Gå til innhold

Når mannen vil at du skal si opp jobb for å være hjemme, kan jeg da kreve lønn av han?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Høres helt surrealistisk å gjøre dette FØR dere har kjøpt egen bolig. Ideen er grei den mens dere har små barn, sett at du også får lommepenger og han setter av sparing til pensjon. Hadde ikke sagt opp jobben før jeg hadde gått ut i svangerskapspermisjon og holdt på stillingen utover permisjonstiden til jeg var helt sikker på at dette ville jeg gjort på fulltid i mange år. Men først og fremst mener jeg man bør kjøpe seg en egen bolig og ikke leie. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvis vi først skal gå ned den ruten: Arbeidsmannen var objekter for kvinnens skyld. De ble sett på som objekter som måtte ut i alle slags forhold, syk eller ei, skadet eller ei, hadde en helt jævlig jobb, sjef eller ei. De eksisterte bare for å slite seg i hjel for kvinnens og barnas skyld. Hver dag var et slit og de måtte finne seg i helt utrolige ting fordi havnet de på kant med sjefen og fikk sparken så sultet hele familien. Det er det som er så nedverdigende, at slike som deg tar den relativt enkle og til tider behagelige bo-situasjonen kvinner hadde og prøver å si at den var så fryktelig mye verre enn det var for menn, selv om menn som oftest hadde det verst, som vanlig. (Det var selvsagt forskjellig i de øverste siktene av samfunnet der man var stinn i penger, da var det motsatt, at kvinnen hadde det verst).

TS bytter ut en selvstendig tilværelse der hun eksisterer og er til for jobbens og sin egen skyld med en selvstendig tilværelse der hun er til for barna, mannens og sin egen skyld.

Anonymkode: aa99c...ec1

Dette stemmer ikke. I et folkehelseperspektiv er jobben blitt ekstremt viktig for mennesker, men for de med familie har familien likevel holdt seg viktig. Det er bare tull å påstå at familien ikke er viktig for mennesker som jobber. Mener du at mannen til TS da tenker kun på seg selv og ikke familien og da hans kone siden han er i arbeid? Hvorfor argumenterer du da ikke for at mannen til TS kan være hjemmeværende? Det er ingenting som tilsier at en mann ikke kan være hjemmeværende imens kvinnen forsørger familien. 

Anonymkode: 4d966...2e1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Høres helt surrealistisk å gjøre dette FØR dere har kjøpt egen bolig. Ideen er grei den mens dere har små barn, sett at du også får lommepenger og han setter av sparing til pensjon. Hadde ikke sagt opp jobben før jeg hadde gått ut i svangerskapspermisjon og holdt på stillingen utover permisjonstiden til jeg var helt sikker på at dette ville jeg gjort på fulltid i mange år. Men først og fremst mener jeg man bør kjøpe seg en egen bolig og ikke leie. 

Det er planen å kjøpe bolig eller overta hans mormors hus.

Anonymkode: f8838...93f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje så romantisk men veldig viktig å ta det opp. Er du ikkje redd for å bli isolert og innestengt? Dersom du trur det fungerer og det økonomiske går opp ser eg ikkje noko problem med å bli husmor. Det gjelder uansett kjønn som har lyst til å arbeida heima.

Anonymkode: 8912b...cc3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Det er ingenting som tilsier at en mann ikke kan være hjemmeværende imens kvinnen forsørger familien. 

Anonymkode: 4d966...2e1


Neida, i mange forhold kan likegjerne mannen være hjemmeværende! Men vi har snakket om at det er en fin løsning for oss at jeg er det, siden jeg har fibromyalgi og har tunge dager med jobb, og er ofte for sliten til å være noe god kone og ta vare på samlivet. Med barn oppå det hele så vil jeg ikke ha overskudd til alt sammen av jobb, samliv og barn. Jeg går allerede på tomgang, og vi begge mener at jeg trenger å slippe å jobbe for å få et bedre liv og overskudd til å ha det hyggelig i forholdet og kanskje til fritidsaktiviteter og meg selv, og han mener at jeg fortjener det og tiden er inne for at han skal ta vare på meg nå.

Men så er det denne økonomiske sikringen som gjør det til en problemstilling og dilemma.

Jeg vil ikke ha noe formue om han kjøper/arver hus, vil ikke ha noe verdi om han har all eierett på huset - og jeg kan vel ikke kreve andel eierett når jeg ikke er med å legge ut for huset?
Jeg vil ikke ha jobbet meg opp til høyere lønnsnivå jeg kunnet brukt årene på, om jeg skal være hjemme , og står da med ganske lavt lønnstrinn om det skulle ta slutt om 10 år.
Og vil ikke kunne ha noe særlig egen verdi siden han blir den som står med løpende inntekt. Det skremmer meg ikke nå når jeg tenker at forholdet skal vare og dette er mannen jeg skal leve med, men siden det aldri er noen garanti for evig kjærlighet så er det skremmende å tenke på alt jeg står uten om vi skulle gjort det slutt en dag. Vil ikke stå i den situasjonen hvor jeg lever i et kanskje dårlig forhold men ikke kan gå fordi han forsørger meg, vil ha en økonimisk sikkerhet...!
 

Anonymkode: f8838...93f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husmødre var objekter til for mannens skyld. De ble ikke oppfattet som subjekter, men ble sett på som objekter. Som laget mat, ordnet og stelte med hjemmet og barn, for mannens skyld. Det er det som er så nedverdigende. Hun bytter ut en selvstendig tilværelse med å eksistere og være til for mannes skyld-

Anonymkode: d7a4c...121

Moren min var husmor i mange år, og jeg må bare le av slike fordommer som dette innlegger viser. Foreldrene mine var heldige som kunne prioritere akkurat som det passet dem begge. I dag er det en stor risiko å ta pga høy andel av samlivsbrudd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hadde jeg aldri gått med på. Hva hvis det blir slutt mellom dere, som du selv sier? Hva når barna blir eldre, hva skal du da gjøre? Etter noen år uten jobb er det ikke bare bare å komme ut i arbeidsmarkedet igjen. Dette hørtes litt risikabelt ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikkje så romantisk men veldig viktig å ta det opp. Er du ikkje redd for å bli isolert og innestengt? Dersom du trur det fungerer og det økonomiske går opp ser eg ikkje noko problem med å bli husmor. Det gjelder uansett kjønn som har lyst til å arbeida heima.

Anonymkode: 8912b...cc3


Nei , det er jeg ikke :)  En en som trives hjemme og finner alltid på noe å gjøre om jeg skulle kjede meg, trenger ikke være med mennesker eller ute på farten og ha baller i luften for å ha det bra, og liker å for eksempel lese bøker, drive med hobbyting hjemme på stuegulvet osv. Også kunne jeg tenke meg å ha "animal rescue" om vi overtar huset til mormoren hans, med hundegård, hønsegård, stor hage osv og da vil jeg jo alltid ha noe å gjøre om jeg både har ansvar for dyr og barn :)

Men ja det er veldig uromantisk å ta opp at jeg ønsker en økonomisk sikrings avtale fra han! Vil ikke fremstå som krevende og "golddigger" heller, det er trossalt hans forslag, og han sier "ikke tenk på det" når jeg sier at da har jo ikke jeg noen inntekt osv, og virker som han ser dette som veldig bekymringsfritt, men det er jo ikke rart for det er jo ikke han som står på bar bakke om forholdet skulle skjært seg! :(

Anonymkode: f8838...93f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke. I et folkehelseperspektiv er jobben blitt ekstremt viktig for mennesker, men for de med familie har familien likevel holdt seg viktig. Det er bare tull å påstå at familien ikke er viktig for mennesker som jobber. Mener du at mannen til TS da tenker kun på seg selv og ikke familien og da hans kone siden han er i arbeid? Hvorfor argumenterer du da ikke for at mannen til TS kan være hjemmeværende? Det er ingenting som tilsier at en mann ikke kan være hjemmeværende imens kvinnen forsørger familien. 

Anonymkode: 4d966...2e1

Jeg ser ikke relevansen i svaret ditt mot den uthevede delen i innlegget mitt. Utover det synes jeg det er merkelig at du påstår at familien ikke er viktig for folk som jobber, det later da vitterlig til å ikke være tilfellet mener jeg da, men.

Utover dette så hvorfor skal jeg argumentere for at noen av partene skal være hjemmeværende? Hvorfor argumenterer ikke du for at mannen til TS kan bli astronaut og TS kan bli astrofysiker? Kan det være fordi det er irrelevant for tema og TS's spørsmål?

Anonymkode: aa99c...ec1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kreves mer av en partner enn av en arbeidsgiver i disse tider. Pensjon, underholdsbidrag ved eventuellt brudd, lønn osv osv 😂😂😂

Samtidig krever dere felles økonomi ved siden av disse bidragene. Hvor mye skal mannen få bestemme over sin egen inntekt?

Jeg gikk hjemme med barn da de var små og den tiden er mye mer verdt enn alle pengene i hele verden. Heldigvis var dette på en tid hvor feminismen ikke var så utpreget som idag. Jeg storkoste meg hjemme med barna og husarbeid. Jeg hadde gjort det igjen om flere barn hadde vært planlagt.

Anonymkode: 08cfe...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/annonsorinnhold/bedre-pensjon/storebrand/221-dette-skjer-med-pensjonen-din-hvis-du-er-hjemme-med-barna

Her anbefales det f.eks at arbeidende partner setter inn penger til pensjonsparing for den hjemmeværende.

Anonymkode: c0d0d...060

Takk for nyttig lenke!

Anonymkode: f8838...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kreves mer av en partner enn av en arbeidsgiver i disse tider. Pensjon, underholdsbidrag ved eventuellt brudd, lønn osv osv 😂😂😂

Samtidig krever dere felles økonomi ved siden av disse bidragene. Hvor mye skal mannen få bestemme over sin egen inntekt?

Jeg gikk hjemme med barn da de var små og den tiden er mye mer verdt enn alle pengene i hele verden. Heldigvis var dette på en tid hvor feminismen ikke var så utpreget som idag. Jeg storkoste meg hjemme med barna og husarbeid. Jeg hadde gjort det igjen om flere barn hadde vært planlagt.

Anonymkode: 08cfe...268


Tviler på at du er dame.
Å dra feminisme inn i dette emnet viser hvor ignorant og ureflektert du er (typisk kg-mann), for dette har å gjøre med økonomi og kapitalisme, ikke feminisme!

Feminismen støtter at kvinner kan få bestemme selv om de vil bruke dagene på å jobbe og ha egen inntekt, eller være hjemme og bli forsørget og avhengig av mannen (eller omvendt) om dette er noe man som par har økonomi til.

Feminismen sier ikke at man som kvinne ikke kan kose seg hjemme med barna og husarbeid, feminismen står for at kvinner skal ha like muligheter økonomisk og på arbeidsmarkedet, og lik respekt i samfunnet som menn og har ingenting med om man velger å være hjemmeværende eller ikke å gjøre.

Den eneste -ismen som preger en sånn situasjon er kapitalismen, for det koster faktisk penger å bo og leve på denne jorda, og om man velger bort sin mulighet til å ha egne penger, står man på bar bakke den dagen man ikke får penger av noen andre. Man må ta høyde for at man ikke blir forsørget for resten av livet og på grunn av kapitalismen er det nødvendig å ha penger til å bo og leve, og en formue så man ikke står uten noen verdens ting. Hverken jobb, inntekt, tak over hodet eller formue den dagen forholdet tar slutt eller partneren dør.

Anonymkode: f8838...93f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han sier du kan ta av sparepengene dine hvis det er behov for det? Skulle en mann forsørget meg å skulle jeg nå vært sikker på at han var i stand til det før jeg godtok det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy inntekt har han? Høres jo ikke ut som om han er i stand til å forsørge en familie alene.

Anonymkode: 0145d...f18

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei nei å atter nei. nei!!! 

Anonymkode: 86677...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mannen min sier at JEG skal være hjemme og du lurer på om DU skal kreve lønn av han?

Anonymkode: 35b99...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei! Du kommer bare til å tape økonomisk på det! Ikke gjør det!!! 

Anonymkode: 9ccbf...dd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du/dere bør snakke med advokat og sette opp bindende avtaler dersom dere går for denne løsningen.

I tillegg må/bør dere starte pensjonssparing for deg og få på plass en sikring av dine muligheter ved et eventuelt samlivsbrudd. Det er ikke bare hva du får med deg av verdier om det skulle skje som påvirker mulighetene dine etterpå, det er også noe med hvor (lite) attraktiv du plutselig kan være på arbeidsmarkedet om du har vært utenfor i flere år og i tillegg sliter med helse.

Samtidig så bør alle forsikringer være i orden. Hva om han blir ufør eller dør? Om du har krav på etterlattepensjon er bl.a. avhengig av hvor lenge dere har vært gift eller samboende. Hvor mye du eventuelt har krav på har med hvor mye han har betalt inn. 

Dere må også finne ut av hva som skjer med arv i tilfelle det skulle være aktuelt.

At han mener dere kan bruke av sparepengene dine viser at han enten ikke har tenkt godt gjennom forslaget, eller at han er villig til å ta sjansen på at du står ubeskyttet om livet ikke blir som planlagt. Livet blir ikke alltid det.

Anonymkode: 56139...1d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Husmødre var objekter til for mannens skyld. De ble ikke oppfattet som subjekter, men ble sett på som objekter. Som laget mat, ordnet og stelte med hjemmet og barn, for mannens skyld. Det er det som er så nedverdigende. Hun bytter ut en selvstendig tilværelse med å eksistere og være til for mannes skyld-

Anonymkode: d7a4c...121

Utrolig diskriminerende holdning du har. Trodde vi hadde kommet lengre.

Anonymkode: 0b8e6...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...