Gå til innhold

Beste eurasieroppdrett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Vi planlegger å kjøpe eurasier og prøver å finne den beste kennelen å kjøpe fra, helst på østlandet, men det kan være lenger unna også. Det bør være en oppdretter som mener positiv trening er det beste og som har fokus på sosialisering. Tenkte litt på Zicata på Mesnali, er de så bra som ryktene tilsier? Vil ha en mentalt stabil, godt sosialisert valp.

Vi tenkte også på Kennel Nixenspitze i Båstad, men så fikk jeg se nettsidene deres: "Jeg anbefaler programmene til Cesar Millan på det sterkeste". Åja, han som sparker hunder, mener man må legge hunden i bakken og som overser dempende signaler. Hvis valpene i Båstad blir oppdratt på Cesar-måten er vi redde for å få en tikkende bombe i hus.

Hva med kennelen på Minnesund, Dazzling Dainty? Noen som vet om de er seriøse og har bra hunder?

Eller er det andre oppdrettere som er bra?

På forhånd tusen takk for hjelpen! :lete::biggrin:

Anonym poster: 645d8b1257561ef55269d69437e7951c

Anonym poster: 645d8b1257561ef55269d69437e7951c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

min tommelregel er :

Om oppdretter er "ekspert" på sin rase, eller har flere raser en driver oppdrett med.Da velger jeg bort de som har flere raser de avler på.

Legger til at jeg kjenner personlig ikke til noen av disse du har nevnt,bortsett fra rykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to skoler i hundeoppdrett. Du har dem som er fokusert på utseende og så er det de som avler på rasens bruksegenskaper. Eurasier ble skapt som selskapshund, så der er det vel egentlig ett fedt hva du velger, mens når det kommer til raser som en gang i tiden hadde en bruksfunksjon og er førerorientert (f.eks Dobbermann og Puddel), så er fokus på bruksegenskaper essensielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til oppdretter i Båstad og kjøpte ikke hund der for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til oppdretter i Båstad og kjøpte ikke hund der for å si det sånn...

Glad du sier i fra. Klem.

men hvilke oppdrettere mener du er seriøse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glad du sier i fra. Klem.

men hvilke oppdrettere mener du er seriøse?

Jeg kjenner ikke så godt til de andre, så det vet jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, alle sammen :) Da hadde jeg rett i å stole på magefølelsen ang Båstad. Tror jeg skal sjekke ut Mesnali enda litt nøyere :) De har oppdrett av to raser, men det er hvert fall to raser som ligner litt på hverandre, siden eurasier kommer fra bl.a. samojed.

Anonym poster: 645d8b1257561ef55269d69437e7951c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to samojeder fra zicata. Fantastiske oppdrettere. Skriver fra tlf nå, så blir litt kort. Mine to er svært trygge og stabile og var særs godt sosialiserte. Kan skrive mer på pm senere om du vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Zicata annonerer valpekull nå ja. Jeg har møtt oppdrettern der, hyggelig dame, og Charming Catali som de har satt kull på nå. Hun var veldig reservert, og ikke den peneste eurasiertispa jeg har sett kanskje.

For meg er det viktig at mora er trygg på fremmede siden det preger valpene i den tida de får besøk hjemme hos oppdretter. Og slike tendenser er arvelig i stor grad.

Jeg vil si at like viktig som å velge en god oppdretter er det å velge riktig foreldre til valpen. Ideelt sett bør tispa ha hatt kull før, så hun er en erfaren og tålmodig mor. Hannen bør kunne omgåes andre hanner, for samkjønnsaggresjon går i arv. Det er en fordel at foreldrene er relativt førerorienterte og greie å ha med å gjøre.

Det kan være veldig lurt å ta seg en tur på en større utstilling og hilse på oppdretterne der. Da får du et inntrykk av hvordan hundene tolererer stress og hvordan oppdretterne håndterer dem. Ikke minst kan du sammenlikne eksteriøret med hunder fra andre oppdrettere, innen eurasier er det store forskjeller.

Min egen oppdretter har kull nå, på søstra til hannen min. Hun er supertrivelig og rålekker. Men jeg tviler på at noen valper er ledig, for hun har lange ventelister. Jeg venta på min i 2 år.

Ikke ha hastverk. Og ikke vær redd for å reise langt etter et kull som er virkelig bra. Du skal jo ha hunden lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies, som la Flaca nevner, at å møte mammaen til valpene er et must. Jeg har ikke møtt noen av eurasierene deres, bare to valper som var der da vi hentet yngsten vår. Det er mye individuelle forskjeller på hunder, og det er viktig å se ann begge foreldredyrene.

Zita og Naimah er "mammaene" til mine to samojeder, og de er i alle fall helt fantastiske. Stabile, nyskjerrige, åpne og veldig trygge. Vi møtte 3-4 forskjellige oppdrettere før vi valgte zicata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Orkanger er det en liten kennel som heter Kennel Fanakkas. Vet om noen som har kjøpt valp derfra. Herlig gemytt på hunden.

Anonym poster: ababd9884c76f6050d234fe138f8a1d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det vil nok være veeeldig mange ulike meninger der ut rundt hvilke oppdrettere som er bra og ikke. Det aller viktigste er etter min mening for det første å undersøke at kullet du vurderer er etter foreldre som oppfyller de helsemessige krav som raseklubben stiller. Hundene skal være røntget med resultat HD - A eller B, AA - A eller B, patella skal være sjekket med resultat 0/0, og øyne skal være undersøkt for bl.a ekstra øyehår. Det er også noen andre krav som stilles for at kullet skal være anbefalt av raseklubben, her ville jeg tatt kontakt med klubbens avlrsåd for å forvisse meg om at kullet følger retningslinjene. Det finnes etter min mening ingen grunn til å avle på dyr som ikke oppfyller disse enkle helsemessige kravene. I tillegg synes jeg det er veldig viktig å møte foreldrene for å se gemyttet (i alle fall moren, faren er det jo ikke alltid mulig å treffe), ved å besøke aktuelle oppdrettere får du både et inntrykk av foreldrene, de andre hundene oppdretter har og ikke minst oppdretter selv. Personlig har jeg god kjennskap til flere av oppdretterene i Norge og kunne lett ha ramset opp flere oppdrettere jeg aldri ville ha kjøpt hund av, og noen jeg godt kunne kjøpt av, men dette ville vært på bakgrunn både av seriøsiteten og ikke minst personlige inntrykk jeg har fått av oppdretterene (som ikke nødvendigvis sier noe om seriøsiteten rent avlsmessig). Jeg velger derfor å ikke anbefale enkelte oppdrettere konkret her, men anbefaler deg uansett å undersøke at raseklubbens avlsretningslinjer er fulgt for det enkelte kullet:)

Anonym poster: 189a357a26ec391a2984f0fb3fa0df49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Har ikke noen oppdretter å anbefale, men vil bare si meg enig med Portvinpiken. Kjøpte valp herfra da jeg var yngre. Gikk ikke bra, da hunden viste seg å ha en sterk grad av frykt-aggresjon etter en hendelse hos oppdretter. Oppdretter tok til slutt hunden tilbake, og vi satt igjen med flere tusen mindre og knuste hjerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fra kennel Amentino på Fannrem litt utenfor Trondheim. Er utrolig fornøyd, fikk fin oppfølging fra oppdretter og hundene er kjempeflotte. Min egen tispe er frisk, sosial og glad :)

vet ikke om det er aktuelt, men tenkte jeg kunne slenge inn erfaringen min likevel :) de har forsåvidt valper nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første steg ville vært raseklubben! For min del vil jeg ikke ha en hund av en viss rase hvis kullet ikke er godkjent av raseklubben. NKK har nemlig mye lavere krav og har lagt seg på en generell linje, mens raseklubbene har krav som passer til rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Hei :) Er det noen som har noen nye erfaringer ang bra oppdrettere av eurasiere? Eller noen å unngå?
Ser denne threaden er fra tidlig 2013, så tenkte kanskje det var noe nytt /nye erfaringer siden sist?

Jeg er veldig interessert i denne rasen da den virker veldig stabil og bra. <3
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall en fantastisk rase! :) Vi har hund fra Geehrbacch, og er veldig fornøyd med ham, men siden han er vår første hund føler jeg ikke at jeg har erfaring nok til å si at det er en bedre oppdretter enn andre, selv om vi jo synes han er superfantastisk. Vi har lagt veldig mye jobb i ham og trent ham 100% positivt, og mener vi har fått veldig mye igjen for det.

.. Vi kommer til å unngå Båstad nettopp pga Cesar Milan-greiene.

Det viktigste er å sjekke linjene veldig nøye, det er jo en ganske ny rase som vokser i popularitet, og dessverre ser man nå en del tendenser til å ville avle på mange (fordi det er så koselig) selv om det kan ligge "grums" i slekta - og det trenger ikke ligge direkte på avlsindividene, men for eksempel at far har gitt valper med EPI tidligere. Det hjelper lissom ikke om en hannhund har A på HD og AD og har et stabilt gemytt hvis faren deres har gitt EPI, for det kan ligge latent og slå ut i neste kull. Så jeg mener man bør være veldig forsiktig med avl, og at man bør sjekke flere kull foreldre har gitt for å se an hvordan det har gått med dem. Da kan man jo også finne de som er av bra gemytt og ikke feks rømmer i utstillingsringen i en alder av 2-3 år.

For det er ikke til å komme bort fra at mange av rasen er mer usikre enn de er reserverte. Det er en stor forskjell. Vår er for eksempel sånn at det ikke er så nøye med fremmede folk, har ikke lyst til å bli klappa av dem, men en utstilling er veldig trenbart, så han har lært seg å stå, og tåler det. De som stilles mye og fremdeles ikke tåler det mener jeg er for usikre til å avles på. 

Vi kommer til å ha eurasiervalp igjen om noen år, men det blir etter grundig undersøkelse av oppdrett. Det som er veldig bra med Kennel Carve Canem er at de legger ut helseresultatene til de som brukes i avl, slik at man ikke må lete etter dem i dogweb.

Anonymkode: 8b918...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chauve-Souris

Vi skal ha Eurasiervalp om noen år vi også, og har virkelig fått en god følelse av Carve Canem. Det ligger jo ikke akkurat på Østlandet, så blir litt lang reisevei, men per dags dato ligger hvert fall valget på denne kennelen. :) Ser litt rundt på Østlandet også, og har hørt mye bra om hvert fall to av de som ligger her, men syntes de er litt kronglete med tanke på dårlige nettsider og slikt. Det viktigste for meg er hvert fall at det ikke blir brukt noen "Cesar Milan metoder", at hunden får god sosialisering, både med andre hunder og med mennesker (dette er jo så klart noe man jobber med når hunden er i hus også, men er viktig med et godt og trygt grunnlag fra oppdretter), god helse så klart, og godt gemytt hos både valpene og foreldrene. 

Noen som vet hvor lange ventelistene pleier å være? Ser tilbake i noen gamle tråder, tidlig 2000 tallet, og da er det snakk om mange års ventelister, men rasen er jo blitt veldig mye mer kjent (flere oppdrettere) siden den tid, så tenker kanskje de er blitt litt kortere :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kennel Nixenspitze i alle fall... Alle jeg har snakket med har dårlige erfaringer derfra.. 

Anonymkode: a80b2...bbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...