Gå til innhold

NSB-konduktøren hadde ikke tid til å vente på at Emil (8) kom seg av toget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, GauteS skrev:

Konduktøren forsto det sånn at de skulle vente på et barn som skulle med toget og ikke var kommet. Det har han helt rett i at de ikke har tid til.

Den som kom på den forklaringen var smart.

Anonymkode: 6fd7d...878

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man som barn sitter og vinker til de som venter på perrongen, men ikke gjør noen tegn til å gå av, så er man åpenbart ikke moden nok til å reise med tog som man liker å tro. og DEN vurderinga av foreldre er det du rett og slett er for evneveik til å forstå.

At du ikke greier å gå på et jævla tog som voksen sier jo mer om deg enn noen andre. Men alle har ikke de problemene. 

Anonymkode: 1d0dc...f01

Det sto ingenting om at gutten satt og vinket.  Det sto at faren så gutten gjennom vinduet, at de vinket til hverandre, men at det var mange som skulle ut og inn. 
Gutten sto altså klar til å gå av, men ble hindret av avstigende og påstigende passasjerer.

 

Anonymkode: bf58a...b5e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det sto ingenting om at gutten satt og vinket.  Det sto at faren så gutten gjennom vinduet, at de vinket til hverandre, men at det var mange som skulle ut og inn. 
Gutten sto altså klar til å gå av, men ble hindret av avstigende og påstigende passasjerer.

 

Anonymkode: bf58a...b5e

For å være pirkete står det heller ingen steder at han var klar til å gå av. Han kan også ha stått eller sittet ved plassen sin, uten å ha gått mot døren, og vinket til faren.

Anonymkode: 5506a...5b3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er hverken gammel, ung, dårlig til beins, har ikke balanseproblemer, ikke er jeg unormalt lav heller, og jeg har stått klar til å gå av toget før det stopper, men har likevel blitt hindret av mennesker som skal presse seg både ut og inn.
Forestill deg da hvordan dette oppleves for en som er halvparten så stor som de som står rundt seg, og som ikke ser annet enn sin egen nesetipp.

Jeg er både gammel og ekte ufør, men kommer meg alltid greit av toget. Ett tips er å være ute i god tid.

Gutten så i hvert fall faren og tok seg tid til å vinke til ham. Han så nok ikke så lite som du fantaserer om, likevel.

Anonymkode: 36718...cd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er hverken gammel, ung, dårlig til beins, har ikke balanseproblemer, ikke er jeg unormalt lav heller, og jeg har stått klar til å gå av toget før det stopper, men har likevel blitt hindret av mennesker som skal presse seg både ut og inn.

Anonymkode: bf58a...b5e

Har dette skjedd på Bø stasjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ringte han politiet egentlig? For å stoppe toget? Toget stopper vel uansett? Ville faren egentlig bare kjefte? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NSB har ikke tid til å stoppe i fire sekunder. Er dette en spøk? NSB er en stor vits. Tog er forsinket og innstilt hele tiden på grunn av allslags dårlige unnskyldninger, og det er ofte ikke nok plass i toget så folk må skuffe seg inn eller må ta supplerende buss, men det å vente på stasjonen bittelitt lenger for at et barn skal komme seg av har de ikke tid til. Da raser verden tydeligvis helt sammen. 

Jeg synes eksempelvis at bussjåfører viser mye mer skjønn. De stopper som regel når de ser noen løpende og sier hvilken holdeplass man skal gå av på. Jeg synes hele dette PR-innslaget fra NSB er arrogant.

Anonymkode: 77b03...cc6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er både gammel og ekte ufør, men kommer meg alltid greit av toget. Ett tips er å være ute i god tid.

Gutten så i hvert fall faren og tok seg tid til å vinke til ham. Han så nok ikke så lite som du fantaserer om, likevel.

Anonymkode: 36718...cd6

Har du noen gang tatt et stappfullt tog i rushtiden? Det er ikke alltid så lett, nei. Så er det jo alltid folk som skal inn også og som ikke kan vente til alle passasjerene har gått ut. For et lite barn kan det være vanskelig å presse seg frem blant en gjeng egoistiske voksne personer som skuffer seg frem. 

Å være ute i god tid hjelper da ingenting dersom utgangen er blokkert av mennesker. 

Anonymkode: 77b03...cc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle andre kom seg av og på unntatt barnet, så det er noe som er feil her. Konduktøren hadde det nok for travelt til å ta ansvar for barnet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trikken skrev:

Alle andre kom seg av og på unntatt barnet, så det er noe som er feil her. Konduktøren hadde det nok for travelt til å ta ansvar for barnet. 

Ja, det er kjempetravelt å blåse i fløyten. 

Anonymkode: 77b03...cc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cezanne said:

Hvorfor ringte han politiet egentlig? For å stoppe toget? Toget stopper vel uansett? Ville faren egentlig bare kjefte? 

7 av 8 tog stopper på Lunde ved behov (klokkeslett med x etter i tabellen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du noen gang tatt et stappfullt tog i rushtiden?

Nei, derimot har jeg gått av på Bø utallige ganger, og der har jeg aldri lagt merke til nevneverdig "rushtid". Det var togavstigning på Bø dette dreide seg om, var det ikke?

Anonymkode: 36718...cd6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er kjempetravelt å blåse i fløyten. 

Anonymkode: 77b03...cc6

En konduktør har det veldig travelt. Når barn reiser med tog må di være selvstendig. Hadde aldri sendt mitt 8 år gamle barn om jeg var 100% sikker at han kunne håndtere vanskelige situasjoner. Men det kan ingen 8 åring, og burde ha tilsyn. Og med tilsyn mener jeg en voksen som kan ta det ansvaret, ikke en kondultør man forventer skal legge det til sine arbeidsoppgaver.

Om det er 5 barn som reiser som konduktøren skal ha ansvaret for. Det går ikke, de har et stort ansvar på andre områder. 

 Det er mye annet enn at han må en ekstra stasjon videre som kan skje når barn reiser alene. Det er sånn som kan skje, er ikke konduktøren sitt ansvar. 

Om man reiser med fly er det en "endestasjon". Buss klarer sjåføren ha mer oversikt, men de kan ikke ta ansvar for barn utover at de prøver hjelpe de. Det er de ikke bemannet til. 8 åringen burde også hatt en tlf så foreldrene kunne ha kontakt hvis det skjer noe. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis konduktøren får beskjed om at det er en person som er på vei av, så burde det vel ikke være noe problem å vente noen sekunder ekstra så vedkommende rekker å komne seg av før tiget kjører videre til neste stasjon. Spesielt om det er barn, eldre, funksjonshemmede osv. Men det ville også vært utrolig lite smidig å bare kjøre videre før vedkommende var komnet seg av om det var en voksen, frisk og gangfør person. Jeg ville trodd det var en selvfølge å vente når man visste at alle ikke var kommet av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thyra skrev:

Hvis konduktøren får beskjed om at det er en person som er på vei av, så burde det vel ikke være noe problem å vente noen sekunder ekstra så vedkommende rekker å komne seg av før tiget kjører videre til neste stasjon. Spesielt om det er barn, eldre, funksjonshemmede osv. Men det ville også vært utrolig lite smidig å bare kjøre videre før vedkommende var komnet seg av om det var en voksen, frisk og gangfør person. Jeg ville trodd det var en selvfølge å vente når man visste at alle ikke var kommet av.

Det er jo tydelig at det ikke er det som har skjedd her. Konduktøren blåser i fløyta utenfor toget når alle har gått ut/inn og banen er trygg. Konduktøren må så gå inn i toget selv så drar det. Det er noe mer med historien når barnet ikke har fått av toget. 

Barnet kan ikke ha stått på av/påstigningen men lengre inn i toget, og dette er derfor noe som man ellers aldri hører om.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra said:

Hvis konduktøren får beskjed om at det er en person som er på vei av, så burde det vel ikke være noe problem å vente noen sekunder ekstra så vedkommende rekker å komne seg av før tiget kjører videre til neste stasjon.

Du leste ikke avisartikkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg leste ikke først, men har det nå og faren pekte inn i toget slik at konduktøren trodde barnet skulle på. Nå skal besteforeldrene kjøre barnet, må da være mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, GauteS skrev:

Du leste ikke avisartikkelen?

Jeg mener det stod at faren ga beskjed til konduktøren om at sønnen hans ikke var kommet seg av, og ba han vente litt. Konduktøren sa at det hadde han ikke tid til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HarryDotter skrev:

Barn modner forskjellig. Denne 8åringen var godt vandt med tog og hadde kjørt strekningen alene før. Faren visste nok hva han gjorde. Jeg kritiserer ikke ham for å sende gutten med tog.

Men unnskyldningen til NSB? Makan til fjas skal man lete lenge etter! Det var så tynt og så dårlig at jeg forstår godt at faren lo av det. Til og med på fly, er besetningen utrolig koselige og behjelpelige med barn som reiser uten voksne. Det er helt problemfritt! NSB er staten. De har ingen konkurranse og kan oppføre seg som de vil og drive bedriten service uten at det får konsekvenser. Drittselskap! Konstante forsinkelser! Avlyser ruter og gir en lang finger i de reisende. Har selv opplevd så mye rør med dem at jeg snart kan gi ut bok.

Her motsier du deg selv, så det blir komisk. Du klager over at NSB er konstant forsinket, men likevel mener du at de skal stoppe og vente på at barn (som tydeligvis ikke står klar ved døra) skal komme av toget. Hvis dette skjer ved noen stasjoner hver dag, hva tror du forsinkelse kommer av?

Jeg vet nemlig at VELDIG mye av forsinkelsene kommer fra passasjerer. Hadde du vist hvor mange passasjerer som krever særbehanling, er trege til å gå ut, "skal bare hente noe de har glemt", er fulle, kranglete og forstyrrer andre osv. så hadde du kanskje ikke klaget så mye. Det er også veldig mange som velger å avslutte livet foran et tog. Dette gir ringvirkninger på togens kjøreplan over store områder og ingenting NSB kan noe for.

Tror du sporene hadde blitt bedre (sporene som IKKE er NSB sitt ansvar) om det hadde vært flere selskaper som kjørte tog? Nei, det hadde ikke det skjønner du, det hadde nok heller blitt mange flere ulykker, siden flere skulle kjøre på de samme skinnene med mye mer koordinering.

I denne saken har foreldrene sendt et altfor lite barn alene på toget. Hva hadde skjedd om toget hadde fått stans etter en ulykke? Hvem skulle passet på barnet?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Thyra said:

Jeg mener det stod at faren ga beskjed til konduktøren om at sønnen hans ikke var kommet seg av, og ba han vente litt. Konduktøren sa at det hadde han ikke tid til.

Men det sto mer:
Konduktøren trodde at det var en passasjer som skulle på toget, og som sa at toget måtte vente på sønnen hans. Da sa konduktøren at de ikke hadde tid til å vente. Han visste ikke at det var snakk om en gutt som skulle av toget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...