Gå til innhold

Stor forskjell på skole no enn før..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forventes mye mer no enn før. Foreldre må ordne til avslutninger, 17.mai, og en haug med andre ting. Bursdager er leie lokale for å få med alle jenter eller gutter som da er 27stk. Ikke hjemmekoslig lite besøk som blir mer personlig for man vil jo invitere alle som andre gjør. Ikke alltid lett å gå i lag med noen heller. Fullt kaos og bare styr.. godt når det er over.. når begynner man å invitere mindre folk? Vil jo selvfølgelig at alle skal bli invitert hver gang og ikke føle seg utfor. Men føler 4500-5000 for 2barn sitt skolebesøk og alt styr og kaos som følger med er slitsomt. Er selv syk. Så ikke alltid så lett.men føles som ett press. Barna selv vil gjerne bare ha det her hjemme med noen. De er med 4-5stk i klassen sånn fast. Gruer meg hvert år. Godt det var over for denne gang. Og lekser er det en haug av.. skolen slutter tidlig. Så man blir jo avhening av sfo. Så mer lekser siden de er tidligere ferdig enn før i tiden?mer til oss foreldre?  Hvorfor ikke heldagsskole med innlagt aktivitet/utetid midt på dagen feks?  De som slutter på sfo sitter hjemme på ipad ol i flere timer før foreldrene kommer. Syns ikke det er greit.  Og avslutninger sommer og jul. Der skal vi foreldre ordne med bord og stoler og mat og kaker. Barna synger 3sanger ferdig på 5min. Så skal man sitte der 1.1/2-2timer til å mase med andre eller føle seg utfor. Går det ikke ann å legge opp til noe teater greier og kaffe og noe julekaker barna selv har laget på skolen som vi selv gjorde?må det alltid være lange avslutninger som egentlig ikke er nødvendig da man ikke har noe mer enn 5min med sang? Vet en del har ting som varer 1time og barna gjør forskjellig. Sp er det ferdig. De som vil kan mase litt sammen m kaffe og pepperkaker feks. 

Hvordan har dere det og hva tenker dere?

Anonymkode: cfa79...efb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at du syter. Da jeg begynte på skolen i 1985 var det også foreldre som ordnet avslutninger, 17.mai, felles turer og arrangementer for klassen, de koordinerte baking og kaffe og annet som var rundt. Kravet om å invitere alle jentene eller guttene i bursdag var der da også, noen få inviterte hele klassen. At noen velger å leie lokale er jo bare for å gjøre det enklere for seg selv, selv med liten plass inne kan man fint få plass til mange ved å være kreativ. Da fantes heller ikke sfo, vi gikk hjem med nøkkelen rundt halsen og gjorde lekser frem til foreldrene våre kom hjem 2-3 timer seinere, noen ganger hadde vi med en venn andre ganger ble vi med noen, og så gikk vi hjem når det var middagstid. Det er ikke mer stress i dag, men foreldre lager mer stress fordi barn ikke får lov å være alene hjemme, og foreldre tror de må gjøre alle leksene sammen med barna. Ellers er det jo bare trist at du ikke ser verdien i å bli kjent med foreldrene til de barna dine deler hverdagen med på ulike tilstelninger. Når du syns alt tydeligvis er stress, både hverdag og fest, så kan man jo lurer på hvorfor du syns det var en god ide å få barn i utgangspunktet. 

Anonymkode: 2501b...f05

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen varer lengre nå enn noen hang, så på det punktet har du rett og slett feil.

Lærerne jobber nå ca 44 timer i uken, så de kan ikke ta mer aktiviteter/flere timer. Hvem foreslår du da at tar ansvaret for ekstra aktiviteter som du skriver om?

Jeg jobber selv på en heldagsskole (8-15).  Det finnes mange av dem. Du har selv valgt å ikke søke barnet ditt inn på en slik skole.

Anonymkode: 1ef07...b63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du syter. Da jeg begynte på skolen i 1985 var det også foreldre som ordnet avslutninger, 17.mai, felles turer og arrangementer for klassen, de koordinerte baking og kaffe og annet som var rundt. Kravet om å invitere alle jentene eller guttene i bursdag var der da også, noen få inviterte hele klassen. At noen velger å leie lokale er jo bare for å gjøre det enklere for seg selv, selv med liten plass inne kan man fint få plass til mange ved å være kreativ. Da fantes heller ikke sfo, vi gikk hjem med nøkkelen rundt halsen og gjorde lekser frem til foreldrene våre kom hjem 2-3 timer seinere, noen ganger hadde vi med en venn andre ganger ble vi med noen, og så gikk vi hjem når det var middagstid. Det er ikke mer stress i dag, men foreldre lager mer stress fordi barn ikke får lov å være alene hjemme, og foreldre tror de må gjøre alle leksene sammen med barna. Ellers er det jo bare trist at du ikke ser verdien i å bli kjent med foreldrene til de barna dine deler hverdagen med på ulike tilstelninger. Når du syns alt tydeligvis er stress, både hverdag og fest, så kan man jo lurer på hvorfor du syns det var en god ide å få barn i utgangspunktet. 

Anonymkode: 2501b...f05

Leilighet på 70kvm med 27barn?seriøst?

Og foreldrene ordnet ikke til noe før der vi gikk på skole. Aldri. Og ordne ting er greit. Men litt mer enn 3sanger er jo greit. Tenker på de med angst osv som sliter enormt med å gå på sånne ting. Noe man ikke forstår om man aldri har hatt det.

Anonymkode: cfa79...efb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skolen varer lengre nå enn noen hang, så på det punktet har du rett og slett feil.

Lærerne jobber nå ca 44 timer i uken, så de kan ikke ta mer aktiviteter/flere timer. Hvem foreslår du da at tar ansvaret for ekstra aktiviteter som du skriver om?

Jeg jobber selv på en heldagsskole (8-15).  Det finnes mange av dem. Du har selv valgt å ikke søke barnet ditt inn på en slik skole.

Anonymkode: 1ef07...b63

Kjører ikke 2timer hver vei hver dag for å gå på sånn skole. Jeg var ferdig kl.14 og kl.15 før. Ikke 1130,12, 1230 og 13..

Anonymkode: cfa79...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leilighet på 70kvm med 27barn?seriøst?

Og foreldrene ordnet ikke til noe før der vi gikk på skole. Aldri. Og ordne ting er greit. Men litt mer enn 3sanger er jo greit. Tenker på de med angst osv som sliter enormt med å gå på sånne ting. Noe man ikke forstår om man aldri har hatt det.

Anonymkode: cfa79...efb

Er alene med barna. Og ingen hjelp å få. 27barn i selskap og mye penger hver gang. Ikke forsvarlig å ha ansvar for 1klassinger og eldre alene... mat.kaker.ordne til. Rydde. Og ha barn selv. Og få lokalet rett før eller sent om kvelden dagen før.

Anonymkode: cfa79...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er alene med barna. Og ingen hjelp å få. 27barn i selskap og mye penger hver gang. Ikke forsvarlig å ha ansvar for 1klassinger og eldre alene... mat.kaker.ordne til. Rydde. Og ha barn selv. Og få lokalet rett før eller sent om kvelden dagen før.

Anonymkode: cfa79...efb

Da ber du bare 3-4stk da, ikke verre enn det. Det blir som man gjør det til. Har (hatt) sosialangst selv, men det blir ikke bedre av å ikke møte opp på det sosiale i skolen. Barna dine fortjener at du prøver!

Anonymkode: 75c9c...810

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ber du bare 3-4stk da, ikke verre enn det. Det blir som man gjør det til. Har (hatt) sosialangst selv, men det blir ikke bedre av å ikke møte opp på det sosiale i skolen. Barna dine fortjener at du prøver!

Anonymkode: 75c9c...810

Snakker ikke om meg. Men en venninne som gruer seg hver gang.og jeg forstår henne veldig godt. (Ang angst). Besøk snakket jeg om meg og mine barn. Ja har alltid stått på og invitert alle. Men det blir for mye. Og ene gangen jeg inviterte halvparten var både foreldre og barn misfornøyd.. så er ikke noe lett.

Anonymkode: cfa79...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang bursdager så trenger dere virkelig ikke å invitere alle. Så lenge man ikke utelater kun en, men inviterer f.eks 3-4-5-6 stk som barnet faktisk er venn med, kan du fint ha det hjemme. Jeg er også syk og alene med barn og det kommer ikke på tale å invitere alle av det ene kjønnet i bursdag. Det ønsker verken barnet eller meg. Skal noen klage på det, så får dem bare klage. Det er alltid noen som klager uansett.

Her er det slik at 6 kl står for 17 mai, ergo kun når barnet går det året på skolen.

Leksemengde varierer veldig fra skole til skole og klasse til klasse. Dette er noe du må ta opp med kontaktlærer dersom det er meget for ditt barn. Det skal tilpasses.

Det høres ut som det kanskje blir gjort litt vel mye av de avslutninger du nevner, her er det hvertfall ikke slik du beskriver.

Anonymkode: bd4ae...834

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leilighet på 70kvm med 27barn?seriøst?

Og foreldrene ordnet ikke til noe før der vi gikk på skole. Aldri. Og ordne ting er greit. Men litt mer enn 3sanger er jo greit. Tenker på de med angst osv som sliter enormt med å gå på sånne ting. Noe man ikke forstår om man aldri har hatt det.

Anonymkode: cfa79...efb

Mine foreldre var lærere, -OG foreldre til tre, og jovisst var det dem i egenskap av FORELDRE som var i juletrefestkomiteen, 17.maikomiteen, korpsstyret og var med å arrangere "allsangaften" og sommerfest. Som lærere var det juleskuespill, adventskalender, formingsdag, leirskole, påskefrokost, fjelltur osv... De vanlige tinga. Vi ba alle jenter i klassen +andre venner + nabobarn + guttevennene vi hadde, det ble for 16. Jeg kjente ingen som egentlig hadde spisebord til 16. Jeg nekter å tro dere har 27 av samme kjønn i ditt barns klasse. Skoledagene våre var veldig mye kortere, og null sfo. Men én ting har du rett i, vi hadde mye mindre lekser, og de trengte ikke oppfølging av voksne. Men ellers, du klager fælt. Dine foreldre var sikkert ikke blant dem som bidro, nå er det mer slik at alle må bidra. Det er bra. Hvis du vil ha en endring, for eksempel på de avslutningene: start med å bidra MER. Bli klassekontakt og bare bestem at nå er det annerledes. 

Det er hektisk, det blir mye i desember og juni, jeg puster også letta ut etter bursdager, men når du klager over alt på en gang, blir det for mye negativitet. Mye av dette er til stor nytte for barna dine. Noe kan være nyttig for deg. Noe kan du sikkert droppe (bursdagsfeiring med 27). 

Anonymkode: d63b2...ce1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke be hele klassen. Hvis dine barn vil be bare de tre- fire de leker mest med, så kan de det! Men da kan dere ikke dele ut invitasjoner på skolen, men levere direkte i deres postkasse eller sms. 

Synes du klager mye. Synes du ikke foreldre skal ha noe ansvar for sine egne barn? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Elseby13 skrev:

Jeg tenker at du bør unngå å hjelpe barnet med norskleksene.

Du er nok et sjarmerende og empatisk menneske.

Anonymkode: e46b0...0d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forventes mye mer no enn før. Foreldre må ordne til avslutninger, 17.mai, og en haug med andre ting. Bursdager er leie lokale for å få med alle jenter eller gutter som da er 27stk. Ikke hjemmekoslig lite besøk som blir mer personlig for man vil jo invitere alle som andre gjør. Ikke alltid lett å gå i lag med noen heller. Fullt kaos og bare styr.. godt når det er over.. når begynner man å invitere mindre folk? Vil jo selvfølgelig at alle skal bli invitert hver gang og ikke føle seg utfor. Men føler 4500-5000 for 2barn sitt skolebesøk og alt styr og kaos som følger med er slitsomt. Er selv syk. Så ikke alltid så lett.men føles som ett press. Barna selv vil gjerne bare ha det her hjemme med noen. De er med 4-5stk i klassen sånn fast. Gruer meg hvert år. Godt det var over for denne gang. Og lekser er det en haug av.. skolen slutter tidlig. Så man blir jo avhening av sfo. Så mer lekser siden de er tidligere ferdig enn før i tiden?mer til oss foreldre?  Hvorfor ikke heldagsskole med innlagt aktivitet/utetid midt på dagen feks?  De som slutter på sfo sitter hjemme på ipad ol i flere timer før foreldrene kommer. Syns ikke det er greit.  Og avslutninger sommer og jul. Der skal vi foreldre ordne med bord og stoler og mat og kaker. Barna synger 3sanger ferdig på 5min. Så skal man sitte der 1.1/2-2timer til å mase med andre eller føle seg utfor. Går det ikke ann å legge opp til noe teater greier og kaffe og noe julekaker barna selv har laget på skolen som vi selv gjorde?må det alltid være lange avslutninger som egentlig ikke er nødvendig da man ikke har noe mer enn 5min med sang? Vet en del har ting som varer 1time og barna gjør forskjellig. Sp er det ferdig. De som vil kan mase litt sammen m kaffe og pepperkaker feks. 

Hvordan har dere det og hva tenker dere?

Anonymkode: cfa79...efb

Jeg forstår betraktningene dine. Men var det virkelig bedre før?

Før bar det ikke SFO...da var det vel flere hjemmeværende / deltidsarbeidende mødre enn nå. Nøkkelbarn og barn som måtte hjem til tom bolig var det vel før også og hadde de ikke iPad var det likevel TV eller Nintendo spill og bli med andre barn hjem.

Må du virkelig jobbe for barnehage/skole og ta med greier? Det må aldri vi. Vi har ikke tid til å lage/ordne mat for andre, skolen er jo offentlig og SFO/barnehage betaler man ekstra for.

Anonymkode: ff3d8...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forstå at noen føler seg overveldet til tider, men vil da tro det ikke er bare skolen sin «feil». Kombinasjonen av å skulle prestere på jobb og ha minst mulig fravær der, følge opp barna på skole, fritidsaktiviter og sosiale avtaler + at man kanskje selv ønsker å være sosial, ha et pent hjem osv gjør vel at mange får hetta.

Synes det blir usaklig og sutrete å skylde alt på skole.

1. Vet ikke om noen med 27 av samme kjønn i en klasse.

- Det går også an å ha utebursdag, som koster fint lite. Invitere til en akebakke på vinter eller en park/hage på vår/sommer/høst. Aktivitet, grille pølser og servere en sjokoladekake på papptallerken. Lista legger man selv. 

2. Ja, da jeg gikk på barneskole (født i 1982) gikk vi lengre dager, til kl.14.30. Hadde til gjengjeld fri tirsdag og torsdag. Barn har ALDRI vært mer på skolen enn nå.

3. Enig i at det kan bli mye avslutninger. Men heldigvis ikke så ille som det du beskriver her hos oss.

Anonymkode: ec548...2fc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aking er bra , har tenkt på det selv. Men no er det ikke snø herm regner stortsett  og 1voksen og 27barn pluss mine egne ute.blir litt mye.  Har prøvd å ta mindre 1år og ha det hjemme men da er det noen voksne som klager og syns det er teit og så videre til barna sine om det og så har vi det gående. Føler meg dum. Og vil ikke at barna skal måtte stå å høre på alle etterpå  negative kommentarer. Vet at noen aldri feirer bursdager. Det blir nesten bedre mottatt. Jo er klasser på 50-60 elever på hvert trinn. Baseskoler. Og alltid overfullt på avslutninger.noen må faktisk stå eller sitte på gulvet.. 

Anonymkode: cfa79...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, tenkte seg til. Må følge opp egne barn! Er jo du som har valgt å få disse barna, kan ikke forvente at alle andre skal ta ansvar for å følge dem opp. Å få barn er frivillig. 

Anonymkode: d5948...364

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det er mer lekser nå enn før, men det trenger ikke ta mer enn en halvtime hver dag. Dessuten er trykket på fag i skolen større nå enn det var før. Mer matte og norsk, mindre av de praktiske/sosiale aktivitetene. Det må ungene henge med på. Om det er bra, kan diskuteres. Men det er politikk. 

I bursdager kan du invitere bare jentene/guttene. Trenger ikke være inne. Min bror har bursdag i januar, og jeg husker at da var det utebursdag med bål og pølser, og leke i snøen. Barna klarer å aktivisere seg selv også. Trenger ikke ordne i stand masse svære greier. La bursdagsbarnet og evt en komité av venner få bestemme leker. 

At ungene sitter hjemme på iPaden etter skolen er ikke skolens problem. Der må du som forelder sette igang andre aktiviteter i så fall. Dra på biblioteket og lån noen bøker, lær ungen å brodere, kjøp tegnesaker.... 

Og de som har angst, er heller ikke skolens skyld. Det er selvfølgelig kjipt å ha angst, men har man barn og det gjør hverdagen verre, skaffer man seg hjelp. Skolen kan ikke kutte ut avslutninger og foreldremingling av den grunn. Da må man finne en løsning på det selv. Som å ha med seg den andre forelderen/ besteforeldre/ en venn e.l. 

Anonymkode: c1673...c16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Angel27 skrev:

Seriøst? Ja jeg valgte å få barn. Men klasser på så mange der det omtrent er obligatorisk å ha alle jenter eller gutter i besøk. Og jeg er en person..stiller opp på alt alltid. Men ikke alt som er lett..

Ingen kan tvinge dere til å invitere alle. Dere inviterer etter ønske, men man utelater ikke kun en eller to liksom. Inviter kun de nærsmeste til barnet. Les  hva som blir skrevet, vær litt løsningsorientert.

Anonymkode: bd4ae...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...