Gå til innhold

Brennpunkt: De gale i kjelleren på Ila fengsel


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, de skal beskyttes slik at de ikke skader andre og da er fengsel det beste

Anonymkode: 58cc8...67e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de skal beskyttes slik at de ikke skader andre og da er fengsel det beste

Anonymkode: 58cc8...67e

Hva når fengselsbetjentene ikke har rett utdanning for å bistå dem? Burde de ikke vært et sted med annet personale?

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at når det gjelder mennesker som er "far gone" og som aldri vil bli i nærheten av normale, som den personen som oppførte seg som en rev, så kanskje avliving hadde vært en ide? Forskjell på de som er ekstreme i noen år, og de som aldri vil bli bedre fordi hjernen deres er ødelagt

Anonymkode: 2250d...165

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker at når det gjelder mennesker som er "far gone" og som aldri vil bli i nærheten av normale, som den personen som oppførte seg som en rev, så kanskje avliving hadde vært en ide? Forskjell på de som er ekstreme i noen år, og de som aldri vil bli bedre fordi hjernen deres er ødelagt

Anonymkode: 2250d...165

Jeg er på samme spor. Det er brutalt, og veldig surrealistisk å tenke slik, men man kan jo undre på hvilken livskvalitet disse folkene faktisk har.
Men, dette er jo ikke en diskusjon de fleste mennesker er "modne" nok til å ta, når det blir ramaskrik når dette nevnes selv for pasienter som er dødssyke og lever i konstant smerte.
Smerte er ikke bare fysisk, den er og psykisk, og den ene er ikke verre enn den andre. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Pipaluk skrev:

Tar ikke psykiatrien ansvar for pasienter som de mener ikke har behandlingspotensiale.  

De har gjort forferdelige ting og fortjener straff, men er ila fengsel rette sted ved psykoser?

https://www.tv2.no/a/5593345/

Får de ikke medisiner en gang?

Anonymkode: 004cb...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er grusomt at rettsstaten Norge behandler mennesker på denne måten. De blir sykere og er tortur med all isolasjonen. Rettspsykiater Randi Rosenquist beskriver det tilsynelatende ganske dekkende:

Rosenqvist inntar vitneboksen:

– Vi sitter igjen med den diagnostiske hypotesen av at dette er et meget mishandlet barn som ikke lenger har muligheter til å forholde seg hensiktsmessig til andre mennesker. I hvilken grad har den omsorgen han har fått i fengsel medført at han ikke bruker de ressursene han har på noe vis. Det som da henger igjen, er har vi ødelagt ham?

Anonymkode: f26c7...648

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ofte sånn at flertallet av kriminelle har hatt en vanskelig barndom, og de har muligens PTSD eller andre diagnoser. Og da og skulle bli sperret inne på den måten, er helt grusomt, og gjør de bare mye sykere.

Jeg har selv hatt en jævlig barndom, har PTSD, og jeg hadde selv blitt gal hadde noen sperret meg inne på den måten. Jeg er fullstendig avhengig av å ha friheten min, det er vel noe av det viktigste, for at jeg skal fungere best mulig. 

Anonymkode: a9feb...1d5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får de ikke medisiner en gang?

Anonymkode: 004cb...586

Jo det får de,vaktene ordner med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Folk kan være kronisk psykotiske og sprøyte-gale, men trenger ikke nødvendigvis å være farlige.

Er dette mennesker som har begått grusomme handling som drap eller voldtekt? Synes ingenting om å sperre psykisk syke inne for livstid uten frihet med mindre de har vært skikkelige monstre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Pipaluk skrev:

Hva når fengselsbetjentene ikke har rett utdanning for å bistå dem? Burde de ikke vært et sted med annet personale?

 

Da får de bare ligge der, hvis de er så farlige

Anonymkode: 58cc8...67e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at når det gjelder mennesker som er "far gone" og som aldri vil bli i nærheten av normale, som den personen som oppførte seg som en rev, så kanskje avliving hadde vært en ide? Forskjell på de som er ekstreme i noen år, og de som aldri vil bli bedre fordi hjernen deres er ødelagt

Anonymkode: 2250d...165

Poenget er at slik innesperring kan gjøre folk mye sykere enn de allerede er. Mange er på langt nær like (psykisk) syke når de først settes inn, men du kan jo selv tenke deg hva isolasjon døgnet rundt fører til.

Anonymkode: 3607d...1fa

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får de bare ligge der, hvis de er så farlige

Anonymkode: 58cc8...67e

Problemet er at de ikke er like syke når de settes inn, det er selve oppholdet som gjør de sykere. Det er en forkastelig måte å behandle mennesker på, og dessverre et tragisk symptom på at psykiatrien i mange tiår har blitt underfinansiert. 

Anonymkode: 3607d...1fa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De var drapsmannen og pedofile ja. Men tenker hard skogsarbeid kunne vært straff nok. De skal ikke sage, men rydde vekk trærne som erfarne sager ned. Tung fysisk jobb burde gjort 9 timer daglig. Da er de også trette og slitne til kvelden og sover bedre. De måtte selvsagt jobbet i fotlenker. Hva andre ting kunne de gjort utenom å sitte isolert?

Anonymkode: a99d1...75d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er sjokkerende. Avilve psykisk syke kriminelle??? Man avliver dyr og dødsstraff har vi heldigvis ikke i Norge. Hva i helvete feiler det dere?? 

Det burde vært bygget et fengsel for kriminelle som er så syke at de ikke hører hjemme i vanlig fengsel eller sikkerhetsavdelinger på psyk sykehus. 

Anonymkode: baf51...2c8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Da får de bare ligge der, hvis de er så farlige

Anonymkode: 58cc8...67e

De blir mer farlige av å bli innsperret 24/7. Selv om de har gjort kanskje unevnelige handlinger bør norske myndigheter behandle dem med anstendighet. Norske myndigheter sløser bort milliarder på konsulenter, middager og vanvittige byggeprosjekter. Å gi disse menneskene et verdig liv koster myndighetene mikroskopiske beløp i forhold til det de sløser bort. Det burde ikke være et spørsmål om penger, men en selvfølge at de får den oppfølgingen de måtte ha behov for. På samme måte som eventuelle ofre.

Anonymkode: f26c7...648

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De var drapsmannen og pedofile ja. Men tenker hard skogsarbeid kunne vært straff nok. De skal ikke sage, men rydde vekk trærne som erfarne sager ned. Tung fysisk jobb burde gjort 9 timer daglig. Da er de også trette og slitne til kvelden og sover bedre. De måtte selvsagt jobbet i fotlenker. Hva andre ting kunne de gjort utenom å sitte isolert?

Anonymkode: a99d1...75d

Tungt skogsarbeide er det mye mindre av i dag enn for noen tiår siden. Med de nye skogsmaskinenes inntog er det mye mindre manuelt arbeide siden de sager ned, barker og kutter av grener. Flere av modellene er rett og slett mobile, små tømmerfabrikker. 

Men jeg er enig i at noe straffearbeid ute i naturen eller tilsvarende hadde vært en mye bedre løsning der det kan gjøres. Selvsagt under godt vakthold. Sammenhengen mellom fysisk aktivitet og mange psykiske sykdommer er godt dokumentert (i positiv forstand). 

Anonymkode: 3607d...1fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo ofte sånn at flertallet av kriminelle har hatt en vanskelig barndom, og de har muligens PTSD eller andre diagnoser. Og da og skulle bli sperret inne på den måten, er helt grusomt, og gjør de bare mye sykere.

Jeg har selv hatt en jævlig barndom, har PTSD, og jeg hadde selv blitt gal hadde noen sperret meg inne på den måten. Jeg er fullstendig avhengig av å ha friheten min, det er vel noe av det viktigste, for at jeg skal fungere best mulig. 

Anonymkode: a9feb...1d5

Men skal farlige folk få gå fritt? 

Men jeg vet at mange blir dømt til tvungen omsorg og bor da i omsorgsboliger med 2 miljøterapeuter som fotfølger dem 24/7. Disse har begått fæle forbrytelser mot andre mennesker men regnes ikke som sonedyktige, de går fritt rundt i landet (men med ansatte som skygger dem og følger med på alt de gjør). De går på kino, på byen og på butikken som alle andre. Det koster mangfoldige millioner i året å ha omsorg for disse. Og det er snakk om mennesker som aldri kan rehabiliteres eller bli friske, og de vil alltid være farlige for samfunnet. Det er ekkelt å tenke på hvor mye penger det koster samfunnet men hva skal vi ellers gjøre med dem? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Occulta skrev:

Men skal farlige folk få gå fritt? 

Men jeg vet at mange blir dømt til tvungen omsorg og bor da i omsorgsboliger med 2 miljøterapeuter som fotfølger dem 24/7. Disse har begått fæle forbrytelser mot andre mennesker men regnes ikke som sonedyktige, de går fritt rundt i landet (men med ansatte som skygger dem og følger med på alt de gjør). De går på kino, på byen og på butikken som alle andre. Det koster mangfoldige millioner i året å ha omsorg for disse. Og det er snakk om mennesker som aldri kan rehabiliteres eller bli friske, og de vil alltid være farlige for samfunnet. Det er ekkelt å tenke på hvor mye penger det koster samfunnet men hva skal vi ellers gjøre med dem? 

Gå "fritt" under strengt tilsyn, evt vakthold ja. Om alternativet er at de blir ennå farligere som følge av sykdom der de er innesperret 24/7 så er det bedre at de bor i omsorgsboliger ja. Men kriminalomsorgen burde selvsagt ha blitt oppbemannet for å kunne ta en større del av arbeidet i disse omsorgsboligene. Det bør ikke være en jobb for miljøterapeuter, som i utgangspunktet ikke har utdannelse og erfaring innen kriminalomsorg. 

Anonymkode: 3607d...1fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at de ikke er like syke når de settes inn, det er selve oppholdet som gjør de sykere. Det er en forkastelig måte å behandle mennesker på, og dessverre et tragisk symptom på at psykiatrien i mange tiår har blitt underfinansiert. 

Anonymkode: 3607d...1fa

Har de begått lovbrudd og/eller regnes som farlige, hører de hjemme i fengsel.

Innsatte har ingenting å klage over

Anonymkode: 58cc8...67e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...