Gå til innhold

Folk med dårlig råd bør få færre barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig har han helt rett! Det blir for dumt når somaliere på trygd får 10 barn, samtidig som mange partier ønsker å hindre barnefattigdom ved å øke trygdene til disse familiene. Da glemmer man å se elefanten i rommet.. Frp er jo kjent for å våge å se elefanten, de får vel kjeft, blir hånt og latterliggjort som vanlig. Men rett har han.

Selvfølgelig må man planlegge familien sin etter økonomi. Det betyr ikke at lavinntektsfamilier ikke skal tillate seg å få barn. Men det er forskjell på å få 2-3 enn 7-8-9 ++. 

Anonymkode: c7b53...4df

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.tv2.no/nyheter/9314663/

Syns at når man er ufør burde man ikke få masse barn. Er dyrt med barn.

Anonymkode: cdc49...330

Den saken glemmer jeg aldri! De har jo mer penger inn enn de fleste jeg kjenner hvor både mor og far er i full jobb! Så kaller de seg fattige🙈  Henter seg mat på Frelsesarmeen og har ikke råd til å feire barnas bursdager. Det er ikke penger den familien mangler, det er prioriteringer. 

Helt rett at barnetillegget fikk begrensninger. Blir veldig rart at man kan heve full uføretrygd, få inn langt mer enn man noen gang tjente i full jobb, og samtidig være frisk nok til å få 8 barn. Noe skurrer, snakk om å forsyne seg grovt av velferdskaka.

Anonymkode: c7b53...4df

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han noen plan for hvordan denne ideen skal iverksettes rent praktisk da? 

Mener han at de fattige sikkert tar til seg de kloke ordene hans og slutter å få barn, eller? 

Anonymkode: f90c3...f19

FrP vil vel tvangssterilisere dem. De er kjent for enkle løsninger.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har han helt rett! Det blir for dumt når somaliere på trygd får 10 barn, samtidig som mange partier ønsker å hindre barnefattigdom ved å øke trygdene til disse familiene. Da glemmer man å se elefanten i rommet.. Frp er jo kjent for å våge å se elefanten, de får vel kjeft, blir hånt og latterliggjort som vanlig. Men rett har han.

Selvfølgelig må man planlegge familien sin etter økonomi. Det betyr ikke at lavinntektsfamilier ikke skal tillate seg å få barn. Men det er forskjell på å få 2-3 enn 7-8-9 ++. 

Anonymkode: c7b53...4df

Det blir noe annet, men jeg tror ikke FrP skiller mellom 3 og 10 barn. De vil ikke støtte noe eller noen.

Anonymkode: 6a449...9de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får helt fnatt. Her klager man over at det fødes for få barn. Dette viser Frp sitt sanne ansikt, at det er bare de rike som skal få leve og utfolde seg i dette landet. Og typisk Norge å legge seg alt for mye opp i hvem som er egnet til å få barn. Drit i om du har bra personlighet, det er kun penger som avgjør om du egner deg til å få barn. Dritt-land.

Frp er ikke interessert i å bidra til vekst i samfunnet bokstavelig talt. De vil ikke støtte noe som helst.

Anonymkode: 6a449...9de

Mange av disse barna vil i hvert fall ikke bidra til no såkalt vekst i samfunnet. Har du ikke hørt om den sosiale arven. Svake foreldre får ofte svake barn. Jeg er ingen FrP dame, men det er et poeng her. Det koster å ha barn hvis de skal bli til noe. 

Anonymkode: a8d49...203

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

FrP vil vel tvangssterilisere dem. De er kjent for enkle løsninger.

Det blir noe annet, men jeg tror ikke FrP skiller mellom 3 og 10 barn. De vil ikke støtte noe eller noen.

Anonymkode: 6a449...9de

Du virker lite opplyst. Du er vel en av dem som ser gjennom fingrene på det som er rett foran deg om deg ikke er politisk korrekt å nevne det.. Bare så det er nevnt så har jeg aldri stemt Frp, men jeg har heller ikke slike nedrige holdninger til dem. Faktisk så har de jo gang på gang påpekt det som de andre partiene først 5-10 år etter tør å prate om. Først når det er stuerent, etter at Frp har pløyet vei.

Jeg har bodd flere år i vest i Afrika. Vet du hva helsestasjoner har hovedfokus på der i tilegg til amming og vaksiner? Familieplanlegging! De kjører store kampanjer ala «Be a man, plan your family», nettopp for å få ned barnefattigdommen! Får man 2-3 barn kan man lettere følge det godt opp, både i form av økonomiske ressurser, men og på andre måter- det være seg i Norge eller i afrikanske land.

Anonymkode: c7b53...4df

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig! Irriterende at vi skal betale for deres unger, når det er mye annet pengene kan gå til. Fattige foreldre får ofte (ikke alltid)  barn som tar like dårlige valg. Fordi de har foreldre som ikke vet hvordan man tar et bra valg. Kjenner til 2 tilfeller hvor mor ikke har fullført videregående en gang. Gikk arbeidsledig men likevel får de barn!! Men klaget allerede før barnet kom på at økonomien ikke går rundt, spør folk om å låne penger... Men de glemmer jo selvfølgelig hele tiden å gi de tilbake da.. Eller finner ut at de er skyldig andre penger også som de heller måtte betale tilbake. Hva bruker de da penger på? På mye de ikke MÅ ha.. Som brus, røyk..... 

Anonymkode: d2d03...532

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven. Jeg er enig med Christian Tybring-Gjedde. Da har jeg opplevd det også.

Anonymkode: 82879...704

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skal ta vare på de eldre?

De med dårlig råd skal ikke få barn.
De med god råd har ofte god råd, pga at de ikke har barn, å ikke ønsker det.

Anonymkode: 7084b...04a

Feil, ingen sier at de med dårlig råd ikke skal få barn, bare at de bør begrense seg. Det er en stor vesentlig forskjell!

Feil igjen, de med god råd har ikke god råd fordi de ikke har barn. For det første har de jo barn de og, ofte bare 1-3, ikke 5-8. De har tatt utdannelse, jobber, betaler inn masse skatt til velferdssamfunnet, og de planlegger familien sin. 

 

Anonymkode: c7b53...4df

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Capri-Sun
1 time siden, Skorstein skrev:

Herregud så dårlig menneskesyn du har som kaller navere og de som sliter for low lifere. De har det tøft nok fra før av også skal folk drive å gni det inn at de ikke er verdt noe? Du burde i hvert fall ikke få barn! så slipper du at de også blir low lifere...

Har barn, priveligerte sådan. Men poenget mitt er, for å sette det på spissen; hvis du knapt kan ta vare på deg selv (er en grunn til at man ikke jobber, og til at man er ufør) og er avhengig av statlig finansiell støtte, hvorfor er det en naturlig respons å få mange barn? Er kunnskapen om prevensjon mindre i denne gruppen, for ikke å snakke om nivået på intelligens? Kjenner alenemødre på sosialen med 3+ barn, gjerne med ulike fedre og som sliter økonomisk, lite utdanning og svake nettverk (venner som kan være med på fest men ikke hjelpe med å være barnevakt). Man kan lure noen ganger.

Endret av Capri-Sun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt klart man skal se fremover når man velger å få barn. Men når barnet har blitt født synes jeg ikke dette skal lide av foreldrenes dårlige evne til å ta valg. Derfor er en slik sak vanskelig.

Synes også det er skummelt med tiltak rundt dette da det fort kan ramme oppegående foreldre i lav middelklasse. Barn er faktisk dyrt, og en familie litt under gjennomsnittet inntektsmessig kan også fort bli rammet ved redusering av ytelser. Da det fødes for få barn i Norge allerede, bør man være forsiktig med å innføre begrensinger som kan slå ut utover det man har tenkt. 

Samtidig er barnefattigdom et stort problem!

Så på en måte er jeg enig og på en annen måte synes jeg en slik påstand er skummel. En ting er sikkert, og det er at dette ikke er en svart-hvittsak. Her er det haugevis av nyanser som må utgreies før man setter inn eventuelle tiltak. 

Gratis barnehage, til dels obligatorisk, er feks et tiltak som kunne utjevnet sosiale forskjeller blant barn. Egentlig er det et paradoks at barnehagen betalt og høyere utdanning er gratis. Tidlig innsats allerede  i barnehagene er jo faktisk et av de beste tiltakene for å forhindre frafall fra videregående. En slik babypakke de har i Finland, hvor alle ferske småbarnsforeldre får med seg det mest essensielle av utstyr hjem fra sykehuset, er også med på å utjevne sosiale forskjeller, da det hvertfall sikrer et minste felles multiplum blant alle babyforeldre. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ofte jeg er enig med FRP, men her 👌🏻 Er ikke til å legge skjul på at de med dårligst deltagelse i arbeidsliv (les navere) og dårligst økonomi p**** på seg barn som vi andre må fø. Neitakk, jeg er ikke interessert i å brødfø andre barn enn mine egne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Capri-Sun skrev:

Tror du at sosialklienter og low-lifes som er avhenige av offentlig støtte og plopper ut unger i hytt og gevær bidrar til vekst i samfunnet i vesentlig grad? Eller føder de fremtidige navere, slik at den sosioøkonomiske arven føres videre? Jeg stemmer IKKE FrP bare så det er sagt.

Amen til dette🙌🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker lite opplyst. Du er vel en av dem som ser gjennom fingrene på det som er rett foran deg om deg ikke er politisk korrekt å nevne det.. Bare så det er nevnt så har jeg aldri stemt Frp, men jeg har heller ikke slike nedrige holdninger til dem. Faktisk så har de jo gang på gang påpekt det som de andre partiene først 5-10 år etter tør å prate om. Først når det er stuerent, etter at Frp har pløyet vei.

Jeg har bodd flere år i vest i Afrika. Vet du hva helsestasjoner har hovedfokus på der i tilegg til amming og vaksiner? Familieplanlegging! De kjører store kampanjer ala «Be a man, plan your family», nettopp for å få ned barnefattigdommen! Får man 2-3 barn kan man lettere følge det godt opp, både i form av økonomiske ressurser, men og på andre måter- det være seg i Norge eller i afrikanske land.

Anonymkode: c7b53...4df

Ja, fokus på familieplanlegging er klokt 😊 litt usikker på om Tybring har planer om å sette igang med det da? Kommer ikke fram her...? 

Anonymkode: f90c3...f19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo og verd å merke seg at mange byer i Norge sliter med store gjenger barn/ungdommer med innvandrebakgrunn som er kriminelle og lett tyr til vold. Mange (særlig venstrrsiden) skylder jo alt på den «dårlige inntegreringen», men er det kanskje på sin plass å skylde på foreldrene? Hvorfor følger de opp barna sine så dårlig? Både på skole og med fritidsaktiviteter. Hvorfor får ikke barna delta på det samme som jevnaldrene? Hvorfor tyr barna så lett til vold? Har de ikke fått følelsene sine møtt og speilet som barn, hvorfor har de ikke lært seg å regulere sine egne følelser? Har de ikke fått en trygg og stabil omsorg med grunnleggende følelsesregulering fra spedbarnsalder? Kanskje ikke så lett, om man er høygravid og har 7 andre barn og ta seg av? Hadde det vært annerledes om barna fikk vokse opp i familier med 2-3 barn og tilnærmet normalinntekt? 

Jeg tror det er MYE å hente på å få ned fødselstallene for familier langt under fattigdomsgrensen. Innvandrerkvinner vil komme seg i jobb, tjene egne penger, få nye impulser, bli integrert. Ikke bare være en hjemmeværende fødemaskin. De vil kunne gi de få barna de får en bedre og mer stabil oppvekst.

Anonymkode: c7b53...4df

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fokus på familieplanlegging er klokt 😊 litt usikker på om Tybring har planer om å sette igang med det da? Kommer ikke fram her...? 

Anonymkode: f90c3...f19

Det å planlegge familien sin etter de økonomiske ressursene man har, de har ingenting med familieplanlegging å gjøre? 

Anonymkode: c7b53...4df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

52 minutter siden, Marimba skrev:

Jeg synes helt klart man skal se fremover når man velger å få barn. Men når barnet har blitt født synes jeg ikke dette skal lide av foreldrenes dårlige evne til å ta valg. Derfor er en slik sak vanskelig.

Synes også det er skummelt med tiltak rundt dette da det fort kan ramme oppegående foreldre i lav middelklasse. Barn er faktisk dyrt, og en familie litt under gjennomsnittet inntektsmessig kan også fort bli rammet ved redusering av ytelser. Da det fødes for få barn i Norge allerede, bør man være forsiktig med å innføre begrensinger som kan slå ut utover det man har tenkt. 

Samtidig er barnefattigdom et stort problem!

Så på en måte er jeg enig og på en annen måte synes jeg en slik påstand er skummel. En ting er sikkert, og det er at dette ikke er en svart-hvittsak. Her er det haugevis av nyanser som må utgreies før man setter inn eventuelle tiltak. 

Gratis barnehage, til dels obligatorisk, er feks et tiltak som kunne utjevnet sosiale forskjeller blant barn. Egentlig er det et paradoks at barnehagen betalt og høyere utdanning er gratis. Tidlig innsats allerede  i barnehagene er jo faktisk et av de beste tiltakene for å forhindre frafall fra videregående. En slik babypakke de har i Finland, hvor alle ferske småbarnsforeldre får med seg det mest essensielle av utstyr hjem fra sykehuset, er også med på å utjevne sosiale forskjeller, da det hvertfall sikrer et minste felles multiplum blant alle babyforeldre. 

Er enig i at det å gi f.eks gratis barnehage, SFO og fritidsaktiviteter til barn i fattige familier er med på å jevne ut sosiale forskjeller. I Kristiansand har de store utfordringer med mindreårige gjenger med innvandrerbakgrunn. Kristiansand starter nå opp med gratis SFO for barn i fattige familier. Tror det vil være en god investering. Jeg synes det er mye klokere enn å gi familiene mer penger rett i handa.  Da vet man ikke at pengene kommer barna til nytte. Og det kan bidra til det motsatte- det kan bli attraktivt å ikke jobbe. 

Heldigvis er skole og helsetjenester gratis for alle barn i Norge. 

Det viktigste man kan gjøre for å hjelpe familiene er likevel uten tvil å hjelpe foreldrene ut i jobb. 

Anonymkode: c7b53...4df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel vel :) Da får vi slutte å motta mer innvandring, om det er på dette viset.

Ikke akkurat ressurssterke mennesker dette heller ;)

Anonymkode: 95518...10a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver eneste gang temaer som dette diskuteres forutsetter alle å ha 100% kontroll på eget liv, men det er det ingen som har! Ting skjer igjennom hele livet og plutselig sitter du der, 45 år og avhengig av samfunnet pga sykdom feks.

Inntekt bortimot halveres (og tjente du riktig mye er innrektsfallet enda større), folk rundt deg og mann i gata vurderer om du er syk nok og det viser seg fort at du aldri burde fått de barna du en gang ønsket velkommen til verden...

Det står aldri en lapp i panna på folk hvilken historie de bærer på, så slutt og anta så mye om andre også! Det er ikke å prate om elefanten i rommet ingen andre tør nevne, det er å rette et feigt fokus over på de svake i samfunnet å ønske de bort ved utrenskning/utpressing istedenfor å forsøke utjevne samfunnet bedre enn i dag. Det er enkeltes behov for å få gå i fred rundt med sine enorme formuer og forbruke penger slik de selv ønsker, uten at det blir stilt spørsmål ved, som trigget deres behov til å peke på og hyle høyt om samfunnets svakeste. Ta fokus vekk fra seg selv rett og slett. At såpass mange lar seg hjernevaske av en gruppe mennesker som ikke på noen måte står likt som en selv er for meg helt ubegripelig. Lett å være smartæs når man selv sitter så godt i det at man kan takke nei til trygd om man blir syk. Men, hvordan er det egentlig med dere andre? Kan dere takke nei?

Anonymkode: f47cb...1bc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....og de rike har jo ikke tid til å få barn fordi de prioriterer penger, status, og karriere. Og en flott fasade. Og får de barn, er det i gjennomsnitt sånn ca. 1,2 barn per familie, som de ikke har tid til å ta vare på.

Det skal ikke være enkelt....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...