Gå til innhold

::Erfaringer med hushjelp::


Gjest Myumi

Anbefalte innlegg

Har lyst til å se hvor mange av KG brukerne som har hushjelp så derfor spør jeg:

Om du har hushjelp; hvor mange timer pr. uke jobber hushjelpen og hva slags oppgaver har hun? Skriv gjerne også om forholdet til hushjelpen, tillit etc.

Kan begynne med meg selv: Jeg har hushjelp 6 t. pr uke (gjennomsnitt) og hennes oppgaver er støvsuging, gulvvask, polering (parkett og tremøbler), klesvask (stryking), støvtørking, fullvask av bad & kjøkken, rengjøring/støvsuging av møbler, sengetøyskift og banking av tepper.

Vinduspuss, sølvpuss, tepperens og div. renhold i skap/bak møbler gjør hun etter behov og får naturligvis ekstra betalt for det.

Jeg synes jeg har vært svært heldig med min hushjelp, hun tar tiden det trenger og gjør jobben skikkelig, hun arbeider stille og det er ikke noe problem for meg å jobbe mens hun holder på. Hun er alltid blid, snakker kjempegodt norsk og jeg pleier å lage smørbrød eller varmlunsj til henne hvis jeg er hjemme når hun er hos meg.

Nå spør jeg bare de som har hushjelp, fint om dette ikke utvikler seg til en sånn "ja det er noen som har god råd" og div. misunnelige kommentarer om hvor mye en selv skulle ønske en hadde hushjelp. De diskusjonene kan folk ta ett annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svarer selv om vi ikke har hushjelp for øyeblikket.

Vi brukte en østeuropeisk dame. Hun pratet ikke norsk, men bra engelsk.

Oppgavene hennes var skikkelig vask av kjøkken og bad, støvtørking, gulvvask etc. Hun strøk også klær, pusset sølv om man ville det. Vi trengte ikke rydde før hun vasket. Ikke det at vi bruker ha det rotete.

Hun gjorde en meget meget god jobb og var absolutt til å stole på. Jeg er ganske pirkete av meg, men hadde ikke noe å utsette på vaskingen hennes. Vi betalte 120 kr i timen svart. Vi bruke henne en dag i måneden. Årsaken er at vi bor i kollektiv så de andre ukene er det noen anre som vasker.

Når hun vasket brukte vi å stikke ut en tur slik at hun fikk vasket i fred.

Jeg mener at hushjelp er noe mange fler burde brukte penger på. Jeg tror det kunne reddet en del forhold. Det at folk ikke har råd er vel heller snakk om at de ikke vil prioritere pengene sine på det.

Forloveden min hater å vaske og bruke hushjelp før vi flyttet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tidligere kun hatt hushjelp annenhver uke. Nå som jeg skal ut i jobb går vi over til én gang i uken, ca 4 timer hver gang. Arbeidsoppgavene er vask av gulv i alle rom og støvsuging av teppe. På badet tar hun i tillegg vask av servant, speil, dusj og toalett, og på kjøkken tar hun benk og vask. Hun vasker kjøkkenbord og pusser glassbord i stuen. Hun bytter også på sengene. Tilleggsoppgaver utover vanlig tid er stryking av skjorter. Dette betaler vi da ekstra for. Hun skal nå forhåpentligvis også ta vasking av vinduer et par ganger i halvåret. Hun har prøvd seg på å ta ut av oppvaskmaskinen, men det ønsker jeg ikke.

Hun er en søt jente, uten at jeg kan si at jeg har pratet så mye med henne. Vi er ikke hjemme når hun er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hushjelp 5 timer en gang i uken. Hun vasker tøy, rydder på plass tøy, stryker, tar vinduer ved behov, vasker, rydder, tørker støv, pusser sko, rydder barneleker, tar ut av oppvaskmaskin og tar evt oppvask på benken. Om det er tid til overs vasker hun bilen. Nærmere jul pusser hun messing og sølv. Er fra Polen, og svært pliktoppfyllende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hushjelp 5 timer en gang i uken. Hun vasker tøy, rydder på plass tøy, stryker, tar vinduer ved behov, vasker, rydder, tørker støv, pusser sko, rydder barneleker, tar ut av oppvaskmaskin og tar evt oppvask på benken. Om det er tid til overs vasker hun bilen. Nærmere jul pusser hun messing og sølv. Er fra Polen, og svært pliktoppfyllende.

Seriøst? :o

Nei, du tuller....Si at du tuller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seriøst? :o

Nei, du tuller....Si at du tuller...?

Les hovedinnlegget Elle Melle, fint om vi kunne holde debatten på stø kurs uten snikk-snakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert
Vi brukte en østeuropeisk dame. Hun pratet ikke norsk, men bra engelsk.

Jeg mener at hushjelp er noe mange fler burde brukte penger på. Jeg tror det kunne reddet en del forhold. Det at folk ikke har råd er vel heller snakk om at de ikke vil prioritere pengene sine på det.

Hva med å være hushjelp? Hvordan tror du det virker inn på et forhold? Dersom du mener at å fordele litt husarbeid tar knekken på mange forhold, hva med de som bruker dagene sine på å vaske andres skitt for så å komme hjem å måtte ta sin egen? Selv foretrekker jeg å vaske doskålen og de skitne trusene mine selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du mener at å fordele litt husarbeid tar knekken på mange forhold, hva med de som bruker dagene sine på å vaske andres skitt for så å komme hjem å måtte ta sin egen? Selv foretrekker jeg å vaske doskålen og de skitne trusene mine selv.

Hvorfor må dette temaet alltid ende i skittkasting og uskakligheter- dette var ment som en tråd for de som har hushjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Hvorfor må dette temaet alltid ende i skittkasting og uskakligheter- dette var ment som en tråd for de som har hushjelp.

Vackraflickan argumenterte for at flere burde skaffe seg hushjelp. Jeg argumenterte i mot. Noe jeg ser som naturlig i. o. m. at dette er et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kaller vi det ikke hushjelp, men det kalles vaskekåna ... jeg har ikke selv, men har venninner som bruker vaskekåna. De betaler rundt 120 kroner pr. time, hun er der i ca. 3 timer, vasker huset og stryker litt tøy ... En av venninnene mine synes det er helt greit, men at hun faktisk er mer nøye selv når hun vasker. Men siden hun har digert hus, full jobb og to små barn så foretrekker hun å betale folk for å gjøre den jobben.

Men som sagt, de fleste sier at de hadde fått det renere selv på den tiden vaskekånå bruker ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vackraflickan argumenterte for at flere burde skaffe seg hushjelp. Jeg argumenterte i mot. Noe jeg ser som naturlig i. o. m. at dette er et diskusjonsforum.

Måten du ordlegger deg på er jo skikkelig ekkel. Du får det til å høres ut som om vi som har hushjelp er noen late øk som grovt utnytter andre mennesker til å vaske etter oss. Tror du vi pisker de rundt i huset også? :roll:

Vackraflickan har helt rett, mange fler burde skaffet seg hushjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å være hushjelp? Hvordan tror du det virker inn på et forhold? Dersom du mener at å fordele litt husarbeid tar knekken på mange forhold, hva med de som bruker dagene sine på å vaske andres skitt for så å komme hjem å måtte ta sin egen? Selv foretrekker jeg å vaske doskålen og de skitne trusene mine selv.

Fordeling av husarbeid tar ikke knekken på forhold. Men det er dessverre ikke alle som klarer fordele det. I forhold hvor begge er i full jobb, har barn, og hvor kvinnen er den som alltid må gjøre alt hjemme tror jeg hushjelp er en god ide. Det sparer iallefall den som må gjøre 'alt' for masse frustrasjon. Man blir ikke ruinert på å ha vaskehjelp.

Dessuten er det ikke alle som liker å vaske å rydde og syns det er et skikkelig ork å vaske gulv, stryke sengetøy, pusse vinduer, brette klær osv. Da tror jeg en hushjelp vil gjøre hverdagen lettere. Uansett om man er i et forhold eller ikke.

De vennene mine som har vaskehjelp er meget fornøyd. Da kan de bruke tiden til å gjøre ting de liker .

Nå er jeg en av den som trives med å vaske å stelle hjemme så for meg har det aldri vært noe ork. Så derfor gjør jeg mest hjemme. Men forloveden min er flink å vaske klær, rydde, lage mat så han hjelper bra til hjemme.

Så mitt eneste argument for at jeg ikke har hushjelp nå er at jeg ikke vil betale for noe jeg syns er helt ok å gjøre. Isteden bruker jeg de pengene på å kjøpe noe fint til meg selv. Men vi kommer helt sikkert til å få hushjelp i fremtiden.

Selv liker jeg ikke male, pusse opp etc. Så når vi en gang skal pusse opp kjøkken eller kjøpe oss et hus som trenger oppussing skal jeg betale noen for å gjøre det.

Jeg beundrer alle som idag jobber som har en vaskejobb. Enten de vasker på skole, arbeidsplass eller noen sitt hjem. De fleste av disse gjør en bra jobb. Disse budre få sponset vaskehjelp av jobben så de slipper 'ta med jobben hjem'. Men det er forskjell på å være vaskehjelp for et firma man for lønn for å være vaskehjelp for mannen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sukkerert

[

Måten du ordlegger deg på er jo skikkelig ekkel.

Du får det til å høres ut som om vi som har hushjelp er noen late øk som grovt utnytter andre mennesker til å vaske etter oss. Tror du vi pisker de rundt i huset også? :roll:

Mange fattige kvinner blir tvunget til å reise ut av hjemlandet sitt, fra barna sine og fra mannen sin for å arbeide i private hjem. Der passer de andres barn og vasker for andre. Det er ekkelt. Og tragisk. Men det problemet spenner mye bredere enn til å gjelde kun dere som har hushjelp. Det har med økonomi og handel mellom i- land og u-land å gjøre.

Vackraflickan har helt rett, mange fler burde skaffet seg hushjelp.

Javel, da er vi uenige. Det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehageansatte på også ta vare på barna sine når de kommer hjem fra jobb, kokken må lage middagen sin selv og drosjesjåføren må sikkert kjøre bil utenom arbeidstiden. Slik er det, det er ikke forbeholdt vaskehjelpen å måtte vaske gulvet sitt selv om det er ens profesjon.

Det er ekstremt fordomsfullt måten ferskennam omtaler kjøp av rengjøringstjenester. Det er en service noen selger som andre kjøper, på lik linje med andre ting. Noen steller føtter, tannlegen steller tenner, hudpleieren pleier kvisete hud, servitøren serverer oss mat osv. Er det ille å benytte seg av slike tjenester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt fordomsfullt måten ferskennam omtaler kjøp av rengjøringstjenester.

Det synes jeg også, hun får det til å høres ut som om det er en ren forbrytelse å kjøpe slike tjenester, og at vi som gjør det nesten holder hushjelpen som slave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sukkerert

Det er ekstremt fordomsfullt måten ferskennam omtaler kjøp av rengjøringstjenester.  

Jeg synes det er tragisk med all importeringen av kvinnelig arbiedskraft fra fattige land til rike land. Den trengs sårt i hjemlandet. Likevel mener jeg ikke at skylden ligger på dem som har hushjelp. Det er et resultat av forholdet mellom øst og vest.

Jeg reagerte også på at hushjelp ble omtalt som noe som kunne redde parforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på at hushjelp ble omtalt som noe som kunne redde parforhold.

Det argumentet har profesjonelle samlivsterapauter brukt i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket argument?

At en hushjelp faktisk kan bedre/redde skrantende ekteskap og samboerforhold.

Både Bente Treen og Åsa Rytter Evensen samt flere jeg ikke kommer på i farten har brukt dette argumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...