Gå til innhold

Gi tiggere penger?


Shoe

Anbefalte innlegg

Hei. Når noen tigger, får jeg lyst til å gi dem noe, men er så usikker. Hva er best for dem?Og er det ulovelig å gi tiggere penger?... Hva syntes dere?

På forhånd takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. :)

Jeg pleier som regel å gi penger, eller boller ! :) Pleier sitte en fast tigger utenfor narvesen i Oslo,så når jeg kjøper boller kjøper jeg med til han... :) Syns det er mye bedre enn å gi penger,for mat å kaffe setter de fleste pris på. :)

Om det er ulovlig vet jeg faktisk ikke,ville ikke trodd det... ?

Men de fleste pengene de får når de tigger går jo som regel til dop,derfor jeg heller gir mat og kaffe...

Uansett,så er det en god gjerning. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har også opplevd å få bollene kastet etter meg av en tigger for mange år siden... Ble litt snurt da,kan man si... :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Hei. :)

Jeg pleier som regel å gi penger, eller boller ! :) Pleier sitte en fast tigger utenfor narvesen i Oslo,så når jeg kjøper boller kjøper jeg med til han... :) Syns det er mye bedre enn å gi penger,for mat å kaffe setter de fleste pris på. :)

Om det er ulovlig vet jeg faktisk ikke,ville ikke trodd det... ?

Men de fleste pengene de får når de tigger går jo som regel til dop,derfor jeg heller gir mat og kaffe...

Uansett,så er det en god gjerning. :D

Det er ulovelig i kristiansand hvertfall.

Men utrolig bra at du gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den enkelte tigger er det så klart best å få penger. Men det er klart, jo mer folk gir, jo flere tiggere blir det...

Selv foretrekker jeg å kjøpe =Oslo, eller gi til organisasjoner som jobber med fattige, rusmisbrukere eller lignende.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk kynisk nok til å si at det kommer an på tiggeren. Er det en rumener, gir jeg konsekvent aldri... Syntes de er uhøflige og ufordragelig.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ulovelig i kristiansand hvertfall.

Men utrolig bra at du gjør det!

Ojda... Jaja, men de stakkarne må jo ha noe å leve for... Klarer aldri gå forbi en uteligger uten å gi noe... Men skjønner ikke hvorfor det er ulovlig? Greit nok at det er ulovlig å tigge,men man skal vel ikke straffe de som gjør noe godt for andre mennesker... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojda... Jaja, men de stakkarne må jo ha noe å leve for... Klarer aldri gå forbi en uteligger uten å gi noe... Men skjønner ikke hvorfor det er ulovlig? Greit nok at det er ulovlig å tigge,men man skal vel ikke straffe de som gjør noe godt for andre mennesker... :huh:

[/quote

De HAR noe å leve for. De har trygd. det er ikke synd på dem

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovelig i kristiansand hvertfall.

Men utrolig bra at du gjør det!

Ulovlig? Merkelig at folk ikke kan bestemme selv om de vil gi bort pengene sine.

Jeg gir alltid penger til tiggere hvis jeg har men ikke til rumenere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ALDRI, spesielt ikke til utenlandske tiggere! De utenlandske tiggerne kommer hit, har tigging som skalkeskjul, og hovedbeskjeftigelsen er å rane og stjele, før de drar videre. Gir heller ikke til de norske, pengene de får går til å finansiere narkotikamisbruk, og det er jeg overhodet ikke interessert i å støtte. Tiggere er en uting i bybildet, og hvis folk gir, kommer de aldri vekk. Oppfordrer heller folk til å støtte på andre måter, hvis de føler de MÅ gi noe. Husk at de har trygd/sosialstøtte! De har så de klarer seg!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Ulovlig? Merkelig at folk ikke kan bestemme selv om de vil gi bort pengene sine.

Jeg gir alltid penger til tiggere hvis jeg har men ikke til rumenere.

Ja, folk får bøter hvis de gir penger til tiggere. :P

Men det er visst ikke innfridd enda, som jeg trodde. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper =Oslo når jeg har mulighet. Gir heller ikke penger til utenlandske tiggere, gir heller en pølse eller bolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Når noen tigger, får jeg lyst til å gi dem noe, men er så usikker. Hva er best for dem?Og er det ulovelig å gi tiggere penger?... Hva syntes dere?

På forhånd takk for svar:)

Norske uteliggere, dvs narkomane og alkiser, de kan få. Utenlandske, ikke pokker! Da støtter en kriminell virksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ulovelig i kristiansand hvertfall.

Men utrolig bra at du gjør det!

Nei, det er ikke ulovlig. Men en har lyst å gjøre det ulovlig i kristenbeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker

Er ikke alle som har det,nei. Føre operaen ble bygd,lå det folk og sov der på natta... Tror du at sånne folk som sover på gata på natta har visa-kort ?

Folk i Norge som ligger og sover ute har tilbud om både tak over hodet og trygd inn på konto.Man kan få trygd uten visa-kort.Men mange av dem har nok også dette.Samt mobiltelefon.

Når enkelte velger å sove på gata er det fordi bomiljøet der de har fått hybel/leilighet/rom på hospits o.lign ikke er trygt.

De vil jo ikke legge seg til å sove et sted der folk plutselig kræsjer inn gjennom døra og stjeler, eller politiet kommer på rassia og skaper uro og bråk.

Da legger de seg andre steder.

Det er de som er offisielt bostedsløse, men de innkvarteres (dyrt) andre steder.Blant annet hos veldedige organisasjoner.

Trygda og sosialpengene går ofte rett ut igjen til stoff/gjeld o.lign.

Disse folkene kan bli skikkelig sjuke av å ikke få stoffet de bruker.

Derfor blir nok noen sure av å få kaffe og boller.

Det er heller ingen næring i boller. Man blir underernært av å skulle spise bare det...Mett blir man jo heller ikke.

Å kjøpe =Oslo er nok mer konstruktivt enn å bare gi penger i en kopp, men jeg syns folk skal få lov å vurdere selv.

Å si at de som gir er ansvarlige for at folk tigger, er å legge ansvaret på feil sted. Det vil ALLTID være fattige som tigger. At noen vil hjelpe, er ikke årsaken til den fattigdommen som gjør at folk tigger...

Kanskje gjør det situasjonen mer attraktiv for folk som vil reise hit og tigge, men det gjør ikke at folk er tiggere.

Å si at man støtter kriminalitet ved å gi til tiggerne vil jeg se mer dokumentasjon på, før jeg tror det.

Mulig det er ei plate politikere og politi slår i folk for å motivere dem til å avvise tiggerne...

Selv gir jeg skjelden fordi jeg ikke har noe å avse. Jeg har nok med mine egne utgifter, og kan ikke betjene andres.Veldedighet gir jeg heller til en konto hos en seriøs veldedig organisasjon hver mnd, et fast beløp.

Noen ganger har jeg gitt røyk til narkomane tiggere, eller brus å drikke.

Rumenere? Nei, det må jeg innrømme at jeg ikke prioriterer. Har sette dem sitte og drikke øl "etter arbeidstid" i Vaterlandsparken,- og når jeg selv ikke bevilger meg en øl, gir jeg ikke penger til sånt.

Tiltak som Julegryta til Frelsesarmeen ser jeg forøvrig også på som tigging, men jeg har lavere terskel for å gi penger til dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker

Hei. Når noen tigger, får jeg lyst til å gi dem noe, men er så usikker. Hva er best for dem?Og er det ulovelig å gi tiggere penger?... Hva syntes dere?

På forhånd takk for svar:)

Jeg tror det beste for dem var visst politikerne tok ansvaret de har på alvor , om å gi disse folkene rusbehandling og tilbud i psykiatri, samt et skikkelig botilbud og rehabilitering etter avrusning.

Samt at det ikke var krav om å møte rusfri til avrusning, og at man ikke ble hevet ut pga en sprekk.

Rett oppfølging etterpå, i lang nok tid, er også sentralt.

Så jeg syns mye av dette er systemskapt i Norge, verdens rikeste land , med den hovedstad i Europa der flest narkomane dør av overdoser..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...