Gå til innhold

Vanskelig mann, eller er det meg???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere er like "skada" begge to. 

Skammelig å kaste mat og drikke på grunn av dumskap. Har dere ikke smak og luktesans?!?!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har det tatt så lang tid før du tar grep? Han trenger profesjonell hjelp- dette er ikke særheter, dette er sykdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Perle skrev:

Dere er like "skada" begge to. 

Skammelig å kaste mat og drikke på grunn av dumskap. Har dere ikke smak og luktesans?!?!

 

Ts her. Jeg kaster ikke mat og drikke, jeg bruker luktesansen og har forklart ham inngående hvorfor vi bør gjøre det fremfor å kaste/helle ut. Men når ikke inn.

Anonymkode: d6661...e14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIl ikke tro at det er vanlig nei men høres ut som en OCD, kanskje han har dårlig opplevelse med å ha spist gammel mat før og den opplevelsen har satt seg. Jeg drakk ikke melk på mange år etter en gang jeg drakk gammel melk.
Tenker at dette er sånne ting man må lære seg å akseptere, om det er en del av han så møt han på halvveien for sine ukontrollerte behov og skriv dato på, eller hjelp han å minske dette behovet ved å hyggelig og pedagogisk vis forklare han, og gjerne vise han at mat ikke blir gammelt så fort, at det heller ikke er farlig å spise gammel mat.

Anonymkode: cf82f...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

VIl ikke tro at det er vanlig nei men høres ut som en OCD, kanskje han har dårlig opplevelse med å ha spist gammel mat før og den opplevelsen har satt seg. Jeg drakk ikke melk på mange år etter en gang jeg drakk gammel melk.
Tenker at dette er sånne ting man må lære seg å akseptere, om det er en del av han så møt han på halvveien for sine ukontrollerte behov og skriv dato på, eller hjelp han å minske dette behovet ved å hyggelig og pedagogisk vis forklare han, og gjerne vise han at mat ikke blir gammelt så fort, at det heller ikke er farlig å spise gammel mat.

Anonymkode: cf82f...870

Akseptere? Han trenger psykiatrisk hjelp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

VIl ikke tro at det er vanlig nei men høres ut som en OCD, kanskje han har dårlig opplevelse med å ha spist gammel mat før og den opplevelsen har satt seg. Jeg drakk ikke melk på mange år etter en gang jeg drakk gammel melk.
Tenker at dette er sånne ting man må lære seg å akseptere, om det er en del av han så møt han på halvveien for sine ukontrollerte behov og skriv dato på, eller hjelp han å minske dette behovet ved å hyggelig og pedagogisk vis forklare han, og gjerne vise han at mat ikke blir gammelt så fort, at det heller ikke er farlig å spise gammel mat.

Anonymkode: cf82f...870

Jeg skjønner ikke hvorfor TS bør hjelpe ham med tvangstankene, med å opprettholde en unødvendig datomerking? Hva skal det være godt for? Det vil sikkert være deilig for mannen hvis hun gjør det, men det viktige må være at han får hjelp med sin atferd, for det må være utrolig stressende å ha så mange irrasjonelle systemer, for å holde angsten borte. Hvis man utfører tvangshandlinger dempes angsten der og da, men den kommer jo raskt tilbake, og da må han utføre nye tvangshandlinger for å holde angsten unna osv.

Anonymkode: 25b61...34f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

VIl ikke tro at det er vanlig nei men høres ut som en OCD, kanskje han har dårlig opplevelse med å ha spist gammel mat før og den opplevelsen har satt seg. Jeg drakk ikke melk på mange år etter en gang jeg drakk gammel melk.
Tenker at dette er sånne ting man må lære seg å akseptere, om det er en del av han så møt han på halvveien for sine ukontrollerte behov og skriv dato på, eller hjelp han å minske dette behovet ved å hyggelig og pedagogisk vis forklare han, og gjerne vise han at mat ikke blir gammelt så fort, at det heller ikke er farlig å spise gammel mat.

Anonymkode: cf82f...870

Jeg er pedagog av yrke, tro meg, jeg har prøvd den måten :) Har prøvd å være forståelsesfull og skrive dato, men han blir så forbanna når jeg har glemt det. 

Anonymkode: d6661...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, got2go skrev:

Hvorfor har det tatt så lang tid før du tar grep? Han trenger profesjonell hjelp- dette er ikke særheter, dette er sykdom.

Fordi han i perioder fungerer greit. Og han har på en måte ordet i sin makt.. Så "flink" til å prate at du etter en diskusjon tenker at det er deg det er noe galt med. 

Anonymkode: d6661...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi han i perioder fungerer greit. Og han har på en måte ordet i sin makt.. Så "flink" til å prate at du etter en diskusjon tenker at det er deg det er noe galt med. 

Anonymkode: d6661...e14

Det var ts som skrev dette. Sorry, ny innpå her!

Anonymkode: d6661...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her.

Han er ikke sykepleier. 

Grunnen til at mat må kastes når han har lukta på det er at det da i hodet hans ER dårlig mat.. siden han måtte lukte på det (sier han selv)

Jeg har egentlig ikke villet vere med på dette systemet med datomerking fordi han blir så utrolig sur når jeg i morgenstresset glemmer dato..

Om jeg tror han har tvangstanker? Ja, det er et eller annet som skurrer. 

Og samlivskurs har jeg foreslått mange ganger, fordi at å snakke med han ikke går.. Så har egentlig sagt til han at jeg ikke vil ha det slik som vi har det nå. Men samlivskurs for hans del kommer ALDRI til å skje. Da vil han heller at det skal bli slutt.

I dag ga jeg forresten barna rømme som går ut på dato i dag, men har vært åpen i 11 dager. Han reagerte med sjokk og vantro og ble litt sinna ja.

Anonymkode: d6661...e14

Dette er en tvangstanke, alle vet jo at man kan ikke sette en nøyaktig dato på når mat har gått ut, og at det å lukte på mat er en normal, logisk adferd som kan forhindre at man blir matforgiftet. Hva om maten blir dårlig før den går ut da, eller om den er dårlig allerede i butikken, har han tenkt på det?

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er også noe med at søppelbøtta må stå på kjøkkendisken, klær må henges opp over to "snorer" på tørkestativet (han kommenterer/blir irritert om jeg ikke gjør som han har sagt). Bruker han 26 kr fra felleskontoen på noe til seg selv, overfører han 26 kr tilbake. Han vil ikke legge barnas klær tilbake i klesskapene deres fordi det ikke er godt nok system der. Klager generelt mye over ting som er galt, system som ikke fungerer, eller jeg ikke gjør skikkelig, i stedet for å gjøre no med det selv. 

Og så har han "dilla" på en ting av gangen. Noen måneder med shopping av slips på eBay (kjøpte inn over 70 slips, så er det sjakk, så er det et form for kortspill  (kjøper inn tusenvis av kort og systematiserer dem), nå er det shopping av brukte norrønaklær på finn.. det er for så vidt ikke noe galt i dette, det er bare så intenst/voldsomt når han holder på. Blir oppslukt av omtrent bare denne ene aktiviteten i en periode.

Anonymkode: d6661...e14

Høres ut som det er en del rart med  han ja, men har ikke noe erfaring med slik adferd så vet ikke hva det kan være.

Anonymkode: af135...59b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi han i perioder fungerer greit. Og han har på en måte ordet i sin makt.. Så "flink" til å prate at du etter en diskusjon tenker at det er deg det er noe galt med. 

Anonymkode: d6661...e14

Dette er ikke så bra, det er litt typisk for de som lever i dårlige forhold med voldelig (fysisk eller psykisk) partner å tro at det er noe galt med en selv.

Anonymkode: af135...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en tvangstanke, alle vet jo at man kan ikke sette en nøyaktig dato på når mat har gått ut, og at det å lukte på mat er en normal, logisk adferd som kan forhindre at man blir matforgiftet. Hva om maten blir dårlig før den går ut da, eller om den er dårlig allerede i butikken, har han tenkt på det?

Høres ut som det er en del rart med  han ja, men har ikke noe erfaring med slik adferd så vet ikke hva det kan være.

Anonymkode: af135...59b

Spurte han ang. det at mat allerede kan være dårlig eller at det kan bli dårlig før holdbarhetsdatoen, men det tenker han ikke noe på. For det kan man ikke kontrollere uansett. 

Enig i alt du skriver. 

Anonymkode: d6661...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis tvangstanker, og delvis lite kunnskap om mat og hygiene? Du kan jo minne ham på at vi har et immunsystem nettopp så vi skal tåle litt fra maten vi spiser.

Melk f.eks ble før sur. Nå blir melk pasteurisert så den surner ikke, men råtner. Den får en svak lukt og tydelig besk smak når den begynner å bli dårlig. Det merker man!

Kylling og kalkun rå er jeg selv fælt nøye med hygienen, bruker hansker når jeg håndterer det. I Norge er det kanskje lav prosent som har salmonella da bransjen jobber med dette. Men jeg har vært nok i USA til å adoptere deres vaner rundt dette, hvor det er så høy prosentandel fjærkre og egg som har salmonella at man skal behandle alt som om det har det. Alle egg hardkokes, hansker og mye vasking etter behandling av rått kjøtt.

Så hvis mannen din har rasjonelle forklaringer så er det OK - jeg synes det høres mer ut som emosjonsstyrt  kontrollbehov. Samme med to tråder for vask osv. Jeg henger også mitt tøy over to tråder for å unngå harde striper, men blir ikke sur.

Anonymkode: 8bbaf...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann skriver dato når syltetøyglass åpens på dem... synes det er dumt for de står jo temmelig lenge! Rømme får jo grønn mugg når de blir dårlig, veldig lett å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi han i perioder fungerer greit. Og han har på en måte ordet i sin makt.. Så "flink" til å prate at du etter en diskusjon tenker at det er deg det er noe galt med. 

Anonymkode: d6661...e14

Ok, kjenner til den typen der. Håper du finner en løsning for dere begge. Men hvis han heller vil gjøre det slutt enn å gå i behandling ville nok jeg ha gått. Slike tvangstanker har en tendens til å øke, og han vil tilegne seg nye etterhvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er vel og bruke øyne, nese og smake vis det nærmer seg best før datoen, men selvsagt lurt og skrive dato, men og lage en så stor sak av det vis det blir glemt er ikke vanlig, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter og ha lest resten av tråden kan det høres ut som om han sneier innom autisme spekteret. Du skal i alle fall vite at det ikke er deg det er noe galt med 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Apis skrev:

Etter og ha lest resten av tråden kan det høres ut som om han sneier innom autisme spekteret. Du skal i alle fall vite at det ikke er deg det er noe galt med 

Ts her. Ja, du har rett ang. det med autisme. Eller asberger. Hva jeg evt skal gjøre med det er et annet spm.. 

 

Takk for den siste setningen. Har lykkes i yrkeslivet med kommunikasjon og relasjonsbygging over mange år, men hjemme har jeg følt meg håpløs..

Anonymkode: d6661...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎01‎.‎2018 den 11.37, AnonymBruker skrev:

Min mann må skrive dato på åpnet  mat/drikke i kjøleskapet. Jeg må også skrive dato på det når jeg åpner noe, men husker ikke alltid det. Da blir mannen sint og sur. Vil kaste maten og helle ut juice. Selv om jeg sier at f. eks. juicen "ble åpnet for 3 dager siden", nekter han å drikke den, for regelen er at datoen må være der. Ellers får han problemer dersom jeg ikke er hjemme, og skal spise. Han syns det er helt håpløst at jeg bruker felles penger på mat som jeg ikke skriver dato på. 

Er så lei av at morgener blir ødelagt av at han blir sur og gretten fordi han har funnet noe i kjøleskapet uten dato skrevet på.

Er dette vanlig i andre familier??? Bør jeg bare skjerpe meg så jeg aldri glemmer å skrive dato på?

Anonymkode: d6661...e14

Oi, var det noe som du ikke visste når du involverte deg til mannen du lever med nå? det er helt sikkert vanlig at noen har tvangstanker for hvordan det skal gjøres. Men for å si det sånn at om du ikke opplever at han elsker deg, og dette får bidra til at det ødelegger dagen din, så er du i feil par forhold! Jeg har vært bort i lignende opptreden, men da i mennesker jeg generelt og besøk, da får man egentlig se hvem man er på besøk hos. 

Anonymkode: 90d1c...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er positivt egenskap å ta ansvar for mat som man åpner osv. Fordi på matvarer og drikker står det hvor lenge mat holder seg etter åpningstid. Dette vil jeg tro styrker par forholdet på mange måter fordi noen tar ansvar. Men det er viktig å presisere, om du opplever deg elsket eller du kan elske tilbake er det elementære når man lever sammen, ikke om det finnes uvaner osv. eller originale løsninger som blir gjort. 

Anonymkode: 90d1c...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...