Gå til innhold

Drap i BB


Guess What!

Anbefalte innlegg

Gjest Kinga

Amanda;

Hvorfor synes du slakt av dyr utelukkende for underholdningsverdiens skyld er lite å skrike opp om?

Nysgjerrig hilsen12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vibeke.

Jeg synes ikke dette er noe spesielt å snakke om, fordi det har liten betydning for hanen selv om den blir slaktet foran kamera, enn om han hadde blitt tatt ad dage når han kom hjem igjen.

Jeg synes det blir hysterisk om det ikke er mulig å slakte et dyr på vanlig måte.

Noen uker fra eller til synes jeg, helt ærlig, ikke har noe å si.

Som sagt så har jeg ikke sett Big Brother, men jeg regner med at de brukte dyret til mat etterpå?

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Hei igjen, Amanda!

Takk for svaret ditt! Jeg spurte fordi jeg er litt i dilemma med meg selv om hva jeg føler er riktig.

Guess What sier at hanen ikke ble brukt som føde etterpå i dette tilfellet- og da mener jeg slakt av hanen kun for slakten og underholdningsverdiens skyld ikke blir riktig. Da blir dette respektløst forbruk av levende vesener for å provosere, sjokkere (for noen er det sjokkerende hvordan grillkyllinger blir til) og bryte grenser for hva jeg anser for riktig moralske holdninger hva dyr angår. Smitteeffekten av den selvfølgelige holdningen, likegyldigheten overfor dyrs liv og dets verdi, og respektløsheten er enorm.

Men om hanen ble fortært i etterkant stiller saken seg ganske anderledes; tross for at dette ble gjort foran åpent kamera og underholdningsverdien fortsatt er en stor del av det hele. Da kan jeg gå mer med på at dette er en dagligdags ting som må til for å få kjøtt på bordet. Likevel synd at det skjer innenfor de rammer BB står for.

Svima:

Kjekt å høre at det er flere jegerdamer her! Men å sammenlikne det å kappe hodet av en hane med tyrefekting - naah, den er litt drøy. Likevel; underholdningsaspekteret er der ved å bivåne et dyrs (unødvendige?) død; om ikke fullt så seig og smertefull som endel spanske okser må gå igjennom. DET er forkastelig det! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ble sagt, var at hanen skulle henges til mørning først, og så spises.

Hvor lenge den skal mørnes vet jeg ikke, men jeg regner med at Espen kan dette her. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes folk bør forholde seg til fakta når de diskuterer denne saken. Hanen ble ikke slakta bare for underholdninga sin del, men fordi de ville spise den.

Jeg ser ikke noe galt i det! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Nei, Julienne, ikke bare for underholdningens del som det har kommet fram her. Men hva vil du kalle et program som BB? Tviler på det er lite som gjøres der som ikke blir gjort i underholdningsøyemed. Er det riktig å dra inn dyr i slike programmer på denne måten? Jeg spør av nysgjerrighet igjen...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kanskje å dra det litt langt, men det har noe med hva som egner seg som underholdning å gjøre, og synet på naturen og dyr som ligger bak disse handlingene.

fikk med meg denne episoden på nettkamera, og maken til flåsete bemerkninger og spøking rundt denne slaktingen skal man lete lenge etter! det var sogar en av deltakerne som på spøk mente at de skulle se om den sprang etter at de hadde kappet hodet av den..

det ble heldigvis avverget av han som slaktet.

det hele ble avsluttet med fotografering (de har en fotokonkurranse også) av hanen og den blodige stabben osv, osv.

klart de skal spise den, de har jo en kokk med seg!

for en som er vant til å høste av det naturen har å by på var det en kvalm seanse, og jeg håper virkelig disse folkene ikke er representativ for norsk ungdom!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vibeke,

jeg tviler litt selv når jeg ser at du virkelig prøver å forstå dette - jeg ser vel "dilemmaet" icon_smile.gif

Grunnen til at jeg avfeier at dette er betenkelig, er vel at jeg er vant til slakting og hadde ikke reagert overhodet om jeg hadde sett det selv.

Jeg jakter litt selv, og kutting av elgens hode ser ikke jeg på som noe problem.

Men, jeg forstår på deg at det ikke er dette du reagerer på?

Respektløst?

Tja.

Saken er vel at jeg ikke har så voldsom stor respekt for en hanes liv sånn fra eller til (ohh, får kanskje litt pepper nå, og fortjener det muligens også).

Altså - om denne hanen vår skulle brukes til mat, iallefall.

Var det kun for underholdning, og bare for å glede BB-deltagerne er jeg forsåvidt enig i at det er litt usmakelig.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har selv slaktet både haner, høns, gjess, ryper, elg, rein ,geit, sau, osv. så det er ikke det som er problemet mitt i denne saken.

men problemet med denne respektløsheten for naturen og dyrene som faktisk sikrer vår eksistens har jeg ikke så mye til overs for. dette er ikke noe man gjør for moro skyld eller for å tilfredsstille sin egen nyskjerrighet.

ikke så rart jorda er presset til det ytterste økologisk, og at det utryddes dyrearter hver dag..

ting henger liksom litt sammen... 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei alle! til de som ikke har fulgt med på big brother: det var Espen selv som foreslo til big brother at hanen skulle slaktes, jeg tviler på at han ville gjøre det fordi det skulle underholde oss seere.

De gjorde det fordi de enkelt og greit ville ha en hane til middag!

Grunnen til at big brother ga dem høner og haner vet jeg ikke noe om, kanskje det var fordi de hadde håpet at noen deltagere skulle komme på den fikse ideen å slakte dyret, hadde ikke dere gjort det samme, hvis dere var sultne i big brother huset?

Men uansett er det ingenting å henge seg opp i, alle bør vite at slakting foregår, og da synes jeg ikke det bør være noe ramaskrik selv om vi får se en hane uten hode,det er verre ting som foregår i verden.

anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes fortsatt det var helt greit at de slaktet hanen. Tror ikke grunnen til at de gjorde det var at de ville underholde tvseerne. Husk at deltakerne inne i huset ikke vet hva som foregår på utsiden og blir vist på tv.

Et spørsmål: Hadde det vært greit om de slaktet hanen for å spise den, dersom dette ikke hadde blitt vist på tv og internett? 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Hei igjen folkens...

Jeg tror mitt store problem oppi alt dette her igrunnen er selve programmet BB; og at dyr slaktes i en sånn type underholdningsprofilert program. Og jeg kan ikke utstå denne typen underholdning. Dermed mener jeg det blir respektløst å dra dyr inn i slikt. Fortsatt uten å ha sett programmet, men etter det Svima forteller, høres det ikke ut som om slaktingen foregikk på en bra måte...

Anonym og Julienne: Jeg mener det er naivt å tro at ikke det meste som foregår i huset gjøres for underholdningsverdiens skyld! ALT som gjøres der KAN komme på tv; se på det slik et lite øyeblikk, Julienne. Her konkurrerer deltakerne om penger og tv-kanalen spar inn penger på reklame; som de er avhengig av mange seere og mye oppmerksomhet for å få solgt... Hele konseptet skriker jo av show, sirkus, underholdning!

Hvis det er på denne måten deltakerne må skaffe seg mat, så er det planlagt av programmakerne på forhånd; potensialet for oppmerksomhet og underholdning (og f.eks. denne diskusjonen!) er litt større enn ved å få utdelt en ferdigstekt kylling i fra Prionor (og Juliennne; da hadde hanen vært slaktet utenom skjermen, men det hadde ikke blitt underholdning av selve slaktet; ser du poenget mitt?).

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er for dumt å gjøre dette på tv. Er det noe vi egentlig trenger å se? Ja, det skjer for maten sin skyld, med for underholdning nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg vet meget godt at Big Brother er et underholdningsprogram, og at det blir gjort mye for å skape blest rundt programmet.

Men det var ikke slik at de MÅTTE slakte hanen + den høna som ble slaktet i natt, for å få mat. Tanken bak å få hønene inn var at de skulle få eggene fra dem...Deltakerne valgte selv å slakte og ærlig talt tror jeg ikke hensikten deres var å skape blest om dette, siden de ikke vet hva som foregår på utsiden nå...

Så dersom en skal kritisere noen her synes jeg det må være de som klipper sammen programmene, osv., de som jobber i "bakgrunnen". Det er de som bestemmer hva vi utenfor skal få se og ja jeg er enig i at de kunne spart oss for dette. Selv så jeg resten av programmet, men ikke den biten der hanen ble slaktet, det ville jeg ikke se på.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt syk inni meg når slakting kalles drap. Jeg har tatt livet av omtrent 100 griser, 10 okser, noen sauer og sikkert 20 000 fisk. Noen gjess, høner og haner. Med øks, kniv, rifle, maske....til og med pistol (reinsdyr). For at folk som ikke slakter selv, skal få mat.

Om man er så skjør at man ikke tåler å se dyreblod, da bør man, heller enn å klage, innse at det er hos DEM feilen ligger.

Du finner verre ting i BB enn det der. Uten at jeg kan sette fingeren på noe, da jeg ikke ser det. Jeg liker meg bedre som følelsesløs slakter, enn som blodfattig TV-slave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...