Gå til innhold

Folk med dårlig råd bør få færre barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen uføre bør ha barn.

Anonymkode: 2beba...678

Så hva foreslår du? Tvangsadopsjon eller vil du gå rett på med avlivning? 

Anonymkode: 6886c...529

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow. Her er det mange tilhengere av eugenikken og som ikke er spesielt glad i barn. Som nærmest vil drepe barn som ikke kommer fra riktige familier og for å slippe at 0,001 % av skatten deres eventuelt går til barnefamilier. 

Holdninger som at "lowlives får lowlife barn" viser bare hva slags samfunn man får etter hvert. Det blir som et kastesystem hvor det ikke er muligheter for sosial mobilitet. Jeg kjenner forresten mange som har en karriere selv om foreldrene er uføre. Denne muligheten blir mindre og mindre.

En annen ting er, at det alltid har vært flest barn i familier som ikke har mest å rutte med. Se på historien. Hvorfor skal vi ikke ønske barn av slike familier velkommen?

Det blir også ekstremt store krav pålagt kvinner: de skal ta høyere utdannelse, skaffe seg en godt betalt jobb i tillegg til å føde 3-4 barn hver for å få opp innbyggertallet. Å ta høyere utdannelse er relativt lett for kvinner. Men når de skal ut på jobbmarkedet og forhandle seg frem til god nok lønn, med de kjønnsforskjellene som fremdeles finnes der... Det er jammen ikke lett hvis man ikke har gode kontakter fra før, det krever noen år med beinhard jobbing for å bevise at hun duger og opparbeide ansiennitet. - Og så må hun finne en mann. Hvor lett er dét i dagens bruk og kast av mennesker-kultur. Og Gud forby om hun blir alenemor, da kommer skittkastinga, så hun må finne en trofast mann med de og de kvalitetene. Det kommer ikke akkurat friere på døra. De fleste er av typen hit'n' split/hot 'n'cold... Deretter, om hun så lykkes i dette må hun starte jobben med å føde på løpende bånd og ta seg av barna. Dette sliter på kroppen, noe dere mannfolk ikke skjønner... For til slutt å ikke kunne være hjemme med barna, for hun må tjene nok penger.

Forstår dere hvor store krav dere egentlig stiller til andre mennesker?

Hvis dere er så redde for at Norge skal gå i minus, hvorfor ta av de som ikke har? Hvorfor ikke kreve inn mer av de mange milliardærene og multimillionærene. Hva i helvete skal de med så mye penger? Har dere vært i boligområder på Bygdøy f.eks? Men det er vel kun slike dere betrakter som ultimate gode mennesker, de mest verdifulle og verneverdige.

ikke spesielt hyggelig for oss andre, som dere tydeligvis prøver å utradere langsomt ved å terrorisere med ord, handlinger og holdninger.

Anonymkode: 6a449...9de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Tybring-Gjedde. Å planlegge antall barn er et naturlig ledd i kontrollen over egen privatøkonomi. Det betyr ikke at de med dårlig råd ikke skal få barn, men i stedet for å få 5 barn så kunne man i stedet fått 2 barn. 

Dette blir litt synsing fra min side, men jeg tror det hadde blitt bedre på flere måter om enkelte fikk færre barn. Jeg har bodd i Oslo en del år og sett litt av hvert. En gjenganger er at familier fra bestemte ikke-vestlige land får mange barn selv om de bor i små 3-roms leiligheter. Ikke vet jeg hvordan de gjør det med sengelogistikk og sånn hjemme hos seg, men jeg forstår godt at barna søker utendørs når de kommer i en viss alder. De har ingen steder å gjøre av seg - ikke noe privat soverom, ingen kjellerstue - ingenting! Det blir til at de driver dank ute, og de virker også litt understimulert av å bare gå utendørs uten mening. 

Anonymkode: 0211d...922

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Neinøff skrev:

Jaha. Og jeg tenker at forskjellsbehandling er greit så lenge det er snakk om rettferdighet.Det er likestilling, faktisk, og lik behandling, at folk som ikke trenger barnetrygd heller ikke får det.

Enig med deg. Mange har et reelt behov for barnetrygden, mens andre igjen setter pengene på konto til barna slik at de får startkapital ved fremtidig boligkjøp.(Snakker ikke om styrtrike mennesker, bare folk med grei økonomi som jeg kjenner). Er det statens oppgave å gi denne startkapitalen til noen barn bare fordi de har foreldre med ganske god råd?  

Jeg er veldig for at vi skal prøve å avskaffe barnefattigdom, MEN da må vi ha et system som sikrer at nye/ bedre ordninger faktisk kommer barna til gode. Først og fremst MÅ alle aktiviteter i regi av skole være HELT gratis! I tillegg kunne vi for eksempel hatt gratis tilgang til idrettslag, korps og lignende for barn fra familier under en viss inntekt. Disse måtte også hatt utlånssentral slik at nødvendig utstyr kunne lånes. Da ville ikke tilskuddspenger blitt brukt til å "hjelpe familie i Somalia" el.l. som har vært nevnt tidligere i tråden.  

Anonymkode: 74f21...a73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest hele tråden:

Tybring-Gjedde starter i feil ende. Selvsagt må man kunne fø barna sine, og jeg blir til tider litt svett når mine jevnaldrende venner (tidlig 20-årene) uten utdanning eller fast jobb i det hele tatt vurderer å beholde barnet hvis de blir gravid ved et uhell. 
Men ved å integrere folk (siden han helt utilslørt snakker om innvandrerkvinner som visstnok får femten barn...) og sørge for utdanning og arbeid, vil man gjerne få ned fødselsraten. Det går ikke å bare spy ut "få færre barn!!!" og håpe at det løser seg. 

Han har ikke noen konstruktive forslag, han vil bare sparke nedover. Det kommer jo ikke frem hvordan han har tenkt til å håndheve dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man skatter omtrent 17000 i året på den inntekten jeg skisserte (med null formue og gjeld). Andre parten skatter omtrent 52000. Familien sitter da igjen med 493000 etter skatt. Det blir over 41 000 etter skatt, utbetalt hver måned. Kan du ikke forsørge en liten famile greit på den summen så vet ikke jeg? 

Eksempelet er altså en uføretrygdet på minstesats med 1 barn, og ektefelle i lavtlønnsyrke (inntekt på kun 300 000 i året). De fleste familier med en uføretrygdet har mer enn mitt eksempel.

Minstsatsen på full uføretrygd er 213000 i året. Om en da bare får utbetalt 12000 høres det ut som skattetrekket er for høyt. De pengene en trekker for mye får man jo igjen i neste års skatteoppgjør. 

Jeg er enig med deg, mange uføretrygdede er svært ressurssterke og sammen med en god partner kan de absolutt få barn. Uføretrygden er såpass romslig at det er økonomisk forsvarlig. Så må de som alle andre ta en vurdering av hvor mange barn de har kapasitet til å fostre opp.

Anonymkode: c7b53...4df

Problemet er at mange er for unge (altså da de burde få barn) og går på aap i altfor mange år i påvente av diverse håp om forbedringer. 8 år på aap er ikke uvanlig selv om regelverket nå sier noe annet. Man går glipp av endel penger på det (staten sparer penger) og når ufør invilves må de krangles enda flere år om ung ufør. 

Regnestykket på hvorvidt det er uproblematisk å ha en familie med 41.000,- i inntekt kommer ann på andre faktorer også. Studielån, behov for bil, behov for behandlinger, hvor i landet man bor osv osv. Det værste med den summen er at det samler de med lite penger til samme område av tettsteder (billigst bolig) eller til kommuner med billige boliger. Så blir områdene, bomiljø, fritidstilbud osv deretter. Er du født inn i et bomiljø der du er stemplet som taper blir du ofte nettopp en taper. Det må gjøres noe over hele fjøla for trygdede og deres unger, slik at ungene blir de vinnerne de har potensiale til og kunne bli med rett oppbacking fra omverdenen, men som du ser av mange svarene er det en VELDIG lang vei å gå

Anonymkode: f47cb...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Her er det mange tilhengere av eugenikken og som ikke er spesielt glad i barn. Som nærmest vil drepe barn som ikke kommer fra riktige familier og for å slippe at 0,001 % av skatten deres eventuelt går til barnefamilier. 

Holdninger som at "lowlives får lowlife barn" viser bare hva slags samfunn man får etter hvert. Det blir som et kastesystem hvor det ikke er muligheter for sosial mobilitet. Jeg kjenner forresten mange som har en karriere selv om foreldrene er uføre. Denne muligheten blir mindre og mindre.

En annen ting er, at det alltid har vært flest barn i familier som ikke har mest å rutte med. Se på historien. Hvorfor skal vi ikke ønske barn av slike familier velkommen?

Det blir også ekstremt store krav pålagt kvinner: de skal ta høyere utdannelse, skaffe seg en godt betalt jobb i tillegg til å føde 3-4 barn hver for å få opp innbyggertallet. Å ta høyere utdannelse er relativt lett for kvinner. Men når de skal ut på jobbmarkedet og forhandle seg frem til god nok lønn, med de kjønnsforskjellene som fremdeles finnes der... Det er jammen ikke lett hvis man ikke har gode kontakter fra før, det krever noen år med beinhard jobbing for å bevise at hun duger og opparbeide ansiennitet. - Og så må hun finne en mann. Hvor lett er dét i dagens bruk og kast av mennesker-kultur. Og Gud forby om hun blir alenemor, da kommer skittkastinga, så hun må finne en trofast mann med de og de kvalitetene. Det kommer ikke akkurat friere på døra. De fleste er av typen hit'n' split/hot 'n'cold... Deretter, om hun så lykkes i dette må hun starte jobben med å føde på løpende bånd og ta seg av barna. Dette sliter på kroppen, noe dere mannfolk ikke skjønner... For til slutt å ikke kunne være hjemme med barna, for hun må tjene nok penger.

Forstår dere hvor store krav dere egentlig stiller til andre mennesker?

Hvis dere er så redde for at Norge skal gå i minus, hvorfor ta av de som ikke har? Hvorfor ikke kreve inn mer av de mange milliardærene og multimillionærene. Hva i helvete skal de med så mye penger? Har dere vært i boligområder på Bygdøy f.eks? Men det er vel kun slike dere betrakter som ultimate gode mennesker, de mest verdifulle og verneverdige.

ikke spesielt hyggelig for oss andre, som dere tydeligvis prøver å utradere langsomt ved å terrorisere med ord, handlinger og holdninger.

Anonymkode: 6a449...9de

Det er faktisk ikke så vanskelig som du tror å ha høyere utdanning, god jobb med bra inntekt og i tillegg ha barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, asterix skrev:

Det er faktisk ikke så vanskelig som du tror å ha høyere utdanning, god jobb med bra inntekt og i tillegg ha barn.

Enig. Det er faktisk ganske normalt å klare å kombinere disse tingene :) 

Anonymkode: 74f21...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Det er faktisk ganske normalt å klare å kombinere disse tingene :) 

Anonymkode: 74f21...a73

Jo flere som faller i fra i kortere eller lengre perioder av livet sitt begynner jeg jammen å lure hvor normalt det egentlig er...

Anonymkode: f47cb...1bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo flere som faller i fra i kortere eller lengre perioder av livet sitt begynner jeg jammen å lure hvor normalt det egentlig er...

Anonymkode: f47cb...1bc

Det er faktisk ikke så veldig normalt. Som regel går det ene utover noe annet, selv om mange foreldre ikke liker å innrømme det men ønsker å fremstå som superforeldre. (Hint: Spør en av deres kolleger om disse foreldrene går tidlig/kommer sent, har mer fravær osv. Det er som regel barnløse kollegaer som tar støyten, så at foreldrene greier alt selv er en sannhet med modifikasjoner. Men det settes det ikke akkurat søkelys på. )

Anonymkode: 50aca...a17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, justdrinkingmytea skrev:

Uten å ha lest hele tråden:

Tybring-Gjedde starter i feil ende. Selvsagt må man kunne fø barna sine, og jeg blir til tider litt svett når mine jevnaldrende venner (tidlig 20-årene) uten utdanning eller fast jobb i det hele tatt vurderer å beholde barnet hvis de blir gravid ved et uhell. 
Men ved å integrere folk (siden han helt utilslørt snakker om innvandrerkvinner som visstnok får femten barn...) og sørge for utdanning og arbeid, vil man gjerne få ned fødselsraten. Det går ikke å bare spy ut "få færre barn!!!" og håpe at det løser seg. 

Han har ikke noen konstruktive forslag, han vil bare sparke nedover. Det kommer jo ikke frem hvordan han har tenkt til å håndheve dette.

Jeg tror vi må putte fingern i jorda når det gjelder integrering av personer med viss kulturell bakgrunn. Dette med å lære norsk, endre holdninger og til slutt klare å skaffe seg arbeid, er en lang prosess. En andel av de som kommer til landet er til og med analfabeter. De kommer fra en kultur hvor det er vanlig at kvinnen er hjemme med mange barn. 

Man burde klare å snu denne trenden for 2. generasjons innvandrere, men jeg tror ikke vi kan forvente en så stor holdninsendring at familieliv med mange barn blir byttet ut med utdanning og arbeid for de som kommer til Norge etter en viss alder. Dette er personer som har lite skolegang fra før, og som ikke "har lært å lære" slik man gjerne blir god til etter noen år på skolebenken. I stedet får de masse barn, følger de ikke ordentlig opp noe som fører til en ond sirkel hvor barna kanskje også ender opp som skoletapere og dropper ut av skolen.

Anonymkode: 0211d...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...