Gå til innhold

Kvinnedagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i et litt mannsdominert miljø. Har 2 venninner som også jobber i mannsdominerte miljøer og fellesnevner for oss alle er lavere lønn, mindre ansvar og følelsen av å være usynlig/ ikke passe inn. Når menn er ledere og menn ansetter menn og sektoren allerede domineres av menn, er det rimelig kjipt å være kvinne. Utrolig nok har vi jo vel så god akademisk bakgrunn som de vi jobber med. De har litt bedre stillingstitler. 

Så på hva venninnene mine fra barndommen gjør, og de mest skoleflinke pikene, tjener typ 500 000 og opp til 600 000. Så har vi alle de jentene som gjorde det helt ok. De er frisører og helsearbeidere med 300-400 000 i inntekt.

Ser så på guttene, fra de som strøk i alle fag til de med 5 i snitt. Ingen av de har under 400 000, til tross for å ha gitt f i skolen. Tom.som bussjåfør! Så har vi de som ga litt f og fikk ok karakterer, jo, de jobber i store konsern med årslønner på 700 000 eller har gjort noe annet og tjener minimum 600 000. Det var færre gutter med toppkarakterer enn jenter. Hva skjer med jentene. Jeg synes de jobber så mye og er så ansvarsfulle i så mange år, og pang er de ute av gamet. 

Jeg håper så på at dette snur. Jeg håper at  langt flere menn, fedre og brødre kan se uretten. Håper HR i alle selskap kan sjekke lønningene og justere opp kvinner slik at de vet at det blir likt. 

 

Anonymkode: 11e33...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i et litt mannsdominert miljø. Har 2 venninner som også jobber i mannsdominerte miljøer og fellesnevner for oss alle er lavere lønn, mindre ansvar og følelsen av å være usynlig/ ikke passe inn. Når menn er ledere og menn ansetter menn og sektoren allerede domineres av menn, er det rimelig kjipt å være kvinne. Utrolig nok har vi jo vel så god akademisk bakgrunn som de vi jobber med. De har litt bedre stillingstitler. 

Så på hva venninnene mine fra barndommen gjør, og de mest skoleflinke pikene, tjener typ 500 000 og opp til 600 000. Så har vi alle de jentene som gjorde det helt ok. De er frisører og helsearbeidere med 300-400 000 i inntekt.

Ser så på guttene, fra de som strøk i alle fag til de med 5 i snitt. Ingen av de har under 400 000, til tross for å ha gitt f i skolen. Tom.som bussjåfør! Så har vi de som ga litt f og fikk ok karakterer, jo, de jobber i store konsern med årslønner på 700 000 eller har gjort noe annet og tjener minimum 600 000. Det var færre gutter med toppkarakterer enn jenter. Hva skjer med jentene. Jeg synes de jobber så mye og er så ansvarsfulle i så mange år, og pang er de ute av gamet. 

Jeg håper så på at dette snur. Jeg håper at  langt flere menn, fedre og brødre kan se uretten. Håper HR i alle selskap kan sjekke lønningene og justere opp kvinner slik at de vet at det blir likt. 

 

Anonymkode: 11e33...c71

Og alderen på alle disse du nevner med 700.000,-?

Anonymkode: 440ff...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og alderen på alle disse du nevner med 700.000,-?

Anonymkode: 440ff...530

31- 36

Anonymkode: 11e33...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

31- 36

Anonymkode: 11e33...c71

Inkludert bonuser. Ofte ledere eller salg i finans, høyere stillinger innen revisjon, key account, økonomi, juridisk, prosjektledere ikt osv

Anonymkode: 11e33...c71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38

Hvem er det som har innbilt deg at gode karakterer automatisk skal gi høyere lønn? Man får som regel betalt som fortjent.

Endret av GiftMann38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjipe er at man nok må ta noe av ansvaret sjøl. Man må kreve sin plass. Til tross for at man ofte er oppdratt til å være tilbakeholden og hyggelig, fra man er liten av. Det blir ikke bedre av andre medlidenhet; man må rett og slett be om lønnsforhøyelse og jobbe ekstra hardt for å oppnå samme anerkjennelse. 

Dette vet jeg fordi jeg selv har måttet bite i meg urettferdigheten, og heller stå på til jeg nå begynner å oppnå resultater som kun menn har sett før meg. Det er krevende, men en bedre vei å murre for seg selv. Og hvis tilstrekkelig mange nok går foran og viser vei, så blir det mer naturlig for neste kull med jenter å gjøre det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry men kvinner er slappe på jobb, gjør bare det de må, foretrekker ofte deltid fremfor heltid, jobber ikke overtid, legger ikke hele livet sitt i jobben, slik menn gjør. Derfor tjener også kvinner en del mindre enn menn. Fordi kvinner ikke gjør den innsatsen som skal til.

Anonymkode: 7c67c...50f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bortebra skrev:

Det kjipe er at man nok må ta noe av ansvaret sjøl. Man må kreve sin plass. Til tross for at man ofte er oppdratt til å være tilbakeholden og hyggelig, fra man er liten av. Det blir ikke bedre av andre medlidenhet; man må rett og slett be om lønnsforhøyelse og jobbe ekstra hardt for å oppnå samme anerkjennelse. 

Dette vet jeg fordi jeg selv har måttet bite i meg urettferdigheten, og heller stå på til jeg nå begynner å oppnå resultater som kun menn har sett før meg. Det er krevende, men en bedre vei å murre for seg selv. Og hvis tilstrekkelig mange nok går foran og viser vei, så blir det mer naturlig for neste kull med jenter å gjøre det samme. 

Helt enig i den. Vanskelig å tenke som en mann, gjøre som en mann når man er oppdratt til å være kvinne. Tar lite plass og det strider mot min natur å presse meg frem. Det er nesten umulig. Jeg prøver. Har kommet så langt at jeg våger å synge ut i et møterom med kun voksne menn. Det er vanskelig fordi de har overtaket ved å være mye eldre og snakke samme språk. De har informasjon og kunnskap som jeg ikke har.Det er nesten håpløst. Får drittoppgaver og ingen tar meg seriøst, men ser på meg som en lillesøster som skal beskyttes. Tenker at jeg må bytte jobb snart. Tror mange gir litt opp. Det er synd og jeg vet at jeg selv må jobbe veldig hardt også med meg selv, om jeg skal nå opp og fram. Har jo 6 år utdannelse og kan mye. Jeg er jo vel så kapabel som hvem som helst andre. Det er bare så mye motbakke. Arbeidsmiljøet er også krevende fordi jeg ilke helt bonder med de på samme måte som menn. Blir redd for å drite meg ut hele tiden. TS

Anonymkode: 11e33...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry men kvinner er slappe på jobb, gjør bare det de må, foretrekker ofte deltid fremfor heltid, jobber ikke overtid, legger ikke hele livet sitt i jobben, slik menn gjør. Derfor tjener også kvinner en del mindre enn menn. Fordi kvinner ikke gjør den innsatsen som skal til.

Anonymkode: 7c67c...50f

Det der er helt usant. Mulig noen er sånn. Tror du finner unnasluntrere i de kjedeligste jobbene, som kvinner ofte har. Kjennet også damer som jobber ekstremt mye, inkludert min mor, og lever for jobben. De burde hatt bedre lønn. 

Anonymkode: 11e33...c71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i den. Vanskelig å tenke som en mann, gjøre som en mann når man er oppdratt til å være kvinne. Tar lite plass og det strider mot min natur å presse meg frem. Det er nesten umulig. Jeg prøver. Har kommet så langt at jeg våger å synge ut i et møterom med kun voksne menn. Det er vanskelig fordi de har overtaket ved å være mye eldre og snakke samme språk. De har informasjon og kunnskap som jeg ikke har.Det er nesten håpløst. Får drittoppgaver og ingen tar meg seriøst, men ser på meg som en lillesøster som skal beskyttes. Tenker at jeg må bytte jobb snart. Tror mange gir litt opp. Det er synd og jeg vet at jeg selv må jobbe veldig hardt også med meg selv, om jeg skal nå opp og fram. Har jo 6 år utdannelse og kan mye. Jeg er jo vel så kapabel som hvem som helst andre. Det er bare så mye motbakke. Arbeidsmiljøet er også krevende fordi jeg ilke helt bonder med de på samme måte som menn. Blir redd for å drite meg ut hele tiden. TS

Anonymkode: 11e33...c71

Det hjelper ikke så mye om du sitter inne med mye kunnskap, om du ikke verbaliserer den. Da er den jo ukjent for folk. De kvinnene jeg kjenner som lykkes og har kommet seg opp og frem (meg inkludert), tar plass og ofte en naturlig lederrolle. Det kan høres som du sliter med "flink pike"-syndromet; alt som kommer fra deg må være perfekt, og det kan være nokså ødeleggende, fordi det gjør at du bruker mer tid og sier mindre i forsamlinger, møter osv. Jeg er mer drevet av konkurranseinstinkt, og det gjør at jeg henger meg mindre opp i detaljer, blåser i om enkelte uttalelser er mindre heldige og fortsetter arbeidet. Hvis man er perfeksjonist og sliter med dårlig selvtillit, er det vanskelig å lede: Men jeg tror ikke det er umulig å jobbe med de sidene, bli mer raus med seg selv og ta sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Hvem er det som har innbilt deg at gode karakterer automatisk skal gi høyere lønn? Man får som regel betalt dom fortjent.

Nei. Smøring og smisking er ikke samfunnet tjent med. Menn klør hverandre på ryggen. Det er ingen tjent med. Kvinner viser stort ansvar. De må få som fortjent. De må få vise seg. Evt. må de læres opp til å gi like mye f i skolen som menn og bli mer utspekulerte ( "smarte")

Anonymkode: 11e33...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bortebra skrev:

Det hjelper ikke så mye om du sitter inne med mye kunnskap, om du ikke verbaliserer den. Da er den jo ukjent for folk. De kvinnene jeg kjenner som lykkes og har kommet seg opp og frem (meg inkludert), tar plass og ofte en naturlig lederrolle. Det kan høres som du sliter med "flink pike"-syndromet; alt som kommer fra deg må være perfekt, og det kan være nokså ødeleggende, fordi det gjør at du bruker mer tid og sier mindre i forsamlinger, møter osv. Jeg er mer drevet av konkurranseinstinkt, og det gjør at jeg henger meg mindre opp i detaljer, blåser i om enkelte uttalelser er mindre heldige og fortsetter arbeidet. Hvis man er perfeksjonist og sliter med dårlig selvtillit, er det vanskelig å lede: Men jeg tror ikke det er umulig å jobbe med de sidene, bli mer raus med seg selv og ta sin plass.

Jeg liker ikke at det er så mange ovetarbeidede regnskapsførere som er kvinner. De er smarte og veldig dyktige. De kurses mye og må levere. Samtidig fungerer de som rene søppelbøtta for disse "lederne" som får god lønn og all ære. En bunke papirer eller kvitteringer etter dagens " fangst" som skal sorteres.Hvorfor må det alltid være slik at damer skal rydde opp etter menn? Menn tar beslutningene, snakker litt på telefon, løper i noen møter og slår seg på brystet. De får skryt, bonus og de flinke pikene tar " oppvasken". 

Anonymkode: 11e33...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei. Smøring og smisking er ikke samfunnet tjent med. Menn klør hverandre på ryggen. Det er ingen tjent med. Kvinner viser stort ansvar. De må få som fortjent. De må få vise seg. Evt. må de læres opp til å gi like mye f i skolen som menn og bli mer utspekulerte ( "smarte")

Anonymkode: 11e33...c71

Hva er det du snakker om?

Jeg studerte realfag, og som i alle vanskelige fagområder var vi flest menn. Jeg var blant topp 25% i klassen, men jeg tjener allikevel 4-5 ganger så mye som de aller beste hvis man måler gjennom karakterer. Og grunnen er selvsagt at selv om de var skoleflinke så ville jeg knapt ansatt dem til å klippe gresset hjemme! De var sosialt inkompetente, engstelige og mestret ingenting annet i livet enn skolearbeid (inkludert det motsatte kjønn).

Karakterer kan være en OK måte å velge mellom kandidater på. I min bedrift så henter vi konsekvent studenter som har studert noe vanskelig inn på intervju (uavhengig av karakterer) også ser vi an hvordan de er som personer. Å tro at karakterer gir en god prediksjon på hvem som lykkes i arbeidslivet er helt feil.

Endret av GiftMann38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke at det er så mange ovetarbeidede regnskapsførere som er kvinner. De er smarte og veldig dyktige. De kurses mye og må levere. Samtidig fungerer de som rene søppelbøtta for disse "lederne" som får god lønn og all ære. En bunke papirer eller kvitteringer etter dagens " fangst" som skal sorteres.Hvorfor må det alltid være slik at damer skal rydde opp etter menn? Menn tar beslutningene, snakker litt på telefon, løper i noen møter og slår seg på brystet. De får skryt, bonus og de flinke pikene tar " oppvasken". 

Anonymkode: 11e33...c71

Men regnskapsfører er jo et yrkesvalg som også innebærer færre muligheter karriereklatring. Jeg jobber ikke innen finans, men det gjør kjæresten, og han sier noe av det samme; kvinnene i hans bedrift er regnskapsførere eller kommunikasjonsarbeidere, og har dermed færre muligheter til opprykk. De hevder seg mindre i møter o. l. Man kan ikke bare gi noen forfremmelse basert på karakterer og utdanning. Det er hva man viser, og hvilken plass man tar som teller inn. 

Venninna mi jobber innafor den sektoren, og hun har på få år steget fort i gradene, nettopp fordi hun tar plass og ansvar. Eldre kvinner på arbeidsplassen synes noe bitre på det, men er det hennes ansvar at har lidd i stillhet i alle år, med et latent talent som de ikke har makta å vise frem? De kunne tatt samme plass og sett samme resultat, i stedet surmuler de over at ei som er yngre gjør det de burde ha gjort om de ønska seg forfremmelse. 

I begynnelsen av karrieren så jeg at menn som gjorde mindre vant frem, og fikk utmerkelser foran meg. Men jeg stoppa ikke opp, jeg trodde såpass på egne evner at jeg fortsatte og nå er jeg langt foran disse i karrieren. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det var noen signifikant forskjell på kjønn i samme stilling. Tar du en stilling som G4S, Nokas eller tilsvarende firmaer så tjener kvinnelige vektere likt med sine mannlige kolleger. I de fleste tariffregulerte yrker er det slik, så disse kan vi i prinsippet se bort fra. 

Å sammenligne ytelsesbaserte yrker blir usaklig. Her er det stor forskjell mellom menn i tilsynelatende samme stillinger. I ingeniørfaget i bygg kan lønn varierer med 20-30% innefor samme firma mellom menn med samme ansiennitet. 

Bortevekk ;) pekte på det opplagte, skal du ha høyere lønn og jobber i ytelsesbasert sektor må du først gjøre deg nødvendig som individ deretter kreve høyere lønn for den ytelsen du gjør, det eneste forhandlingskortet du har er din kompetanse og nytteverdi. Finner sjefen ut at trusselen er reel og at du faktisk har en høyere verdi for firmaet får du høyere lønn enn det de betaler. Så enkelt er det. Firmaet og sjefen driter i om du er kvinne eller mann. Faktisk vil jeg si at dyktige kvinner har en konkurransefordel da menn ofte anser andre menn som konkurrenter, men ikke har samme markeringsbehov i forhold til kvinner 

Endret av RoH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Smøring og smisking er ikke samfunnet tjent med. Menn klør hverandre på ryggen. Det er ingen tjent med. Kvinner viser stort ansvar. De må få som fortjent. De må få vise seg. Evt. må de læres opp til å gi like mye f i skolen som menn og bli mer utspekulerte ( "smarte")

Anonymkode: 11e33...c71

Seriøst, mener du at menn driver mer med intrigespill enn kvinner, menn er mye mer direkte i sin kommunikasjon.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, RoH skrev:

Seriøst, mener du at menn driver mer med intrigespill enn kvinner, menn er mye mer direkte i sin kommunikasjon.  

Etter det jeg har hørt om finanssektoren, så tror jeg konkurranseinstinktet gjør menn til like store intrigemakere. I alle fall om jeg skal tro beretningene fra kamerater/kjæresten som jobber innafor sektoren. - Det sagt, jeg tror og vet at kvinner generelt ikke er noe bedre. Men akkurat her, er vi nok like ille/gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Hva er det du snakker om?

Jeg studerte realfag, og som i alle vanskelige fagområder var vi flest menn. Jeg var blant topp 25% i klassen, men jeg tjener allikevel 4-5 ganger så mye som de aller beste hvis man måler gjennom karakterer. Og grunnen er selvsagt at selv om de var skoleflinke så ville jeg knapt ansatt dem til å klippe gresset hjemme! De var sosialt inkompetente, engstelige og mestret ingenting annet i livet enn skolearbeid.

Karakterer kan være en OK måte å velge mellom kandidater på. I min bedrift så henter vi konsekvent studenter som har studert noe vanskelig inn på intervju (uavhengig av karakterer) også ser vi an hvordan de er som personer. Å tro at karakterer gir en god prediksjon på hvem som lykkes i arbeidslivet er helt feil.

Kan få meg på intervju da. Har 6 år mef krevende fag. Har en sjef som er så nerd at han knapt kan prate med folk. Han er mann i dress. Gud vet hvordan han fikk personalansvar. TS

Anonymkode: 11e33...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bortebra skrev:

Etter det jeg har hørt om finanssektoren, så tror jeg konkurranseinstinktet gjør menn til like store intrigemakere. I alle fall om jeg skal tro beretningene fra kamerater/kjæresten som jobber innafor sektoren. - Det sagt, jeg tror og vet at kvinner generelt ikke er noe bedre. Men akkurat her, er vi nok like ille/gode. 

Det er mye drama blant menn i den sektoren, ja!.

Anonymkode: 11e33...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, bortebra skrev:

Etter det jeg har hørt om finanssektoren, så tror jeg konkurranseinstinktet gjør menn til like store intrigemakere. I alle fall om jeg skal tro beretningene fra kamerater/kjæresten som jobber innafor sektoren. - Det sagt, jeg tror og vet at kvinner generelt ikke er noe bedre. Men akkurat her, er vi nok like ille/gode. 

Ok. Det har du sikkert rett i.

I min bransje som er bygg er vi i alle fall temmelig direkte kommunikasjon, tipper det kommer av at vi i bunn og grunn er avhengig av harcore produksjon, og i prinsippet måles direkte på dette til syvende og sist. 

Endret av RoH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...