Gå til innhold

Hvorfor føler man seg bedre av å stå opp tidlig enn å ligge til langt på dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv om man har fri/ferie? Ligge til langt på dag føler gjerne til masse surhet og nedstemthet. I tillegg lett å føle seg isolert fra andre. Men om man står opp tidlig så er det som om man blir gladere?

Anonymkode: 51cdd...c2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merker ingen forskjell. 

Anonymkode: 1b496...ef9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man har fri/ferie? Ligge til langt på dag føler gjerne til masse surhet og nedstemthet. I tillegg lett å føle seg isolert fra andre. Men om man står opp tidlig så er det som om man blir gladere?

Anonymkode: 51cdd...c2f

nei, det er omvendt. 

Anonymkode: 21529...e43

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv om man har fri/ferie? Ligge til langt på dag føler gjerne til masse surhet og nedstemthet. I tillegg lett å føle seg isolert fra andre. Men om man står opp tidlig så er det som om man blir gladere?

Anonymkode: 51cdd...c2f

Fordi du er a-menneske. Det er ikke jeg og jeg blir surere av å stå opp tidlig.

Anonymkode: 5a7b8...aad

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater å måtte opp tidlig når jeg har fri. Da er jeg aldri i godt humør. Sove lenge derimot, da er jeg blid når jeg står opp! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir frisk, glad og uthvilt av å vokne naturlig. 

Anonymkode: bc79e...a61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er B-menneske, og liker å sove lenge, men likevel forstår jeg hva du mener. 

Når jeg endelig får tid til å sove lenge, kommer jeg ut av rytme, føler dagen er over og får en slags nedstemthet og mister energi, fordi ting ikke er som vanlig. Jeg tror at selv om jeg er B-menneske, så liker jeg ikke at dagene blir annerledes. Som f.eks. jeg hater søndager... Uansett hvor mye jeg gleder meg til fri, så hater jeg søndagen når den kommer. Det har noe med at ting ikke er som normalt. Samme med helligdager. Så igjen - noen takler endringer dårlig, og jeg tror det er det som skjer. Selve sovingen lenge er bare digg!!! Det er reaksjonen etterpå som ikke er så digg... :/

Anonymkode: 07a4b...45c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er B-menneske, og liker å sove lenge, men likevel forstår jeg hva du mener. 

Når jeg endelig får tid til å sove lenge, kommer jeg ut av rytme, føler dagen er over og får en slags nedstemthet og mister energi, fordi ting ikke er som vanlig. Jeg tror at selv om jeg er B-menneske, så liker jeg ikke at dagene blir annerledes. Som f.eks. jeg hater søndager... Uansett hvor mye jeg gleder meg til fri, så hater jeg søndagen når den kommer. Det har noe med at ting ikke er som normalt. Samme med helligdager. Så igjen - noen takler endringer dårlig, og jeg tror det er det som skjer. Selve sovingen lenge er bare digg!!! Det er reaksjonen etterpå som ikke er så digg... :/

Anonymkode: 07a4b...45c

Samme her.

Føler meg dessuten ofte like trøtt når jeg har sovet til 11 som når jeg står opp kl 7...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke bedre av å stå opp tidlig, men jeg liker heller ikke å sove alt for lenge. 

Anonymkode: cddad...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fordi noen får dårlig samvittighet når man sover bort dagen. Jeg er b-menneske og blir i bedre humør når jeg får sove lenge.

Anonymkode: 4bebe...31f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg er b menneske. Jeg har kjempet mot morgentretthet siden jeg var barn! Sover lett til 12-14 på dagen men da blir jeg så gretten! Føler hele dagen har gått på en måte. 

Anonymkode: 51cdd...c2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitvt 100% B-menneske her. Hadde aldri klart å holde på en jobb:fnise:. Har endelig prøvd:roll:

Anonymkode: c6746...f77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er B-menneske. Har ennå ikke kommet meg i seng.

Før kunne jeg sove lenge og syntes det var så deilig. Jeg kunne sove til både 12 og 1 og 2 på dagen og syntes det var digg. Og så var det så deilig å sitte alene på kvelden og utover natta i stillheten alene. Og så kunne jeg legge meg i 2-3-tiden. 

Vet ikke om det har noe med alder å gjøre, for selv om jeg er B-menneske og ikke kommer meg i seng om kvelden, så står jeg allikevel opp tidlig for å slippe å få dagen "ødelagt". 

Tidlig for meg er da 9-10-tiden. Hvis jeg står opp etter 10 så syns jeg det blir for seint... 

De dagene jeg står opp klokka 7 er jeg veldig trøtt når jeg står opp, men det er ganske deilig å ha mange timer foran meg før kvelden. Og så blir jeg stuptrøtt når klokka blir sånn 6-7-8 på kvelden, men kan ikke legge meg så tidlig. Så da er jeg våken lengre og halv 10-10 så våkner jeg skikkelig til igjen og så blir jeg ikke trøtt og blir sittende utover natta. Sånn som nå. 

Munndiaré har jeg også - og det har forplantet seg til fingrene mine i kveld. 

Nattinatt alle B-mennesker og nattugler. :P 

Anonymkode: 46104...8ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ingen universell sannhet. Jeg er B-menneske og føler meg definitivt bedre om jeg slipper å stå opp tidlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg ikke hvorfor jeg blir gretten av å ligge lenge. Har også lest at folknsom sliter med depresjoner osv får det bedre av å stå opp tidlig. Jeg har vært nær depresjon....

men sover jeg lenge føler jeg at jeg mister rutinen på en måte. :/ føler jeg går der som en sirompa latsabb :P som ikkehar noen nytte for seg.

Anonymkode: 51cdd...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir iallfall pissesur om jeg blir vekket tidlig på en fridag. Jeg står opp tidlig alle hverdager for å få sønnen min på skolen, og når han har fri, har jeg også endelig fri og kan sove lenge. "Lenge" er da til klokka 10-11. Ikke senere enn senest 11, men som regel våkner jeg mellom 8 og 9 på morgenen. Og når jeg først har våknet, sovner jeg ikke igjen, så da er det bare å stå opp.

Forrige uke og denne uka står jeg opp klokka 05.30 om morgenen, så nå gleder jeg meg til påskeferien, kan du si!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det har noe med hvordan du tenker. Tenker du: "uff, nå har hele dagen gått, og jeg har sovet bort dagen. Skulle gjort x og y" så sier det seg selv at man ikke får noen god følelse.

Folk med depresjon har ofte godt av å få inn en rutine, og det å ha gjort noe kan gjøre at man kan føle seg bedre. Om man sover for lenge og blir liggende uten å få gjort noe så skaper det bare mer negative tanker.

Jeg synes stort sett det er greit om jeg sover lenge. Ofte har jeg planer om å gjøre det, så da er det greit. Det blir verre om jeg tenker masse negativt, og at jeg føler at jeg ikke får gjort ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er B-menneske og sliter mye med døgnrytmen. Jeg får vanvittig dårlig samvittighet når jeg sover lenge, men jeg trenger 9 timer søvn hver natt for å være uthvilt, så når jeg kan, synes jeg det er viktigere å sove ut og være uthvilt enn å stå tidlig opp.

Anonymkode: 18f35...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JeSuisLouise

Jeg har aldri dårlig samvittighet for å sove lenge, ser ikke poenget med det. Står opp kl 5 i ukedagene så om jeg sover til 10 eller 11 i helger/ferier er det vel fortjent syns jeg :)

Hvis jeg derimot skal noe spesielt så er det aldri noe problem å sette på alarmen litt tidligere. Søvn er utrolig viktig og jeg blir ødelagt om jeg har en natts dårlig søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...