nytt hus og jeg har et helt soverom med bare klær nå, bokstavelig talt. Jeg tuller ikke. Og jeg sliter! Jeg sliter med å hive/gi vekk/selge klærne mine, det aller aller verste er finklærne; kjoler og skjørt jeg bruker en gang i skuddåret. Gir det meg glede? Ja; fordi jeg så smashing ut i den på avslutningsballet på vgs og vil se smashing ut i et eventuelt bryllup til en venninne. Nei; fordi det tar plass. Og nå som jeg bor på bygda så er ikke ball noe jeg går på ofte.

Hva gjør jeg?!

Og et spørsmål til: Hvordan bretter dere om klær lagres i hyller og ikke skuffer?

Denne er ikke lett!  Men det å først samle alt sammen gir jo en viss oversikt over hva man faktisk har, og så kan man tenke over hva man faktisk trenger.  Si at du har ti penantrekk.  Selv om du elsker alle ti, så får du jo ikke faktisk brukt dem, og det er jo det å bruke dem som gir glede, ikke å ha dem hengende i skapet (hvis man ikke er som @Miss-Grey da :P ).  Spre dem utover sengen og velg ut f.eks de tre beste som du blir aller mest glad for å gå med, og som gjør at du er dekket for alle eventualiteter (bryllup, familiemiddag, vennefest osv). Ta gjerne og prøv på deg alle ti i tur og orden om det gjør det lettere (det har jeg gjort med mange av mine klær).  Plutselig finner du ut at den ene ikke sitter like godt som den pleide, eller at den har feil lengde for deg el.l.  Når du har redusert det blir det lettere å glede seg over de gangene du faktisk får brukt dem, og du slipper å være lei deg for alle du ikke får brukt.

Når det er sagt så har jeg enn så lenge unngått hele seksjonen i skapet mitt som er vintage og historiske kjoler :sjenert: 

Alle klærne mine er i skuffer, men sengetøy og håndkler er på hyller.  De er brettet slik at brettekanten synes og jeg kan tydelig se hver enkelt ting.  Jeg har gitt opp å fargekoordinere, men det føles ikke like viktig der.  De sjeldent jeg føler det er viktig å tørke meg med det blå håndkleet heller enn det hvite :fnise: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kara W skrev:

Denne er ikke lett!  Men det å først samle alt sammen gir jo en viss oversikt over hva man faktisk har, og så kan man tenke over hva man faktisk trenger.  Si at du har ti penantrekk.  Selv om du elsker alle ti, så får du jo ikke faktisk brukt dem, og det er jo det å bruke dem som gir glede, ikke å ha dem hengende i skapet (hvis man ikke er som @Miss-Grey da :P ).  Spre dem utover sengen og velg ut f.eks de tre beste som du blir aller mest glad for å gå med, og som gjør at du er dekket for alle eventualiteter (bryllup, familiemiddag, vennefest osv). Ta gjerne og prøv på deg alle ti i tur og orden om det gjør det lettere (det har jeg gjort med mange av mine klær).  Plutselig finner du ut at den ene ikke sitter like godt som den pleide, eller at den har feil lengde for deg el.l.  Når du har redusert det blir det lettere å glede seg over de gangene du faktisk får brukt dem, og du slipper å være lei deg for alle du ikke får brukt.

Når det er sagt så har jeg enn så lenge unngått hele seksjonen i skapet mitt som er vintage og historiske kjoler :sjenert: 

Alle klærne mine er i skuffer, men sengetøy og håndkler er på hyller.  De er brettet slik at brettekanten synes og jeg kan tydelig se hver enkelt ting.  Jeg har gitt opp å fargekoordinere, men det føles ikke like viktig der.  De sjeldent jeg føler det er viktig å tørke meg med det blå håndkleet heller enn det hvite :fnise: 

Takk for tips! Jeg ser jo hva jeg har og vet hvor lite jeg egentlig trenger.

Hva med "når jeg går ned 10kg klærne"? Jeg har så mange av de! jeg er livredd for å gå ned de 10 kg og ikke finne så fine klær siden. Irrasjonell frykt det da, men noen fornuftige innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, OppNedPåAlt skrev:

Takk for tips! Jeg ser jo hva jeg har og vet hvor lite jeg egentlig trenger.

Hva med "når jeg går ned 10kg klærne"? Jeg har så mange av de! jeg er livredd for å gå ned de 10 kg og ikke finne så fine klær siden. Irrasjonell frykt det da, men noen fornuftige innspill?

Alle råd jeg har lest på det punktet har vært veldig klar på at de klærne skal man kvitte seg med (men jeg har aldri slitt med problemstillingen selv).  Først synes jeg du skal tenke deg nøye om hvor realistisk det er at du faktisk går ned de ti kg.  Er dette noe du har tenkt i mange år, uten at det har skjedd noe, skjer det neppe neste år heller, og da trenger du ikke de klærne.  Har du f.eks lagt på deg av en sykdom, og nå er frisk og jobber hardt med å gå ned, så kan det være mer rasjonelt å spare på dem.  Hverdagsklær i denne kategorien som er lette å erstatte burde uansett kvittes med.  Du kommer til å finne nye bukser, gensere og t-skjorter i butikken som du liker.  Penklærne er det jo verre med, men også her bør du tenke på hvor rasjonelt det er å spare på dem.  Hvor sannsynlig er det at du noen gang får brukt dem igjen?  Og er de virkelig så spesielle at du ikke kommer til å finne noe du liker minst like bra i butikkene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kara W skrev:

Alle råd jeg har lest på det punktet har vært veldig klar på at de klærne skal man kvitte seg med (men jeg har aldri slitt med problemstillingen selv).  Først synes jeg du skal tenke deg nøye om hvor realistisk det er at du faktisk går ned de ti kg.  Er dette noe du har tenkt i mange år, uten at det har skjedd noe, skjer det neppe neste år heller, og da trenger du ikke de klærne.  Har du f.eks lagt på deg av en sykdom, og nå er frisk og jobber hardt med å gå ned, så kan det være mer rasjonelt å spare på dem.  Hverdagsklær i denne kategorien som er lette å erstatte burde uansett kvittes med.  Du kommer til å finne nye bukser, gensere og t-skjorter i butikken som du liker.  Penklærne er det jo verre med, men også her bør du tenke på hvor rasjonelt det er å spare på dem.  Hvor sannsynlig er det at du noen gang får brukt dem igjen?  Og er de virkelig så spesielle at du ikke kommer til å finne noe du liker minst like bra i butikkene?

Takk, veldig fornuftig.

Og hvis det skjer, så er det jo kjekt med nye klesplagg :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å finne denne tråden 😀 Kjøpte og slukte boka ifjor, mye bra (og noe rart).  Har ikke kommet godt nok igang, mye føles uoverkommelig. Men har sortert sko, gitt noe til Fretex og kastet mye. Ryddet eget klesskap og brettet/ sortert etter farge. Dette har vart i mange måneder uten problemer, og jeg har kjøpt veldig lite klær etterpå. 

Selv om ikke alt mulig er sortert, har jeg oppnådd å kjøpe færre ting, bruke av stearinlys og servietter jeg har 'på lager', samt vært mer nøye med julegaveønsker slik at vi fikk nyttige ting vi hadde latt være å kjøpe selv istedetfor å få pynteting osv i julegave. 

Så det har startet en mental prosess hos meg. Arbeidet skal fortsette,  selv om det går litt sakte. Inspirerende å lese denne tråden,  og jeg tenker sjekke mer ut om Flylady også. 

Lykke til med videre sortering og rydding, flinke folk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Eneri skrev:

Så fint å finne denne tråden 😀 Kjøpte og slukte boka ifjor, mye bra (og noe rart).  Har ikke kommet godt nok igang, mye føles uoverkommelig. Men har sortert sko, gitt noe til Fretex og kastet mye. Ryddet eget klesskap og brettet/ sortert etter farge. Dette har vart i mange måneder uten problemer, og jeg har kjøpt veldig lite klær etterpå. 

Selv om ikke alt mulig er sortert, har jeg oppnådd å kjøpe færre ting, bruke av stearinlys og servietter jeg har 'på lager', samt vært mer nøye med julegaveønsker slik at vi fikk nyttige ting vi hadde latt være å kjøpe selv istedetfor å få pynteting osv i julegave. 

Så det har startet en mental prosess hos meg. Arbeidet skal fortsette,  selv om det går litt sakte. Inspirerende å lese denne tråden,  og jeg tenker sjekke mer ut om Flylady også. 

Lykke til med videre sortering og rydding, flinke folk!

Velkommen til tråden Eneri :vinke:  KonMari virker veldig overveldende til å begynne med, men jeg synes det går lettere og lettere for hver kategori man kommer seg igjennom.  Jeg merker den samme endringen som deg med å kjøpe færre ting, og faktisk ønske meg nyttige ting.  Hun sier jo selv at metoden handler vell så mye om holdninger som rydding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen oppdaget jeg at det går an å kaste for mye!  Vi skulle male kjelleren, men i skapet har jeg jo bare klær jeg elsker, og ingenting jeg vil ha maleflekker på.  Vurderte faktisk en stund å male naken :fnise: 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kara W skrev:

I helgen oppdaget jeg at det går an å kaste for mye!  Vi skulle male kjelleren, men i skapet har jeg jo bare klær jeg elsker, og ingenting jeg vil ha maleflekker på.  Vurderte faktisk en stund å male naken :fnise: 

Ikke verre enn å klippe hull i en søppelsekk og tre over hodet. :) 

Anonymkode: cdbae...9e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har kommet til side 80 i boken og er veldig inspirert! Her skal det ryddes!

Bør jeg lese ferdig boken før jeg begynner mon tro?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste denne boka for et par dager siden og har nå konmariet meg igjennom klær, toalettartikler, roteskuffer, kjøkkenskap og skobeholdning. Etter hvert står sportsutstyr, hageredskaper, lintøyskap og bokhyller for tur. Ble veldig inspirert av denne boka!

Endret av Nordis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pikeliten skrev:

Jeg har kommet til side 80 i boken og er veldig inspirert! Her skal det ryddes!

Bør jeg lese ferdig boken før jeg begynner mon tro?

Jeg måtte bare fullføre boka i kveld og vil anbefale å lese den ut før man begynner å rydde :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2017 den 13.40, sommermor skrev:

For meg ble den her ryddemetoden alt for ineffektiv. Å skulle ta opp hver ting og spørre seg selv om den tingen gir en glede,medfører at jeg aldri kommer videre med å rydde.

Men det er jo veldig fint for dere som metoden fungerer for.

Med tanke på hvor mye tid folk flest bruker hver dag og jevnlig på å rydde ting, lete etter ting og flytte rundt på ting, så tror jeg at det er mer ineffektivt enn å følge KonMari...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...