Gå til innhold

Vil banken gi meg lån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er uføretrygdet, og har således en stabil og trygg inntekt. Ingen som kan gi meg "sparken" pga nedskjæringer på jobb e.l. Årsinntekt brutto er rundt 377.000,-

 

Jeg skal skilles, og den rekkehusleiligheten jeg og soon-to-be-ex husband eier pr i dag har en del egenkapital. Når den blir solgt, får vi rundt 700.000 til 750.000 kr HVER i egenkapital å gå videre med.

For å ikke ta i for mye sier jeg 700.000 i egenkapital å gå til banken og spørre lån med....

Jeg har siktet meg inn på et relativt rimelig område i Oslo der det er lite attraktivt for nordmenn å bo, pga svært høy andel utlendinger som bor der. Leilighetsprisene i lavblokkene er derfor ikke høy, men markedsmessig lave til middels til å være Oslo. Grunnen til at jeg vil bo der, er at faren min har bodd der i 25 år og det er ikke så høye leilighetspriser der. En leilighet med to soverom (som jeg trenger) ligger på rundt 2.3 til 2.4 mill pr i dag.

Jeg har ingen gjeld overhodet utenom en evt bolig. Har ikke bil, da jeg ikke har førerkort heller, ingen studiegjeld eller kredittkortgjeld eller noe. Har en tenåringssønn.

 

Hvis vi sier at jeg vil kjøpe en leilighet i det strøket til 2.4 mill, så vil 700.000 si at jeg har egenkapital på rundt 30%...... da blir boliglånet på 1.7 mill. Dette er mye, det ser jeg. Men jeg har jo ganske god sikkerhet i form av litt høy egenkapital, så kanskje banken går med på det? Er det noen sjanse for meg?

Jeg KAN til nød spørre faren min om å kausjonere på noe av det jeg må låne, men jeg vil helst klare meg uten hjelp fra far. Jeg er blitt såpass gammel nå (i førtiårene) at jeg helst ikke vil løpe til foreldrene mine og mase om økonomisk hjelp....

 

Jeg skal søke om dette lånet i to banker, og se hva jeg får til svar. Jeg har f.eks. hatt samme konto i Dnb siden jeg var barn, har derfor årelangt, godt kundeforhold. Starter der, men Dnb har jo ikke så godt rykte...

 

Men alt dette med lån og kjøp av ny bolig blir ikke før neste sommer, da guttungen må gå ferdig ungdomsskolen her vi bor nå først (rett utenfor Oslo). HVIS to banker gir meg avslag, har jeg muligheten til å søke hos Husbanken, som jo gir lån i blant til "sånne som meg". Noen Husbanken-kunder her som kan si litt om det....?

 

Hva tror dere? Har jeg sjanse på boligmarkedet med så pass lav, men stabil, inntekt....?



Anonymous poster hash: 6b71d...3b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Boligkontoret?

Ser ut som det er noe i regi av Oslo Kommune? Er ikke Husbanken det også, noe som er styrt av den enkelte kommune? Altså er Husbanken i Oslo og dette Boligkontoret egentlig det samme...eller?

 

Men takk for tipset. Har aldri hørt om Boligkontoret før. Skal lese litt mer om det på nettsiden jeg fant.

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt om Boligkontoret og det er visst det samme som Husbanken, ja.



Anonymous poster hash: 6b71d...3b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Ser ut som det er noe i regi av Oslo Kommune? Er ikke Husbanken det også, noe som er styrt av den enkelte kommune? Altså er Husbanken i Oslo og dette Boligkontoret egentlig det samme...eller?

Men takk for tipset. Har aldri hørt om Boligkontoret før. Skal lese litt mer om det på nettsiden jeg fant.

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Jeg fikk langt høyere lån enn det du trenger på langt lavere inntekt - selvfølgelig, du kan havne i den at du har for høy inntekt. Det er for økonomisk vanskeligstilte og du må bo i den kommunen du søker - dvs. du må bo i Oslo fra før for å kunne kjøpe i Oslo og akkurat den detaljen fikk jeg jo ikke med meg at det gjør du jo ikke. Sorry! Aner ikke hvor rigide de er på det når du bor rett utenfor.

Jeg måtte ha avslag fra tre banker så måtte jo søke først.

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk langt høyere lån enn det du trenger på langt lavere inntekt - selvfølgelig, du kan havne i den at du har for høy inntekt. Det er for økonomisk vanskeligstilte og du må bo i den kommunen du søker - dvs. du må bo i Oslo fra før for å kunne kjøpe i Oslo og akkurat den detaljen fikk jeg jo ikke med meg at det gjør du jo ikke. Sorry! Aner ikke hvor rigide de er på det når du bor rett utenfor.

Jeg måtte ha avslag fra tre banker så måtte jo søke først.

Tusen takk for svar! :-) Jeg ble litt oppmuntret, når du skrev at du hadde fått lån hos dem til tross for noe dårligere forutsetninger enn jeg.

Er det mange år siden du var inne og søkte hos Husbanken/Boligkontoret?

Utifra hva som står av info på nettsiden deres, så er det to og ikke tre avslag de krever fra private banker nå for tiden, før man kan søke hos dem. Det kan jo være en endring fra den gang du søkte.

 

Jeg har tenkt å søke først hos Skandiabanken og en av de andre bankene som kommer godt ut når det gjelder rentenivå.

 

Jeg er så nervøs at jeg biter negler! Det blir ikke noe moro å søke om lån hos vanlige banker, for jeg vet jo at jeg med all sannsynlighet får avslag, og avslag er aldri noe moro. Men da vet jeg at jeg i det minste har Boligkontoret/Husbanken som alternativ og at jeg sannsynligvis kan få hos dem.

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Standard maks lån er jo 3 * inntekt, derfor er det lettere når man er to og kan minst doble det man ville fått alene:)

Anonymous poster hash: 94c5b...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard maks lån er jo 3 * inntekt, derfor er det lettere når man er to og kan minst doble det man ville fått alene:)

Anonymous poster hash: 94c5b...35e

 

Takk for svar. Men jeg er selvsagt klar over at det er lettere når man er to, da.... Men som jeg skriver i startinnlegget, så blir dette som enslig, da jeg er i ferd med å skilles (tatt ut separasjon). Så svaret ditt var egentlig ikke så opplysende. Men takk for at du prøvde :)

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Tusen takk for svar! :-) Jeg ble litt oppmuntret, når du skrev at du hadde fått lån hos dem til tross for noe dårligere forutsetninger enn jeg.

Er det mange år siden du var inne og søkte hos Husbanken/Boligkontoret?

Utifra hva som står av info på nettsiden deres, så er det to og ikke tre avslag de krever fra private banker nå for tiden, før man kan søke hos dem. Det kan jo være en endring fra den gang du søkte.

Jeg har tenkt å søke først hos Skandiabanken og en av de andre bankene som kommer godt ut når det gjelder rentenivå.

Jeg er så nervøs at jeg biter negler! Det blir ikke noe moro å søke om lån hos vanlige banker, for jeg vet jo at jeg med all sannsynlighet får avslag, og avslag er aldri noe moro. Men da vet jeg at jeg i det minste har Boligkontoret/Husbanken som alternativ og at jeg sannsynligvis kan få hos dem.

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Jeg fikk innvilget i november i fjor, tror jeg det var. Jeg fikk syv ganger inntekt, har studielån på sytti tusen og barn i barnehage så, ja, du har bedre forutsetninger.

Problemet blir som sagt at du må bo i Oslo for å kjøpe i Oslo.

Uansett, lykke til med jakten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere? Har jeg sjanse på boligmarkedet med så pass lav, men stabil, inntekt....?

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Spør banken...

Anonymous poster hash: f3bb6...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ufør og med legeærklæring har jo du rett på kommunalt lån og evt tilskudd. Boligetaten vil kreve at alt bankinnskudd over 50000,- går til boligkjøpet. Om jeg var deg ville jeg leid en leilighet i mellomtiden, solgt huset og levert søknad om kommunalt lån så snart alle papirer dokumenterer at du bor i den kommunen du ønsker å kjøpe bolig i.

Synd med bruddet, men lykke til med et nytt liv på egne ben :)

Anonymous poster hash: 6923a...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Som ufør og med legeærklæring har jo du rett på kommunalt lån og evt tilskudd. Boligetaten vil kreve at alt bankinnskudd over 50000,- går til boligkjøpet. Om jeg var deg ville jeg leid en leilighet i mellomtiden, solgt huset og levert søknad om kommunalt lån så snart alle papirer dokumenterer at du bor i den kommunen du ønsker å kjøpe bolig i.

Synd med bruddet, men lykke til med et nytt liv på egne ben :)

Anonymous poster hash: 6923a...b08

Her krevde de at alt over 1G gikk til kjøp, men alt under 1G, som er 90 068 kroner, kan bli brukt til nytt interiør som møbler osv. :) Er det forskjellige regler på dette etter fylke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen. Men jeg finner ikke noe om dette kravet du nevner på nettsidene til Boligkontoret/Husbanken.....? Det er mulig å velge kommune fritt, ser det ut som, men jeg får kanskje lete mer. Uansett, jeg kan omgå det kravet litt hvis det blir helt nødvendig. Faren min bor på det stedet jeg vil flytte til, så jeg kan først melde flytting til han offisielt. Da har jeg adresse der når jeg skal søke boliglånet hos HB/Boligkontoret. Det må vel gå?

 

Problemet blir som sagt at du må bo i Oslo for å kjøpe i Oslo.

 

 



Anonymous poster hash: 6b71d...3b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wanda Maximoff

Takk for svar igjen. Men jeg finner ikke noe om dette kravet du nevner på nettsidene til Boligkontoret/Husbanken.....? Det er mulig å velge kommune fritt, ser det ut som, men jeg får kanskje lete mer. Uansett, jeg kan omgå det kravet litt hvis det blir helt nødvendig. Faren min bor på det stedet jeg vil flytte til, så jeg kan først melde flytting til han offisielt. Da har jeg adresse der når jeg skal søke boliglånet hos HB/Boligkontoret. Det må vel gå?

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Det sto i vedtaket mitt, ble informert om det flere ganger på telefon.

Du kan kjøpe innenfor Oslo, men du kan fritt velge mellom bydelene.

Aner ikke hvordan de gjør det i andre fylker. :) Om det er grenser etter fylkene eller om det er innenfor samme kommune.

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her krevde de at alt over 1G gikk til kjøp, men alt under 1G, som er 90 068 kroner, kan bli brukt til nytt interiør som møbler osv. :) Er det forskjellige regler på dette etter fylke?

Det vet jeg ikke, men det er godt mulig.

Anonymous poster hash: 6923a...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto i vedtaket mitt, ble informert om det flere ganger på telefon.

Du kan kjøpe innenfor Oslo, men du kan fritt velge mellom bydelene.

Aner ikke hvordan de gjør det i andre fylker. :) Om det er grenser etter fylkene eller om det er innenfor samme kommune.

Det er nok innenfor kommunene vil jeg tro. Her hvor jeg bor var det krav om å ha vært bosatt i kommunen minst 3 mnd før det ble søkt. Kanskje de har endret på dette, men det vet jeg ikke noe om.

Anonymous poster hash: 6923a...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har lest mer på Boligkontoret/HUsbanken sine sider, og jeg kan altså ikke finne et ord om at det er krav å bo i Oslo fra før hvis man skal søke om lån til bolig i Oslo. Tvertimot, nederst på en side (link nederst) så står det at hvis man ikke har bostedadresse i Oslo, skal man velge bydelskontor å sende søknaden til utifra hvilken fødselsdato man har, og så følger det en liste med datoer fra 1. til 31., med bydeler bak.

Hvis ikke jeg har misforstått noe veldig, så tyder jo alt på at det derfor ikke er noe krav om å bo i Oslo fra før når man skal kjøpe bolig i Oslo?

 

Nederst på denne siden:

"Dersom du ikke har registrert bostedsadresse i Oslo er det dagen du er født som bestemmer hvilken bydel du skal kontakte."

https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/okonomisk-stotte-til-bolig/startlan-til-a-kjope-bolig/



Anonymous poster hash: 6b71d...3b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

 

Jeg har lest mer på Boligkontoret/HUsbanken sine sider, og jeg kan altså ikke finne et ord om at det er krav å bo i Oslo fra før hvis man skal søke om lån til bolig i Oslo. Tvertimot, nederst på en side (link nederst) så står det at hvis man ikke har bostedadresse i Oslo, skal man velge bydelskontor å sende søknaden til utifra hvilken fødselsdato man har, og så følger det en liste med datoer fra 1. til 31., med bydeler bak.

Hvis ikke jeg har misforstått noe veldig, så tyder jo alt på at det derfor ikke er noe krav om å bo i Oslo fra før når man skal kjøpe bolig i Oslo?

 

Nederst på denne siden:

"Dersom du ikke har registrert bostedsadresse i Oslo er det dagen du er født som bestemmer hvilken bydel du skal kontakte."

https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/okonomisk-stotte-til-bolig/startlan-til-a-kjope-bolig/

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

 

 

Kan du ikke bare ringe en av kontorene for å spørre? Det er jo bare å plukke opp telefonen og da får du ett klart svar istedenfor. 

 

Jeg kan gjenta meg til det uendelige om hva jeg ble fortalt når jeg søkte i fjor

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Det er nok innenfor kommunene vil jeg tro. Her hvor jeg bor var det krav om å ha vært bosatt i kommunen minst 3 mnd før det ble søkt. Kanskje de har endret på dette, men det vet jeg ikke noe om.

Anonymous poster hash: 6923a...b08

 

Her var det også krav om å ha vært bosatt i Oslo før det ble søkt. Jeg regner med at de ikke har endret på det siden i fjor, men hvem vet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du får i lån og hvor lånet blir tatt opp, så må du jo være i stand til å betjene gjelden, samt betale fellesavgifter til borettslaget. Husk av de kan stige på kort tid dersom borettslaget (generalforsamlingen) bestemmer seg for å gjennomføe større prosjekter, du må taøyde for økning på ett par tusen på kort tid. Dersom renten stiger vil også utgiftene øke for deg, det er noe bankene ser på om du har inntekt til å klare. Det er tross alt ikke mange år siden renten var på åtte prosent, og selv om det ikke ser slik ut nå, så kan vi fort havne der igjen.

Iflg sifo budsjett trenger du 13 000 til månedlige utgifter for dere to, Iflg dnbs lånekalkulator koster lånet du ønsker 8023 med dagens rente på 25 års nedebtaling (øker til 13171 dersom renten stiger til 8%, de fleste banker tar høyde for at du må tåle en slik renteøkning), og så kan du belage deg på fellesutgifter på borettslaget å minst 2000. Dvs at du må ha ca 23 000 utbetalt for å ha mulighet for å betjene lånet slik det er pr i dag. Siden du er over førti er det heller ikke sikkert du får 25 års nedbetalingstid på lånet, mulig du må ned i lånetid for å bli ferdig før pensjonstiden, det varierer fra bank til bank. Du sier ikke noe om skattesats, men med utg punkt i 25% skatt ligger du veldig på tålegrensen, og det skal lite til å velte økonomien din. Jeg tviler på at bankene er veldig lysten på å gi deg et så stort lån, men et er fort gjort å sende en låneforespørsel til de aller fleste banker via nettet, så vet du hvor du står.

Til info har jeg en kompis som holder på å få kommunalt lån nå, han har fått beskjed om at maxgrensen er 1,4 mill. Dette er riktignok ikke i Oslo, men det står sikkert på deres sider hva grensen er der. Egentlig vil jeg tro du har for høy inntekt til å kvalifisere, men det er jo fort gjort å sjekke ut med en tlf i morgen.

Anonymous poster hash: 50a52...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...