Gå til innhold

::Erfaringer med hushjelp::


Gjest Myumi

Anbefalte innlegg

Gjest Sukkerert

At en hushjelp faktisk kan bedre/redde skrantende ekteskap og samboerforhold.

Både Bente Treen og Åsa Rytter Evensen samt flere jeg ikke kommer på i farten har brukt dette argumentet.

Bruker de det samme argumentet når de skal gi råd til hushjelper tror du? Slik at det blir en evig runddans hvor alle vasker husene til hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste i et svensk dameblad sist jeg var hos frisøren:

(gjenfortalt med egne ord. Orginalartikkel skrevet av en samlivsterapaut.)

Mange samlivsoppløsninger skyldes at kvinner i alle år har at fullt ansvar for barna og huset. De må vaske klær, støvsuge, lage matpakker, dra på foreldremøter osv. De får lite eller ingen støtte fra mannen. Menn ser ikke alltid hva som trengs å gjøre hjemme/har en annen toleransegrense for rot. (dette gjelder selvsagt langt fra alle menn). Så når kvinnen prøver ta opp dette vil ikke mannen høre ordentlig etter. Når dette pågår i årevis føler kvinnen at det er hun som gjør alt hjemme og til slutt orker hun rett og slett ikke mer og søker seperasjon. Når det skjer forstår ikke alltid mannen at de hadde problemer. ikke at de var så store.

Nå har jeg heldigvis en som hjelper til hjeme, men hadde ikke han gjort det så ville nok jeg blitt temlig frustrert. Særlig hvis dette pågikk i årevis.

Når det gjelder hushjelpen jeg brukte så var hun i Norge for å studere og vaskingen gjorde hun for å spe på studielånet. Akkurat som andre jobber på rimi eller rema. Eneste som var ille med det var at hun vasket svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker de det samme argumentet når de skal gi råd til hushjelper tror du? Slik at det blir en evig runddans hvor alle vasker husene til hverandre?

Skjønner ikke helt hvorfor du er ute etter å kverulere om dette. Er hushjelper i en slags særstilling hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Skjønner ikke helt hvorfor du er ute etter å kverulere om dette. Er hushjelper i en slags særstilling hos deg?

Med henhold til råd hos terapeuten kommer de jo tydeligvis i en særstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med henhold til råd hos terapeuten kommer de jo tydeligvis i en særstilling.

Personlig kunne jeg godt vasket hjemme hos noen og syns det ville vært en super måte å tjene litt ekstra lommepenger på. Men jeg ville ikke sette pris på å være hushjelp for min forlovede. Det hadde jeg bare blitt irritert av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forkjell på å arbeide som hushjelp, få betalt for det å ha det som ett levebrød enn det er å føle seg som hushjelp for sin egen familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sukkerert
Når det gjelder hushjelpen jeg brukte så var hun i Norge for å studere og vaskingen gjorde hun for å spe på studielånet. Akkurat som andre jobber på rimi eller rema. Eneste som var ille med det var at hun vasket svart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å utnytte mennesker er helt forferdelig. Men jeg synes ikke det har sammenheng med kjøp av rengjøringstjenester. Det blir en egen diskusjon. Rengjøring kan være hvitt så vel som svart, og svart arbeid utføres ikke utelukkende av mennesker av utenlandsk opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke inntrykk av at grunnen til at man ansetter hushjelp er fordi mannen ikke gidder å gjøre noe. Men jeg gir deg kreditt for at det er ett snedig knep for å gi kvinner som har hushjelp ekstra skyldfølelse og skamfullhet fordi hun er redd for at folk skal tro hun har en lat mann eller er så udugelig at hun ikke kan vaske selv.

Jeg tror grunnen til at mange ansetter hushjelp er at man ønsker å bruke mer tid på forholdet og mer tid med barna- og mindre tid på å vaske.

Hushjelp betyr ikke automatisk at mannen er lat og kvinnen er udugelig til husarbeid- men som sagt, ett snedig forsøk det der ferskenam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasking er da en helt ok jobb på linje med enhver annen jobb! Det går faktisk an å ta fagbrev i renhold. Kan ikke skjønne at det er mer mindreverdig å vaske i et privat hjem enn f eks på et kontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fattige kvinner blir tvunget til å reise ut av hjemlandet sitt, fra barna sine og fra mannen sin for å arbeide i private hjem. Der passer de andres barn og vasker for andre. Det er ekkelt. Og tragisk. Men det problemet spenner mye bredere enn til å gjelde kun dere som har hushjelp. Det har med økonomi og handel mellom i- land og u-land å gjøre.

Kjenner noen som bodde i Afrika og klarte seg uten alle hjelperene i huset. Tilslutt kom naboen og sa de var mislikt, fordi de, som satt på ressursene ikke ga folk arbeid. Da skaffet de seg hushjelp, rengjører til svømmebassenget og gartner. 3 mennesker som ellers ville vært arbeidsløse fikk jobb.

Er alldeles ikke mange fra u-land som har reist fra familien sin og jobber som hushjelp eller vaskehjelp i Norge.

Jeg har selv jobbet som vaskehjelp, og var glad for jobben. Ikke verre enn å jobbe i butikk eller gjøre annet grovarbeid. Fikk godt betalt, hyggelig familie og følte meg alldeles ikke stt ned på. Et ærlig arbeid som det meste annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker de det samme argumentet når de skal gi råd til hushjelper tror du? Slik at det blir en evig runddans hvor alle vasker husene til hverandre?

Synes du synd på snekkere som må snekre hjemme, barnehageassistenter som selv har småbarn eller hjelpepleiere som selv har gamle foreldre som trenger tilsyn?

Ingen MÅ være vaskehjelp. Man søker jobben frivillig. For alt du vet kan en vaskehjelp selv ha vaskehjelp, nettopp fordi det er annerledes med andres skitt og sitt eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en polsk hushjelp en gang i uken i 2-3 timer alt avhengig av hvor rotete vi har det.. :oops: Hun støvsuger, vasker gulv, tar badene og kjøkkenet nøye. I tillegg tar hun viduer ved behov, rydder inn og ut av oppvaskmaskinen, henger opp vasket tøy og rydder vekk tørt tøy. For dette betaler vi 350 pr gang. Helt grei pris for helt grei vasking.

Av erfaring så lønner det seg å bytte hushjelpen en gang i blant, rett og slett for at de jobber bedre når de er nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har lyst til å se hvor mange av KG brukerne som har hushjelp så derfor spør jeg:

Om du har hushjelp; hvor mange timer pr. uke jobber hushjelpen og hva slags oppgaver har hun? Skriv gjerne også om forholdet til hushjelpen, tillit etc.

Kan begynne med meg selv: Jeg har hushjelp 6 t. pr uke (gjennomsnitt) og hennes oppgaver er støvsuging, gulvvask, polering (parkett og tremøbler), klesvask (stryking), støvtørking, fullvask av bad & kjøkken, rengjøring/støvsuging av møbler, sengetøyskift og banking av tepper.

Vinduspuss, sølvpuss, tepperens og div. renhold i skap/bak møbler gjør hun etter behov og får naturligvis ekstra betalt for det.

Jeg synes jeg har vært svært heldig med min hushjelp, hun tar tiden det trenger og gjør jobben skikkelig, hun arbeider stille og det er ikke noe problem for meg å jobbe mens hun holder på. Hun er alltid blid, snakker kjempegodt norsk og jeg pleier å lage smørbrød eller varmlunsj til henne hvis jeg er hjemme når hun er hos meg.

Nå spør jeg bare de som har hushjelp, fint om dette ikke utvikler seg til en sånn "ja det er noen som har god råd" og div. misunnelige kommentarer om hvor mye en selv skulle ønske en hadde hushjelp. De diskusjonene kan folk ta ett annet sted.

I dag er det ikke slik at det er de med god rådsom bare har det. Det er i alle lønnsklasser.

En periode gjorde jeg en slik jobb. Orka ikke vente på den jobben jeg har nå.

(man kaller det ikke hushjelp lenger) Ble veldig overrasket over hvem som leide inn hjelp til huset.

De fleste jeg var hos var ikke hjemme på dagtid.

erfaringen min er at de var veldige takknemlige for å få jobben gjort.

De orka ikke bruke helger på alt husarbeide. da ble det ikke tid til noe annet . da slapp de iallefall diskusjonen som foregår i mange hjem.

De fleste hadde noen timer til hver helg. annenhver helg noen tid ekstra.

Noen valgte å ha det midt i uken. Ingen som klaget/syns det var for dyrt.

Jo, det var jo noen, men det var virkelig de som er steinrike. De som satt med største husene og som jeg vet er stinn av penger. Noen begynte å forhandle om prisen. uhørt. de trodde også at de fikk en hushjelp i huset.

Nå har jeg en spesiell jobb i dag som gjør at jeg er mye borte fra Norge, men har sagt det hele tiden.Den dagen jeg jobber i Norge og får normalarbeidstid, så skal jeg selv ha hjelp i huset.

Kommer hjem fra jobb til helg og skal begynne med vasking+ neitakk, jeg skalha hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte hushjelp....jeg sliter jo å finne en! Hvor leter jeg? Noen som kan anbefale noen, Oslo øst?

Min mann er veldig flink til husarbeid. Vi er flinke til å fordele oppgavene mellom oss.

Etter at vi fikk barn, og begge jobber fullt (ja, vet dette er helt vanlig i dag, og at våre mødre klarte ALT før), er vi 100% klare for hjelp til vasking. Vi har fint råd til å ansatte noen som rengjør hos oss, et par ganger i mnd.

De får jo betalt, og dette kan faktisk hjelpe en student med trang økonomi el. andre som trenger en ekstra inntekt.

Vi har mye heller lyst til å bruke tid med datteren vår, lek og opplevelser, istedet for å bruke flere timer på vasking. Kan ikke skjønne hvorfor det er galt?

Om jeg hadde hatt vaskehjelp, ville vi brukt han/henne til:

Støvsuging, vasking av gulv, vasking av bad, vasking av kjøkken, tørking av støv (2 ganger pr. mnd).

Hadde også vært supert om vi kunne hatt muligheten til å betale ekstra dersom vi ønsket hjelp til vindusvask, julerengjøring, stryking m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Det er faktisk mange utlendinger som tar dette for norske familier. polske, filipinske, russiske.

jeg skrev tidligere at jeg har jobbet slik selv. jeg er flau på noen Nordmenns vegne. vet om de som betaler en russisk 50 kr.timen. Bare for at de vet hun trenger pengene.

Nordmenn har en holdning at de utenlandske skal ha mindre betaling.

Var så lenge i dette at jeg vet hva jeg snakker om.

Hjelp i huset er blitt alemannseie i dag. ingen som tror du er rik pga du har help. det er vel 30 år siden noen tenkte slik.

Det er faktisk mest vanlig blant par med vanlige lønninger.

De orker bare ikke bruke tiden på dette arbeidet selv.

som en sa til meg: en ting som er godt er at guttene rydder opp på rommet uten at eg må mase. de synes det var flaut med lt rotet da en fremmed skulle inn og vaske.

Eneste de gjorde fam. da jeg var i anmars var og rydde bad/soverom for klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vaskehjelp når, men har hatt tidligere.

Det kan godt være vi får vaskehjelp igjen...

(Synes ikke det er noe ille å betale noen for å vaske hjemme hos oss... når man er i en situasjon der man har mer penger enn tid så blir man mer gjerrig på tid enn penger.

Akkurat nå har vi ikke hushjelp fordi vi med nykjøpt hus prioriterer pengene på annet vis. )

Da vi hadde vaskehjelp vasket/ryddet hun/han alle rommene utenom soverom. Vi grovryddet selv slik at det var greit å få vasket...

Beltalte 100 kroner timen og var alt fra veldig fornøyd til middels fornøyd med vaskinga(hadde to ulike) Men begge var veldig pålitelige og veldig sympatiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Himmel og alla pakka. Dette er jo blitt den strømpedebatten.

Ja, jeg har hushjelp, hun er norsk og er kjempeflink. En gang i uken kommer min tornado fra Trondhjem og etterlater seg huset skinnende rent.

Vi har hatt forskjellige, både fra inn og utland, men hun her stortrives jeg med. Hun vasker det som er nødvendig, hun ser selv hva som skal gjøres, heldigvis.

I tillegg har vi au-pair, fra utlandet, som tar seg av barnepass og noe vask/rer senger/stryker ol.

Jeg kjøper meg fri fra alle slike ting og har ikke det minste dårlig samvittighet for det. (ja, mener selvfølgelig ikke samvær med min sønn. Bare for å være helt klar her).

Til tross for at jeg er feminist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...