Gå til innhold

Kvinnedagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, RoH skrev:

Ok. Det har du sikkert rett i.

I min bransje som er bygg er vi i alle fall temmelig direkte kommunikasjon, tipper det kommer av at vi i bunn og grunn er avhengig av harcore produksjon, og i prinsippet måles direkte på dette til syvende og sist. 

Ja, det tror jeg er annerledes. Innenfor bransjer der mange kjemper om å stige i gradene, kan det derimot bli mye ufint spill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

lavere lønn, mindre ansvar

Anonymkode: 11e33...c71

Det er da ikke urimelig at mindre ansvar gir lavere lønn :riste:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Sorry men kvinner er slappe på jobb, gjør bare det de må, foretrekker ofte deltid fremfor heltid, jobber ikke overtid, legger ikke hele livet sitt i jobben, slik menn gjør. Derfor tjener også kvinner en del mindre enn menn. Fordi kvinner ikke gjør den innsatsen som skal til.

Anonymkode: 7c67c...50f

Mange av oss gjør det. Jeg gjør det selv og kjenner mange andre som gjør det bra. Jeg har hatt ti-til tolvtimersdag flere ganger i uka de siste årene. Heltidsstilling i bunn, selvsagt. Er leder, legger sjela i jobben og tjener svært godt.  Kan du si det samme, mannen? Gjør du innsatsen som skal til? Jeg tjener trolig bedre enn deg og de fleste andre her, mennene inkludert.

Anonymkode: 4e00f...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
1 hour ago, bortebra said:

Etter det jeg har hørt om finanssektoren, så tror jeg konkurranseinstinktet gjør menn til like store intrigemakere. I alle fall om jeg skal tro beretningene fra kamerater/kjæresten som jobber innafor sektoren. - Det sagt, jeg tror og vet at kvinner generelt ikke er noe bedre. Men akkurat her, er vi nok like ille/gode. 

Nå jobber jeg i finanssektoren og dette er BS. Kanskje på selger-nivå, men lenger opp i systemet så er det dyktighet som er avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GiftMann38 skrev:

Nå jobber jeg i finanssektoren og dette er BS. Kanskje på selger-nivå, men lenger opp i systemet så er det dyktighet som er avgjørende.

Og om din erfaring krasjer med andres? Er deres ugyldige? Jeg har ikke førstehåndskunnskap, så det blir fra andres beretninger. Men det handler også en del om bedriftskultur, og ledere. Dårlige ledere vil også har manglende evne til å gjenkjenne dyktighet, og er åpne på mer alternativ påvirkning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 9.3.2018 den 21.36, AnonymBruker skrev:

Jobber i et litt mannsdominert miljø. Har 2 venninner som også jobber i mannsdominerte miljøer og fellesnevner for oss alle er lavere lønn, mindre ansvar og følelsen av å være usynlig/ ikke passe inn. Når menn er ledere og menn ansetter menn og sektoren allerede domineres av menn, er det rimelig kjipt å være kvinne. Utrolig nok har vi jo vel så god akademisk bakgrunn som de vi jobber med. De har litt bedre stillingstitler. 

Så på hva venninnene mine fra barndommen gjør, og de mest skoleflinke pikene, tjener typ 500 000 og opp til 600 000. Så har vi alle de jentene som gjorde det helt ok. De er frisører og helsearbeidere med 300-400 000 i inntekt.

Ser så på guttene, fra de som strøk i alle fag til de med 5 i snitt. Ingen av de har under 400 000, til tross for å ha gitt f i skolen. Tom.som bussjåfør! Så har vi de som ga litt f og fikk ok karakterer, jo, de jobber i store konsern med årslønner på 700 000 eller har gjort noe annet og tjener minimum 600 000. Det var færre gutter med toppkarakterer enn jenter. Hva skjer med jentene. Jeg synes de jobber så mye og er så ansvarsfulle i så mange år, og pang er de ute av gamet. 

Jeg håper så på at dette snur. Jeg håper at  langt flere menn, fedre og brødre kan se uretten. Håper HR i alle selskap kan sjekke lønningene og justere opp kvinner slik at de vet at det blir likt. 

 

Anonymkode: 11e33...c71

Hvordan vet du om lønningene til alle? Driver du å snoker på skattelistene til alle du kjenner? Det er jo ikke akkurat noe tema som kommer opp til vanlig. For min del vet jeg ikke lønnen til noen av mine kolleger, eller kammerater. Men jeg vet da at alle mine kolleger får samme prosentmessige lønnsjustering hvert år som følge av fagforeningenes forhandlinger, og at lønnen i utgangspunktet også er satt ut fra fagforeningenes forhandlinger og landssnittet innen faget. Noe som er vanlig på alle arbeidsplasser.

Og å ha mindre lønn når man har mindre ansvar sier seg vel selv?

Og når det gjelder "menn ansetter menn" utsagnet ditt så viser all statistikk det stikk motsatte. I teknologiske og vitenskapelige professorstillinger f.eks viste et studie at en kvinne hadde 2,5 ganger høyere sannsynlighet for å bli ansatt fremfor en tilsvarende kvalifisert mann. Og psykologisk forskning viser at mens kvinner prefererer andre kvinner, så har ikke menn denne inn gruppe biasen, men foretrekker faktisk også kvinner.

https://en.wikipedia.org/wiki/"Women_are_wonderful"_effect

Sitat

research found that while both women and men have more favorable views of women, women's in-group biases were 4.5 times stronger[5] than those of men and only women (not men) showed cognitive balance among in-group bias, identity, and self-esteem, revealing that men lack a mechanism that bolsters automatic preference for their own gender.[5]

 

Og hvorfor i all verden skal HR justere opp lønnen til kvinner? Skal de samtidig også justere opp lønnen til fabrikkarbeideren til samme nivå som direktøren slik at det blir likt?

Anonymkode: c7a49...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange menn er nå veldig konfliktsky. Enige i at ting må endres og kan male med på hvor dårlig det er og hvor sløv sjefen er som ikke gjør noe med det, bla bla bla. Men når tida kommer for å ta opp saken ærlig og redelig, nei da er de taus... Smisker heller med sjefen enn å komme med forslag til endring, redde for å kritisere. Tror det har noe med gamle biologiske forhold mellom menn - de er redde for å utfordre noen som er høyere på rangstigen.

Anonymkode: f4a64...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...