Gå til innhold

Beste eurasieroppdrett?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis man bare skal ha en valp, er nok ikke ventelistene så lange, men hvis man er litt "kresen" kan det nok være noe mer ventetid på den "rette" valpen (vil absolutt anbefale det siste!).

Synes det er mye ufortjent kritikk av Nixenspitze her, ja hun har et annet syn på oppdragelse og treningsmetoder enn mange (deriblant meg), men hun har utrolig mye kunnskap om rasen og er flink til å finne riktige kombinasjoner. F.eks er det minst 2 andre oppdrettere som har kjøpt valp fra ett av de siste kullene hennes, det sier jo litt. Hun er også veldig flink til å importere hunder fra utlandet for å få "nytt blod", mens mange andre bruker de samme linjene om og om igjen. 

Man trenger jo ikke å benytte samne metoder som oppdretter hvis man ønsker å trene positivt, og tror neppe valpene har tatt noen skade av dette ( i alle fall ikke min). Hun er forøvrig heller ikke den eneste oppdretterne som ikke trener positivt, hun er bare litt mer åpen om det kanskje? Ser f.eks at Geehrbacch er nevnt ovenfor, han kan vel heller ikke sies å trene positivt? 

Jeg tenker det avgjørende vil være om man er mest opptatt av å finne en oppdretter med de samme verdiene som en selv, eller om man er mest opptatt av å finne en valp fra den beste kombinasjonen (helse, gemytt, anatomi). Det er uansett ikke sånn at en oppdretter alltid får perfekte hunder, man må vurdere det enkelte kull synes jeg. 

Anonymkode: cf3ed...ef5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler virkelig ikke Nixenspitze, selv om jeg har hund derfra (og han er selvsagt fantastisk). Kan begynne å minne om en valpefabrikk, tar på seg nye raser hele tiden og følger generelt dårlig opp kullene sine (også når de fortsatt bor hos oppdretter). Valpene vokser ikke opp innendørs, men blir puttet i stallen ute. Hold deg langt unna. Jeg skjønte for sent, det er mange år siden jeg kjøpte hund derfra, men ville selvfølgelig ikke byttet hunden mot alt i verden.

Kjenner ikke de to andre, men har hørt positive ting om begge. Geehrbacch og Unafortunas er gode oppdrettere, som sjekker linjer, er observante når det gjelder sykdom i genene og ønsker det beste for hundene sine.

Anonymkode: 4fbde...d24

Skrevet

Vi hadde veldig flaks da vi kjøpte vår, for det var 1 ledig hann, så vi fikk uten å være på venteliste for litt over to år siden. Men det varierer nok mellom de ulike oppdrettene.

Anonymkode: 8b918...fa5

Skrevet

Jeg tenker også som noen sier her at det at oppdretter er fan av Milan eller syns positiv trening er noe tull ikke nødvendigvis er helt krise, vår er som nevnt oppdratt helt positivt, selv om kanskje ikke Geehrbacch-folket gjør det konstant selv. Valpene var godt sosialisert likevel. 

Glemte å si at vi brukte mye tid på å google oppdrettere og lese om hunder og foreldredyr, men at vi likevel ikke visste i nærheten av alt vi vet nå, og neste gang vil gå enda grundigere til verks. Så det at vi hadde flaks med at en oppdretter vi hadde på ja-lista hadde en ledig hund var egentlig bare...ja...flaks!

Skrevet

Det er i alle fall en fantastisk rase! :) Vi har hund fra Geehrbacch, og er veldig fornøyd med ham, men siden han er vår første hund føler jeg ikke at jeg har erfaring nok til å si at det er en bedre oppdretter enn andre, selv om vi jo synes han er superfantastisk. Vi har lagt veldig mye jobb i ham og trent ham 100% positivt, og mener vi har fått veldig mye igjen for det.

..

Det er altså hunden vår vi synes er superfantastisk, ikke oppdretteren! ;)

Skrevet

Kennet Fanakkas, Orkanger, Sør-Trøndelag. Har Ikke minst de beste hundene eksteriørmessig etter min mening, men er også seriøs fra a til å. Oppdretter strekker seg langt for å hjelpe til med pass eller hva det måtte være, og engasjerer seg i hunden livet ut. Valpene er familie. :) Har vært en del av Fanakkas-familien i snart 9 år og er utrolig fornøyd. Ventetida på valp er verdt det, for der er det venteliste.

Skrevet

Super takk for flotte tips, skal holde en utkikk :)  Holder litt øye med http://www.eurasierklubben.no/ sin valpesider og Finn. no litt og noen facebook sider :) Så noen utrolig skjønne noen på Zicatas sider, men hun virket ikke så interesert i å selge til meg da hun ville ha deleiere i nærheten av henne. De var super skjønne da:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?folderId=4337056&finnkode=65070919

Gjest Chauve-Souris
Skrevet

Jeg tenker også som noen sier her at det at oppdretter er fan av Milan eller syns positiv trening er noe tull ikke nødvendigvis er helt krise, vår er som nevnt oppdratt helt positivt, selv om kanskje ikke Geehrbacch-folket gjør det konstant selv. Valpene var godt sosialisert likevel. 

Glemte å si at vi brukte mye tid på å google oppdrettere og lese om hunder og foreldredyr, men at vi likevel ikke visste i nærheten av alt vi vet nå, og neste gang vil gå enda grundigere til verks. Så det at vi hadde flaks med at en oppdretter vi hadde på ja-lista hadde en ledig hund var egentlig bare...ja...flaks!

Jeg syntes sykdom og gemytt er det viktigste på hunden, men i tillegg er det veldig viktig for meg at hunden har det bra, også før den kommer til meg. Finnes jo forskjellige grader, men en hundeoppdretter som har som mentalitet at hunden prøver å være alfa osv. må nesten helt sikkert mangle kunnskap på andre områder også. (Den studien som ble gjort på ulver på 70-tallet? ble gjort på en tilgjort flokk, der individene ble satt sammen, og i fangenskap, da dannet det seg en slags hierki der ulvene sloss om makten, men det er ikke slik det fungerer i naturen, og det er heller ikke slik hunder oppfører seg).

Jeg ønsker også heller å støtte en kennel med samme verdier som meg, jeg har alltid vært veldig glad i dyr, og syntes det er vitkig at de får den respekten de fortjene. Så for meg personlig er det viktig at hundene har fått en "positiv" start på livet. 

Skrevet

Helt, helt enig i det du skriver, Chauve-Souris! Jeg har krangla MYE med oppdretter om dette med alfahanner og dominans og hvorfor hunden jokker etc. Så det viser jo at vi kunne oppdra en hund helt positivt og langt unna de fæle greiene der selv om oppdretter tror på oldtidstenkning. (At ikke folk kan foreta et enkelt googlesøk og se at han som lanserte teorien har tilbakevist den er sjokkerende). Men neida, har man holdt på med hund i evigheter så vet man alt. Jeg pleier å si at jeg faktisk stoler mer på noen som har drevet med hund i 10 år og er fullstendig oppdatert enn noen som har drevet med det i 30 år og ikke er det. 

Vi var jo på besøk ganske mange ganger, og det virka som valpene fikk mest sosialisering i flokk. Han har i alle fall blitt veldig fin og stabil, så vi tviler ikke på at han hadde det bra. Men skulle han bodd der lengre og vi hadde kjøpt en halvvoksen hund hadde vi vært mye mer i tvil. Det er som sagt mye vi vet nå om tankesett og ideer som vi ikke liker.

Da vi søkte om valp hos oppdretter fokuserte vi veldig på at vi ville ha positiv oppdragelse i mailen, også viste det seg jo at det ikke var noe de tenkte så nøye på sjøl. Og hadde vi visst alt vi vet nå hadde nok ikke de vært på ja-lista, men vi er veldig glad de var det da siden vi fikk en så fantastisk hund! :) Neste gang blir det nok imidlertid noen andre.

Skrevet

Hvilken oppdretter var det du ikke var fornøyd med?

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har dere fortsatt de samme meningene her? Hvilken oppdretter bør man styre unna i 2020?

Anonymkode: 80022...c07

• Liker 2
  • 4 uker senere...
Skrevet

dytt

Anonymkode: 80022...c07

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Heisann. Noen som kan anbefale en dyktig Eurasier oppdretter? Vi har veldig lyst på ett Eurasier familiemedlem. 

Anonymkode: 6e59c...e01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...