Gå til innhold

Trenger andres tanker og meninger om barnebidrag og samvær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, rayzor skrev:

Mor står for innkjøpene, ja...men om hun gjør det er en annen sak, ettersom hun får veldig mye klær av meg....som er betalt delvis av meg gjennom bidrag. Og jeg ser stadig jentungen i disse klærne. Så klær er ingen stor utgift for mor.

Og ja, er det dyre ting, så spleiser jeg med mor...så lenge jeg selv ser det er nødvendig, og ikke bare en luksus som mor har bestemt.

Leker kjøper jeg hele tiden. Faktisk mer enn mor.

Som sagt, et barn som sover koster ingenting...utenom oppvarming, og kanskje litt i husleie. Men jeg har husleie jeg også. Om man fjerner sovetiden fra kalkuleringen, så betaler jeg langt mer enn det mor gjør. 

Om man tar bort tiden barnet sover...19 til 07, så har jeg barnet 22 timer mer enn mor i måneden. Som sagt, et barn som sover koster ingenting. Det vet alle. 

Du sier det er trist at jeg tenker penger fremfor barnet. Du skal få lov til å mene det. Jeg bryr meg ikke om pengene...men jeg er rett og slett dritforbanna for at eksen skal suge mest mulig penger ut av meg...når hennes personlige økonomiske situasjon er 4 ganger bedre enn min akkurat nå. Jeg tenker rettferdighet. 

Og har jeg bedre inntekt, da betaler jeg fare and square. Men situasjonen er annerledes nå...inntil videre. Og har vi like utgifter, og spleiser på barnehagen...da kan ikke mor kreve mer. Ellers blir det bare urettferdig

 

Er du så smart som du høres ut? Klærne er ikke betalt delvis av deg via bidrag. Det du betaler i bidrag til eldste dekker ikke en gang halvparten av barnehage/sfo. Enten så er du mindre intelligent eller så er du bare vrang og barnslig. Vil anbefale deg å bruke kondom heretter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, rayzor skrev:

Ting går som regel fint, helt til kritikk, klaging og krav fra mor kommer. Hun vil jeg skal være og gjøre som HUN vil, og gjør jeg ikke det, så starter hun et helvete. At jeg har min egen mening driter hun i. 

Har gått så langt at alle i min familie har trukket seg fra julefeiringen som skulle vært hos henne. Tragisk for barnet...men kanskje noe å tenke på for mor.

Dette er din side av saken. 

Anonymkode: 9c81e...6d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, rayzor skrev:

Takk for litt empati i hvert fall :-) 

Sier ikke jeg nødvendigvis har rett i alt jeg sier...bare at jeg har MIN mening, akkurat som mor til barnet og andre her inne har sin. At det skal gå begge veier, uten at noen utnytter hverandre er det jeg vil.

Klarer absolutt å kjenne på frustrasjonen din også.

Nei.. Hva som er ' rett' er jo ikke noen objektiv sannhet. Men jeg mener at nav ikke nødvendigvis tar hensyn til det som faktisk er realitetene i saken. De har et par punkter de ser på, og så vurderer de utfra det. I en del saker er realitetene annerledes, men da kan de ikke se helheten (eller de har ikke lovhjemlene til det). Hvis dere skal få nav til å fastsette bidraget kommer du nok dessverre til å 'tape'.... 

Det ideelle er selvsagt at begge parter deler på utgiftene i henhold til deres evne og omsorgsbelastning . Men det er tydeligvis ikke alltid så lett å vurdere. 

Takk 💛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er din side av saken. 

Anonymkode: 9c81e...6d2

Joda...selvfølgelig. Men en negativ enveiskjøring har pågått i lang tid fra hennes side. Det er en viss grense for hva man kan tåle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Jeg forstår deg jeg, ts. Jeg har en litt annen situasjon. Jeg er mor og har barna mesteparten av tiden. Far har annenhver helg og en dag i uken.

Meeeen... Han må være i min bolig når han har samvær, pga han ikke har noen plass å ha barna. Hvis han ikke er her, blir det ikke noe samvær.  Dermed må jeg sove hos venner og familie når han skal være sammen med barna. Og han får fradrag i barnebidraget for det antall netter han har dem, selv om det er jeg som betaler leie, strøm etc for disse dagene. I tillegg brukes det av mitt matlager. Han har altså omtrent ingen kostnader knyttet til samvær, jeg betaler alt. Og jeg får mindre bidrag pga han har samvær. 

Det er selvsagt ikke samme situasjon, men noe likt likevel. Når man strekker seg for barnas skyld så får man en økonomisk 'straff'. Det føles urettferdig når det ikke tas hensyn til realiteten. 

Krev litt leie for bruk av din bolig da vel?

Anonymkode: 8adb1...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Skal prøve å gjøre meg så kortfattet som mulig. 

Mor krever bidrag, noe jeg mener hun ikke har rett til. Men jeg vil gjerne høre andres meninger om dette.

 

Gjennom privat ordning betaler jeg nå 1040kr i barnebidrag (50% av barnehagekostnaden) per måned til mor. Greit nok, men hun vil ha mer.

Jeg henter alltid i barnehagen, og mor henter hos meg kl18 hver dag. Og barnet overnatter alltid hos mor. (en diskusjon jeg ikke orker å ta...enda) Så, i våken tilstand, så har vi begge barnet ca 50/50. Og dermed mer eller mindre like utgifter. For å sette det på spisse: Det koster ingenting når barnet sover.

 

Jeg har et annet barn der jeg betaler 850kr i måneden i bidrag (kalkulert av NAV), og har henne annenhver helg.

Moren til det andre barnet krever nå 1500kr, selv om jeg har barnet mer eller mindre 50%.

Bidraget skal gå til mat og drikke. Alle middager skjer hos meg. Frokost og kveldsmat hos mor. Bidrag skal også gå til lek og fritid. Jeg har barnet ettermiddag, og mor kvelden. Så der har vi omtrent like utgifter. Bidrag skal også dekke transport. Hun leverer, og jeg henter. Like utgifter. Boutgifter: Både jeg og mor er begge single, og har barnet omtrent 50/50, så igjen, omtrent like utgifter...selv om mor betaler mer i husleie...men det er hennes eget valg, mener nå jeg. Bidraget skal også dekke klær. Jobben med innkjøp gjør mor. Greit nok. MEN, mesteparten av klærne barnet får arver hun fra storesøster...som jeg har betalt for allerede gjennom barnebidrag til den andre eksen min. Så her sparer mor mye penger.

Så vi har omtrent samme utgifter når det gjelder barnet, vi har omtrent 50/50 samvær (i våken tilstand vel og merke), og jeg betaler halvparten av barnehagen. Men mor vil ha mer. Nav kalkulerer bidrag etter overnattinger, og ikke timer...som for mitt tilfelle blir litt urettferdig, ettersom jeg timebasert har henne like mye...igjen i våken tilstand. Er ingen utgift når barnet sover.

Jeg er ikke i jobb og har hatt lav inntekt de siste to årene, og mye dagpenger hos NAV. Jeg studerer nå for å gjøre noe med denne situasjonen. Mor har fast jobb og tjener rundt 650000kr i året, får dobbel barnetrygd og skatteklasse2. Men hun har også en gjeldsordning...noe JEG ikke skal straffes for.

Jeg betaler som sagt 850kr i bidrag for storesøster, som jeg har kun annenhver helg pga avstand. For lillesøsteren, krever mor nå 1500kr. Og dette barnet har jeg 50%...igjen, i våken tilstand.

Mor presser, klager og kritiserer meg for alt...og det sprekker snart for meg.

Ønsker andres meninger...kvinner som menn. Ja, jeg kan få NAV til å kalkulere bidrag, men som sagt, de kalkulerer med overnattinger, som betyr at mor har 100%...selv om jeg har barnet 50%. Om hun får dette gjennom (100%), så kan jeg like godt slutte å ha barnet, om det skal være rettferdig økonomisk sett. Men da får jeg kritikk og negativitet slengt over meg for det også, for i moren sin jobb, så har hun ikke mulighet til å hente i barnehagen. Men, er det mitt problem? 

Konklusjonen er at jeg vil bare ikke at mor skal håve inn ufortjente penger, når vi begge har de samme barneutgiftene, og hun tjener mer enn dobbelt så mye som meg...når jeg er i jobb...noe jeg ikke har nå.

Mvh Frustrert mann

 

 

Anonymkode: 88973...028

Ikke krangle, bare be NAV beregne. 

Anonymkode: 769b3...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke rettferdig sånn du har det nå og det blir ikke rettferdig om nav skal regne på det, så fram til du får kjørt saken hos FVK eller retten eller hva som helst så er det lurt å bøye av litt nå og så regne på det når dere har en fast avtale.

Siden hun da tjener mer enn deg og dere får en skikkelig 50/50 så er det hun som må betale bidrag til deg. 

Anonymkode: dbf78...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke krangle, bare be NAV beregne. 

Anonymkode: 769b3...0a3

Men dilemmaet er at mor har alle overnattinger, selv om jeg har barnet hver dag jeg også...så i NAV sine øyne har ikke jeg barnet i det hele tatt. De kalkulerer med overnattinger, ikke antall timer hos den ene eller andre.

Jeg ønsker overnattinger, men mor sier blankt nei. 

Skal selvfølgelig ta dette videre, for mor kan ikke nekte meg. Har bare ikke orket diskusjonen med mor frem til nå. Og nå som det bygger seg opp et hat mot henne, da må noe gjøres.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
3 timer siden, rayzor skrev:

Jeg henter 15, og mor henter 18. Barnet legger seg senest 19.

Så mor har barnet en time hver dag, pluss en time om morgenen. 2 timer. Jeg har i 3 timer hver dag. Og når barnet sover, så koster det ingenting...utenom kanskje strøm. Og at mor ikke får sin fritid om natten, når hun selv sover, skal ikke jeg betale for. 

Bidrag skal gå til barnet, ikke henne. Vi spleiser på barnehagen, som er rettferdig. Utover det, så mener jeg at mine utgifter er høyere, siden mor egentlig bare står for frokost og kveldsmat. Etter mor henter, så er det tv, kveldsmat og ingen andre aktiviteter for barnet.

Alle andre utgifter, som bleier etc...der har vi like store utgifter. Hvorfor skal jeg betale deler av hennes bleieutgifter, mat etc, når jeg har de samme utgiftene selv, som jeg må stå for selv?

.... Du har barnet tre timer hver dag?? Det er ikke 50%. Og timene barnet sover teller jo også. Hun kan ikke dra noe sted etter 18 fordi hun har ansvaret 15 timer (om du ikke teller med bhg tiden) og du 3.

Forøvrig en tåpelig fordeling. Dere kommer bedre ut av det om du har dine dager og hun sine. Dessuten betaler du fryktelig lite i bidrag til disse mødrene. Du betaler 800 til hun eldste og mener du da har betalt klær til begge fordi de arves videre? 800 er jo ikke halve bhg/Sfo engang. Langt mindre fritidsaktiviteter, sykler, ski, frisør, osv osv. Nei, jeg syntes ikke synd på deg. Mange betaler over 5000 i bidrag... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden hun da tjener mer enn deg og dere får en skikkelig 50/50 så er det hun som må betale bidrag til deg. 

Haha, ja...i en rettferdig verden...kanskje ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, rayzor skrev:

Haha, ja...i en rettferdig verden...kanskje ;-)

Ja, i en verden der dere får NAV til å beregne, dere har henne halvparten hver og eksen din tjener mye mer enn deg. 

Sjekk kalkulatoren på NAV sine sider så kan du jo se der. 

Anonymkode: dbf78...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krev litt leie for bruk av din bolig da vel?

Anonymkode: 8adb1...d63

Det er ikke så enkelt. Han mener at han ikke har økonomi til det eller til å ordne en ordentlig bolig. Han er samtidig ordentlig sint pga jeg krever barnebidrag. Situasjonen er uansett veldig vanskelig, mtp at han klager til barna på alt jeg gjør og er aldri fornøyd. Og barna blir påvirket, derfor er jeg litt forsiktig. Samtidig er det slik at jeg kan ikke orke å ha det slik lenger. Så det blir nok slutt på denne ordningen snart. Om det så skulle bety at han ikke kan ha dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

.... Du har barnet tre timer hver dag?? Det er ikke 50%. Og timene barnet sover teller jo også. Hun kan ikke dra noe sted etter 18 fordi hun har ansvaret 15 timer (om du ikke teller med bhg tiden) og du 3.

Forøvrig en tåpelig fordeling. Dere kommer bedre ut av det om du har dine dager og hun sine. Dessuten betaler du fryktelig lite i bidrag til disse mødrene. Du betaler 800 til hun eldste og mener du da har betalt klær til begge fordi de arves videre? 800 er jo ikke halve bhg/Sfo engang. Langt mindre fritidsaktiviteter, sykler, ski, frisør, osv osv. Nei, jeg syntes ikke synd på deg. Mange betaler over 5000 i bidrag... 

 

Tid med barnet koster ikke penger. Det er var man bruker når man har barnet. 

Hadde jeg hatt jobb...så kunne jeg vært mer enig med deg. Mor nr1 tjener 650000 i året. Mor nr2 500000kr, gjeldfri og har en samboer som eier 2 restauranter, 2 diskotek og en kiosk. Så ingen av dem lider økonomisk akkurat.

Endret av rayzor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess
3 minutter siden, rayzor skrev:

Men dilemmaet er at mor har alle overnattinger, selv om jeg har barnet hver dag jeg også...så i NAV sine øyne har ikke jeg barnet i det hele tatt. De kalkulerer med overnattinger, ikke antall timer hos den ene eller andre.

Jeg ønsker overnattinger, men mor sier blankt nei. 

Skal selvfølgelig ta dette videre, for mor kan ikke nekte meg. Har bare ikke orket diskusjonen med mor frem til nå. Og nå som det bygger seg opp et hat mot henne, da må noe gjøres.

 

Om du ikke orker diskusjonen så syntes jeg ikke du har rett til å klage.

Du kunne lett fått dine egne dager med overnatting. På fvk så ser de fort at fordelingen dere har i dag ikke er en bra ordning. Enten er du temmelig tafatt ellers så er det noe du ikke forteller her... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rayzor skrev:

Ønsker samarbeid...men hun prøver å utnytte alle smutthull...ved å tvinge gjennom at hun har alle overnattinger, dermed 100%...selv om jeg har barnet hver dag jeg også. Jeg har omtrent ikke nåla i veggen, og mor tjener 650000 i året. 

Hva JEG føler når det kommer til urettferdighet, det driter hun i...som hun stadig sier. Så lenge loven er på hennes side, så kjører hun på...i "miste lappen" fart. Ok, hun har 100% samvær om man kun tenker overnatting, og ikke antall timer. Så, om jeg setter meg på bakbeina, og blir vrang selv...så kan jeg like godt unngå samvær. Hør meg riktig nå er dere snille...hun VIL ha ALLE overnattinger, som betyr 100% i NAV sine øyne...og dermed får hun full pott, økonomisk. Men jeg skal likevel bidra med mange timer hver dag. Rettferdig? Om NAV får bestemme, og at det samtidig skal være rettferdig økonomisk, så skal ikke jeg ha noe samvær. Økonomisk altså. Men det går selvfølgelig ut over barnet. Samtidig så klarer ikke mor hente i barnehagen på hverdagene...så der må jeg trå til hver dag. 

Men, om det skal være rettferdig ØKONOMISK sett, og hun fremdeles vil ha 100%, da trenger jeg ikke hente i det hele tatt i barnehagen. Hun er vrang mot meg...så hvorfor kan ikke jeg? Hva barnet vil gjennomgå er en annen sak. Tragisk. Men når mor er så vanskelig, da har jeg ingen annen løsning enn å slå hardt mot hardt.

Dessverre

Jeg forstår ikke det her. Foreldre som krangler og kvalmer om noen hundrelapper. 

Hvilken desillusjonerte verden lever dere foreldre i?! Det er ikke enkelt å få barn. Det er verken rettferdig eller likt. Det vil ALLTID være en som må ofre mer enn den andre ved et brudd, dersom man ikke skilles som bestevenner og bor nær hverandre og oppfører seg mot barnet slik man gjorde da man bodde sammen.

Om dette stjeler søvn fra deg så er det bare å droppe diskusjonen med mor, ikke gidd å krangle, ikke gidd å svare og la NAV regne ut. Ikke oppretthold et problem som ikke MÅ være der...

Endret av duplexx
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, rayzor skrev:

Tar noe av det du sier til ettertanke. Men ikke alt. 

Og det skal være sagt at jeg bidrar økonomisk når dyre ting blir kjøpt inn...

Jeg ønsket meninger, ikke kritikk for hva jeg mener er riktig.

TS. Dette er jo bare en realitetsorientering som beskriver hvor mye penger man bruker på barnetøy. Det er ikke alt som kan arves. Vi bruker mange tusen på klær for vår sønn hvert år selv om vi arver klær. Da snakker jeg 6-8000 kr minst. 

Har mammaen sagt til deg hva hun trenger pengene til?

Anonymkode: 78b34...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Mrs.Purdey skrev:

Om du ikke orker diskusjonen så syntes jeg ikke du har rett til å klage.

Du kunne lett fått dine egne dager med overnatting. På fvk så ser de fort at fordelingen dere har i dag ikke er en bra ordning. Enten er du temmelig tafatt ellers så er det noe du ikke forteller her... 

Mor vil ha overnattingen, samtidig som hun vil at jeg skal hente hver dag...siden hun selv ikke har mulighet pga jobb. 

Så, om ordningen blir slik at jeg feks har barnet annenhver helg, samt onsdag, med overnatting, som de fleste andre menn...så vil mor slite jobbmessig. Etter hennes mening SKAL barnet hentes kl15, selv om barnehagen er åpen til 1630. 

Hun krever ekstra bidrag med den ordningene vi har idag. Men det kommer ikke på tale for min del. Ny ordning, med overnatting er fint for meg...men da vil hun slite de dagene jeg ikke har barnet. Så hun skyter seg kanskje selv i foten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS. Dette er jo bare en realitetsorientering som beskriver hvor mye penger man bruker på barnetøy. Det er ikke alt som kan arves. Vi bruker mange tusen på klær for vår sønn hvert år selv om vi arver klær. Da snakker jeg 6-8000 kr minst. 

Har mammaen sagt til deg hva hun trenger pengene til?

Anonymkode: 78b34...d74

Ikke annet enn at hun er misfornøyd fordi venninner av henne får mer enn henne.

Endret av rayzor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Jeg syntes mye skurrer i historien din? Hva gjør du for å skaffe jobb? Og hvorfor MÅ samværet være fra 15-18? Du har gått med på en dårlig ordning og fordi du  gjør det så blir livet kjipt...  Hadde du nektet disse tidene så hadde du måttet få andre tider/egne dager. Og at mor ikke kan hente er faktisk ikke ditt problem. Det er noe hun selv må løse på lik linje med alle andre skilte foreldre. Hun har barnet 100% på papiret og kan lett få tilpasset arbeid tid. Skulle hun mot formodning ikke få det så må hun bytte jobb. Skjønner jo godt at HUN syntes denne ordningen er flott... 

Som sagt: enten er det noe som gjør at du ikke får ha barnet på overnatting ellers er du utrolig tafatt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg syntes mye skurrer i historien din? Hva gjør du for å skaffe jobb? Og hvorfor MÅ samværet være fra 15-18? Du har gått med på en dårlig ordning og fordi du  gjør det så blir livet kjipt...  Hadde du nektet disse tidene så hadde du måttet få andre tider/egne dager. Og at mor ikke kan hente er faktisk ikke ditt problem. Det er noe hun selv må løse på lik linje med alle andre skilte foreldre. Hun har barnet 100% på papiret og kan lett få tilpasset arbeid tid. Skulle hun mot formodning ikke få det så må hun bytte jobb. Skjønner jo godt at HUN syntes denne ordningen er flott... 

Som sagt: enten er det noe som gjør at du ikke får ha barnet på overnatting ellers er du utrolig tafatt.. 

Da har jeg vel vært tafatt da. Prøver bare å være grei mot henne, lar henne trekke i trådene, og opprettholde et godt samarbeid. 

Men jeg får jo nå som sagt bare dritt tilbake...så nå blir det andre boller. 

Jeg jobber inneimellom på gamlejobben når de trenger hjelp. Men som sagt, så studerer jeg...for å gjøre noe med arbeidssituasjonen min. Arbeidsmarkedet er dødt for oss uten fagbrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...