Gå til innhold

Vil banken gi meg lån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til info har jeg en kompis som holder på å få kommunalt lån nå, han har fått beskjed om at maxgrensen er 1,4 mill. Dette er riktignok ikke i Oslo, men det står sikkert på deres sider hva grensen er der. Egentlig vil jeg tro du har for høy inntekt til å kvalifisere, men det er jo fort gjort å sjekke ut med en tlf i morgen.

Anonymous poster hash: 50a52...611

 

Maks i Oslo er 1.900.000 i lån. 

Anonymous poster hash: d39d7...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør banken...

Anonymous poster hash: f3bb6...9be

Ja, jeg har tenkt til det. Men jeg poster denne tråden en fredag ettermiddag, når de kommunalt ansatte har tatt helg :) Jeg hadde bare lyst å spørre her så lenge, om noen av KGs medlemmer har erfaring og kan noe om temaet.

 

Kan du ikke bare ringe en av kontorene for å spørre? Det er jo bare å plukke opp telefonen og da får du ett klart svar istedenfor. 

 

Jeg kan gjenta meg til det uendelige om hva jeg ble fortalt når jeg søkte i fjor

Som sagt ovenfor; jo, det kan jeg - neste uke. Jeg regner med de har stengt i helgen. Var litt utålmodig og ville spørre her om noen visste litt mer enn jeg.

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig vil jeg tro du har for høy inntekt til å kvalifisere, men det er jo fort gjort å sjekke ut med en tlf i morgen.

Anonymous poster hash: 50a52...611

Hæ? Skrev du feil nå, eller mente du at jeg har for høy inntekt til å få lån der? Er det noe som heter det da, å ha for høy inntekt til å kvalifisere for et lån?

 

Du skriver jo i samme innlegg at jeg ligger på grensen inntektsmessig netto??

 

Nå ble jeg veldig forvirret.

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skrev du feil nå, eller mente du at jeg har for høy inntekt til å få lån der? Er det noe som heter det da, å ha for høy inntekt til å kvalifisere for et lån?

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

 

 

Nå svarte du ikke meg, men boligkontoret avslår søknader for dem som har for høy inntekt, så ja, for dem så kan du ikke kvalifisere fordi at du har for høy inntekt og burde klare å få lån på egenhånd. Du kan ende opp med å falle mellom to stoler, boligkontoret mener at du burde klare å stå på egne bein (og jeg er enig i at du ligger i grenseland når det kommer til brutto inntekt) mens bankene er ikke interessert i å gi deg lån. 

Anonymous poster hash: d39d7...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis får du ikke 1,7 mill i boliglån på den inntekten. Du er ganske enkelt ikke i stand til å betjene et slikt lån.

 

Så dersom du skal kjøpe alene, må du ut av Oslo. Noe som stengt tatt ikke kan gjøre noe, siden du uansett ikke er i jobb. Dersom du etterhvert blir uføretrygdet, vil du jo også få honnørrabatt på kollektivt, så da blir det heller ikke dyrt å reise til Oslo for å besøke venner og kjente.



Anonymous poster hash: 93bfe...821
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hei trådstarter.

Du skal søke om kommunalt lån i den kommunen du bor eller skal flytte til.

Kilde: http://www.husbanken.no/startlaan/hvordan-soeke/

Du har ambisjoner om et veldig høyt lån i forhold til inntekten din, du skal faktisk også kunne betjene denne gjelden. Er du sikker på at det smarteste trekket er å bo i Oslo?

Jeg har selv hatt kommunalt lån, men det var topplån da jeg ikke hadde egenkapital. Jeg opplevde bankene som mer restriktiv mht belåningsgrad den gangen. Jeg fikk beskjed den gangen at dersom jeg fikk avslag i to banker ville jeg få fullfinansiering av kommunen. Jeg fikk ja fra de første jeg spurte.

Jeg anbefaler deg sterkt å snakke om låneramme med kommunen - det er forskjell på avslag på urealistisk låneramme og generelt avslag. Hvis du kan senke prisen til 2.000.000 der du låner 1.300.000 er det mer betjeningsvennlig for deg. Kommunen har helt likt krav til betjening som banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke dette maset om at du ikke kan betjene gjelden. Jeg fikk 1.900.000 i Oslo med inntekt under 300.000. Jeg fikk ikke mer fordi at det var maks som de ga. Fellesgjelden til borettslaget kom utenom.

Anonymous poster hash: d39d7...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Naturligvis får du ikke 1,7 mill i boliglån på den inntekten. Du er ganske enkelt ikke i stand til å betjene et slikt lån.

 

Så dersom du skal kjøpe alene, må du ut av Oslo. Noe som stengt tatt ikke kan gjøre noe, siden du uansett ikke er i jobb. Dersom du etterhvert blir uføretrygdet, vil du jo også få honnørrabatt på kollektivt, så da blir det heller ikke dyrt å reise til Oslo for å besøke venner og kjente.

Anonymous poster hash: 93bfe...821

 

 

Du har tydeligvis ikke lest hva jeg skriver. "Dersom jeg etterhvert blir uføretrygdet"? Jeg ER det, og har vært det i mange år. Det står i starten av hovedinnlegget at jeg er uføretrygdet. Jeg har honnør-rabatt på off. transport allerede også.

 

Nå ønsket jeg ikke å bo i Oslo ene og alene for å stikke på sosiale visitter til folk. Det er for det første min barndoms by, jeg vokste opp der og føler meg hjemme der. Bodde der til jeg ble 30. Dessuten bor min eldre far der, som har KOLS, og han vil etterhvert trenge litt hjelp til ting. Da er det en soleklar fordel å bo noen minutters gange unna, og ikke måtte reise 1½ time kommunalt først bare for å hjelpe han med å handle f.eks.

 

Mine to beste venninner bor i den kommunen jeg flytter FRA. Jeg flytter altså ikke for å besøke venner, men for å komme tilbake til byen jeg har bodd i før, og for å kunne hjelpe en syk far.

 

Hei trådstarter.

Du skal søke om kommunalt lån i den kommunen du bor eller skal flytte til.

Kilde: http://www.husbanken.no/startlaan/hvordan-soeke/

Du har ambisjoner om et veldig høyt lån i forhold til inntekten din, du skal faktisk også kunne betjene denne gjelden. Er du sikker på at det smarteste trekket er å bo i Oslo?

Jeg har selv hatt kommunalt lån, men det var topplån da jeg ikke hadde egenkapital. Jeg opplevde bankene som mer restriktiv mht belåningsgrad den gangen. Jeg fikk beskjed den gangen at dersom jeg fikk avslag i to banker ville jeg få fullfinansiering av kommunen. Jeg fikk ja fra de første jeg spurte.

Jeg anbefaler deg sterkt å snakke om låneramme med kommunen - det er forskjell på avslag på urealistisk låneramme og generelt avslag. Hvis du kan senke prisen til 2.000.000 der du låner 1.300.000 er det mer betjeningsvennlig for deg. Kommunen har helt likt krav til betjening som banken.

 

Tusen takk for svar. Den linken var nyttig. Det gjør meg imidlertid litt forvirret, for et par andre som har svart i denne tråden, sier jo det motsatte av hva som står der.

Jeg har sendt de en email for å spørre hva som gjelder, men den får jeg vel ikke svar på med det første. Tregt kommunalt byrå, vet du. Vel, jeg skal uansett ringe de og spørre, sånn at jeg vet det til senere.

 

Jeg har en tenåringssønn med meg på flyttelasset. Det gjør at jeg synes vi bør ha to soverom. Jeg KUNNE ha sovet på sofaen i stua, men hvor skal jeg ha alt av klær da, som trenger plass i garderobeskap? Kan jo ikke fylle stua med klesstativer.... På en eller annen måte måtte jeg jo bare ha klart det da, hvis jeg får nei til lån på leil. med to soverom....!

 

Jeg har som sagt stor sikkerhet med meg på flyttelasset i form av omtrent trekvart million kroner. Sykt opplegg her i landet hvis det ikke er nok til å få kjøpt en middels leilighet som ikke akkurat har noen luksus-standard og heller ikke ligger spesielt godt til. Hadde opprinnelig siktet meg ut Lambertseter i Oslo, men fant fort ut at det blir for høyt prisnivå, så jeg endret det til Oslo 5.

 

 

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette maset om at du ikke kan betjene gjelden. Jeg fikk 1.900.000 i Oslo med inntekt under 300.000. Jeg fikk ikke mer fordi at det var maks som de ga. Fellesgjelden til borettslaget kom utenom.

Anonymous poster hash: d39d7...a33

 

Takk for svaret ditt. Det er oppløftende lesning, og jeg håper dette gjelder fremdeles. Jeg skal ringe dem til uka og forhøre meg litt.

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mer på Boligkontoret/HUsbanken sine sider, og jeg kan altså ikke finne et ord om at det er krav å bo i Oslo fra før hvis man skal søke om lån til bolig i Oslo. Tvertimot, nederst på en side (link nederst) så står det at hvis man ikke har bostedadresse i Oslo, skal man velge bydelskontor å sende søknaden til utifra hvilken fødselsdato man har, og så følger det en liste med datoer fra 1. til 31., med bydeler bak.

Hvis ikke jeg har misforstått noe veldig, så tyder jo alt på at det derfor ikke er noe krav om å bo i Oslo fra før når man skal kjøpe bolig i Oslo?

Nederst på denne siden:

"Dersom du ikke har registrert bostedsadresse i Oslo er det dagen du er født som bestemmer hvilken bydel du skal kontakte."

https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/okonomisk-stotte-til-bolig/startlan-til-a-kjope-bolig/

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Det høres for meg veldig rart ut. For hva hvis den bydelen ikke er området du ønsker å bo? Jeg tror jeg ville henvendt meg til bolietaten i det området jeg ønsket å bo, da jeg mener det er de som vil avgjøre søknad om du var bostedsregistrert der. Kontakt de på mandag og spør. Håper det ordner seg for deg :)

Anonymous poster hash: 6923a...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Men jeg er selvsagt klar over at det er lettere når man er to, da.... Men som jeg skriver i startinnlegget, så blir dette som enslig, da jeg er i ferd med å skilles (tatt ut separasjon). Så svaret ditt var egentlig ikke så opplysende. Men takk for at du prøvde :)

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Men hvis du leser første del også ser du at jeg skriver at standard makslån i vanlig bank er 3*inntekt. Altså årsinntekten din * 3.

Anonymous poster hash: 94c5b...35e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det høres for meg veldig rart ut. For hva hvis den bydelen ikke er området du ønsker å bo? Jeg tror jeg ville henvendt meg til bolietaten i det området jeg ønsket å bo, da jeg mener det er de som vil avgjøre søknad om du var bostedsregistrert der. Kontakt de på mandag og spør. Håper det ordner seg for deg :)Anonymous poster hash: 6923a...b08

Det er ikke det som står der. Du skal søke i den bydelen du bor eller ønsker å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret ditt. Det er oppløftende lesning, og jeg håper dette gjelder fremdeles. Jeg skal ringe dem til uka og forhøre meg litt.

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Det er snakk om tre måneder siden og har du siktet deg inn på bydel Nordstrand så kan det hende du får samme saksbehandler. ;)

Anonymous poster hash: d39d7...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis du leser første del også ser du at jeg skriver at standard makslån i vanlig bank er 3*inntekt. Altså årsinntekten din * 3.

Anonymous poster hash: 94c5b...35e

Ja, og jeg er fullstendig klar over den "tommelfingerregelen" om antall ganger årsinntekten. Derfor skriver jeg ikke om vanlig bank. Nå tenker jeg som sagt på Husbanken, som følger sine egne regler. De har ikke samme regelverk som private banker som f.eks. sparebankene, eller Dnb og Skandiabanken har.

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om tre måneder siden og har du siktet deg inn på bydel Nordstrand så kan det hende du får samme saksbehandler. ;)

Anonymous poster hash: d39d7...a33

Nei, jeg gikk vekk fra Lambertseter for det ble for dyrt, synes jeg. Dessuten ble faren min dårligere og han har også sagt at det vil gå verre for hvert år som går... da vil jeg helst bo i gangavstand fra han, så da blir det ikke Oslo 11 (Nordstrand, Lambertseter) men Oslo 5, som gjelder store deler av Groruddalen.

 

TS

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ja, og jeg er fullstendig klar over den "tommelfingerregelen" om antall ganger årsinntekten. Derfor skriver jeg ikke om vanlig bank. Nå tenker jeg som sagt på Husbanken, som følger sine egne regler. De har ikke samme regelverk som private banker som f.eks. sparebankene, eller Dnb og Skandiabanken har. Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Du kan likevel ikke regne med at de tenker så veldig anderledes siden de bruker SIFO modellen også. På lave inntekter slår SIFO modellen hardt ut mens for høye inntekter er det mindre av inntekten som må brukes til å betjene levekostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg gikk vekk fra Lambertseter for det ble for dyrt, synes jeg. Dessuten ble faren min dårligere og han har også sagt at det vil gå verre for hvert år som går... da vil jeg helst bo i gangavstand fra han, så da blir det ikke Oslo 11 (Nordstrand, Lambertseter) men Oslo 5, som gjelder store deler av Groruddalen.

TS

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Ja, det er en ganske dyr bydel. Nydelig, men dyr! Uansett, du finner ut av dette. ;)

Anonymous poster hash: d39d7...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om barnetrygd for sønnen er i beregnet summen du nevner er din inntekt?

Anonymous poster hash: 6923a...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg lurer på om barnetrygd for sønnen er i beregnet summen du nevner er din inntekt?Anonymous poster hash: 6923a...b08

Ja, den skal med også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det som står der. Du skal søke i den bydelen du bor eller ønsker å bo.

Hæ? Hvor sto det?

"Søknad om startlån skal rettes og sendes til den kommunen du bor i eller vil flytte til." står det her:

http://www.husbanken.no/startlaan/hvordan-soeke/

 

Kommunen blir da Oslo. Men siden jeg ikke har adresse Oslo (ennå), så skal man iflg. den linken jeg ga lenger oppe, kontakte den bydelen man har fått tildelt utifra fødselsdato i måneden.

Nå ble jeg litt forvirret. Fælt så vinglete dette ble.

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...