Gå til innhold

Skulker sønnen min, eller har BI så lang ferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Selfridge

Jeg stemmer for at du slutter å blander deg opp i om han skulker eller ikke. Gjør han det er så er det uansett hans avgjørelse.

Enig. Forelesningen er jo ikke obligatoriske, så kan jo hende han bare kaller det ferie fordi han ikke har tenkt å reise uansett. Men hva så egentlig? Det er jo ikke noe du skal blande deg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge man har studiekompetanse og betaler skolepenger så kommer vell så og si alle inn på BI?

Anonymous poster hash: 3f8f3...2d5

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet naturligvis (som jeg har nevnt) at det blir ansett som svært bortskjemmende å betale husleie for gutten vår. Jeg hadde aldri tenkt til å ringe skolen uansett, men var nysgjerrig på om jeg kunne ta han i løgn eller ei. Jeg hater løgn, og uansett hvor stresset enkelte måte mene jeg er, så er det faktisk jeg selv som setter en grense på nettopp dette. Det forventer jeg faktisk at han respekterer, da vi aldri har løyet for han. Jeg er også klar over at barna kan lyve om diverse ting (sønnen min har gjort dette flere ganger i oppveksten), men vi fikk has på det etter hvert som han ble eldre. Jeg syns for øvrig at BI er en prestisjetung skole, folk skal få lov til å mene hva de vil om det :) jeg takker for svar, og melder meg nå ut av tråden. Jeg fikk de svarene jeg trengte, og har bestemt meg for å la det gå. Han gjør det jo relativt bra på skolen, og vi kan da ta et par dager ekstra på hyttetur.

Klem fra meg.



Anonymous poster hash: cbc60...c89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå studerer jeg ikke ved BI, jeg er jusstudent ved UiO, men jeg har i øyeblikket tre og en halv uke uten undervisning. Det er ikke uvanlig med flere uker uten undervisning her og der, forrige vår hadde jeg fri enda lenger. I tillegg er jo mye av undervisningen frivillig på de fleste studier, og en del ganger kan det være helt fornuftig å droppe noen av forelesningene. Uten at jeg tror det er det han driver med her, han har nok bare undervisningsfri akkurat så lenge som han sier til dere.

Det virker i hvert fall ikke pussig i det hele tatt. Etter all sannsynlighet har han ferie frem til mandag. Høyere utdannelse er noe helt annet enn grunnskole og videregående. Det meste er selvstudier i en eller annen form.

Forøvrig fullstendig koko om du skulle ringe BI og spørre dem om timeplanen til en mann i 20-årene, men jeg ser jo at det heldigvis ikke var mors egen idé.



Anonymous poster hash: 55c30...1b1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer på HiOA og vi har ikke forelesninger før neste mandag, så det er nok i hvert fall ikke unormalt.



Anonymous poster hash: 9ab1d...7eb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg er fullstendig klar over at mange vil mene at vi skjemmer han bort ved å betale husleie.

Anonymous poster hash: cbc60...c89

Vet ikke hvorfor du driver og repeterer dette - det er jo ingen som har sagt det. Jeg er fra Oslo og har studert både her og utenlands og har fått hjelp av foreldre. Dersom man har råd og ikke vil at barna skal jobbe ved siden av studiene er det ganske normalt. Jeg kjenner flere som får hjelp enn de som ikke får det. Jeg var stresset for at mamma skulle begynne å blande seg i mine studier og hun understreket at hun betaler ikke for å få informasjon og ha rett til å presse meg ang. det ene og det andre. Hadde det forekommet, hadde jeg heller sagt nei til pengene.

Anonymous poster hash: 17404...82c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vet naturligvis (som jeg har nevnt) at det blir ansett som svært bortskjemmende å betale husleie for gutten vår. Jeg hadde aldri tenkt til å ringe skolen uansett, men var nysgjerrig på om jeg kunne ta han i løgn eller ei. Jeg hater løgn, og uansett hvor stresset enkelte måte mene jeg er, så er det faktisk jeg selv som setter en grense på nettopp dette. Det forventer jeg faktisk at han respekterer, da vi aldri har løyet for han. Jeg er også klar over at barna kan lyve om diverse ting (sønnen min har gjort dette flere ganger i oppveksten), men vi fikk has på det etter hvert som han ble eldre. Jeg syns for øvrig at BI er en prestisjetung skole, folk skal få lov til å mene hva de vil om det :) jeg takker for svar, og melder meg nå ut av tråden. Jeg fikk de svarene jeg trengte, og har bestemt meg for å la det gå. Han gjør det jo relativt bra på skolen, og vi kan da ta et par dager ekstra på hyttetur.

Klem fra meg.

Anonymous poster hash: cbc60...c89

Å si at han har ferie/fri når han har forelesninger som han ikke har tenkt til å møte opp på er jo ikke løgn.

Anonymous poster hash: 33b7d...e36

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han preseterer bra, så har det vel ingenting å si om han møter på ikke-obligatoriske forelesinger eller ikke. Det kan jo være at han ikke synest forelesingene er særlig gode. Så heldig dere er som tar noen dager med ekstra ferie på hytta. Nyt noen dager til med familien :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "skulket" 90% av alle forelesninger, men jeg har likevel en såkalt prestisjetung mastergrad med helt greie karakterer. Så lenge han består eksamenene sine så skjønner jeg ikke hvorfor du bryr deg.

Man må ikke gå på alle forelesninger som student på høyere utdanning. En del av student-tilværelsen er å selv finne ut av hvilke forelesninger man bør gå på og hva man kan lese bedre selv eller med andre studiemåter som kollokviegruppe eller oppgaveløsning.

Jeg studerte ikke på BI men vi hadde alltid en uke uten forelesninger i forbindelse med påsken eller rundt samme tiden, så det var ofte 2 uker påskeferie.



Anonymous poster hash: 9bbd5...3d9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forelesningene er jo ikke obligatoriske. Personlig gidder jeg ikke å dra på halvparten fordi foreleseren legger ut mesteparten på itslearning og jeg får mye større utbytte av å jobbe for meg selv. Våre forelesninger starter i morgen, går på siv.øk., men har inntrykk av at de fleste andre også starter i morgen. Mulig han ljuger, men det skjønner jeg om du ikke greier å stole på at han får gjort arbeidet på egenhånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste fag på alle studieretningene på BI har forelseninger fra i morgen. Så han lyver.

Skjønner ikke at folk skal henge seg opp i så mye annet enn det TS spør om. Hun spør om det er forelesninger. Og hun sier også at det løgn hun ikke aksepterer. Så selv om forelesninger ikke er obligatoriske og det ikke er skulk, så er det likefremt løgn.



Anonymous poster hash: 7d7b3...7c9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket år går han? Jeg går 2.året økad på BI Oslo og har forelesning i et fellesfag i morgen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror uansett de svarer på generelt grunnlag og ikke hva hans personlige timeplan.

Det gjorde de når faren min ringte vgs og spurte om jeg skulle ha norsk tentamen på vgs. Var da 18-19 år. Hun i telefonen sa at minklasse skulle ha den eksamen, men hun sa ikke noe om at jeg skulle ta den som privatist. Antakelig fordi jeg var myndig og da har ikke foreldre krav på informasjon fra skolen. Det samme gjelder din sønn.

Det var litt dumt at hun ikke sa at jeg skulle ta det som privatist for det gjorde at faren min trodde jeg løy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man har studiekompetanse og betaler skolepenger så kommer vell så og si alle inn på BI?

Anonymous poster hash: 3f8f3...2d5

Trenger ikke stuidekompetanse heller på BI. Vet om flere som har kommet inn uten det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste fag på alle studieretningene på BI har forelseninger fra i morgen. Så han lyver.

Skjønner ikke at folk skal henge seg opp i så mye annet enn det TS spør om. Hun spør om det er forelesninger. Og hun sier også at det løgn hun ikke aksepterer. Så selv om forelesninger ikke er obligatoriske og det ikke er skulk, så er det likefremt løgn.

Anonymous poster hash: 7d7b3...7c9

Nei. Sønnen har sagt at han ikke starter før mandag. Når hun har spurt videre om dette har han ikke svart. Å si at han har fri, ikke starter før mandag eller ikke har noen forelesninger han skal på er ikke løgn. For de fleste er forelesninger valgfrie. At han unngår spørsmålet til TS har vel mer med TS å gjøre enn noe annet.

Det er heller ikke merkelig at folk henger seg opp i TS sitt behov for å vite sønnens timeplan på høgskolen. Det er på tide å kutte av navlestrengen (som flere her skriver).

Anonymous poster hash: 33b7d...e36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

BI er vel ikke akkurat en prestisjetung skole, alle kommer inn der :fnise:

Datteren min begynner heller ikke på skole igjen etter påskeferien før mandag 13 april. Ikke BI da, men en annen skole.

Om så, jeg ville aldri ha ringt skolen og sjekket! Herlighet, hun er jo voksen!

Anonymous poster hash: d865a...4e9

Det er ihvertfall bare tull. B-snitt på alle mastere.

Anonymous poster hash: e21fe...1c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at han har tatt seg litt lengre påskeferie og en velfortjent pause midt i semesteret. Ikke noe galt med det. Kanskje passet det slik med evt. jobb også.

Som mnage andre sier, så er det ikke skulk, men prioriteringer. Kanskje han trengte å komme seg bort litt og ta en liten pause før innspurten mot sommeren. Kanskje er han skolelei også og da kan en slit utvidet påskeferie gjøre underverker.



Anonymous poster hash: d12eb...902
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall bare tull. B-snitt på alle mastere.

Anonymous poster hash: e21fe...1c2

Det er ikke tull. Alle kommer inn på BI. Hvor har man snakket om master?

Anonymous poster hash: 33b7d...e36

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange foreldre har råd til å betale husleie for barna sine. Dette vil ikke si at de bør gjøre det. Det er på tide at han blir litt selvstendig og klarer å stå på sine egne bein. Dere lar han jo ikke gjøre det. Spesielt ikke når du driver og blander deg opp i hans timeplan. Han er voksen.

BI er for øvrig ingen prestisjetung skole.

Anonymous poster hash: 33b7d...e36

Betale husleie bør de absolutt gjøre om de har råd. Studiestøtten er for liten og studenter jobber for mye, noe som går hardt utover skoleresultatene og ikke minst gjennomføringstiden. Fra forskning om utdanning vet vi at barn med rike og velutdannede foreldre gjør det bedre på skolen og tar lenger utdanning enn barn fra familier i lavere sjikt med dårligere økonomi. Studenter med bedre økonomi har bedre tid til å studere, råd til aktiviteter på fritiden som hjelper dem å slappe av og knytte kontaktnettverk, bedre sosiale forutsetninger og gjør det også bedre etter at de er ferdige.

Spesielt nå som studiestøtten er på et rekordlavt nivå.

Anonymous poster hash: ee401...bd7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...