Gå til innhold

Nekte tenåringer å ta med mobil på besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp hatt en episode hvor jeg kjørte tre venninner av min datter hjem fra kino, og de satt og filma i baksetet (seg selv, mens de himla m øynene over oss framme) og la det ut på mystory.

Min datter ble veldig lei seg, jeg ble sint. 

Spørsmålet er: Jeg gidder ikke oppleve det igjen. Kan jeg nekte dem å ta med mobil på besøk/i bil?

Jeg må legge til at min datter har ingen venner og har aldri besøk, de er her bare og tar bare kontakt når de vil noe/trenger noe og i bursdag. 

Hadde dere sagt fra til foreldre? (Min datter sier hun tror det bare blir verre da, og vil ikke at jeg sier noe).

Anonymkode: 152e4...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du, hvis det var meg hadde jeg nok sagt fra til foreldre med det samme at jeg ikke kom til å kjøre disse tre igjen, og hvorfor. Latt dem få se disse snappene med egne øyne. Kunne vurdert å kjøre dem igjen dersom de ba ordentlig om unnskyldning og lovet å ikke gjøre det igjen. Disse jentene trenger virkelig tilbakemeldinger fra voksne om at det de gjør ikke er greit. Typisk mobbe-oppførsel som bør tas tak i.

Anonymkode: a03d1...708

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp hatt en episode hvor jeg kjørte tre venninner av min datter hjem fra kino, og de satt og filma i baksetet (seg selv, mens de himla m øynene over oss framme) og la det ut på mystory.

Min datter ble veldig lei seg, jeg ble sint. 

Spørsmålet er: Jeg gidder ikke oppleve det igjen. Kan jeg nekte dem å ta med mobil på besøk/i bil?

Jeg må legge til at min datter har ingen venner og har aldri besøk, de er her bare og tar bare kontakt når de vil noe/trenger noe og i bursdag. 

Hadde dere sagt fra til foreldre? (Min datter sier hun tror det bare blir verre da, og vil ikke at jeg sier noe).

Anonymkode: 152e4...cd9

Jeg ville ikke nektet dem å ta med mobil, men jeg ville absolutt vurdert å ta det opp med foreldrene. Og gjør det du kan for at datteren din kan få nye venner, kanskje det er en ny aktivitet hun kan begynne på? Det er vanskelig å få nye venner som tenåring, men jeg ville gjort alt jeg kunne for å hjelpe til.

Anonymkode: 89af1...6b9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det vil hjelpe om du sier til dem at de ikke får ta med mobil. Det gjør det bare verre. Du kan si til dem at du ikke syns det er greit at de filmer i bilen, og heller si ifra til foreldrene hvis det ikke blir noen bedring

Anonymkode: 620fc...bff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du nekter dem å ta med mobil, risikerer du at de ihvertfall ikke vil være med datteren din. Da blir datteren din hun med drittkjerringmoren (ikke jeg som tenker du er drittkjerring, altså, men jeg kan levende forestille meg at tenåringsjenter fort vil kalle deg det om du prøver nekte dem mobil). 

Jeg ville heller tatt det opp med foreldrene deres. 

Anonymkode: f0643...77a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, hvis det var meg hadde jeg nok sagt fra til foreldre med det samme at jeg ikke kom til å kjøre disse tre igjen, og hvorfor. Latt dem få se disse snappene med egne øyne. Kunne vurdert å kjøre dem igjen dersom de ba ordentlig om unnskyldning og lovet å ikke gjøre det igjen. Disse jentene trenger virkelig tilbakemeldinger fra voksne om at det de gjør ikke er greit. Typisk mobbe-oppførsel som bør tas tak i.

Anonymkode: a03d1...708

Enig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke å fjerne mobilen ville endret noe uansett. De ville fortsatt vært i baksetet, ledd og himlet med øynene som de lille drittungene de er.

Endret av Raiu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du skal si ifra til foreldrene. 

Som mor ville jeg blitt ganske overrasket hvis noen fortalte at min datter oppførte seg slik, men jeg hadde absolutt tatt tak i det, og det hadde blitt en stund til hun så telefonen sin igjen etter slik oppførsel. 

Anonymkode: cad3d...979

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nekte dem å ta med mobilen løser jo veldig lite. Litt som å ta en paracet mot en hjernesvulst, smerten blir kanskje umiddelbart borte, men svulsten slutter ikke å vokse.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sagt i fra til foreldrene.

Men når du sier at «Jeg må legge til at min datter har ingen venner og har aldri besøk, de er her bare og tar bare kontakt når de vil noe/trenger noe og i bursdag.» Har du tenkt på at de utnytter henne? Hvis det er slik ville jeg at min datter skulle ha brutt vennskapet med de, og heller prøvd å få seg ekte venner.

Det er bedre å være venneløs enn å ha «venner» som utnytter deg; snakker av erfaring. 

Anonymkode: ebb33...559

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt på at de utnytter henne? Hvis det er slik ville jeg at min datter skulle ha brutt vennskapet med de, og heller prøvd å få seg ekte venner.

Ja. Dette har vi snakket mye om, vi har et veldig nært forhold. Min datter vil imidlertid heller ha dårlige venner enn ingen venner, da vi snakket om dette gråt hun og sa «jammen mamma om du sier fra om dette blir jeg helt alene». 

Jeg synes dette er kjempevanskelig, for det er hennes liv. Samtidig kan det ikke bli bedre om man ikke står opp for seg selv. 

Anonymkode: 152e4...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kunne vurdert å kjøre dem igjen dersom de ba ordentlig om unnskyldning og lovet å ikke gjøre det igjen.

De synes ikke de har gjort noe galt og skjønner ikke problemet siden de bare filmer seg selv. Datteren min konfronterte dem. 

Jeg synes det er vanskelig å ikke si fra til foreldre. 

Anonymkode: 152e4...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Ta det opp med foreldrene. Selv om de fleste av de kanskje selv har sett snappene barna har lagt ut uten å si noe til de. Er selv lei evige mobildritet fra alle som er på besøk osv. Filmer folk i skjul og legger ut og filner oss voksne. Forbanna tull. Kan ikke foreldre fanen meg gi klar beskjed til barna sine om hva som er greit å ikke.. evt ta fra de mobilen om de ikke klarer å holde avtalen.... 

 

Anonymkode: b084b...1c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvos datteren din ber deg om å ikke fortelle det til foreldrene, fordi hun mener det blir verre, så gjør du jo så klart ikke det! Da utsetter du jenta for "sosialt selvmord" - det er tross alt hu som må møte disse jentene på skolen hver dag! Respekter heller det datteren din sier, gi henne tid og gjør det du kan for å styrke selvtilliten hennes, gi henne tro på at hu er god som hu er og fortjener bedre enn slike "venninner"! Det kommer til å ordne seg for jenta di, men ungdomstida og vennskap er vanskelig for mange barn!

Anonymkode: dbe9d...baf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvos datteren din ber deg om å ikke fortelle det til foreldrene, fordi hun mener det blir verre, så gjør du jo så klart ikke det! Da utsetter du jenta for "sosialt selvmord" - det er tross alt hu som må møte disse jentene på skolen hver dag! Respekter heller det datteren din sier, gi henne tid og gjør det du kan for å styrke selvtilliten hennes, gi henne tro på at hu er god som hu er og fortjener bedre enn slike "venninner"! Det kommer til å ordne seg for jenta di, men ungdomstida og vennskap er vanskelig for mange barn!

Anonymkode: dbe9d...baf

Ja, det er derfor jeg ikke har sagt noe. Men det er kjempevanskelig. Føles som jeg bare står og ser på at noen behandler det kjæreste jeg har dårlig 😢

Anonymkode: 152e4...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er derfor jeg ikke har sagt noe. Men det er kjempevanskelig. Føles som jeg bare står og ser på at noen behandler det kjæreste jeg har dårlig 😢

Anonymkode: 152e4...cd9

Det forstår jeg veldig godt! Godt å høre at du og datteren din har et godt og åpent forhold, så hun prater med disse tingene med deg! Det kommer til å gå bra!

Anonymkode: dbe9d...baf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde byttet skole til en som tok mobbing/utfrysing på alvor. 

Anonymkode: 50ec3...261

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke nektet datteren min å ha kontakt, men ikke sjans for at jeg hadde gjort dem noen tjenester heller. Ja, det er kjipt å ikke ha venner i den alderen (hadde få selv), men det er utrolig nedbrytende, så hadde ikke klart å støtte opp om galskapen.

Anonymkode: 43f2c...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde byttet skole til en som tok mobbing/utfrysing på alvor. 

Anonymkode: 50ec3...261

Ja, det vil jeg også, men hun vil være der hun er. Hun tror det er henne det er noe i veien med, og at problemet bare vil fortsette. 😓

Jeg ser at hun trekker seg stadig mer unna andre og blir mer «loner», og det bekymrer meg. Det blir en ond sirkel, rett og slett. 

Jeg har imidlertid avtalt hospitering på en annen skole, så får vi se. 

 

Anonymkode: 152e4...cd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun noen utenforstående hun kan snakke med? F.eks. Helsesøster eller psykolog? 

Anonymkode: 50ec3...261

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...