Gå til innhold

Samboer som absolutt driter i seg selv og egen helse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et problem. Jeg må først si at jeg er langt fra noen helseguru. Trener ikke mer enn jeg må og liker snop og god mat, det er ikke det. Men jeg prøver å ha litt kustus på meg selv og se forskjell på hverdag og helg. Det gjør derimot ikke samboeren min. Han driter i seg selv og egen kropp, og det er motbydelig. Han har nylig startet i ny jobb og har 21 dager fri om gangen, etter det har det tatt helt av. Jeg synes rett og slett han er kvalmende av og til. Han er overhodet ikke overvektig, han har muskler og minimalt med fett på kroppen - så det er ikke det, det er bare hans holdninger til seg selv.. Jeg gidder ikke være sammen med en som sakte med sikkert og totalt bevisst tar livet av seg selv og får kreft før han er 40 :P 

For å nevne noe: han røyker som en skårstein. 20-30 sigaretter til dagen. Han drikker enorme mengder Cola, 2-3 liter hver eneste dag. Han spiser bare dritt (hamburger, pizza) - han spiser KUN skikkelig middag når jeg lager og serverer den til han. Hvis jeg er borte er det opp med en frossenpizza og dynke den i bacon. Han spiser også kun ett måltid om dagen, med mindre jeg lager flere og serverer han (noe jeg som regel ikke gjør, for jeg er jo på jobb). Dette gjør at han blir sur og grinete, og får sinnsykt kort lunte pga lavt blodsukker. Når han spiser da, smeller han i seg en 300 grams hamburger på noen minutter bare. Gidder ikke lage seg kveldsmat, tar heller en pose chips. Ligger på sofaen å dytter innpå. Han drikker også en del, drikker øl hver eneste dag når han har fri (han er ikke alkoholiker altså, han drikker ''bare'' når han ikke skal noe - og drikker aldri på jobb) - gjerne 6-10 (små) øl en helt vanlig mandag alene i stua. Han nekter å bevege seg, kjører hver millimeter han skal. Er oppe hele natta og sover til 14-15 om ettermiddagen, og må sove en time igjen på kvelden - og NEKTER å ta inn over seg at man blir ekstra trøtt av å sove så mye. I tillegg har han sikkert en haug med vitaminmangler som gjør han trøtt, siden han som sagt nekter å spise vanlig mat. Hver gang jeg kommenterer den usunne livsstilen er svaret ''men jeg er jo ikke feit''. Han vil ikke innse at man kan dø som 40 åring selv om man ikke er feit :P 

Dette irriterer meg noe sinnsykt, og jeg syns rett og slett han er motbydelig av og til. Dette har blitt oftere og oftere, siden jeg må gå oppå han i tre uker om gangen. Hvordan kan jeg få han til å forstå hva dette gjør med kroppen hans? Selv om han ikke er ''feit''... Jeg gidder rett og slett ikke være sammen med en mann som har så lite respekt for seg selv. Han snakker om at han vil ha barn, da svarer jeg ''jeg gidder ikke få barn med en som dør om 10 år pga usunn livsstil'' - men han flirer det bare bort. Tar meg ikke seriøst, uansett hvordan jeg prøver å snakke med han. Jeg er veldig nære å gå - men jeg elsker han jo, han er en fantastisk mann på nesten alle andre måter enn akkurat dette her.. 

Anonymkode: b44b9...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp han en elektronisk sigarett? Jeg brukte sånn 4000 kroner på litt esigarettgreier og nå kan jeg få nikotin uten å røyke.

Å bli laget mat for er vel en selvfølge? Jeg forventer middag når jeg bor sammen med noen.

At han slipper barn er neppe noe som bekymrer han nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du skrevet at han er motbydelig 2 ganger i innlegget ditt. Hvis det er så ille for DEG hva han gjør for du gå fra han da. Er ikke rart han er grinete på deg.

Endret av Mr. Kilmister
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du oppfører deg jo som en mor. La nå mannen spise det han vil. Bryr det deg så mye så slå opp og la mannen være. 

Anonymkode: f447d...1ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er misunnelig på at han kan spise det han vil uten å bli feit, siden du nevner det flere ganger?

Hvorfor går du ikke når du synes han er så motbydelig?

Anonymkode: 2a5c7...61f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror han savner singellivet

Anonymkode: 08444...708

Da får han gjøre det slutt, da?

31 minutter siden, Mr. Kilmister skrev:

Nå har du skrevet at han er motbydelig 2 ganger i innlegget ditt. Hvis det er så ille for DEG hva han gjør for du gå fra han da. Er ikke rart han er grinete på deg.

Han er ikke grinete på meg. 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du oppfører deg jo som en mor. La nå mannen spise det han vil. Bryr det deg så mye så slå opp og la mannen være. 

Anonymkode: f447d...1ab

Jeg prøver å få han til å forstå at han tar livet av seg selv slik. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du er misunnelig på at han kan spise det han vil uten å bli feit, siden du nevner det flere ganger?

Hvorfor går du ikke når du synes han er så motbydelig?

Anonymkode: 2a5c7...61f

Nei, jeg kan også spise hva jeg vil uten å legge på meg - men jeg bryr meg om min egen helse. Går ikke fordi han ellers er en fantastisk mann som jeg elsker. 

Anonymkode: b44b9...dfa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også legge til at dette går ut over meg økonomisk også, siden han bruker alle pengene sine på bensinstasjonmat, øl, røyk og cola. Jeg må betale nesten alt av faste utgifter, det eneste han betaler er det som er lagt inn som fast trekk i nettbanken. 

Anonymkode: b44b9...dfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere psykiatere å de sier alle sammen om slike ting. La dem være. De gjør ikke noe ulovlig.

Det nytter ikke å snu noen som ikke vil. Maser du blir de bare ennda mere vil ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke orket slik oppførsel. Nå vet jeg ikke hvor gamle dere er, men når man er voksen så syns jeg at man skal ta hensyn til hverandre og vise hensyn til den som jobber hverdag 8-16. Vet selv hvor slitsomt det er med en partner som sitter oppe halve natta og det er noe med dette med å ha et felles mål om sunnhet og helse.

Anonymkode: 7d64a...97b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange som lever usunt, men de færreste dør som 40 åringer for det. 

Du får ikke gjort noe med hvordan han vil leve. Det økonomiske kan du derimot ta opp, for det er like mye dine penger som hans. 

Anonymkode: 1dbe9...212

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde heller ikke orket slik oppførsel. Nå vet jeg ikke hvor gamle dere er, men når man er voksen så syns jeg at man skal ta hensyn til hverandre og vise hensyn til den som jobber hverdag 8-16. Vet selv hvor slitsomt det er med en partner som sitter oppe halve natta og det er noe med dette med å ha et felles mål om sunnhet og helse.

Anonymkode: 7d64a...97b

Takk for svar. Vi er begge i slutten av 20-årene. Det er jo naturligvis et irritasjonsmoment at han ligger hjemme på sofaen/i sengen hele dagen, og venter på at jeg skal komme hjem fra en 8-timers arbeidsdag og lage middag.. Og når han attpåtil ikke spiser middagen hvis den er sunn - men går å kjøper seg hamburger i stede...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så mange som lever usunt, men de færreste dør som 40 åringer for det. 

Du får ikke gjort noe med hvordan han vil leve. Det økonomiske kan du derimot ta opp, for det er like mye dine penger som hans. 

Anonymkode: 1dbe9...212

Neida, men han har (mange) genetiske forutsetninger som gjør at han absolutt burde passet på seg selv. I tillegg til det økonomiske ja, som også begynner å bli et problem. Vi har egentlig ok økonomi, men vi har absolutt ikke råd til at han skal drikke/røyke/spise opp 500-1000 kroner om dagen (i TILLEGG til ''vanlig mat'' som vi har hjemme til en hver tid).

Anonymkode: b44b9...dfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går ikke fordi han ellers er en fantastisk mann som jeg elsker. 

Som er motbydelig.

Anonymkode: c987b...b69

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du, du får la han leve som han vil, ellers så kan det hende at han faktisk går fra deg. Rart du syntes han er motbydelig, men at du likevel elsker han.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når det går utover økonomien din synes jeg du skal gjøre det slutt.

Anonymkode: 9e205...3a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Uff føler med deg. Personlig hadde jeg avsluttet forholdet, enkelt å greit. Makan til uinspirerende partner. Ikke gidder jeg å endre på folk heller, så et slikt syn på livet hadde jeg ikke taklet. Når man selv har valg av egen fri vilje å gå inn i et langsiktig forhold med noen har man også påtatt seg ansvar for å ta vare på seg selv og prøve være den beste versjonen av seg selv.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerp deg. Du omtaler han som både kvalmende og motbydelig og du har noen vanvittige standarder. Er det liksom deg det er synd på fordi han ikke har selvrespekt? Prøv med litt empati i steden for.

Anonymkode: b5745...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror han har misforstått noe han samboeren din. selv om han ikke er synlig feit så er det ikke dermed sagt at han er sunn. 

Anonymkode: 6e09f...1ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...