Gå til innhold

Uinviterte barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er helt fair at brudeparet selv må få bestemme om de vil ha barn til stede på den store dagen. 

Jeg har et barn på 3 år og jeg hadde ikke tatt han med selv om han var invitert. For det første er ikke er bryllup særlig barnevennlig, det blir fort kjedelig for en liten kropp å sitte stille og være stille så lenge av gangen. Små barn kan også være litt uforutsigbare, plutselig har du en overtrøtt unge eller et eller annet som gjør at mini steiler. For det andre så hadde ikke JEG slappet av og kost meg i bryllupet om jeg måtte passe på hele tiden. Bryllup for meg er en stor dag med mulighet for å feire brudeparet, spise god mat og kose seg, uten å måtte ha øyne i nakken :P 

Anonymkode: 42f19...54b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 4.3.2018 den 7.44, Thyra skrev:

Du mener mødre med babyer bør holde seg hjemme fra begivenheter i nær familie om de ikke vil overlate babyen til en barnevakt?

Ja

Anonymkode: 7be67...535

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, The Kitten skrev:

Hva om TS er som meg og har sagt i over 15 år at hun ikke vil ha barn?

Eller gjerne vil ha barn, men ikke kan få..

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS, du kommer til å skamme deg den dag du selv får barn og ser hvor tåpelig holdningen din er.

 Uansett er et ikke sikkert din manns søster har barnevakt tilgjengelig ettersom hele resten av familien deltar i bryllupet. Da kan de jo ikke delta i hele tatt. Er det det du vil?

Anonymkode: 6b272...7d9

Kona til stebroren til forloveden kommer ikke til festen, fordi de ikke har barnevakt. Ja, det er dumt. Men vi kan ikke si "det er greit, døtrene deres på 1 og 7 år kan bli med fordi dere ikke har barnevakt" til dem, og ikke de 12-15 andre foreldreparene som faktisk har skaffet barnevakt. Vi ønsker ikke barn på bryllupsfesten vår, og sånn er det bare. Alle de andre foreldreparene vi har snakket med syns det er herlig med middag og fest uten ungene "på slep".

Anonymkode: 3af26...c5d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få tak i barnevakt bør ikke være noe problem. Faren til barna har familie i nærheten som ofte har passet ungene før, og vet de har venner i nærheten som også pleier å passe barna. Babyen må selvfølgelig komme om de vil det, selv om det kan bli vanskelig med barnevogn i lokalet (vi har leid ett ganske lite lokale der vi har 2-3 rom i tredje etasje opp en bratt trapp, noe som gjør det upraktisk med både små barn, babyer og amming), men det må vi bare få til å fungere på en måte.

Til de som sier jeg kommer til å angre når jeg får egne barn: faktisk så er jeg veldig glad i barn og jobber i barnehage. Er egentlig litt derfor jeg er ukomfortabel med å ha dem der, jeg hadde følt meg ansvarlig om de faller i de bratte trappen eller blir skremt av voksne gjester som har drukket for mye. Derfor er jeg ganske sikker på at jeg ikke kommer til å angre.

Er vel egentlig ingen tradisjon i mannens familie, har ikke vært bryllup der på 30 år. I min familie er det vanlig å invitere barn om det ikke er alkohol, og ikke invitere barn om det er alkohol. Tror derimot ikke søsteren til min kommende mann vet det.

Strengt tatt har vi ikke fortalt dem noe særlig. Min kommende mann fortalte henne at vi var forlovet, men dette var før vi hadde satt en dato (de er ikke særlig nære, tror de kan telle antall ganger de snakker sammen i løpet av et år på to hender). Tror foreldrene til forloveden min har fortalt henne om bryllupet (aner ikke hva de har sagt). Utenom det har vi levert ut "hold av dagen"-kort siden invitasjonene kommer sent, og der sto det bare søsteren og hennes mann sitt navn (vi var veldig nøye med det), men hun tok ikke hintet.

Er veldig bekymret for at hun bare vil si at alkoholservering skal gå fint, og at ungene derfor fint kan komme likevel (som noen nevnte). Men jeg er uansett bekymret for barnas del (+ at det blir mye bråk i et lite lokale med god akustikk), i tillegg, som noen andre har påpekt, så koster det mye pr. gjest. Altså betaler vi 3-4000 for å ha to barn der som uansett må gå etter en time eller to. Med et stramt budsjett så prøver vi å holde gjestelisten så kort som mulig, men er redd hun blir fornærmet om vi sier ungene ikke invitert pga. budsjett (da kommer jo spørsmålet om hvorfor det er de som ikke blir invitert mens feks. kjæresten til min søster er invitert.)

Takk for alle svar og råd!

TS

Anonymkode: 18cc5...8ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2018 den 19.24, Bokdamen skrev:

Dette tror jeg det er store forskjeller rundt i landet. Jeg har nesten kun vært i bryllup der barn under ett og brudeparets barn har vært de eneste som har vært med.

Jeg er enig denne. For meg er det en selvfølge at kun de som er nevnt i invitasjonen er invitert. Nå kommer det frem i tråden at TS ikke har sendt invitasjoner ennå, men fortsatt er det ikke en selvfølge at små barn er invitert selv om foreldrene er det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å få tak i barnevakt bør ikke være noe problem. Faren til barna har familie i nærheten som ofte har passet ungene før, og vet de har venner i nærheten som også pleier å passe barna. Babyen må selvfølgelig komme om de vil det, selv om det kan bli vanskelig med barnevogn i lokalet (vi har leid ett ganske lite lokale der vi har 2-3 rom i tredje etasje opp en bratt trapp, noe som gjør det upraktisk med både små barn, babyer og amming), men det må vi bare få til å fungere på en måte.

Til de som sier jeg kommer til å angre når jeg får egne barn: faktisk så er jeg veldig glad i barn og jobber i barnehage. Er egentlig litt derfor jeg er ukomfortabel med å ha dem der, jeg hadde følt meg ansvarlig om de faller i de bratte trappen eller blir skremt av voksne gjester som har drukket for mye. Derfor er jeg ganske sikker på at jeg ikke kommer til å angre.

Er vel egentlig ingen tradisjon i mannens familie, har ikke vært bryllup der på 30 år. I min familie er det vanlig å invitere barn om det ikke er alkohol, og ikke invitere barn om det er alkohol. Tror derimot ikke søsteren til min kommende mann vet det.

Strengt tatt har vi ikke fortalt dem noe særlig. Min kommende mann fortalte henne at vi var forlovet, men dette var før vi hadde satt en dato (de er ikke særlig nære, tror de kan telle antall ganger de snakker sammen i løpet av et år på to hender). Tror foreldrene til forloveden min har fortalt henne om bryllupet (aner ikke hva de har sagt). Utenom det har vi levert ut "hold av dagen"-kort siden invitasjonene kommer sent, og der sto det bare søsteren og hennes mann sitt navn (vi var veldig nøye med det), men hun tok ikke hintet.

Er veldig bekymret for at hun bare vil si at alkoholservering skal gå fint, og at ungene derfor fint kan komme likevel (som noen nevnte). Men jeg er uansett bekymret for barnas del (+ at det blir mye bråk i et lite lokale med god akustikk), i tillegg, som noen andre har påpekt, så koster det mye pr. gjest. Altså betaler vi 3-4000 for å ha to barn der som uansett må gå etter en time eller to. Med et stramt budsjett så prøver vi å holde gjestelisten så kort som mulig, men er redd hun blir fornærmet om vi sier ungene ikke invitert pga. budsjett (da kommer jo spørsmålet om hvorfor det er de som ikke blir invitert mens feks. kjæresten til min søster er invitert.)

Takk for alle svar og råd!

TS

Anonymkode: 18cc5...8ca

Dere må bare si det rett ut. Ikke alle tar hint!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er barna til din kommende manns søster. Vær litt raus! De kommer jo til å dra tidlig hjem, så det blir ikke noe problem med barn+alkohol. Herregud.

Anonymkode: 6b272...7d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å få tak i barnevakt bør ikke være noe problem. Faren til barna har familie i nærheten som ofte har passet ungene før, og vet de har venner i nærheten som også pleier å passe barna. Babyen må selvfølgelig komme om de vil det, selv om det kan bli vanskelig med barnevogn i lokalet (vi har leid ett ganske lite lokale der vi har 2-3 rom i tredje etasje opp en bratt trapp, noe som gjør det upraktisk med både små barn, babyer og amming), men det må vi bare få til å fungere på en måte.

Til de som sier jeg kommer til å angre når jeg får egne barn: faktisk så er jeg veldig glad i barn og jobber i barnehage. Er egentlig litt derfor jeg er ukomfortabel med å ha dem der, jeg hadde følt meg ansvarlig om de faller i de bratte trappen eller blir skremt av voksne gjester som har drukket for mye. Derfor er jeg ganske sikker på at jeg ikke kommer til å angre.

Er vel egentlig ingen tradisjon i mannens familie, har ikke vært bryllup der på 30 år. I min familie er det vanlig å invitere barn om det ikke er alkohol, og ikke invitere barn om det er alkohol. Tror derimot ikke søsteren til min kommende mann vet det.

Strengt tatt har vi ikke fortalt dem noe særlig. Min kommende mann fortalte henne at vi var forlovet, men dette var før vi hadde satt en dato (de er ikke særlig nære, tror de kan telle antall ganger de snakker sammen i løpet av et år på to hender). Tror foreldrene til forloveden min har fortalt henne om bryllupet (aner ikke hva de har sagt). Utenom det har vi levert ut "hold av dagen"-kort siden invitasjonene kommer sent, og der sto det bare søsteren og hennes mann sitt navn (vi var veldig nøye med det), men hun tok ikke hintet.

Er veldig bekymret for at hun bare vil si at alkoholservering skal gå fint, og at ungene derfor fint kan komme likevel (som noen nevnte). Men jeg er uansett bekymret for barnas del (+ at det blir mye bråk i et lite lokale med god akustikk), i tillegg, som noen andre har påpekt, så koster det mye pr. gjest. Altså betaler vi 3-4000 for å ha to barn der som uansett må gå etter en time eller to. Med et stramt budsjett så prøver vi å holde gjestelisten så kort som mulig, men er redd hun blir fornærmet om vi sier ungene ikke invitert pga. budsjett (da kommer jo spørsmålet om hvorfor det er de som ikke blir invitert mens feks. kjæresten til min søster er invitert.)

Takk for alle svar og råd!

TS

Anonymkode: 18cc5...8ca

For det første må du tenke igjennom om det egentlig er så veldig forferdelig at disse to barna er med noen timer. Det er foreldrenes ansvar å passe på dem, så det behøver du ikke å tenke på. Prisen kan sikkert forhandles, tviler på at arrangøren skal ha full kuvertpris for to små barn. Hvis du er helt sikker på at du ikke vil ha dem ser, så får du bare si det rett ut. Her må du velge hva som er "verst", enten å ha med disse to barna eller at din svigerinne (kanskje)  blir sur. Slike er livet. Vi må hele tiden velge mellom onder. Hva kan du leve med, og hva kan du ikke leve med? Hvis du lander på at du ikke kan leve med at de er til stede, så kom for Guds skyld ikke med noen begrunnelse a la alkohol eller pris. Bare si: De to eldste er hjertelig velkommen til vielsen (kanskje de til og med kan få være brudepiker?), men festen har vi bestemt at kun skal være for voksne. Si det med et smil, og vær bestemt. For min egen del ville jeg nok valgt å inkludere barna, særlig siden det kun er disse i familien. Svigerinnen har jo allerede sagt de skal hjem tidlig, og flatfyll ved bordet blir det vel ikke. 

Anonymkode: b57f2...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ufrivillig på andre siden.. jeg tenkte faktisk ikke tanken at mitt tre år gamle barn som eneste tantebarn ikke skulle være invitert, jeg trodde virkelig det.  (Og jada, jeg er helt finr oppegående) Så en måneds tid før bryllupet sa de i en bistening når vi snakket om antrekk til barnet " eh vi hadde egentlig tenkt barnefritt bryllupp....". Jeg følte meg så dum! Jeg ble litt lei meg fordi de ikke ville ha mitt barn der og følte meg nesten skamfull for at jeg hadde tatt feil. Etter en dag eller to tenkte jeg at det får jeg bare svelge. Jeg vet veldig godt at det er deres bryllup. Selvsagt skal de få den festen de vil ha! Og jeg må innrømme at det bryllupet blei mye mer avslappet uten barnet enn om det hadde vært med;) 

 

Så mitt råd er å bare si det på en litt fin måte ala "vi digger barna deres, de er nydelige, men akkurat denne dagen vil vi gjerne være bare oss voksne, hva tror dere"  

Anonymkode: 7cc12...a91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ufrivillig på andre siden.. jeg tenkte faktisk ikke tanken at mitt tre år gamle barn som eneste tantebarn ikke skulle være invitert, jeg trodde virkelig det.  (Og jada, jeg er helt finr oppegående) Så en måneds tid før bryllupet sa de i en bistening når vi snakket om antrekk til barnet " eh vi hadde egentlig tenkt barnefritt bryllupp....". Jeg følte meg så dum! Jeg ble litt lei meg fordi de ikke ville ha mitt barn der og følte meg nesten skamfull for at jeg hadde tatt feil. Etter en dag eller to tenkte jeg at det får jeg bare svelge. Jeg vet veldig godt at det er deres bryllup. Selvsagt skal de få den festen de vil ha! Og jeg må innrømme at det bryllupet blei mye mer avslappet uten barnet enn om det hadde vært med;) 

 

Så mitt råd er å bare si det på en litt fin måte ala "vi digger barna deres, de er nydelige, men akkurat denne dagen vil vi gjerne være bare oss voksne, hva tror dere"  

Anonymkode: 7cc12...a91

Det er på en måte akkurat det der jeg vil unngå. Siden søsteren til min kommende mann er i mammapermisjon, så er det jo hun som har vært med meg å velge ut brudekjole (Er jo ingen av mine venner som er ledig kl 12 på en mandag). Så jeg føler jo at hun har vært så utrolig snill og hjelpsom, og har derfor særlig ikke lyst til at hun skal føle seg dum eller tro at vi ikke er glad i barna hennes, for det er vi jo. Men det er likevel ikke aktuelt å ta med barna, det er jeg bare ikke komfortabel med når det er alkoholservering.

Tror vi får ta den strategien der, takk for svar!

Anonymkode: 18cc5...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/4/2018 at 3:26 PM, AnonymBruker said:

jeg inviterte folk med navn, og ikke som familie. f.eks
tor og kari
ikke tor m/familie

det var likevel untak for noen som kom veldig langveis fra, så det var kanskje 3-4 unger i bryllupet, men da sto det i programmet etter middagen måtte de som ikke var konfirmert gå å legge seg/forlate (formulert på en penre måte:)

var ei som er sammen med onkelen min som ble dritsur fordi barna barna hennes ikke var invitert, mens onkels sønn var. han var da konfirmert og regnes da i min familie som voksen. så de kom ikke, men sønnen hans gjorde et:)

 

Anonymkode: 4fc09...04f

Da hadde det blitt mange ukonfirmerte 30-40-åringer i min familie som måtte ha gått og lagt seg etter middag :laugh: Syns jeg ser det!

Anonymkode: 8bf99...980

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har ikke vondt av å lære alt de ikke kan være med på alt. Min mann og jeg vet at vi kan komme til å ha problemer med å få barn, og ønsket ikke denne påminnelsen i bryllupet. Isteden ønsket vi at alle (voksne) inviterte skulle kunne slappe av og kose seg. Flere av de inviterte takket oss faktisk for denne muligheten i ettertid. Vi inviterte allikevel mannens tenåringskusiner, da disse forståelig ville blitt veldig skuffet om de ikke ble invitert. 

Anonymkode: 4e722...214

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/1/2018 at 8:33 AM, AnonymBruker said:

Jeg skal gifte meg til sommeren. Siden vi har åpen bar og middag i 18-19-tiden har vi valgt å ikke invitere nieser og nevøer. Men så har det seg slik at min kommende manns søster forrige uke sa at hun og mannen måtte gå tidlig fordi de ikke trodde ungene ville orke å være så lenge i bryllup. Altså tror hun åpenbart at barna på 3 mnd, 3 og 5 også er invitert. Problemet er da at jeg må finne en fin måte å si til henne at de ikke er invitert. Vet bare ikke hva jeg skal gjøre, vil virkelig ikke ha barn i bryllupet mitt, særlig ikke når det serveres alkohol. Noen som har noen råd?

Anonymkode: 18cc5...8ca

Lykke til! Vi hadde det samme problemet, og det endte med at vi hadde uinviterte barn. Til slutt sa jeg direkte, at vi ikke ønsker barn i bryllupet, men tror du det ble tatt i betraktning? Nei.... Forbered deg på frustrasjon..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.3.2018 den 21.29, AnonymBruker skrev:

Det er på en måte akkurat det der jeg vil unngå. Siden søsteren til min kommende mann er i mammapermisjon, så er det jo hun som har vært med meg å velge ut brudekjole (Er jo ingen av mine venner som er ledig kl 12 på en mandag). Så jeg føler jo at hun har vært så utrolig snill og hjelpsom, og har derfor særlig ikke lyst til at hun skal føle seg dum eller tro at vi ikke er glad i barna hennes, for det er vi jo. Men det er likevel ikke aktuelt å ta med barna, det er jeg bare ikke komfortabel med når det er alkoholservering.

Tror vi får ta den strategien der, takk for svar!

Anonymkode: 18cc5...8ca

Det er da helt vanlig at barn deltar i brylluper og andre familieselskaper hvir det er alkoholservering! Nei, de som har ansvaret for barna kan selvsagt ikke rave fulle rundt, men barna tar da i utgangspunktet ikke skade av å se andre innta alkohol, så lenge de oppfører seg normalt. Det er også helt vanlig å ta med barn og spise på restaurant, selv om spisestedet har alkoholservering. Så lenge foreldrene, eller de som har ansvaret for barnet begrenser seg, er jo ikke det noe problem. Barn og alkohol hører ikke sammen, men jeg synes ikke det er nødvendig å holde barn unna alle sammenhenger hvor det finnes alkohol. Jeg er selv vokst opp med foreldre og flere andre slektninger som er avholdsfolk. Men selv jeg opplevde da å se noen mennesker innta akkohol og til og med bli fulle i løpet av barndommen uten at det ga meg noen traumer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 06/03/2018 at 8:00 PM, AnonymBruker said:

Jeg var ufrivillig på andre siden.. jeg tenkte faktisk ikke tanken at mitt tre år gamle barn som eneste tantebarn ikke skulle være invitert, jeg trodde virkelig det.  (Og jada, jeg er helt finr oppegående) Så en måneds tid før bryllupet sa de i en bistening når vi snakket om antrekk til barnet " eh vi hadde egentlig tenkt barnefritt bryllupp....". Jeg følte meg så dum! Jeg ble litt lei meg fordi de ikke ville ha mitt barn der og følte meg nesten skamfull for at jeg hadde tatt feil. Etter en dag eller to tenkte jeg at det får jeg bare svelge. Jeg vet veldig godt at det er deres bryllup. Selvsagt skal de få den festen de vil ha! Og jeg må innrømme at det bryllupet blei mye mer avslappet uten barnet enn om det hadde vært med;) 

 

Så mitt råd er å bare si det på en litt fin måte ala "vi digger barna deres, de er nydelige, men akkurat denne dagen vil vi gjerne være bare oss voksne, hva tror dere"  

Anonymkode: 7cc12...a91

Bet meg merke i dette innlegget, og støtter fullt opp om det å si det på "en fin måte". Du har fått veldig veldig mange nevøer og nieses må få være med og kombinasjonen barn og alkohol går helt fint-svar.

Selv om jeg har vært i en rekke bryllup med nevøer og nieser i kombinasjon med alkoholservering, og det også har vært det vanlige i min familie, mener jeg dette å være helt opp til dere! I dette tilfellet tenker jeg det naturlige er å si ifra direkte, og på en pen måte at bryllupet blir barnefritt. En annen løsning jeg vet mange velger, er å flette det inn sammen med annen praktisk invitasjon på en hjemmeside eller i et informasjonsskriv for eksempel...

Å ønske et barnefritt bryllup må etter mitt syn være helt fair, enten grunnen er at man ikke ønsker kombinasjon av barn og alkohol, om det er økonomi eller rett og slett at man ikke ønsker barn flyvende rundt gjennom en lang middag. Selvsagt kan det være andre grunner også. Me jeg mener man ikke trenger å oppgi noen grunn, men si gjør som Anonym over her så flott skisserer - vi er glade i og har ingenting i mot barna deres, men vi ønsker oss et barnefritt bryllup.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...