Gå til innhold

Kan man gå ned i vekt på brødprodukter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal ned i vekt, og må ha i meg en viss mengde kalorier. Men er veldig glad i f.eks brød. Bruker også en app til å loggføre all mat jeg spiser.

Men uansett, har hørt at brødvarer legger seg på magen? Eller kan jeg spise hvor mye  brød jeg vil sålenge jeg er i underskudd?

Anonymkode: 66a4c...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stiller spørsmålet tilbake til deg. Virker det troverdig at brød legger seg på magen? Legger da kjøttmat seg på rumpa, mens poteter får puppene til å vokse? Eller er det motsatt?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kaloriene ene og alene som gjør at man går opp i vekt, det er karbohydrater. Jeg vet med egen erfaring at å kutte ut brød har gjort mye bra for kroppen min, jeg spiser det noen ganger, men jeg holder meg til knekkebrød som regel. Du kan også få kjøpt "proteinbrød" på meny, som er uten karbohydrater (eller en VELDIG liten mengde karbo..), så hvis du vil gå ned i vekt ville jeg nok prøvd å kutte ut brødet den første perioden for å se hvordan det fungerer. 

Anonymkode: d276a...79d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pringle skrev:

Jeg stiller spørsmålet tilbake til deg. Virker det troverdig at brød legger seg på magen? Legger da kjøttmat seg på rumpa, mens poteter får puppene til å vokse? Eller er det motsatt?

Faktisk er det litt mer komplisert enn som så, selv om du ikke tar helt feil. Spagetti f.eks legger seg bare rundt venstre lår, kjøttkaker legger seg på overarmen, pizza er ille...den går rett på hofta, og skal du unngå dobbelthake skal du holde deg unna taco. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke kaloriene ene og alene som gjør at man går opp i vekt, det er karbohydrater. Jeg vet med egen erfaring at å kutte ut brød har gjort mye bra for kroppen min, jeg spiser det noen ganger, men jeg holder meg til knekkebrød som regel. Du kan også få kjøpt "proteinbrød" på meny, som er uten karbohydrater (eller en VELDIG liten mengde karbo..), så hvis du vil gå ned i vekt ville jeg nok prøvd å kutte ut brødet den første perioden for å se hvordan det fungerer. 

Anonymkode: d276a...79d

For noe tull. 

Man blir ikke feit av brød, men selvsagt tjener produsentene av svindyrt "proteinbrød" o.l på at folk tror det.

Jeg spiser masse brød og har alltid vært tynn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Faktisk er det litt mer komplisert enn som så, selv om du ikke tar helt feil. Spagetti f.eks legger seg bare rundt venstre lår, kjøttkaker legger seg på overarmen, pizza er ille...den går rett på hofta, og skal du unngå dobbelthake skal du holde deg unna taco. 

Touché!

:laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man gå ned i vekt på all kost så lenge man er i energiunderskudd.

Anonymkode: b705d...99b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke kaloriene ene og alene som gjør at man går opp i vekt, det er karbohydrater. Jeg vet med egen erfaring at å kutte ut brød har gjort mye bra for kroppen min, jeg spiser det noen ganger, men jeg holder meg til knekkebrød som regel. Du kan også få kjøpt "proteinbrød" på meny, som er uten karbohydrater (eller en VELDIG liten mengde karbo..), så hvis du vil gå ned i vekt ville jeg nok prøvd å kutte ut brødet den første perioden for å se hvordan det fungerer. 

Anonymkode: d276a...79d

Har samme inntrykk. Reduserte du mye på karbsa?

Anonymkode: 66a4c...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 30 kg og spiste 2-3 brødmåltider per dag. Det er det totale kaloriregnskapet (kalorier inn/kalorier forbrent) som avgjør hvorvidt du går ned. 

Anonymkode: cd8f7...c6c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ned 30 kg og spiste 2-3 brødmåltider per dag. Det er det totale kaloriregnskapet (kalorier inn/kalorier forbrent) som avgjør hvorvidt du går ned. 

Anonymkode: cd8f7...c6c

Ja du kan fint spise brød og gå ned i vekt.

Men det holder med 2-3 brødskiver pr måltid.

Det hjelper også om du spiser grovere brød.

Loff kan du jo spare til spesielle anledninger / lørdager.

Kos deg med brød du :) 

Bare tenk over hvor mye du spiser.

Lykke til :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen erfaring er at brød ikke hjelper meg med å gå ned i vekt. Etter at jeg sluttet å spise så mye brød er vekten veldig stabil. Synes også at brød er veldig godt,  så jeg tror kanskje problemet er at jeg spiser litt mer enn jeg trenger fordi det er godt. Prøver å holde meg til brød en gang til dagen og kose meg med det, f. Eks en skrive med egg til frokost eller en god sandwich i lunsjen. Knekkebrød er også veldig godt alternativ uten samme risiko for overspising. Tror det varierer fra person til person, og at du må kjenne etter selv om du tror det er bra eller dårlig for ditt vekttap.

Anonymkode: 64315...df8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint spise brød mens du slanker deg. 

Det viktige er å holde seg i kcalunderskudd når du går ned, og så å finne ut hvor mye du kan spise uten å gå opp igjen når du har gått ned. 

 

Noen holder vekta på 1800 kcal, ander på 2200, så du må bare begynne å øke forsiktig når du har nåd målvekta og prøve deg frem på hvor mye din kropp vil ha før vekta krypper opp igjen.

Min erfaring er at det er lett å slanke seg ( selv om det krever innsats) men å holde seg slank er vanskelig. 

Anonymkode: e0c66...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke kaloriene ene og alene som gjør at man går opp i vekt, det er karbohydrater. Jeg vet med egen erfaring at å kutte ut brød har gjort mye bra for kroppen min, jeg spiser det noen ganger, men jeg holder meg til knekkebrød som regel. Du kan også få kjøpt "proteinbrød" på meny, som er uten karbohydrater (eller en VELDIG liten mengde karbo..), så hvis du vil gå ned i vekt ville jeg nok prøvd å kutte ut brødet den første perioden for å se hvordan det fungerer. 

Anonymkode: d276a...79d

Tull.Jeg teller kalorier og jeg spiser karbohydrater. Har gått ned 25 kg. Dessuten trenger kroppen karbohydrater. Det er en myte at man ikke trenger karbs. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, OPIgirl skrev:

Tull.Jeg teller kalorier og jeg spiser karbohydrater. Har gått ned 25 kg. Dessuten trenger kroppen karbohydrater. Det er en myte at man ikke trenger karbs. 

Kroppen trenger ikke å få tilført karbohydrater, den kan lage dem selv av fett og protein. Men det er så mange viktige ting som vi bare får i oss gjennom mat som også inneholder karbohydrat, at det blir vanskelig å unngå, og dessuten fullstendig unødvendig, fordi karbohydrat ikke "gjør at man går opp i vekt", det er det overskudd av kalorier som gjør, og mange matvarer som er rike på karbohydrat smaker godt. Det er dumt å kutte ut ting på måfå, og uten at man er nødt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min egen erfaring er at brød ikke hjelper meg med å gå ned i vekt. Etter at jeg sluttet å spise så mye brød er vekten veldig stabil. Synes også at brød er veldig godt,  så jeg tror kanskje problemet er at jeg spiser litt mer enn jeg trenger fordi det er godt. Prøver å holde meg til brød en gang til dagen og kose meg med det, f. Eks en skrive med egg til frokost eller en god sandwich i lunsjen. Knekkebrød er også veldig godt alternativ uten samme risiko for overspising. Tror det varierer fra person til person, og at du må kjenne etter selv om du tror det er bra eller dårlig for ditt vekttap.

Anonymkode: 64315...df8

Hæ knekkebrød kan jeg spise typ 10 av for jeg blir ikke mett av det. Så for min del blir det da større fare for overspising

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Personlig legger jeg på meg hvis brød er en del av hverdagskosten. Men det er nok fordi jeg spiser mer, da jeg ikke synes brødmat metter like bra som annen mat. 

Anonymkode: 722ed...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pringle skrev:

Kroppen trenger ikke å få tilført karbohydrater, den kan lage dem selv av fett og protein. Men det er så mange viktige ting som vi bare får i oss gjennom mat som også inneholder karbohydrat, at det blir vanskelig å unngå, og dessuten fullstendig unødvendig, fordi karbohydrat ikke "gjør at man går opp i vekt", det er det overskudd av kalorier som gjør, og mange matvarer som er rike på karbohydrat smaker godt. Det er dumt å kutte ut ting på måfå, og uten at man er nødt.

Musklene trenger å fylle opp glykogenlagrene(karbs)  jo. Spesielt når man trener. Da bør det være i form av  trege karbohydrater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gjør du ikke. Du kan til og med spise sjokolade. Og potetgull. 

23 timer siden, HalldirV2 skrev:

Faktisk er det litt mer komplisert enn som så, selv om du ikke tar helt feil. Spagetti f.eks legger seg bare rundt venstre lår, kjøttkaker legger seg på overarmen, pizza er ille...den går rett på hofta, og skal du unngå dobbelthake skal du holde deg unna taco. 

Du glemte pannekakene. Pass deg for du kommer til å få digre fettete kne av dem. 

Anonymkode: ecb21...868

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned i vekt tidligere og da spiste jeg brød, og pasta og alt mulig. Jeg spiste bare mye mindre enn hva jeg pleide tidligere og trente mye mer. Så det er mulig, men det er energi som må brukes, slik som alt annet. Tror absolutt man kan gå ned i vekt med å spise nesten det samme, bare justere mengdene og være mye mer i fysisk aktivitet.

Av ren nysgjerrighet, hvilken app bruker du? Tenker å laste ned en god app for å registrere matinntak/kalorier og trening...

Anonymkode: b8d17...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...