Gå til innhold

Samboeren min sier at jeg jobber lite


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ansatt som ringevikar og har tredje hver helg fast. De har stort behov da dette er innen for helse og omsorg. Jeg jobber ca 4-5 dager i uken. Samboeren min jobber utrolig mye, nå den siste uken har han jobbet fra 07:00-15:00 , også videre på en annen jobb fra 16:00-20:00. Sånn har det pågått hver dag nesten. Nesten ingen dager jobber han mindre enn 9 timer.

Jeg blir irritert over at det bare er jeg som vasker klær, lager mat, og gjør alt. Fikk en kommentar som lød sånn "men du er jo bare deltid, du jobber jo ikke så mye som meg". Altså, bare fordi jeg ikke jobber døgnet rundt så jobber jeg 4-5 dager i uken som alle andre. Om jeg uansett ville jobbet mer, så er det ikke lov pga overtid. 

Kjente jeg ble irritert. Skal det gå utover min fritid at han vil jobbe og tjene penger? Vi har jo ikke delt økonomi uansett, og jeg får ingenting av hans penger.

Hva mener dere? 

Anonymkode: 5317b...196

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg ikke kasta bort tiden min på. Kvitt deg med dusten eller sett han på plass. 

Anonymkode: a2473...cda

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en missvisende tittel.

Tror du for å høre etter hva han sier og hva er peonget er.

Anonymkode: 0c210...4cc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke forteller hvor mye du jobber, er det litt vanskelig å avgjøre om det er riktig at du arbeider LITE. Samboeren påstår du at arbeider 55 timer i uka, og det er mye.

Anonymkode: 02fd2...81c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du har mistforstått stort her, jeg tenker at dette har blitt sagt under en diskjon, når du har mast om dette. oG sikkert over lengre.

Han sier ikke at du jobber for lite, men at siden han jobber mye er det mer fair at du gjør mer husabeid enn han, noe jeg er forsåvidt enig, så lenge han gjøre noe husarbedi og.

Anonymkode: 97ece...f22

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ansatt som ringevikar og har tredje hver helg fast. De har stort behov da dette er innen for helse og omsorg. Jeg jobber ca 4-5 dager i uken. Samboeren min jobber utrolig mye, nå den siste uken har han jobbet fra 07:00-15:00 , også videre på en annen jobb fra 16:00-20:00. Sånn har det pågått hver dag nesten. Nesten ingen dager jobber han mindre enn 9 timer.

Jeg blir irritert over at det bare er jeg som vasker klær, lager mat, og gjør alt. Fikk en kommentar som lød sånn "men du er jo bare deltid, du jobber jo ikke så mye som meg". Altså, bare fordi jeg ikke jobber døgnet rundt så jobber jeg 4-5 dager i uken som alle andre. Om jeg uansett ville jobbet mer, så er det ikke lov pga overtid. 

Kjente jeg ble irritert. Skal det gå utover min fritid at han vil jobbe og tjene penger? Vi har jo ikke delt økonomi uansett, og jeg får ingenting av hans penger.

Hva mener dere? 

Anonymkode: 5317b...196

Så lenge dere har delt økonomi, skal han bare være glad for at du gjør alt i huset. Han tenker helt feil og har ingen rett til å bestemme hva du skal bruke fritiden din på! Et pip til, så hadde jeg droppet alt husarbeid som gagner ham, uten tvil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du har mistforstått stort her, jeg tenker at dette har blitt sagt under en diskjon, når du har mast om dette. oG sikkert over lengre.

Han sier ikke at du jobber for lite, men at siden han jobber mye er det mer fair at du gjør mer husabeid enn han, noe jeg er forsåvidt enig, så lenge han gjøre noe husarbedi og.

Anonymkode: 97ece...f22

Hvorfor er det fair? Hvis hun betaler sin del av alt i huset, hvorfor skal hun da gjøre hans del av husarbeidet bare fordi han velger å jobbe mer? Tenk om hun har lyst til å gjøre helt andre ting enn å vaske hans klær når hun har fri? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dævendøtte said:

Hvorfor er det fair? Hvis hun betaler sin del av alt i huset, hvorfor skal hun da gjøre hans del av husarbeidet bare fordi han velger å jobbe mer? Tenk om hun har lyst til å gjøre helt andre ting enn å vaske hans klær når hun har fri? 

Jeg vil tippe etter at ts har mast og pes mye over dette, har han blitt sur og slengt ut da for du jobbe mer du å.

 

Anonymkode: 0c210...4cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det rett om det er slik at du er økonomisk uavhengig av ham? Din samboer velger å arbeide mye - det kan jeg forstå. Det jeg ikke forstår er : Hvorfor velger du å lage mat og vaske for ham? 

Min samboer og jeg har et godt forhold, og deler på utgiftene - men jeg vasker mine klær og han vasker sine. (Vi har begge såpass mye tøy at vi uten problem kan vente med å vaske til vi har en full maskin) Vi henger opp, bretter og rydder bort våre egne plagg. Håndklær, sengetøy og annet felles, må jeg ofte minne ham på, men han gjør det: De gangene han glemte å gjøre det, skiftet jeg på mitt eget sengetøy og lot hans møkkete ligge på - og da sluttet han fort å glemme!

Jeg handler og lager mat den ene uka, han handler og lager mat den andre uka. Den som lagde middagen har "fri" etter maten, slik at den som ble servert må rydde kjøkkenet etter middag. Dette funker for oss! (Også fordi at de gangene han har "glemt" å handle når det er hans tur, har jeg ruslet ut og kjøpt meg litt take-away og kost meg med et ukeblad og sushi - han glemmer sjelden nå!) Om noen må jobbe overtid, er syk eller det skjer noe uforutsett, gir vi den andre beskjed og stiller opp for hverandre ved å sette på vasken eller handle selv om det ikke var "vår tur" - vi er jo i et forholdt! Men det er ikke min jobb å være hans mor/ hushjelp - og jeg nekter å gjøre mer husarbeid enn ham.

I ditt tilfelle ville jeg gått til innkjøp av min egen skittentøyskurv, og vasket mine egne klær. Jeg ville kjøpt min egen mat, og laget den til meg - om han så klager, ville jeg sagt at du forventer at han tar sin del av arbeidet, ellers får han ansette vaskehjelp og betale for tjenestene han nekter å utføre selv.

Endret av marihuet
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tippe etter at ts har mast og pes mye over dette, har han blitt sur og slengt ut da for du jobbe mer du å.

 

Anonymkode: 0c210...4cc

Det er fortsatt ikke fair at hun skal gjøre alt i huset. Da kan han kjøpe seg en hushjelp. Ikke like kult å rydde opp, vaske eller lage mat til andre hvis man ikke får noe som helst tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier ikke at du jobber lite, han sier at du jobber mindre enn han.

Det er naturlig at den som jobber minst tar større skjerv hjemme.

Anonymkode: 7c0d0...72f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Dævendøtte said:

Det er fortsatt ikke fair at hun skal gjøre alt i huset. Da kan han kjøpe seg en hushjelp. Ikke like kult å rydde opp, vaske eller lage mat til andre hvis man ikke får noe som helst tilbake. 

Så var det å lese hva andre folk skriver, har jeg sagt at det er fair at hun skal gjøre alt jobben, nei.

Han må bidra han å, det skriver jeg rett fram i andre setning.

Anonymkode: 0c210...4cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han sier ikke at du jobber lite, han sier at du jobber mindre enn han.

Det er naturlig at den som jobber minst tar større skjerv hjemme.

Anonymkode: 7c0d0...72f

Hvorfor mener du at det er naturlig?

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Han sier ikke at du jobber lite, han sier at du jobber mindre enn han.

Det er naturlig at den som jobber minst tar større skjerv hjemme.

Anonymkode: 7c0d0...72f

Denne.

Anonymkode: 0c210...4cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han sier ikke at du jobber lite, han sier at du jobber mindre enn han.

Det er naturlig at den som jobber minst tar større skjerv hjemme.

Anonymkode: 7c0d0...72f

Om de har felles økonomi og har blitt enige om at den ene tar mer i huset enn den andre, ja, da ser jeg at den som jobber minst kan gjøre mest i huset. Så lenge de begge bidrar likt økonomisk, er det ikke naturlig at den ene må gjøre mer i huset bare fordi den andre vil jobbe mer og tjene mer penger som kun går i egen lomme! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så var det å lese hva andre folk skriver, har jeg sagt at det er fair at hun skal gjøre alt jobben, nei.

Han må bidra han å, det skriver jeg rett fram i andre setning.

Anonymkode: 0c210...4cc

Du får begynne å skrive mer forståelig da. Hvor leser du at hun har mast og pest på ham at han ikke gjør noe i huset, forresten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken felles økonomi, lønn eller timer på jobb har noe å si. Med mindre man er enig om en slik arbeidsdeling for å dra familien.as. 

Hjemmearbeid deles likt. At man velger å prioritere jobb skal ikke belønnes med at man slipper unna hjemme.  

Anonymkode: b7ae5...af4

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du har mistforstått stort her, jeg tenker at dette har blitt sagt under en diskjon, når du har mast om dette. oG sikkert over lengre.

Han sier ikke at du jobber for lite, men at siden han jobber mye er det mer fair at du gjør mer husabeid enn han, noe jeg er forsåvidt enig, så lenge han gjøre noe husarbedi og.

Anonymkode: 97ece...f22

Dersom de hadde hatt felles økonomi, ja. Men det er ikke riktig at hun skal gjøre mer husarbeid fordi han velger å jobbe ekstra for å få mer penger til seg selv. 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...