Gå til innhold

Verdens beste pastasaus


BillyBoy

Anbefalte innlegg

Jada, og jeg bruker fløte når jeg lager hvit pastasaus (som jeg til gjengjeld også våger meg på å kalle carbonara, for enkelthets skyld). Så fysj og skam med alle som gjør noen feil på kjøkkenet, som å bruke for mye sukker i sausen.

Hva er egentlig en bouquet garni?

Nå føler jeg at jeg bør løpe ut av matforumet, før Antoinette kommer etter meg med slakterkniven... :filer:

Det er en bunt som du binder av stilk og blader fra feks. sellerirot, persillerot, persille, kjørvel, salvie, rosmarin mm. Du kan variere den på mange måter.

Hvis du oversukrer en tomatsaus smaker den pyton.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:skratte:

Øyyyy, dette var en rasende festlig tråd under mat og drikke rubrikken.

*kommer rett inn fra sidelinjen og lar meg underholde*

Jeg synes Antoinette her er syrlig, sylskarp og snedig og hun kommer sikkert ut av det med ordene i behold.

BillyBoy har nok like mye fantasi i den italienske gastronomien som meg selv tenker jeg.....så her står ting på prøve !!

Forøvrig et flott dikt der oppe....

-ellers får jeg bare vente i åndeløs spenning her på sidelinja.... :lete:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt, så kanskje han lærer å ikke poste oppskrifter av den typen mer.

:hoppe: Er du blitt kvalitatssikringsmoderator på matforumet? Sjikkeli kult, vi trenger virkelig noen her inne på matforumet som er litt strenge - særlig på autentisitet og slikt. Gud forby at folk skulle begynne å eksperimentere og kose seg på kjøkkenet. :regler:

Endret av pøbelsara
  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spist Billy Boy, kjære Antoinette?

Å-åh hvor har du vært, kjære Billy?

Ble du skremt av Antoinette

så at du smekket døren tett?

Å, vi venter, nå venter vi i spenning!

:hoho: Trampeklapp!

Sikkert lurt, så kanskje han lærer å ikke poste oppskrifter av den typen mer.

Du er jammen meg ikke sann. :ler:

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt, så kanskje han lærer å ikke poste oppskrifter av den typen mer
.

Jeg har lest Gelius og tror egentlig at mannen til Antoinette er Billy Boy og at dette er en slags sexlek som ender med spanking og slakterkniv og at han ikke får nåde før han endelig har lært å ikke poste oppskrifter her og har sagt ynsjyll førtisju ganger.

Forøvrig synes jeg at greia med matglede er at man deler og utveksler og har det moro sammen, ikke at en eller annen sitter med fasiten og skal instruere "uvitende" personer. Å gjør folk til objekter på den måten er jeg ikke tilhenger av.

Eksempel på blogg som deler glede! Bloggformatet er for sosiale mennesker som liker å snakke med andre, og som er i stand til å gi og få tilbakemelding. De er i stand til både å dele med seg og å lære av andres feil og suksesser.

De som ikke kan eller liker dette, lager seg hjemmeside i stedet, slik at de kan gjøre seg immune mot offentlig diskusjon. Edit: Og da kan oppskriftene være så gode de bare vil, så lenge de formidles i en ovenfra og ned-tone typ "nå skal verdensbestejeg lære lilleoguvitendedeg" er det komplett uinteressant å lese.

Endret av ashera
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica

Forøvrig synes jeg at greia med matglede er at man deler og utveksler og har det moro sammen, ikke at en eller annen sitter med fasiten og skal instruere "uvitende" personer. Å gjør folk til objekter på den måten er jeg ikke tilhenger av.

Eksempel på blogg som deler glede! Bloggformatet er for sosiale mennesker som liker å snakke med andre, og som er i stand til å gi og få tilbakemelding. De er i stand til både å dele med seg og å lære av andres feil og suksesser.

De som ikke kan eller liker dette, lager seg hjemmeside i stedet, slik at de kan gjøre seg immune mot offentlig diskusjon.

Dette er jeg hundre prosent enig i. Og bloggen du linker til er et supert eksempel på det. Matglede deler man, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: Er du blitt kvalitatssikringsmoderator på matforumet? Sjikkeli kult, vi trenger virkelig noen her inne på matforumet som er litt strenge - særlig på autentisitet og slikt. Gud forby at folk skulle begynne å eksperimentere og kose seg på kjøkkenet. :regler:

ja fysj :-)

Neida, jeg er nok ikke så slem som mange sikkert tror men jeg vet hva jeg snakker om og jeg fyrer nok litt løs når jeg kommer over ei sånn smørje som jeg gjorde i dag. Og når det påstås at dette er noe de har kommer frem etter år med eksperimentering så blir det bare latterlig.

Det BB har gjort er å ta en bologneseoppskrift, fjernt pancetta, gulrøtter og selleri, puttet oppi bønner, tatt vekk noen essensielle krydderier, pøst på med vann og tilsatt store mengder sukker.

Da må man ja lov til å reagere litt.

Men nei, fortsatt ikke slem :) jeg lover.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja fysj :-)

Neida, jeg er nok ikke så slem som mange sikkert tror men jeg vet hva jeg snakker om og jeg fyrer nok litt løs når jeg kommer over ei sånn smørje som jeg gjorde i dag. Og når det påstås at dette er noe de har kommer frem etter år med eksperimentering så blir det bare latterlig.

Det BB har gjort er å ta en bologneseoppskrift, fjernt pancetta, gulrøtter og selleri, puttet oppi bønner, tatt vekk noen essensielle krydderier, pøst på med vann og tilsatt store mengder sukker.

Da må man ja lov til å reagere litt.

Men nei, fortsatt ikke slem :) jeg lover.

Men du kan da ikke nekte han å synes at det er godt.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor han har i oreganoen og de andre krydderiene på slutten?? Man svitsjer jo dette sammen med løken, kjøttdeigen og fettet i starten... Fett bærer smak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg har lest Gelius og tror egentlig at mannen til Antoinette er Billy Boy og at dette er en slags sexlek som ender med spanking og slakterkniv og at han ikke får nåde før han endelig har lært å ikke poste oppskrifter her og har sagt ynsjyll førtisju ganger.

Forøvrig synes jeg at greia med matglede er at man deler og utveksler og har det moro sammen, ikke at en eller annen sitter med fasiten og skal instruere "uvitende" personer. Å gjør folk til objekter på den måten er jeg ikke tilhenger av.

Eksempel på blogg som deler glede! Bloggformatet er for sosiale mennesker som liker å snakke med andre, og som er i stand til å gi og få tilbakemelding. De er i stand til både å dele med seg og å lære av andres feil og suksesser.

De som ikke kan eller liker dette, lager seg hjemmeside i stedet, slik at de kan gjøre seg immune mot offentlig diskusjon. Edit: Og da kan oppskriftene være så gode de bare vil, så lenge de formidles i en ovenfra og ned-tone typ "nå skal verdensbestejeg lære lilleoguvitendedeg" er det komplett uinteressant å lese.

:hoho:

Du fikk poeng av meg også. :tommelsmil:

Hilsen sjikkeli anonym Silver Spoon-innehaver :engel:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, og jeg bruker fløte når jeg lager hvit pastasaus (som jeg til gjengjeld også våger meg på å kalle carbonara, for enkelthets skyld). Så fysj og skam med alle som gjør noen feil på kjøkkenet, som å bruke for mye sukker i sausen.

Hva er egentlig en bouquet garni?

Nå føler jeg at jeg bør løpe ut av matforumet, før Antoinette kommer etter meg med slakterkniven... :filer:

Du bør virkelig ta beina fatt her. Kalle hvit pastasaus for Carbonara :sjokk:

:fnise:

Når jeg koker spaghetti, blander en eggplomme og fløte og heller over (og utelater parmesan, for det ække jeg noe glad i) kaller jeg det også for Carbonara

Vi kan ta beina fatt og løpe i lag :kose:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det BB har gjort er å ta en bologneseoppskrift, fjernt pancetta, gulrøtter og selleri, puttet oppi bønner, tatt vekk noen essensielle krydderier, pøst på med vann og tilsatt store mengder sukker.

Da må man ja lov til å reagere litt.

Men nei, fortsatt ikke slem :) jeg lover.

Det er det jeg fremdeles ikke forstår.

BB kaller ikke dette bolgnese, han nevner ikke ordet i innlegget sitt engang. Han gjengir enn oppskrift på en rett han liker, intet annet. Det er du som drar inn bolognesediskusjonen her.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 20:36: Det er ikke "tough love", det er "tough contempt".....

Endret av ashera
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ludovie

Snakket ikke om kraft, jeg snakket om buljonger. Det er få mennesker som koker kraft i dag, da er det som du sier, bedre å bruke fond.

Det er ikke så lett for de utenfor det sentrale Østland å få tak i pepperoncino eller italiensk/ungarsk røkt paprika så da tror jeg løsningen blir å finne alternativer. Det samme gjelder bouquet garni hvis alt man finner er plastpakkede grønnsaker hvor alt av stilk og kvast er vekk.

Italienerne er rågode på kraft og skjønner viktigheten av dette for smaken, her på berget har vi ennå et stykke igjen, det finnes jo snart ikke slakterbutikker igjen.

Men jeg venter på hva BillyBoy har å si.

Helt enig i at det er bedre å bruke fond enn buljongterning. Buljongterninger bør ikke brukes i det hele tatt, synes jeg, idet det gir en ubehagelig bismak. Det er for øvrig synd at det er så få folk som koker kraft selv, for det er få ting som kan heve smaken på en rett slik ordentlig kraft kan.

Nei, det er ikke så lett for folk utenfor sentrale strøk å få tak i ungarsk røkt paprika (italiensk røkt paprika finnes for øvrig ikke), ei heller pepperoncino. Det sistnevnte kan imidlertid gjerne byttes ut med annen tørket chili, eller kajennepepper, og det er jo å få kjøpt overalt. Men det var overhodet ikke poenget mitt her. Poenget mitt var at chili er noe som hører Sør-Italia til. I nord bruker de svart pepper i stedet (som for øvrig faktisk er ganske uvanlig i Sør-Italia). Derfor, hvis man vil lage en mest mulig autentisk bolognese, så holder man chili og røkt eller ikke-røkt paprika unna.

Og igjen: Bouquet garni hører ikke med i en autentisk bolognese.

Dessuten, hvis det var meg du siktet til når du snakket om bakende barselgruppemødre speltbakst og jeg vet ikke hva, så kan jeg opplyse deg om at du ikke kunne tatt mer feil. Jeg er overhodet ikke opptatt av spelt og kli og denslags.

Til slutt: Jeg er helt enig med deg i at retter bør omarbeides og tilpasses nye tider. Jeg er faktisk temmelig lite nazi når det gjelder sånne ting. Imidlertid, hvis man skal påstå at noe er autentisk (og dette gjelder spesielt italiensk mat, for de er jo fryktelig strenge på sånt), så får man holde seg til det italienere hevder er den autentiske og "korrekte" versjonen av retten, og respektere dette. Man kan gjerne lage andre varianter (og det gjør jeg dessuten ofte selv), men da påstår jeg selvfølgelig ikke heller at dette er en "ekte" eller "autentisk" variant.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel på den type holdning jeg finner uinteressant:

Her er en hjemmeside som tydeligvis er skrevet av en som slett ikke har så verst peiling på og liker å lage mat, og er rimelig kvalitetsbevisst. Hvis dere leter finner dere sikkert flere pastasausoppskrifter der også. Det kunne ha vært et kjempegodt utgangspunkt for en interssant matblogg, eller en side der det er mulig å diskutere, gi tilbakemelding og dele vellykkede og mindre vellykkede forsøk på matlaging.

Men når vedkommende liksom skal dele den gleden, forutsetter hun at alle andre er idioter og skriver deretter. Ikke noe felles begeistring, bare marming på hva andre uvitende sjeler gjør feil og hvor dårlig resultatet da kan bli. Skrekk og advarsel og i det hele tatt.

Endret av ashera
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Kan ikke en betegnelse på en pastasaus bare være en saus som brukes til pasta? Eller som ts liker å bruke til pasta? :klø:

Enig. :)

Jeg har lest Gelius og tror egentlig at mannen til Antoinette er Billy Boy og at dette er en slags sexlek som ender med spanking og slakterkniv og at han ikke får nåde før han endelig har lært å ikke poste oppskrifter her og har sagt ynsjyll førtisju ganger.

:hoho: :hoho: :hoho:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...