Gå til innhold
AnonymBruker

Endelig litt nyansering av #metoo

Anbefalte innlegg

Ardwinna
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venninnen som beskrives, oppfattet ikke det mannen sa, som vanlig samtale, og dette sammen med det at han kjøpte drinker til jentene, ble opplevd som seksuell trakassering. Venninnen ble således trakassert. Da mannen foreslo felles drosje hjem, fikk hun styrket sine mistanker om mannens onde hensikter. Det er vanskelig å bedømme dette konkrete tilfellet nærmere, da det er ikke opplyst hva som ble sagt, men det er godt mulig at en anmeldelse av forholdet ville blitt henlagt, etter som jentene opplevde mannen så forskjellig. Jeg mener likevel at definisjonen bør være at det som oppleves seksuelt trakasserende, er seksuell trakassering. Mennene må få ansvar for at deres oppførsel aldri oppleves som seksuell trakassering av kvinner.

Anonymkode: d8b72...9ca

Ergo har du en oppfatning av hva "normal samtale" betyr som ikke samsvarer med flesteparten av kvinner og menns oppfatning, og mener nulltoleranse skal innebære at menn ikke bør snakke med fremmede damer eller spandere noe å drikke på dem. Da er jeg tilbake til spørsmålet mitt igjen: hva mener du skal være lov for menn å si/gjøre i kontakt med damer da? Kom med eksempler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
12 minutter siden, Ardwinna skrev:

Ergo har du en oppfatning av hva "normal samtale" betyr som ikke samsvarer med flesteparten av kvinner og menns oppfatning, og mener nulltoleranse skal innebære at menn ikke bør snakke med fremmede damer eller spandere noe å drikke på dem. Da er jeg tilbake til spørsmålet mitt igjen: hva mener du skal være lov for menn å si/gjøre i kontakt med damer da? Kom med eksempler.

Det jeg ga uttrykk for, var at grenseoppgangen for hva som er akseptabelt, er subjektiv. Menn må ha ansvar for ikke å gjøre eller si noe som kvinnen han henvender seg til, oppfatter seksuelt trakasserende. Dersom mannen kjenner jenta dårlig fra før, bør han derfor heller være på den forsiktige siden i utgangspunktet. Dersom han er i tvil om hva hun føler seksuelt trakasserende, får han heller spørre henne om hva hun oppfatter som akseptabelt, eventuelt de kan diskutere hvor grensa bør gå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ardwinna
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg ga uttrykk for, var at grenseoppgangen for hva som er akseptabelt, er subjektiv. Menn må ha ansvar for ikke å gjøre eller si noe som kvinnen han henvender seg til, oppfatter seksuelt trakasserende. Dersom mannen kjenner jenta dårlig fra før, bør han derfor heller være på den forsiktige siden i utgangspunktet. Dersom han er i tvil om hva hun føler seksuelt trakasserende, får han heller spørre henne om hva hun oppfatter som akseptabelt, eventuelt de kan diskutere hvor grensa bør gå.

Ja det er veldig subjektivt og det er nettopp derfor jeg lurer på hvordan du tenker at denne nulltoleransen du har snakket om skal fungere. Du har skrevet at du forstår den nevnte venninnas reaksjon og at det er menn som må ta ansvaret i sånne situasjoner. Det var altså snakk om en godt gift mann som er ute og hygger seg, treffer på ei venninne, setter seg ned sammen med henne og en annen venninne av henne, og spanderer drikke på dem. Han prater og ler sammen med venninna si, den andre venninna tar i mot den påspanderte drikken og blir sittende sammen med dem. Så går han for å kjøpe en runde til, og da reagerer den ene kvinnen med å beskylde ham for seksuell trakassering og er overbevist om at han planlegger å være utro mot kona si, kun basert på at hun "kjenner den typen menn". Da mannen senere skal ta drosje hjem til kona, tilbyr ham venninna si og hennes venninne å dele drosje, noe som blir tolket av den følsomme kvinnen som nok en bekreftelse på at han er en gris.

Helt seriøst: hva gjorde denne mannen feil? Hvilke av punktene var det som var seksuell trakassering?
Nå spør jeg ikke hva denne damen mente for det vet vi ikke, men hva er det ved historien som gjør at du holder med venninnen her og forstår at hun følte seg seksuelt trakassert?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Artikler fra forsiden