Gå til innhold

Bruker barn hjelm når de sitter i sykkelvogn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt oss sykkelvogn til vårt barn på 10 mnd. Ser at noen bruker hjelm og andre ikke i slike vogner. Hva bør man gjøre? Jo mer hjelm jo bedre? Tenker at det er jo minimalt med trafikkulykker man kan bli utsatt for i slike vogner, som man ikke også blir utsatt for som fotgjenger, eller er jeg helt på jordet nå? 

Vi skal bruke vognen til og fra barnehage der vi sykler på sykkelsti. 

Anonymkode: d9b60...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk hjelm. Men pass på at hjelmen passer til bruk i sykkelvogn slik at barnet ikke sitter med hodet bøyd framover. Mye kan skje selv om dere er på sykkelsti (påkjørt av andre syklister osv).

Anonymkode: 393f0...043

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp hjelm! Du har aldri noen garanti for at ikke en annen syklist, eller for den sak skyld en gående, treffer deg og sykkevogna slik at den velter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Sykkel og hjelm hører sammen. Det er bare å få inn rutinen med en gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk hjelm. Men pass på at hjelmen passer til bruk i sykkelvogn slik at barnet ikke sitter med hodet bøyd framover. Mye kan skje selv om dere er på sykkelsti (påkjørt av andre syklister osv).

Anonymkode: 393f0...043

Men det kan  vel like gjerne skje om vi går en tur til fots? Vi bruker jo ikke hjelm når vi går på gaten, i vognen er barnet i tillegg beskyttet av vognen. 

Ts

Anonymkode: d9b60...f96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Ulven skrev:

Kjøp hjelm! Du har aldri noen garanti for at ikke en annen syklist, eller for den sak skyld en gående, treffer deg og sykkevogna slik at den velter.

Den velter ikke, det er to hjul IG en sykkel. . Da må en bil kjøre inn i oss, og det kan vel like gjerne skje når vi går på veien som fotgjengere?

ts

Anonymkode: d9b60...f96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veltet med vår sykkelvogn. Tok en bra på sving og det ene hjulet traff en fortauskant og vogna og sykkel veltet.  Barnet var jo beskyttet av rammen i sykkelvogna, men det var greit med hjelm allikevel.  Så, bruk hjelm uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den velter ikke, det er to hjul IG en sykkel. . Da må en bil kjøre inn i oss, og det kan vel like gjerne skje når vi går på veien som fotgjengere?

ts

Anonymkode: d9b60...f96

Jo, vognen kan velte. Eller en annen syklist kan velte over vognen slik at den velter. Du kan bli nødt til å foreta en unnamanøver som får vognen ut av balanse. Jeg er vanligvis ikke hysterisk når det gjelder hjelmbruk, men akkurat i vogn ville jeg ha brukt det.

Anonymkode: 393f0...043

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har kjøpt oss sykkelvogn til vårt barn på 10 mnd. Ser at noen bruker hjelm og andre ikke i slike vogner. Hva bør man gjøre? Jo mer hjelm jo bedre? Tenker at det er jo minimalt med trafikkulykker man kan bli utsatt for i slike vogner, som man ikke også blir utsatt for som fotgjenger, eller er jeg helt på jordet nå? 

Vi skal bruke vognen til og fra barnehage der vi sykler på sykkelsti. 

Anonymkode: d9b60...f96

Hva tror du skjer med barnets hode om vogna velter, blir påkjørt eller lignende? 

Hodeskader skader langt mer enn om en liten brekker en fot eller arm. Er du en ansvarsbevisst forelder så bruker du hjelp i sykkevogn uansett hvor kort eller langt du skal, eller hva andre gjør. Men en på ti måneder trenger spesialhjelp tilpasset alderen så hun ikke ender opp med nakkeskader. 

Så små barn i sykkelvogn :riste:

 

Anonymkode: 3b60b...f72

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Dorey skrev:

Jeg har veltet med vår sykkelvogn. Tok en bra på sving og det ene hjulet traff en fortauskant og vogna og sykkel veltet.  Barnet var jo beskyttet av rammen i sykkelvogna, men det var greit med hjelm allikevel.  Så, bruk hjelm uansett.

Dette er  en stor og bred dobbelvogn, forhandleren forsikret om at vognen ikke ville tippe. 

Ts

Anonymkode: d9b60...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, vognen kan velte. Eller en annen syklist kan velte over vognen slik at den velter. Du kan bli nødt til å foreta en unnamanøver som får vognen ut av balanse. Jeg er vanligvis ikke hysterisk når det gjelder hjelmbruk, men akkurat i vogn ville jeg ha brukt det.

Anonymkode: 393f0...043

Ja en syklist kan sikkert velte over oss, men det er vel like sannsynlig at det skjer om vi er fotgjengere på samme vei til barnehagen?

Anonymkode: d9b60...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruktfest

Jeg hadde aldri plassert barna mine i en slik vogn uten hjelm, uansett hvor sikker forhandleren hadde sagt den var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut ifra hva du svarer her virker det jo som om du allerede har bestemt deg for å ikke bruke hjelm, så hvorfor spørre i det hele tatt?

Anonymkode: b76a1...e45

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sykkelvogn kan også velte dersom man tar en for krapp sving eller det ene hjulet havner utenfor vegen. Bruk hjelm.

Anonymkode: 34b1b...960

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva lurer du på egentlig? Høres jo ut som du har bestemt deg. 

SELVSAGT er det tryggere med hjelm. SELVSAGT kan ulykker skje når dere er fotgjengere uten hjelm (hjelm hadde jo også vært tryggere som fotgjengere). Du får vurdere ut fra risiko og sannsynlighet. 

 

Jeg sier bruk hjelm. 

Anonymkode: 4e390...76d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du samme logikk angående sikring i bil også? 

Anonymkode: 4e390...76d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du skjer med barnets hode om vogna velter, blir påkjørt eller lignende? 

Hodeskader skader langt mer enn om en liten brekker en fot eller arm. Er du en ansvarsbevisst forelder så bruker du hjelp i sykkevogn uansett hvor kort eller langt du skal, eller hva andre gjør. Men en på ti måneder trenger spesialhjelp tilpasset alderen så hun ikke ender opp med nakkeskader. 

Så små barn i sykkelvogn :riste:

 

Anonymkode: 3b60b...f72

Skjer vel det samme som om vi gikk som fotgjengere på veien og ble påkjørt tenker jeg. 

Sykkelvognen er bygget for barn fra de kan sitte og oppover. 

Ts

Anonymkode: d9b60...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut ifra hva du svarer her virker det jo som om du allerede har bestemt deg for å ikke bruke hjelm, så hvorfor spørre i det hele tatt?

Anonymkode: b76a1...e45

Fordi jeg lurer på hva som er vanlig. Ser jo at det er mange med og mange uten...

ts

Anonymkode: d9b60...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...