Gå til innhold

Veldig redd hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, Fugleskremsel said:

ja, men naboen var sikkert involvert i noe snusk.

hvorfor skulle noen ha interesse av å gjøre noe sånt med deg? 

med mindre du har enorme mengder verdier i leiligheten som noen vet om, eller har fiender som vil deg vondt, er det jo ingen  som har noen grunn til å gjøre sånt med deg? 

Naboen hennes var visst helt vanlig. De mistenker at det var ekskjæresten hennes som gjorde det. Jeg vet at jeg ikke har noen som vil meg vondt, og jeg har ingen grunn til å tro at noen vil rane oss. Rasjonelt vet jeg jo at det er usannsynlig at noe vil skje, men likevel er jeg redd. Det har alltid vært sånn - til og med i barndomshjemmet mitt i en veldig trygg by var jeg ordentlig redd hvis jeg måtte være alene på kvelden/natten. Jeg vet ikke, det er vel bare fantasien min som tar av. TS

Anonymkode: 2e07d...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naboen hennes var visst helt vanlig. De mistenker at det var ekskjæresten hennes som gjorde det. Jeg vet at jeg ikke har noen som vil meg vondt, og jeg har ingen grunn til å tro at noen vil rane oss. Rasjonelt vet jeg jo at det er usannsynlig at noe vil skje, men likevel er jeg redd. Det har alltid vært sånn - til og med i barndomshjemmet mitt i en veldig trygg by var jeg ordentlig redd hvis jeg måtte være alene på kvelden/natten. Jeg vet ikke, det er vel bare fantasien min som tar av. TS

Anonymkode: 2e07d...ca1

innse at du ikke er intressant nok til at noen gidder å ta seg bryet med innbrudd hos deg 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er og mørkeredd om kvelden. Livredd for innbrudd (har alarm - og hund for den saks skyld). Vært sinnsykt mye innbrudd i denne kommunen siste året. 

Redd for brann. Tidligere opplevd brann i huset jeg leide i, skulle akkurat til å sove da det skjedde. 

Redd for spøkelser :P - huset vi bor i var et dødsbo. 

Jeg har mann og barn så er jo ikke engang alene. 

Meen jeg vet ikke hva vi kan gjøre med problemet TS, jeg lever bare med det :P 

Anonymkode: aeb43...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fugleskremsel said:

innse at du ikke er intressant nok til at noen gidder å ta seg bryet med innbrudd hos deg 😉

Hehe, det er nok sant. Vi har jo ikke noe særlig av verdi, selv om tyver ikke ville visst dette før de var her inne da. Men jeg tenker på voldtektsmenn, mordere, gale mennesker som kan finne på hva som helst. Til og med helt vanvittige ting som spøkelser og aliens. Det er som om alle skumle filmer jeg har sett og historier jeg har hørt gjennom hele livet plutselig kommer frem igjen når jeg er hjemme alene sånn som dette. Frustrerende at jeg ikke bare kan dytte det fra meg. Jeg er jo voksen og fungerer helt som normalt ellers. TS

Anonymkode: 2e07d...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spøkelser finnes. Og vi kan føle dem når dem er i nærheten. Disse liker noen personer bedre enn andre

Og de kan kontakte deg i søvnen din. Det finnes forhåndsregler å ta. Og ting som kan forværre sitivasjonen din.

Ser du ting og hører ting siden du er så redd?

Anonymkode: 596a3...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Spøkelser finnes. Og vi kan føle dem når dem er i nærheten. Disse liker noen personer bedre enn andre

Og de kan kontakte deg i søvnen din. Det finnes forhåndsregler å ta. Og ting som kan forværre sitivasjonen din.

Ser du ting og hører ting siden du er så redd?

Anonymkode: 596a3...100

Du, dette hjelper meg virkelig ikke akkurat nå. For ordens skyld, jeg har aldri hørt eller sett noe som ikke kan forklares rasjonelt. Jeg tror ikke spøkelser finnes og har aldri opplevd noe som ville peke på at spøkelser eller noe annet overnaturlig finnes. Jeg har heller ikke blitt kontaktet av spøkelser mens jeg drømmer. Synes det er veldig unødvendig å skulle gi meg mer skumle fantasier akkurat nå. TS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, caramiacaramella said:

Du, dette hjelper meg virkelig ikke akkurat nå. For ordens skyld, jeg har aldri hørt eller sett noe som ikke kan forklares rasjonelt. Jeg tror ikke spøkelser finnes og har aldri opplevd noe som ville peke på at spøkelser eller noe annet overnaturlig finnes. Jeg har heller ikke blitt kontaktet av spøkelser mens jeg drømmer. Synes det er veldig unødvendig å skulle gi meg mer skumle fantasier akkurat nå. TS

Og der gikk anonymiteten, gitt. Jaja. Da vet alle at jeg er en pyse :sjokkbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du trenger proff hjelp,gå til legen din og få psykolog, kan ikke være godt å ha det slik

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Jeg kjenner to voksne damer med samme problem,så ingenting å skamme seg over.Hun ene har datteren på besøk når mannen er på jakt.Jeg er hos hun andre iblant,og vi er noen flere som er der da mannen jobber natt.Vet ikke om det er så god løsning da,for plutselig en dag har vi ikke nulighet.

Hjelper det ikke med tv eller radio på heller? En ting er sikkert,og det er nok veldig liten sannsynlighet for at noe skal skje Ts.Har liksom ikke andre råd enn det,men mulig du kan stå opp veldig tidlig så du blir så trøtt om kveldene at du sovner uansett? Slit deg litt ut med å være i full aktivitet om dagen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, caramiacaramella skrev:

Og der gikk anonymiteten, gitt. Jaja. Da vet alle at jeg er en pyse :sjokkbla:

Du er ingen pyse, det er mange som har det sånn. Jeg var sånn selv en gang i tiden, men etter jeg ble skilt ble jeg boende alene og gradvis gikk angsten for å være alene over. Men jeg ser aldri på skrekkfilmer for å si den sånn. Prøv å tvinge deg selv til å tenke glade tanker, hver gang en bekymringstanke sniker seg inn, sier du stopp og skifter fokus over på de glade og gode tankene igjen. Vær konsekvent og stopp de vonde tankene hver gang de kommer ved å si stopp høyt og tydelig og skift fokus.

Anonymkode: 91899...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En så kraftig reaksjon som du beskriver, er ikke vanlig, og bør ikke ignoreres. 
Du bør snakke med lege om dette, og få hjelp til hvordan jobbe med redselen din. 
En hund vil ikke løse saken, det vil utsette det. 
 

Anonymkode: 7dc78...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt ikke alene om å ha det sånn. Jeg var sånn selv, men det har på et mystisk vis bare gått over. Muligens fordi jeg måtte flytte for meg selv og da ble tvunget til å være alene. Jeg kunne høre «alt mulig», sjekket alltid at komfyr osv var av flere ganger (livredd for brann, det er jeg forsåvidt enda). Sjekket alltid at vinduer og dør var låst. 

Nå bor jeg i en biiiitteliten «bygd» i en skog å det eneste jeg er redd for er de ville dyrene (går ikke ut når det er mørkt med mindre jeg må). Så det har faktisk hendt seg at døra har vært ulåst om natta 😂 

så min erfaring er at det for meg hjalp å bare tvinge seg gjennom det. Det hjelper ikke å utsette noe, å dersom du føler at det er for mye så kan du absolutt snakke med en lege om dette. For det er utrolig plagsomt å gå sånn, man kan jo nesten ikke stole på at noen alltid er hjemme resten av livet. 

Anonymkode: fcc7a...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres sikkert veldig rart ut, men en venninne av meg som hadde mye angst sa at hun pleide å sove med Bibelen attmed seg fordi det hjalp mot angsten. Dette rådet husket jeg i en periode da jeg fikk angst, og det hjalp faktisk. Jeg hadde også kjøpt et gullkors like før, jeg vet ikke helt hvorfor jeg gjorde det, og korset er borte nå da jeg har mistet det, men akkurat i den perioden så gikk jeg med det konstant fordi det hjalp så utrolig på angsten. Jeg er ikke kristen og det er ikke venninna mi heller, så jeg skjønner ikke helt hvordan det kan virke men det gjorde det altså.

Anonymkode: fd5b0...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Dette høres sikkert veldig rart ut, men en venninne av meg som hadde mye angst sa at hun pleide å sove med Bibelen attmed seg fordi det hjalp mot angsten. Dette rådet husket jeg i en periode da jeg fikk angst, og det hjalp faktisk. Jeg hadde også kjøpt et gullkors like før, jeg vet ikke helt hvorfor jeg gjorde det, og korset er borte nå da jeg har mistet det, men akkurat i den perioden så gikk jeg med det konstant fordi det hjalp så utrolig på angsten. Jeg er ikke kristen og det er ikke venninna mi heller, så jeg skjønner ikke helt hvordan det kan virke men det gjorde det altså.

Anonymkode: fd5b0...89b

Ja både det å gå med kors og å ha bibelen attmed seg hjalp altså. Det som ikke hjalp stort var å se på skumle serier og filmer på TV eller lese skumle bøker. Jeg lånte mummi-bøker av en jeg kjenner, det var egentlig det som fungerte best som underholdning da alt annet ble for skummelt. Men nå var ikke dette husredsel, men mer generell angst som jeg ikke vet hvor kom fra da.

Anonymkode: fd5b0...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å være husredd.

Her er det som hjelper meg:

- Snakke på facetime/skype med venninne, så om vi bare ser på hver vår serie eller gjør andre ting, det er fint å vite at noen er der. telefonsamtale kan også hjelpe.

- Låne kjæledyr/skaffe selv som noen har nevnt før, jeg var veldig husredd, men nå har jeg 2 katter og det er ikke så ille lengre.

- Se på filmer/serier som ikke er skumle, eller ha de på i bakgrunnen, gjerne ole brum, mummidalen eller andre koselig greier fra barndommen.

- Sitt så du har oversikt, med andre ord ikke så noen kan snike seg opp bakfra.

- vær opptatt, lag mat, bråk litt, rydde, da går tiden fortere også.

Anonymkode: 3cfed...21c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa, dette med hund er både og. Jeg er også husredd. Hundene mine varsler på lyder, så på den ene siden føler jeg meg tryggere fordi det er tvilsomt at noen skulle kunne snike seg inn noe sted. På den annen side så hender det at de varsler på ingenting/uvante ufarlige lyder og heller skremmer meg mer. Alt i alt hjelper det å ha dem pga. det skaper litt liv og lyd i huset, andre levende vesener hjemme :) 

Anonymkode: 24e1d...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg logger meg ut her, siden jeg synes dette er litt pinlig. 

Jeg er en voksen dame på 28 som blir veldig redd av å være hjemme alene. Jeg bor med en romkamerat fordi jeg ikke har lyst til å bo alene, men når hun er bortreist blir jeg ordentlig redd av å skulle være hjemme alene. 

Romkameraten min er borte denne helgen, og jeg synes altså det er så ubehagelig å være her hjemme alene. Det er verst på kvelden og natten, som nå. Jeg blir veldig var for lyder. Jeg innbiller meg ting som kan skje. Fantasien løper løpsk. Det er umulig å sove. Jeg vet jo rasjonelt at jeg ikke har noe å være redd for, men jeg er bare så redd for absolutt alt og alle lyder. Igår kveld var jeg livredd, og fikk ikke sove før tidlig på morgenen da det begynte å bli lyst ute. Er så trøtt, og har lyst til å sove men jeg tror ikke jeg klarer å komme til ro. 

Er det noen som har råd til hva jeg kan finne på for å roe meg ned? Tips til hvordan jeg kan fikse dette i lengden hadde også vært fint, men akkurat nå er det tips til hva jeg kan gjøre ikveld for å få roet meg ned jeg trenger. 

Anonymkode: 2e07d...ca1

Hva er du redd for, Ts? Sett deg ned og tenk over det. Utforsk redselen din. La deg selv tenke på hva som er det verste du forestiller deg kan skje med deg hjemme alene. Utforsk tankene på dette til det fulle. Så sprøe du deg selv hvor sannsynlig du tror det er. 

At du tenker «jeg kommer til å bli voldtatt og drept» er ikke farlig. Tanker har ingen annen makt enn den vi gir dem. Og det er helt ufarlig å være redd. Så aksepter at du er redd. La deg selv være redd. Og tving deg selv til å stå i den redselen. All redsel gir seg om en lever i den lenge nok. ;) 

Anonymkode: d191a...26d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt mulig kan skje. Det er mye kriminalitet her jeg bor. Forrige måned ble naboen til en kollega av meg halshugd i siden egen leilighet, og så satte gjerningsmannen fyr på leiligheten. TS

Anonymkode: 2e07d...ca1

Merkelig at dette ikke var overalt på nyhetene:fnise:, Tipper du er en ekte spøkefugl:-)

Anonymkode: bac6f...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, caramiacaramella skrev:

Og der gikk anonymiteten, gitt. Jaja. Da vet alle at jeg er en pyse :sjokkbla:

Hvorfor gikk du ikke bare tilbake og slettet innlegget?

Pyse er du ikke:-). Er sikker på dette ordner seg:-)

Anonymkode: bac6f...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ganske vanlig å være husredd.

Her er det som hjelper meg:

- Snakke på facetime/skype med venninne, så om vi bare ser på hver vår serie eller gjør andre ting, det er fint å vite at noen er der. telefonsamtale kan også hjelpe.

- Låne kjæledyr/skaffe selv som noen har nevnt før, jeg var veldig husredd, men nå har jeg 2 katter og det er ikke så ille lengre.

- Se på filmer/serier som ikke er skumle, eller ha de på i bakgrunnen, gjerne ole brum, mummidalen eller andre koselig greier fra barndommen.

- Sitt så du har oversikt, med andre ord ikke så noen kan snike seg opp bakfra.

- vær opptatt, lag mat, bråk litt, rydde, da går tiden fortere også.

Anonymkode: 3cfed...21c

Takk, det var noe av dette jeg gjorde i natt. Det gikk heldigvis fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...