Gå til innhold

Har lyst til å feire bursdagen min på restaurant- samboer er uenig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

For bursdag til en voksen person syns jeg det er mye, da jeg mener en slik bursdag ikke er viktig egentlig. Og det samsvarer ikke å spandere 2000 når man i andre bursdager gjerne bare får kaffe og kake som koster langt mindre

Jeg mener bursdag er like viktig uansett alder, og at 2000kr ikke blir for mye. Men det er opp til Ts selv å bestemme. Jeg sa jo at man kunne be alle om å spleise og at det ble gaven Ts får. Vis man mener det er mer riktig. Og som jeg sa, så er JEG vant med at den som inviterer til bursdag ute er den som betaler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inviterer man til selskap på restaurant er det en selvfølge at den som inviterer betaler.

 

Skjønner forøvrig ikke hvordan det skal være mulig å klare seg med 200-250 pr. hode om gjestene ikke skal gå derfra sultne. Ville regnet minimum 500, men det blir jo fort 1000-lappen om man ikke tar til takke med sånn tyrkerkro/pizzarestaurant. I tillegg kommer drikke.

Anonymkode: eb929...c9b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inviterer man til selskap på restaurant er det en selvfølge at den som inviterer betaler.

 

Skjønner forøvrig ikke hvordan det skal være mulig å klare seg med 200-250 pr. hode om gjestene ikke skal gå derfra sultne. Ville regnet minimum 500, men det blir jo fort 1000-lappen om man ikke tar til takke med sånn tyrkerkro/pizzarestaurant. I tillegg kommer drikke.

Anonymkode: eb929...c9b

Min onkel inviterte til Tapas på Kolbotn med vin og og det kom på 2500, vi var 10 stk og vi var veldig mett etterpå, så det må ikke være dyrt for at du blir mett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, CrystalGold said:

Min onkel inviterte til Tapas på Kolbotn med vin og og det kom på 2500, vi var 10 stk og vi var veldig mett etterpå, så det må ikke være dyrt for at du blir mett.

Kan du gi oss link til den menyen?

Anonymkode: eb929...c9b

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, CrystalGold skrev:

Vi er ca 10 stk, og har aldri kommet på mer en ca 2000-2500 og det er på dyrere Resturanter. Man kan jo invitere på tapas Resturant. Og man trenger jo ikke å ta desserten ute man kan ta kake/dessert hjemme, det sparer man penger på.

I hvilket land er det du spiser deg mett på en dyrere restaurant for 250 pr pers? Det er iallfall umulig i Norge. Mulig det holder til forrett og et glass vann. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FrodeF skrev:

I hvilket land er det du spiser deg mett på en dyrere restaurant for 250 pr pers? Det er iallfall umulig i Norge. Mulig det holder til forrett og et glass vann. 

På Kullebunden Spiseri i Kolbotn. Spiste oss veldig mett der. Men nå er ikke min familie storspisere heller. Så vi trenger ikke mye mat, for å bli mett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bursdag i februar, og fikk en idé om å be inn familie og svigerfamilie på restaurant (normalt prisnivå) for å feire dagen min. Jeg har tenkt å si at jeg ikke ønsker gaver, bare at de kommer. 

Synes det blir for trangt i leiligheten vår, hvis alle kommer blir vi 15 stykker. 

Har ikke pleid å feire bursdagen min, men har lyst til å gjøre noe i år, være den som tar initiativ til noe for en gangs skyld. Vi er jo stadig vekk i bursdager til familie. 

Samboer synes dette er en fryktelig dårlig idé, problemet mener han at er at gjestene må betale for seg selv, og da er det bedre å droppe det. Skal sies at ingen av gjestene har spesielt dårlig råd, og jeg tenker at de får velge selv- men det hadde vært så hyggelig å samle alle. 

Samboer mener det er frekt at vi er hos familien og spiser kake i bursdag, men når jeg skal ha lag, så må de betale for det. I mitt hode er det "stas" med restaurant, og lite stress og bare koselig.

Vi blir ikke enige, jeg er bare lei meg nå etter denne diskusjonen. Hva mener dere? 

Anonymkode: 39a97...045

Jeg syns det er frekt. Du inviterer, ønsker ingen gave, bare at de kommer. Så forventer du at de betaler selv. Herregud, hvilke invitasjon er det da.Enig med di samboer. Da hadde jeg heller delt opp delskap hjemme. Voksne pleier vel kun ha nærmeste?foreldre, sviger så sant det ikke er stor dag.

Om du holder på dette, så iallefall opplys at de må betale selv.

 

Anonymkode: 43e15...6ee

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er enig med samboeren her. Fordi jeg i perioder i livet har hatt dårlig råd - uten at familie og venner her visst det. Det å bestemme hvordan andre skal bruke pengene sine er et sjansespill, selv om du er rimelig sikker på at det ikke er mye penger for de.

Jeg har også veldig vanskelig for å tro at det er mange steder man ender med 250kr pr person, noe som betyr at par/familier/husholdninger som skal være med - gjerne må ut med 700-1000 kr eller mer om de er flere. I min verden ville jeg ikke brukt så mye penger på en bursdagsgave, om ikke det var en rund dag og jeg hadde råd til det.

Anonymkode: ab208...467

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med samboer. Direkte frekt å invitere til bursdag på restaurant og be gjestene om å betale selv. Foreslår at tradisjonell bursdagsfeiring med kake og kaffe holdes hjemme. Trenger ikke mye plass til det. Eventuelt lån huset til et familiemedlem. 

Anonymkode: b4f56...c26

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet veldig koselig. Men ha i bakhodet at mange vil føle de må kjøpe gave i tillegg, selv om du har spesifisert at restauranten er en gave i seg selv. Jeg hadde gjort det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på kulturen. Mitt inntrykk er at den løsningen er mer ok blant yngre vennegjenger, men med familie hadde det vært litt mer spesielt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feirer alltid på restaurant, men så bor jeg ikke i Norge da. Folk betaler maten selv, jeg betaler et par runder med drikke.

Anonymkode: 10150...2b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en slik invitasjon engang, stod "istedet for gaver ønsker jeg meg at dere er med og spiser middag på xxxx". Det var forfriskende å slippe å kjøpe gave, og istedet dra ut sammen (har man dårlig råd kan man jo ta en øl eller et glass vin -ingen som stusser på det).

Din bursdag - du bestemmer.

Anonymkode: 40930...76f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med samboeren din. Du får gratis servering når dere reiser i bursdag, men vil ikke gjøre det samme for gjestene når du selv inviterer. I tillegg synes ikke nødvendigvis gjestene dine at det er stas å måtte spise og bruke penger på den restauranten du velger. Ei heller er det nødvendigvis stas for alle å sitte i en bråkete restaurant i timesvis. 

Jeg synes du enten bør droppe svigerfamilien og invitere bare din familie, eller invitere alle hjem og drite i at det blir litt trangt. Eller så bør du spandere. Det er ikke god folkeskikk å invitere folk i bursdagsselskap og så forvente at de selv skal betale for maten. 

Anonymkode: c4bb3...80b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ber dere folk ut på bursdagen burde dere betale. Selv om du sier du ikke ønsker deg noe så kjloer folk ting for mange føler seg dum om ikke. Det går ann å si at drikke bet folk selv. Når vi hadde  det engang betalte vi. Og foll tok foretter og desserter og cola for de skulle jo ikke betale. Men det gjør de ikke til vanlig..så det var unødvendig.når de vet at vi ikke har all verden med penger. I tilegg ingen gave. Til en stor dag. Da hadde eg følt meg dum. Koslig å gå ut å spise sammen. Men ike for å blakke seg eller andre.

Anonymkode: 8f6da...3d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har bursdag i februar, og fikk en idé om å be inn familie og svigerfamilie på restaurant (normalt prisnivå) for å feire dagen min. Jeg har tenkt å si at jeg ikke ønsker gaver, bare at de kommer. 

Synes det blir for trangt i leiligheten vår, hvis alle kommer blir vi 15 stykker. 

Har ikke pleid å feire bursdagen min, men har lyst til å gjøre noe i år, være den som tar initiativ til noe for en gangs skyld. Vi er jo stadig vekk i bursdager til familie. 

Samboer synes dette er en fryktelig dårlig idé, problemet mener han at er at gjestene må betale for seg selv, og da er det bedre å droppe det. Skal sies at ingen av gjestene har spesielt dårlig råd, og jeg tenker at de får velge selv- men det hadde vært så hyggelig å samle alle. 

Samboer mener det er frekt at vi er hos familien og spiser kake i bursdag, men når jeg skal ha lag, så må de betale for det. I mitt hode er det "stas" med restaurant, og lite stress og bare koselig.

Vi blir ikke enige, jeg er bare lei meg nå etter denne diskusjonen. Hva mener dere? 

Anonymkode: 39a97...045

Er enig med din samboer om dere ikke er tenåringer eller studenter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Maleficenta skrev:

Samboeren din er teit. Er din bursdag. Og siden du ikke krever bursdaggaver så må jo det gå greit at de betaler for å spise på restaurant heller. Om de skulle kjøpt gaver måtte de jo betalt for det.

For noen så koster kanskje restaurantbesøket mer enn det de ønsker og har råd til å bruke i gave.

Jeg synes ideen høres flott ut bortsett fra at gjestene selv må betale. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, CrystalGold skrev:

Vi er ca 10 stk, og har aldri kommet på mer en ca 2000-2500 og det er på dyrere Resturanter. Man kan jo invitere på tapas Resturant. Og man trenger jo ikke å ta desserten ute man kan ta kake/dessert hjemme, det sparer man penger på.

Det høres veeeldig lite ut, mat og drikke for 250 per person på en dyrere restaurant?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...