Gå til innhold

Hvordan leve mer miljøvennlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøver så godt jeg kan å være miljøvennlig. Men jeg kjører dieselbil, bor langt uti distriktet, altså ingen kollektiv transport tilgjengelig. Men jeg sparer på strøm, bruker mest ved til oppvarming på vinteren, fra egen skog. Ledlyspærer overalt. Spiser kun kortreist mat, mesteparten av kjøtt og egg har jeg fra dyra mine, og fra elgjakta.Poteter og rotgrønnsaker dyrker jeg selv, økologisk. Bruker tøynett, og sorterer all søppel. Bruker så lite kjemikalier som mulig. 

Ellers så prøver man så godt som mulig å ta vare på miljøet og naturen 😊

Anonymkode: 0e770...e70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøver så godt jeg kan å være miljøvennlig. Men jeg kjører dieselbil, bor langt uti distriktet, altså ingen kollektiv transport tilgjengelig. Men jeg sparer på strøm, bruker mest ved til oppvarming på vinteren, fra egen skog. Ledlyspærer overalt. Spiser kun kortreist mat, mesteparten av kjøtt og egg har jeg fra dyra mine, og fra elgjakta.Poteter og rotgrønnsaker dyrker jeg selv, økologisk. Bruker tøynett, og sorterer all søppel. Bruker så lite kjemikalier som mulig. 

Ellers så prøver man så godt som mulig å ta vare på miljøet og naturen 😊

Anonymkode: 0e770...e70

Så lenge du bor sånn til at ikke lokal luftforurensning er et problem, er dieselbil bedre for klima enn bensin. :) Synes det høres ut som du lever veldig miljøvennlig. Ofte er jo forbruket vårt det verste.

Anonymkode: 05f62...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 21. mai 2016 at 1.25, Larsern skrev:

Dersom man føder barn i den vestlige verden så bidrar barnet mest sannsynlig med et langt større økologisk fotavtrykk enn det som er bærekraftig pr menneske på jorden uansett.

Man kan selvsagt ikke nekte folk å få barn selv om dette utvilsomt ville vært det desidert mest virkningsfulle miljøtiltaket, men det er verdt å ha i bakhodet når det brukes vanvittige ressurser og verdier på å bremse en tilsynelatende ustanselig utvikling (ref. klimaavgifter, kildesortering osv). Man er klar over problemet, men engasjementet eksisterer ikke annet enn i siste time på klimakonferansene og i valgkamptalene. Miljø har blitt politikk, men miljø trumfer ikke- og vil aldri trumfe kapital. Aldri. Og Norge med 0.1% av verdens befolkning bruker den globale CO2-problematikken som argument for å sette opp avgiftene (les: skaffe staten inntekter), samtidig med at det leveres olje og gass til energi til utlandet. Nesten et halvt dusin nasjoner i verden øker hvert år sitt utslipp med mer enn Norges totale utslipp av CO2-ekvivalenter og denne utviklingen vil akselerere i takt med at stadig flere av verdens mest folkerike/relativt fattige nasjoner vil øke sin velstand (Kina og India og eventuelt nasjoner i Afrika).

Utviklingen kan vanskelig endres, og man bør heller fokusere mer på fremtidig tilpassing fremfor forebygging.

Du sier man ikke kan nekte folk å få barn. Før i tiden fikk man mange barn og noen av de vokste opp. Nå har vi et samfunn med gode helsetilbud. Det bidrar til overbefolkning og i fremtiden kan det føre til mangel på ressurser. Ettbarnspolitikken i kina har blitt sett på som inhuman på grunn av konsekvensene hvis en får fler barn enn lovlig, men hvor humant er det å IKKE begrense befolkningen? Hvis ikke vi mennesker greier å finne den økologiske balansen vil naturen  før eller siden komme til å ordne opp, enten med naturkatastrofer eller epidemier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste du kan gjøre er å spise mindre kjøtt. Dernest å ikke kjøpe mer mat enn du trenger. Ellers velge sykkel foran bil, fly mindre, handle mindre klær, bruke mindre vann og strøm, kjøpe mindre bolig og resirkulere avfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2016 den 17.26, kvinneguide skrev:

Du sier man ikke kan nekte folk å få barn. Før i tiden fikk man mange barn og noen av de vokste opp. Nå har vi et samfunn med gode helsetilbud. Det bidrar til overbefolkning og i fremtiden kan det føre til mangel på ressurser. Ettbarnspolitikken i kina har blitt sett på som inhuman på grunn av konsekvensene hvis en får fler barn enn lovlig, men hvor humant er det å IKKE begrense befolkningen? Hvis ikke vi mennesker greier å finne den økologiske balansen vil naturen  før eller siden komme til å ordne opp, enten med naturkatastrofer eller epidemier. 

Stemmer, helt enig. Men du kan ikke nekte folk å få barn, ikke i et demokrati. Det ville blitt opptøyer og partiet ville aldri blitt gjenvalgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Drar opp denne igjen jeg. 

Hvor kastets tørkepapir? 

Jeg sorterer avfall i mat, plastikk, papir/papp, glass, panteflasker og metall. Men er litt usikker på hvor papir type kjøkkenpapir og papirlommetørkle skal kastes. Er det i papir og papp? Og hvor går grensen for hva som skal kastets i øvrig avfall og hva som skal kastes i papir/papp? Tørker jeg opp vann vil jo papirer tørke, men er det annet søl vil det kanskje ikke kunne resirkuleres? 

Dumt spørsmål men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miljøvennlige tiltak jeg gjør:

-Mesteparten av maten jeg spiser er mat som har blitt kastet (dumster diving), går/sykler alltid til jobb og prøver alltid å finne ting brukt på Finn eller Fretex hvis jeg trenger noe "nytt".

Ting jeg ikke er flink på er:

-Litt for glad i å reise og kunne blitt bedre på å kildesortering av plast, metall og glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saftisen skrev:

Drar opp denne igjen jeg. 

Hvor kastets tørkepapir? 

Jeg sorterer avfall i mat, plastikk, papir/papp, glass, panteflasker og metall. Men er litt usikker på hvor papir type kjøkkenpapir og papirlommetørkle skal kastes. Er det i papir og papp? Og hvor går grensen for hva som skal kastets i øvrig avfall og hva som skal kastes i papir/papp? Tørker jeg opp vann vil jo papirer tørke, men er det annet søl vil det kanskje ikke kunne resirkuleres? 

Dumt spørsmål men.

Hvis du bare har tørket vann kan du kaste det med papir. Er det noe annet gusj på det må du kaste det i restavfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr mye, kjører mye bil som har over gjennomsnittlig forbruk, bryr meg ikke stort om å spare strøm, og spiser mye kjøtt. Allikevel lever jeg mer miljøvennlig enn de fleste her i landet, siden jeg ikke har barn. :)

Anonymkode: 15b4f...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg eier ikke bil, jeg flyr sjeldnere og er vekk lengre pr. flyreise enn før, jeg har drastisk kuttet i kjøttforbruk (til en gang i måneden), jeg bruker ikke masse kunstig lys innendørs og aldri i flere enn ett rom, jeg har ikke et hav av elektronikk og jeg bytter det ikke ut bare fordi det har kommet en ny modell, jeg varmer ikke huset opp til varmere enn 19 grader og har varme på kun i ett rom om gangen, jeg kildesorterer og gjenbruker alt jeg kan, jeg kjøper brukte bøker og møbler, jeg kjøper mest mulig kortreist mat, jeg donerer til treplantingsprosjekter, jeg er en veldig bevisst forbruker og har kuttet ut en hel masse skadelige produkter fra forbruket mitt, jeg kjøper råvarer i bulk om mulig, bare for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økologisk?     Er det så bra?     Bonden må avle over dobbelt så mye areal når det ikke brukes kunstgjødsel.   O da må bonde kjøre mye mer og bruke mye mer disel.   Noen som har tenkt på det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, LiseTV skrev:

Økologisk?     Er det så bra?     Bonden må avle over dobbelt så mye areal når det ikke brukes kunstgjødsel.   O da må bonde kjøre mye mer og bruke mye mer disel.   Noen som har tenkt på det?

Det er en av grunnene til at jeg ikke kjøper økologisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2017 den 18.10, LiseTV skrev:

Økologisk?     Er det så bra?     Bonden må avle over dobbelt så mye areal når det ikke brukes kunstgjødsel.   O da må bonde kjøre mye mer og bruke mye mer disel.   Noen som har tenkt på det?

Kjøper ikke økologisk frukt (med mindre jeg skal f. eks bruke skallet av sitronen), men kjøper økologisk egg og kylling, for dyrenes beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.7.2016 den 16.57, AnonymBruker skrev:

Kjører elbil, kildesorterer, resikulerer glass og metall, panter, og kaster minst mulig mat.

Det får holde.

Eller.. det blir solceller på taket når jeg får råd, da kan ikke folk bruke "du kjører bilen på kull og atomkraft" mot elbilbruken min.

Anonymkode: 30ed0...3dc

Hjelper lite om du ikke kutter ut feriereisene dine. 

Anonymkode: 5e071...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2015 den 20.07, AnonymBruker skrev:

Til restavfall bruker jeg tynne søppelposer som ser ut som de handleposene man får i syden. En rull koster 5 kr tror jeg. Anonymous poster hash: 2cccf...f82

Anonymous poster hash: 2cccf...f82

Og hvordan legger du restavfallet inn i disse søppelsekkene på et par hundre liter?  I plastposer? 

Anonymkode: 5e071...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2017 den 15.45, Saftisen skrev:

Drar opp denne igjen jeg. 

Hvor kastets tørkepapir? 

Jeg sorterer avfall i mat, plastikk, papir/papp, glass, panteflasker og metall. Men er litt usikker på hvor papir type kjøkkenpapir og papirlommetørkle skal kastes. Er det i papir og papp? Og hvor går grensen for hva som skal kastets i øvrig avfall og hva som skal kastes i papir/papp? Tørker jeg opp vann vil jo papirer tørke, men er det annet søl vil det kanskje ikke kunne resirkuleres? 

Dumt spørsmål men.

Er det brukt til å tørke vann med så kaster du det i papiravfallet, er det brukt til andre ting så er det restavfall. 

Anonymkode: 5e071...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På 11.3.2017 den 10.05, AnonymBruker skrev:

Er det brukt til å tørke vann med så kaster du det i papiravfallet, er det brukt til andre ting så er det restavfall. 

Anonymkode: 5e071...33d

Nei, det stemmer ikke. Tørkepapir skal faktisk kastes i matavfallet. 

Anonymkode: e6949...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer ikke. Tørkepapir skal faktisk kastes i matavfallet. 

Anonymkode: e6949...c6a

Jeg glemte kilde: 

https://sortere.no/kart/75/kommune/oslo/oslo

Hvis du skriver inn tørkepapir der ser du at det skal i matavfall, uavhengig av om det er vått eller ikke. 

Anonymkode: e6949...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2017 den 18.10, LiseTV skrev:

Økologisk?     Er det så bra?     Bonden må avle over dobbelt så mye areal når det ikke brukes kunstgjødsel.   O da må bonde kjøre mye mer og bruke mye mer disel.   Noen som har tenkt på det?

Ja, tror de fleste tenker på det, men likevel kjøper økologisk fordi det for eksempel ikke bidrar til at regnskogen hugges ned i voldsomme mengder, at vann forsures og at man bruker opp fosforet på jorda til kunstgjødsel. Også har jo dyra det ille i konvensjonelt landbruk sammenlignet med økologisk.

Anonymkode: e6949...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...