Gå til innhold

Hvordan leve mer miljøvennlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det enkleste og mest effektive du kan gjøre for miljøet er å gå over til et vegansk kosthold og et bevisst forbruk generelt (et vegansk kosthold har også den "bivirkninga" at det er bra for helsa, verdens befolkning og dyrs rettigheter, så her kan du slå mange fluer i én smekk).

Vil bare invitere til å reflektere litt over hvor mye ressurser som går inn i kjøttproduksjon. Først må man produsere all maten dyra skal spise. Dette innebærer en enorm sløsing med ressurser, i tillegg til at det gir beslag på en enorm andel vann. I følge næringspyramiden man lærer om på videregående, så er det omtrent 10% av energien som man slenger inn i føde til dyrene, som kommer ut igjen iform av kjøtt på tallerkenen. Dvs, hvis landmassene brukt på å føde dyrene ett menneske skal spise, heller hadde gått til reint planteføde for mennesker, kunne man isteden ha mettet 10 mennesker. Jeg har hørt at hjelpeorganisasjoner som skal dele ut mat til sultende barn i diverse hjelpeorganisasjoner baserer nødhjelpen sin på vegetabilsk mat. Dette fordi det ville være uteisk iforhold til menneskene å la maten gå igjennom et dyr, fordi det er en enormt dårlig utnytting av ressursene. Den vegetabilske maten er jo minst like næringsrik.

Også er det selvfølgelig frakt av mat. Hvis du kjøper ett stykke kjøtt, hjelper det ikke at dyret er norsk. Det er så langreist du kan tenke deg, pga. kraftfôret dyret har måttet spise, som ikke sjeldent kommer fra regnskogen. Det er mulig de har strengere regler på dette på økologiske gårder. Men jeg kan love deg at når du først har blitt bitt av vegan-basillen, så vil du ikke tilbake ;) Det finnes så mye god mat, så mye spennende man kan lage. Det føles også utrolig godt å ikke være med på å støtte massakren av en ubegripelig stor mengde uskyldige dyr som ikke har bedt om å leve et liv som bare har mening fordi de skal ende opp på en tallerken. Dessuten føles det godt i forhold til verdens sultende befolkning. Som sagt - omtrent 10 mager kunne blitt mettet for de ressursene som har gått til spille for å produsere en porsjon kjøtt.

Jeg anbefaler en vegansk livsstil fordi det enkel måte man nesten kan garantere seg et etisk bevisst forbruk. Anbefaler også vegetarisk kosthold, eller bare å kutte ned på kjøtt - alle monner drar! Selv gjorde jeg om forbruksmønsteret mitt helt gradvis, først ble jeg vegetarianer for snart fire år siden, og vært mer eller mindre veganer i et år nå. Savner ikke mine gamle spisevaner, dette føles helt bra ut nå som jeg er vant til det.

Jeg legger ved noen linker så du kan lese mer:

http://www.dagbladet.no/2009/10/27/nyheter/miljo/klimaendringer/utenriks/klima/8761286/

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Nordmenn-bryr-seg-lite-om-Autslipp-fra-kjottproduksjon-7400381.html#.UzIU3Pl5Oao

http://www.forskning.no/artikler/2011/desember/306113

http://www.klimapartnere.no/klimatips/spis-litt-mindre-r%C3%B8dt-kj%C3%B8tt-bra-for-helsa-og-milj%C3%B8et/

http://www.dyrsrettigheter.no/vegetar/klima-for-ny-matpolitikk-3/

Bra tale:

Inspirasjon i matveien:

www.vegetarbloggen.com

www.veganmisjonen.com

www.veganeren.com

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Svampebob1

Vi lever jo i Norge, så helt miljøvennlig er det ikke mulig å leve. Men hva er det som er ansett som de aller største belastningene på kloden? Finnes det en oversikt ober hva som er verst? Og hva kan man gjøre som enkeltperson for å leve mer miljøvennlig?Anonymous poster hash: a51d7...e31

Bli vegetarianer.

Det koster 10 kg vegetarfor for å lage 1 kg kjøtt. Dette krever mer dyrket jord, noe som fører til mindre skog og mer utryddelse av dyrelivet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med kildesorterting og slukking av lys er bra, men ikke noe som har så mye å si når det gjelder klimautslipp. Kildesortering er bra fordi det har noe med holdning å gjøre. Vi lager enormt mye søppel. Dersom vi kildesorterer blir vi bevisst over alt søppelet vi produserer, og tar kanskje ikke så lett på dette med forsøpling. Så fortsett å kildesortér, men dersom vi skal prøve å snu den globale oppvarminga eller i det minste bremse den opp litt hvis det er mulig, må vi tenke større. Vi har stor makt som forbrukere. Lett å tenke at "bare lille jeg" kan ikke oppnå noe, og at det er staten som må passe på oss, men sånn fungerer ikke verden dessverre. Det blir som ved et valg. Det er forbrukersamfunnet vårt som er klimatrusselen. Olje tas opp i hytt og pine uten å tenke over konsekvensene, mye pga. persontransport, men ikke MiNSt pga. all transporten verden over pga. varer som vi skal kjøpe. Det beste og enkleste man som enkeltperson kan gjøre for miljøet er å slutte å spise kjøtt og animalske produkter (les mitt forrige innlegg). Biodieselbil vil jeg ikke anbefale dersom man tenker miljø- den meste av biodieselen blir laget av palmeolje (de fleste har kanskje fått med seg hvordan palmeoljeindustrien ødelegger regnskogen osv).

Bare for å si dette på én måte til:

Når du står i butikken og skal kjøpe deg noe er du så heldig at du har en viss makt. Du har den priviligerte muligheten til å kunne velge hvor pengene dine skal gå! Du kan velge om du vil med dine penger støtte et selskap som vil bruke dine penger på en stor mengde klimagassutslipp (f.eks. Gilde). Eller du kan velge la dine penger gå til et selskap som velger å produsere like bra mat, med like mye næring og kcalorier, men med betraktelig mindre klimagassutslipp på samvittigheten (f.eks. Anamma). Kanskje koster det miljøvennlige alternativet noe mer, men det er faktisk ikke fordi det er dyrere å produsere, men fordi det ikke har et like stort marked (ennå). Hvis markedet for vegetarmat hadde vært større, hadde det antakeligvis vært billigere, da det er billigere å produsere plantebasert mat enn kjøttbasert mat. =D Men bevisst forbruk blir bare mer og mer populært heldigvis, tjoho!

Endret av maripus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser dette bildet, blir det at jeg skal spise mindre kjøtt rett og slett patetisk.

Og dette viser flytrafikken i real time, så kan man jo bare tenke seg hvordan det ville sett ut om dette kartet skulle vise all trafikk i løpet av et døgn.....

Hvis du ser på hva f.eks. Jens Stoltenberg har sluppet ut av miljøgasser på ett år gjennom sine reiser med fly og andre fremkomstmidler, så forstår man at det er ikke meg og deg som er problemet. Om vi dusjer 5 min. mindre hver gang, eller spiser noen kg mindre kjøtt i løpet av året, så er dette som en dråpe i havet i forhold til det store bildet.

Jeg blir provosert når politikere oppfordrer oss til slike tullete miljøtiltak når de selv bare peiser på med sine utslipp. De mangler alt som heter troverdighet.



Anonymous poster hash: 687bd...b8f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg har allerede kuttet ut kjøtt og begynt å kjøpe brukt, men det er alltid mer man kan gjøre. Supert om noen kommer på mer også. :)

Anonymous poster hash: a51d7...e31

Kult! Da har du jo tatt de viktigste stegene allerde! *tar av seg hatten* :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tradisjonell forstand er det å ha dyr eller få mange unger det mest belastende. Eksempelvis forurenser en medium hund like mye som en stor suv med diger motor hvert år.

Slik jeg ser det er det å leve ineffektivt mest forurensende. Kildesortering virker mot sin hensikt da ressursbruken med tid, energi osv er større enn reduksjonen og derfor ender man opp med et negativt regnskap. Å bruke masse tid på å forflytte seg eller å produsere mat er også ineffektivt og derfor ikke miljøvennlig.

Å bygge en lyntogbane er ekstremt lite miljøvennlig da det krever vannvittig mye energi og utallige årsverk bindes opp mot dette. Maskiner forurenser mindre enn mennesker. Det er derfor økologisk landbruk er veldig lite miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer de to over, spesielt viktig er faktisk forbrukermentaliteten vår - vi forbruker vanvittige ressurser på stadig nyere, bedre og finere ting.

Legger til ett punkt, men jeg vil tro dette er

-Downsizing. Mange av oss bor på større plass enn vi trenger, noe som trigger økt forbruk av både varer og tjenester(oppvarming/strøm o.l.). Det er meget begrenset hva du kan dra med deg hjem når du bor kompakt.

Google Tiny House og Downsizing for mange interessante historier om compact living.

Tommel opp for denne

Anonymous poster hash: 120ed...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Jeg handler interiør av resirkulerte materialer (oohh for eksempel)

-spiser mest mulig økologisk og minst mulig kjøtt

- har bytta ut levende lys med elektriske led lys (himmelskinterior.no)

- jeg må kjøre på jobb, men prøver å la bilen stå så mye som mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handle mindre, klar deg med det du har. Dei fleste av oss har meir enn nok av alt vi treng.

Et mindre kjøt, og et norsk fårekjøt og storfekjøt.

Kjøp Siri Helle si nye bok "Handle rett" for ei deprimerande, men opplysande innsikt i matindustrien. Det er konkrete tips der også. Eg er likevel klar over at ikkje alle har like god økonomi som meg, og at matbudsjetta ofte MÅ liggje lågare enn det eg kan. Eg er lukkelegvis så lita at det ikkje kostar stort å fø meg! :-)

Kjør mindre bil, ta bryet med kollektivtransport, og tenk litt kreativt. Sjølv er eg allergisk mot bilkø og har dermed høg kollektivtransporttoleranse, men eg er også blitt flinkare til å sjå litt nytt på transport og nyttar ofte kollektivt også når eg kunne kjørt.

Ikkje minst: røyst på politikarar som kjem med upopulære framlegg som kan hende kan ha noko å seie.

Til sist: ein kan truleg diskutere resirkulering til ein blir blå i trynet, og eg er ikkje ekspert. Men - om vi kan redusere mengda avfall som ender på fyllinga, så er det verdt ein del det også - det tek plass, og det spørst om vi ikkje burde kunne bruke den plassen til noko anna enn søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utrolig glad for å se at flere er opptatt av miljøfordelene ved å bo smått! Jeg og samboeren bor i en leilighet på litt under 60 kvadrat sentralt i Oslo. Vi er opptatt av å leve miljøvennlig, og nettopp derfor var det et poeng for oss å kjøpe en leilighet på denne størrelsen. Kritikken lot likevel ikke vente på seg, ettersom en del venner og bekjente mente at vi fikk alt for dårlig plass, og at vi hadde gjort et dårlig økonomisk valg, da vi kunne kjøpt en enebolig utenfor byen til den samme prisen.

Mange tror at det å ha mye plass disponibelt er synonymt med livskvalitet, men vi er veldig fornøyde med valget vi tok. Vi bruker i underkant av ti minutter til jobb, mens kollegaer som bor i drabantbyene bruker nesten 1,5 timer i bilkø hver dag på vei til og fra jobb. Dersom vi skulle gjort det samme, ville det redusere fritiden vår betraktelig.

En annen ting vi setter pris på med å bo smått, er at vi er bevisste på hva vi kjøper, og tenker grundig gjennom alle anskaffelser. Vi lar oss ikke friste til å kjøpe masse tull av dårlig kvalitet, noe som etter min erfaring bare fører til stress og rot. Dessuten sparer vi masse penger ved å droppe impulsshopping, så vi har råd til å kjøpe kvalitet når vi først kjøper noe.

En tredje fordel ved å leve på denne måten, er selvfølgelig at man sparer masse penger på vedlikehold, strøm og oppvarming. Dermed kan vi betale ned boliglånet mye fortere enn vi ellers ville ha gjort.

Til tross for at vi har plasskrevende hobbier, synes vi faktisk at 60 kvadrat er litt i overkant for to personer. Dersom vi skulle tatt valget på nytt, tror jeg faktisk vi ville ha kjøpt noe mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Tar kun fly når det er tvingende nødvendig, dvs på jobbreiser. Er ellers 100% tilhenger av kortreiste ferier, og kortreist mat.

Av kjøtt spiser jeg kun vilt. Det er både økologisk, og vi høster av naturens overskudd.

Jeg handler en del ting brukt, og leverer også brukbare ting til nærmeste bruktbutikk når jeg ikke lenger trenger tingene selv.

Jeg reduserer energiforbruket hjemme ved å holde relativt lav innetemperatur i vinterhalvåret. At man skal ha det like varmt inne på vinteren, når man er godt kledd, som når man går i shorts og t-skjorte ute på sommeren, er for meg helt uforståelig.

Avfall sorteres selvsagt i henhold til lokale ordninger, og jeg bruker relativt få ulike kjemikalier til renhold.

Jeg er en tilhenger av at alle kan gjøre noe, men ingen kan redde verden alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Dere som bruker handlenett i butikken, hva bruker dere som søppelposer?



Anonymous poster hash: 3c817...622
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse av det jeg foreslår er sikkert allerede foreslått, men gjør det likevel.
- Ta kollektivtrafikk så ofte som mulig.
- Selg bilen om du ikke egentlig trenger den (du som bor i by, nær sentrum)
- Kjør sammen
- kildesortrering
- Spis opp maten! gjerne mindre mat om du er storspiser
- kjøp miljævennlige produkter
- avtalegiro istedefor papirer i posten, elektroniske søknader o.l
- skaff deg keep cup, om du har med deg kaffe, istedefor å ta sånne pappkrus
- send klær du ikke skal ha mer, (som er i stand for det)



Anonymous poster hash: 8455b...bfb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som bruker handlenett i butikken, hva bruker dere som søppelposer? Anonymous poster hash: 3c817...622

Til restavfall bruker jeg tynne søppelposer som ser ut som de handleposene man får i syden. En rull koster 5 kr tror jeg. Til plast og papir får jeg utdelt poser fra kommunen. Glass og metall og panteflasker har jeg i et (vaskbart) nylonnett. Matavfall gidder ikke kommunen min å gjenvinne så det går i restavfallet.

Anonymous poster hash: 2cccf...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vegetabilske maten er jo minst like næringsrik.

Fullstendig feil. Kjøtt inneholder mye mer næring pr gram en vegetarkost. Hva er det plantespisende dyr driver med mesteparten av dagen? Jo, de spiser, fordi de må. En løve får i seg ett stort måltid og slapper av i dagesvis etterpå. Anonymous poster hash: 3a2eb...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Erstatte tøymykner med eddik eller noe

Erstatte vaskemidler som brukes i huset med miljøvennlige typer



Anonymous poster hash: 0a58f...a8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutte med velværeprodukter som f.eks shampoo og balsam som inneholder scilicon



Anonymous poster hash: 0a58f...a8a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...