Gå til innhold

Gi tiggere penger?

Fremhevede innlegg

Gjest Bomullsdott
Skrevet

Jeg gir aldri til tiggere.

Men jeg gir til gatemusikanter eller folk som opptrer dersom de er flinke. Syns slikt bare er positivt, og jeg mener det er mye bedre enn direkte tigging.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Silvermist
Skrevet

Jeg pleier å kjøpe Megafon, og gir noen ganger en slant til slitne uteliggere.

Jeg gir imidlertid aldri noe til utenlandske tiggere, da de fleste av dem dessverre er en del av organisert tigging og organisert kriminalitet. Jeg kan gjerne ha medfølelse med dem og den situasjonen nok mange av dem er "tvunget" inn i, men de får ikke en krone. I de fleste tilfellene står den blankpolerte Mercedesen klar rundt gatehjørnet for å plukke dem opp når "skiftet" er ferdig.

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg gir aldri. Og kommer aldri til å gjøre det.

Gatemusikanter eller =OSLO selgere derimot kjøper jeg gjerne av eller tipser godt.

Skrevet

Jeg pleier å kjøpe Sorgenfri(som er Trondheims svar på =Oslo) av og til. Har egentlig lyst til å kjøpe til de fleste som står der med bladet, for jeg får så vondt inni meg av å se de. Men det har jeg dessverre ikke råd til:/

Var på et kjøpesenter her i byen en dag, hvor det sto en å solgte Sorgenfri. Jeg sto å venta på noen der så jeg ble stående der en stund å se på. Jeg ble helt sjokkert over hvor frekke folk er mot de som står der å selger altså! Jeg så EN person jeg som smilte til mannen og sa "nei takk". Alle de andre ignorerte fyren helt, var omtrent så de så rett opp i taket for å unngå å SE på han! Om de ikke vil kjøpe er det helt greit, men de kan i det minste se på han å si "nei takk" eller noe i den duren!

• Liker 1
Skrevet

Gir penger til norske tiggere, men ALDRI sigøynere

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gitt opp å gi noe til tiggere, etter flere dårlige erfaringer.

Husker spesielt to episoder.

- En som satt langs Karl Johan spurte om litt penger til kaffe, så jeg gikk inn på nærmeste Narvesen og kjøpte en kaffe og ett par boller. Drittsekken slo det ut av hendene på meg da jeg kom bort. Jeg måtte jo for *@$3& skjønne at det cash han trengte.

- En annen kom ruslende i gata, trillende på ei vogn av noe slag. Han spurte om penger til bussen hjem. Så jeg sa jeg skulle bli med bort til bussen og betale for ham. Da spyttet han på meg.

Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me!

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg gir ikke penger til noen tiggere, norske eller utenlandske etter en opplevelse som gjorde meg forbanna. Jeg skulle gi småpenger til en tigger i Oslo, for jeg tenkte at han kunne kjøpe seg noe å knaske på. Jeg fisket opp lommeboka og fant en tyvekroning, for å oppleve at han heller ville ha femtilappen min. Han tok ikke til takke med pengene jeg gav. Han kastet faktisk tyvekroning på meg og skrek til meg - vel, de kan skaffe seg en jobb på lik linje som andre mennesker hvis de skal oppføre seg slik. Han farget synet mitt på alle tiggere.

Jeg har ellers aldri gitt til utenlandske tiggere. Det er trist at det er mennesker i den situasjonen, men så lenge man gir med åpne armer, bedrer ikke situasjonen seg. I veldig mange tilfeller går ikke pengene til vedkommende du gir dem til. Det står en van for å fange opp dagens fangst, og jeg vet at mange blir banket opp for å ikke ha med penger tilbake (hvis de har mottatt boller eller lignende - ikke at de ville tatt dem imot med åpne armer).

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Skrevet

Å gi tiggere penger løser ikke problemet, så nei, jeg gir ikke.

• Liker 1
Skrevet

Gir mat og bommer bort røyk til høflige narkomane. Gir aldri til rumenere.

Skrevet

Har opplevd flest hyggelige narkomane, men det finnes idioter av dem på lik linje med alle andre... Gir alltid penger til spesielt 2 stykker som holder til rundt Karl Johan, Kent og Clas! Verdens hyggeligste folk og de forsøker å se det beste i alt og alle! Skulle ønske alle var som dem! =) Inviterte dem hjem en kald vinternatt da de hadde blitt frastjålet soveposene sine, og vi spilte tv-spill hele natta :fnise:

• Liker 9
Skrevet

Gir til narkomane og alkoholikere, ikke til rumenere eller polakker. Kjøper alltid =Oslo de gangene jeg er der.

Tok en kaffe med en tung alkoholiker her om dagen. Var så kaldt, så dro han med meg inn på en Cafe i nærheten. Også fikk han 200kr og en lue av meg. Ikke noe jeg gjør hver dag, men varmet både hjertet mitt og hjertet hans.

• Liker 3
Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet (endret)

Jeg gir ikke til tiggere. Jeg gir kun til Frelsesarmeen eller andre organisasjoner der jeg er sikker på at pengene blir brukt til trengede og ikke til andre formål.

=Oslo har jeg kjøpt noen ganger.

Endret av fr21_5ffdsa
Skrevet

Jeg er faktisk kynisk nok til å si at det kommer an på tiggeren. Er det en rumener, gir jeg konsekvent aldri... Syntes de er uhøflige og ufordragelig.

Signerer denne! :jepp:

Skrevet

Gir alltid til tiggere, har ikke hjerte til å bare gå rett forbi. Da føler jeg meg som en dritt resten av dagen.

Skrevet

Er ikke alle som har det,nei. Føre operaen ble bygd,lå det folk og sov der på natta... Tror du at sånne folk som sover på gata på natta har visa-kort ?

de har penger ja, men de bruker alt på dop... med mindre de er rumenere/sigøynere.. men de nekter å få seg jobb, så de KUNNE ha hatt penger...

jeg gir heller penger til organisasjoner.

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Har opplevd flest hyggelige narkomane, men det finnes idioter av dem på lik linje med alle andre... Gir alltid penger til spesielt 2 stykker som holder til rundt Karl Johan, Kent og Clas! Verdens hyggeligste folk og de forsøker å se det beste i alt og alle! Skulle ønske alle var som dem! =) Inviterte dem hjem en kald vinternatt da de hadde blitt frastjålet soveposene sine, og vi spilte tv-spill hele natta :fnise:

Jeg har også en fast gjeng jeg gir til og som jeg lager ekstra til, f.eks boller når jeg baker osv.

Har også hatt en med hjem for å dusje, spise og få varmen. Han ble kjendis... men tror ikke det har noe med meg å gjøre :fnise:

Tror han er borte fra gata nå, har ikke sett ham på lenge lenge :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg gir aldri penger, fordi jeg ikke vet hva det går til... Er mange utenlandske tiggere i Bergen så jeg vet ikke om det er organisert tigging eller ikke... Da jeg stod og solgte vafler en dag derimot, så gav jeg vafler til de tiggerene som kom bort å spurte. Hun ene (utenlandsk, ser henne hele tiden) ville faktisk ha mer. Hun var ganske frekk i grunn. Syns synd på de som er ute i kulden nå :(

Skrevet

Ein gong då eg skulle putte småpengane i koppen, så bomma eg og det for rundt om på bakken. Tiggaren berre smilte, sa det ikkje gjorde noke, og at det var "luksusproblem". Hahahaha.

Skrevet

ville heller kjøpt mat til dem

Skrevet

Jeg gir de få gangene noen kommer bort og spør om jeg har noen kronestykker "til bussen hjem", da har jeg ikke hjerte til å si nei. Men generelt har jeg ikke så mye penger å avse, så jeg unngår å gi til alle som sitter bortover gatene, selv om jeg får dårlig samvittighet av bare å gå forbi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...