Gå til innhold

Hva er det verste tilfellet av "oversharing" du har sett på facebook?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, FrkSvår skrev:

Dette er ikke ok. Jeg jobber i barneverntjenesten, og Beredskapshjem vi samarbeider med skriver under på at de ikke skal legge ut bilder av barna på sosiale medier, trodde det var standard. 

Det skal være slik i alle beredskapshjem ja! Og i alle fosterhjem dersom ikke annet er avtalt.

Disse barna er allerede i en sårbar situasjon og bør ikke eksponeres for enda mer fare eller oppmerksomhet på det som er sårt i livet.  (Bo hos andre enn familie)

De beredskapshjem og fosterhjem som ikke respekterer dette bør få kraftige reaksjoner og fratas stilling i barnevernet så fort det lar seg gjøre. Der det er mulig.  (Langvarige opphold for barn bør ikke avsluttes på dette grunnlaget, men en form for reaksjon er på sin plass!)

Av egen erfaring så legger ikke fosterhjem jeg kjenner ut noe om barna og nevner ikke fosterbarnets navn i offentlige rom.

Anonymkode: bf87b...b7f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal være slik i alle beredskapshjem ja! Og i alle fosterhjem dersom ikke annet er avtalt.

Disse barna er allerede i en sårbar situasjon og bør ikke eksponeres for enda mer fare eller oppmerksomhet på det som er sårt i livet.  (Bo hos andre enn familie)

De beredskapshjem og fosterhjem som ikke respekterer dette bør få kraftige reaksjoner og fratas stilling i barnevernet så fort det lar seg gjøre. Der det er mulig.  (Langvarige opphold for barn bør ikke avsluttes på dette grunnlaget, men en form for reaksjon er på sin plass!)

Av egen erfaring så legger ikke fosterhjem jeg kjenner ut noe om barna og nevner ikke fosterbarnets navn i offentlige rom.

Anonymkode: bf87b...b7f

Alltid? Jeg kjenner to fosterhjem. Barna er blitt en del av familien og syns på familiebilder etc. Det ene fosterhjemmet har bilde fra fotograf, fosterbarnet er blitt tenåring og har vært hos dem i minst ti år. Den andre har samarbeid med barnets mor. Og barnet er blitt en del av ungeflokken og vært på friluftsbilder og familiekos-bilder. Dette er gode, stødige familier som har mye omsorg for barn. Kan det være litt situasjonsbetinget? Feks der barna blir til de er voksne (og har vært siden de var små)? 

Anonymkode: 7098a...46d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal være slik i alle beredskapshjem ja! Og i alle fosterhjem dersom ikke annet er avtalt.

Disse barna er allerede i en sårbar situasjon og bør ikke eksponeres for enda mer fare eller oppmerksomhet på det som er sårt i livet.  (Bo hos andre enn familie)

De beredskapshjem og fosterhjem som ikke respekterer dette bør få kraftige reaksjoner og fratas stilling i barnevernet så fort det lar seg gjøre. Der det er mulig.  (Langvarige opphold for barn bør ikke avsluttes på dette grunnlaget, men en form for reaksjon er på sin plass!)

Av egen erfaring så legger ikke fosterhjem jeg kjenner ut noe om barna og nevner ikke fosterbarnets navn i offentlige rom.

Anonymkode: bf87b...b7f

Denne kommunen har tydeligvis vært vel rause når de godkjenner beredskapshjem, for jeg har nok en person som legger ut bilder av barn de har i sin omsorg. Jeg vet ikke om disse er fosterforeldre eller beredskapsforeldre, men de har tydeligvis skiftet barn det siste året, så det tyder vel på at de er det siste. Her er også barnets navn nevnt flere ganger, i tillegg har de egen facebookprofil og er venner med familie og venner av fosterfamilien/beredskapsfamilien sin. Jeg skjønner at man har lyst til å ha med hele familien på bilder av bursdager og store merkedager, men jeg skjønner ikke hvorfor det må på Facebook. Forøvrig har begge personene lagt ut bilder av kun barnet og den siste har skrevet navnet på barnet også. Det kan være at disse barna har godkjent og kanskje villet være med på bildet, men jeg tenker at omsorgspersonene har ansvaret for å forhindre dette? Barna er i sen barneskolealder og er ikke i stand til å ta denne avgjørelsen.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alltid? Jeg kjenner to fosterhjem. Barna er blitt en del av familien og syns på familiebilder etc. Det ene fosterhjemmet har bilde fra fotograf, fosterbarnet er blitt tenåring og har vært hos dem i minst ti år. Den andre har samarbeid med barnets mor. Og barnet er blitt en del av ungeflokken og vært på friluftsbilder og familiekos-bilder. Dette er gode, stødige familier som har mye omsorg for barn. Kan det være litt situasjonsbetinget? Feks der barna blir til de er voksne (og har vært siden de var små)? 

Anonymkode: 7098a...46d

Jeg hadde nok ikke reagert på det, men her er det snakk om barn som bare "er innom" familien. Jeg ser ikke poenget og jeg oppfatter det som skryt. Se så omsorgsfull og oppofrende jeg er, liksom. Det ironiske er at disse menneskene har overdreven tro på egen fortreffelighet og ikke er fremmede for å dele det med hele vennelista si. Typen som ikke er redd for å diskutere politikk på siden sin og har et veldig svart/hvitt syn på verden.

Anonymkode: 23704...f4b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alltid? Jeg kjenner to fosterhjem. Barna er blitt en del av familien og syns på familiebilder etc. Det ene fosterhjemmet har bilde fra fotograf, fosterbarnet er blitt tenåring og har vært hos dem i minst ti år. Den andre har samarbeid med barnets mor. Og barnet er blitt en del av ungeflokken og vært på friluftsbilder og familiekos-bilder. Dette er gode, stødige familier som har mye omsorg for barn. Kan det være litt situasjonsbetinget? Feks der barna blir til de er voksne (og har vært siden de var små)? 

Anonymkode: 7098a...46d

Forskjell på beredskaphjem og fosterhjem.

Anonymkode: 6bb1e...7ea

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjell på beredskaphjem og fosterhjem.

Anonymkode: 6bb1e...7ea

Jepp.

Vi har vært fosterhjem i mange år, og ett av barna kom som veldig liten, og vokste opp hos oss. Nå har jeg alltid vært forsiktig med å legge ut bilder av barn på sosiale medier, så det har i grunnen aldri vært en aktuell problemstilling hos oss. Noen få bilder har blitt lagt ut, helst på instagram, men aldri nærbilder av dem som små. Det har for det meste vært situasjonsbilder, fra steder vi har vært på ferie o.l. Av fosterbarnet som vokste opp hos oss og ble en del av familien har jeg lagt ut bilde som h*n  var alene på et par ganger, men da på lang avstand, og halvveis vendt bort, eller med ryggen til, og med fokus mest på omgivelsene. Det ble lagt ut fordi barnet syntes det var stas. Å si nei til å legge det ut, med begrunnelse om at barnet var fosterbarn, ville føltes veldig feil overfor barnet. Vi syntes den anonymiseringen vi gjorde var et greit kompromiss, og barnet reflekterte ikke over det. H*n syntes bare det var fine bilder. H*n var ikke på sperret adresse, og vi hadde et helt ok forhold til biologiske foreldre.

Hadde jeg vært beredsskapshjem ville jeg aldri i verden ha lagt ut bilder av barna i noen slags sammenheng, heller ikke på avstand eller med ryggen til.

Anonymkode: 94e45...d3d

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2018 den 21.37, AnonymBruker skrev:

Jepp.

Vi har vært fosterhjem i mange år, og ett av barna kom som veldig liten, og vokste opp hos oss. Nå har jeg alltid vært forsiktig med å legge ut bilder av barn på sosiale medier, så det har i grunnen aldri vært en aktuell problemstilling hos oss. Noen få bilder har blitt lagt ut, helst på instagram, men aldri nærbilder av dem som små. Det har for det meste vært situasjonsbilder, fra steder vi har vært på ferie o.l. Av fosterbarnet som vokste opp hos oss og ble en del av familien har jeg lagt ut bilde som h*n  var alene på et par ganger, men da på lang avstand, og halvveis vendt bort, eller med ryggen til, og med fokus mest på omgivelsene. Det ble lagt ut fordi barnet syntes det var stas. Å si nei til å legge det ut, med begrunnelse om at barnet var fosterbarn, ville føltes veldig feil overfor barnet. Vi syntes den anonymiseringen vi gjorde var et greit kompromiss, og barnet reflekterte ikke over det. H*n syntes bare det var fine bilder. H*n var ikke på sperret adresse, og vi hadde et helt ok forhold til biologiske foreldre.

Hadde jeg vært beredsskapshjem ville jeg aldri i verden ha lagt ut bilder av barna i noen slags sammenheng, heller ikke på avstand eller med ryggen til.

Anonymkode: 94e45...d3d

Nettopp. Det er selvfølgelig forskjell på et langvarig fosterhjem med avklart forhold til biologisk familie og et beredskapshjem eller nytt fosterhjem. Beklager at jeg ikke var nyansert nok i mitt innlegg lengre oppe! 

Synes løsningen deres virker fornuftig.  

I et beredskapshjem er det derimot helt uforstålig at en offentliggjør bilder og navn. Samme med relativt nye fosterhjem. 

Anonymkode: bf87b...b7f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er kjempefint at dere er så engasjerte i denne diskusjonen om fosterhjem osv, men kan dere være så snill og ta debatten i en egen tråd, kanskje? :)

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

Jeg syns det er kjempefint at dere er så engasjerte i denne diskusjonen om fosterhjem osv, men kan dere være så snill og ta debatten i en egen tråd, kanskje? :)

Er den ikke ganske ferdig nå da? 

Anonymkode: 34222...631

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke det verste, men langt i fra det beste:
Fra Kvinnesnakk.

Quote

Noen som har hatt grønn avføring??

Ja,har snakket med lege tidligere. Men har komt igjen..Så lurer på om det komt igjen av stress eller hva..

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den absolutt verste jeg har lest er for noen år siden. En FB-venn som bodde sammen med sin mor, denne moren satt i rullestol. Så ble moren syk. Hun fikk diaré og vedkommende FB-venn beskriver i detalj hvordan moren rett og slett dreit på seg......og hva de så gjorde...🙈🙈🙈

kan si det var mange som reagerte på at vedkommende utleverte sin mor på den måten, hvorpå vedkommende påstår at moren ikke hadde noe imot det....🙄

Anonymkode: 31070...3da

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lest til side 42 elns av denne tråden enda, men er jaggu glad jeg sitter aleine på jobb akkurat nå ellers hadde nok kollegene fått meg inn på lukka avdeling før lunsj...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og mens jeg leser denne tråden på KG, dugger jaggu følgende opp i FB-feed'en:

Nå er jeg på Xxxxxxxxx sykehus. Og skal ta og oppere bort kvise i nett hinnen. Det er en mildere kreft art. Jeg skal få bort 1f600.png

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som skriver en kommentar og helt til slutt "Share if you Care" eller lignende. Så dersom noen ikke liker og deler, så betyr det vissnok at de ikke bryr seg om den som skriver kommentaren...    

Og så kommer det selvfølgelig ganske mange som kommenterer, og noen som trykker "liker" på kommentaren for å vise hvor mye de bryr seg.  

:hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: 

Anonymkode: d9a72...2a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei som har blitt forsøkt svindla på Vipps, hun har lagt ut bilde av det med navn, tlf nr og bilde 😱 i kommentarfeltet er det link til profilen til denne fyren 😱

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Jeg har en tidligere kollega(som også snakket dritt om meg) som fikk en unge i fjor. Rett før jul ble det mye oppstyr, siden ungen var tydeligvis tatt av barnevernet. Denne kollegaen og hennes kjæreste har gått veldig fort frem og viser en tendens til umodenhet. Dvs, de skaffet seg hund og bil etter 2-3 mnd sammen og blitt samboere, delte mye på facebook og det var "jeg elsker deg, gleder meg til du kommer hjem/jeg kommer hjem" osv. Hun har også flyttet til helt andre siden av landet for mannen. De er i midten var 20-årene og det er mye styr. "Savner ****. Barnevernet har vært her og tatt h*n". Tror de nå har skilt lag, siden han fortsetter og legge ut og kommentere hennes bilder/statuser, "savner deg, bli sammen med meg igjen". Legger også til at det er en viss tendens til religion inne i det hele. Da de annonserte at de skulle ha barn var "Jeg gleder meg til å bli pappa", "Jeg elsker deg moren til mitt barn" osv. Det er mye oversharing og jeg sitter med følelsen av at de ikke her helt stabile. Ungen tror jeg fortsatt er hos barnevernet og de får kun se h*n noen ganger i mnd. Hun tror jeg har flyttet hjem igjen og han ber på sine knær om å få henne tilbake. Forlovelsen er da altså også brutt, bilen solgt, han har bikkja.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, #Sunrise skrev:

Ei som har blitt forsøkt svindla på Vipps, hun har lagt ut bilde av det med navn, tlf nr og bilde 😱 i kommentarfeltet er det link til profilen til denne fyren 😱

Den så jeg også!

Prøvde å finne fyren på Facebook, men han var ikke å finne. Sikkert på grunn av den posten som sprer seg :P Jeg hadde også blitt flau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 7.4.2018 den 16.13, Tibbie skrev:

Denne fyren mener at man ikke trenger staten og at man kan leve på å plukke blåbær som man kan selge (han er forresten pisst over at man ikke kan plukke blåbær der man vil). Så jeg vet ikke om han naver, men jeg tror ikke at han jobber heller :P
Men han har barn, så penger må han jo få et sted!

Er dette han samme fyren som hadde en blogg om nomadelivet sitt og som tok imot barnet sitt selv når kona fødte midt i skogen? 

Anonymkode: 08c23...bb1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette han samme fyren som hadde en blogg om nomadelivet sitt og som tok imot barnet sitt selv når kona fødte midt i skogen? 

Anonymkode: 08c23...bb1

Godt mulig :fnise: Vet i hvert fall at han bodde i skogen en liten periode fordi han nektet å være en del av samunnet. Men han bor nok i en god og varm leilighet nå :P 

Antar at Barnevernet er involvert da han deler mye skvip fra høyreradikale sider om BV. Aner ikke om han dame.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Tibbie skrev:

Den så jeg også!

Prøvde å finne fyren på Facebook, men han var ikke å finne. Sikkert på grunn av den posten som sprer seg :P Jeg hadde også blitt flau.

Det er bare å se i kommentarfeltet så finner du link til profilen hans 🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, #Sunrise skrev:

Ei som har blitt forsøkt svindla på Vipps, hun har lagt ut bilde av det med navn, tlf nr og bilde 😱 i kommentarfeltet er det link til profilen til denne fyren 😱

Litt drøyt å dele navn, telefonnummer og bilde, men veldig fint at hun har varslet Vipps, DnB og går ut med dette slik at andre ikke går i samme fellen. Ved første øyekast trodde jeg faktisk at det var en standardmelding for overføring av penger. Skummelt. 

Anonymkode: 1b526...c1a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...